خوبی‌ها و بدی‌های دانشجو بودن در روسیه

در این مقاله جیمز، زندگی دانشجویی در ایالات متحده را با آنچه که در سیستم آموزشی روسیه به عنوان یک دانشجوی مهمان در مسکو تجربه کرده، مقایسه می‌کند.

از فیلم‌ها تا تجربیات زندگی واقعی، بسیاری از شما ایده‌هایی درباره زندگی دانشجوی در ایالات متحده دارید. از زندگی خوابگاهی شگفت انگیز، تا پیدا کردن آپارتمان مورد نظر با کمک سازمان‌های دانشجویی. علی‌رغم زمان‌های خوبی که من در دانشگاه ویرجینیای غربی داشتم، تصمیم گرفتم یک سال به عنوان دانشجوی مهمان در دانشگاه دولتی مسکو (MSU) تحصیل کنم. من هیچ ایده‌ای درباره زندگی دانشجویی در دانشگاه‌های روسیه نداشتم، اما به سرعت متوجه شدم که تحصیل در روسیه کاملا متفاوت از چیزی است که من تا به حال تجربه کرده‌ام. صادقانه بگم، مدتی طول کشید تا با خوبی‌های زندگی دانشجوی در مسکو آشنا شوم …

در ایالات متحده آمریکا دانش آموزان امکانات زیادی را در اختیار دارند، اما باید برای بعضی از آنها هزینه پرداخت کنند. در روسیه، دانشگاه‌ها تلاش زیادی برای تأمین امکانات رفاهی برای دانشجویان در خارج از کلاس درس انجام نمی‌دهند.

سازمان‌های دانشجویی در ایالات متحده فراوان هستند، در حالی که در روسیه خیلی رایج نیستند. با این حال، تعدادی از آنها وجود دارند! برای مثال، در اینجا در MSU، من جایگاه خود را در KVN پیدا کردم (یک سازمان منظم که تیم‌هایی را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد تا در اجرای نمایش‌های کمدی فعالیت داشته باشند). از سوی دیگر، امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و کتابخانه‌ها در بهترین حالت قرار دارند، که به وضوح نشان می‌دهد که دانشگاه‌های روسیه تمرکز خود را بر آنها معطوف کرده‌اند.

شاید به دلیل هزینه‌های بالای تحصیل در ایالات متحده، دانشجویان خواستار خدمات بیشتری به ازای پولی که پرداخت می‌کنند هستند. در روسیه، به دلیل اینکه کیفیت آموزش نقش مهمی در انتخاب دانشجویان دارد، دانشگاه‌ها در خصوص ایجاد امکانات رفاهی برای زندگی دانشجویی، تحت فشار قرار نمی‌گیرند. این عدم توجه دانش آموزان برای دریافت خدمات بهتر نیز منجر به تفاوت‌های ظریفی می‌شود که وقتی برای اولین بار وارد این دانشگاه شدم، توجه من را جلب کرد. به جای داشتن امکانات رفاهی زیاد، در روسیه تمرکز بر کیفیت آموزش است.

 

نحوه برگزاری کلاس‌ها در روسیه

فرهنگ کلاس‌های دانشگاه‌های روسیه نیز منحصر به فرد است. استادان، واحدها و دانشگاه‌ها متفاوت هستند، اما روسیه دارای برخی از سنت‌های عمیق و ریشه‌دار بوده که به شدت در هر منطقه متفاوت است. اغلب، نمرات دانش آموزان تقریبا به طور انحصاری وابسته به آزمون نهایی است و تلاش‌های انجام شده توسط دانشجویان برای حضور در کلاس و انجام تکالیف برای آمادگی در امتحانات پایان ترم است. امتحانات نیاز به دانش کامل در مورد واحد درسی مربوطه دارد و کاملا تخصصی هستند. این سیستم عمدتا مبتنی بر یادگیری شخصی به صورت خودخوان است و این می‌تواند برای برخی از دانشجویان چالش برانگیز باشد اما برای اکثر روس‌ها این مورد ایده آل است. روابط دانشجو و استاد نیز تفاوت‌هایی دارد.

علی رغم برخی از جنبه‌های تحصیل در یک دانشگاه روسی، من نمی‌توانم انکار کنم که از تحصیل خود در اینجا لذت می‌برم. زندگی برای جوانان، به ویژه در پایتخت روسیه بسیار جذاب است. مسکو می‌تواند تفریحاتی برای دانش آموزان در هر زمان و با هر هزینه‌ای، ارائه دهد. حمل و نقل در شهر، هرچند پر از ترافیک، اما بسیار کارآمد است. من می‌توانم در عرض 30 دقیقه با مترو به مرکز شهر برسم! از نظر فعالیت‌های تفریحی، گزینه‌ها بی پایان هستند. از راه رفتن در پارک یا اسکیت سواری در مرکز شهر یا بازدید از یک نمایشگاه محلی می‌توانید لذت ببرید! با انجام این کارها و فعالیت‌های سرگرم کننده، ارتباط و دوستی بین دانش آموزان توسعه می‌یابد.

در طول تحصیل در MSU، بسیاری از افراد را دیدم که نقش مهمی در ایجاد این تجربه فوق العاده ایفا می‌کنند. برخی از امکانات ممکن است در دانشگاه وجود نداشته باشند، اما همه چیزهایی که به آنها نیاز دارم را می‌توانم در نزدیکی محوطه دانشگاه پیدا کنم (من خوش شانس هستم که تنها 15 دقیقه از مرکز خرید فاصله دارم!). علاوه بر این، من تحصیلات دانشگاهی خود را در یک دانشگاه درجه یک در روسیه انجام دادم، و این چیزی است که هیچکس نمیتواند از آن ناراضی باشد! این کاملا متفاوت است، اینجا روسیه است و مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید، اما مطمئن هستم که شما نیز مانند من آن را دوست خواهید داشت.

تجربیات خود را به عنوان یک دانش آموز در کشور خود و یک دانشگاه خارجی با ما به اشتراک بگذارید؟ آیا مشابه سیستم روسی است؟ آیا زندگی دانشجویی پررونق است؟ یا همه چیز در مورد آموزش و تحصیل است؟ می‌توانید با ما در بخش نظرات مطالب خود را به اشتراک بگذارید!

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نیما هوشنگی
نیما هوشنگی
2 سال قبل

خیلی جالب بود

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx