سیستم آموزشی روسیه – بخش دوم

ورود به دوره Kandidat Nauk در روسیه نیز رقابتی است. دانشجویان باید دارای مدرک تخصصی دیپلم یا کارشناسی ارشد باشند. این دوره به مدت 3 سال است و دانشجویان را برای فعالیت‌های پژوهشی و حرفه‌ای آماده می‌کند. دانشجویان باید روش‌های تدریس و فناوری اطلاعات و ارتباطات را یاد بگیرند و در امتحانات شرکت کنند. آنها باید پژوهشی مستقل انجام دهند و رساله خود را آماده و از آن دفاع کنند. سپس به آنها مدرک Kandidat Nauk اهداء می‌شود. دوره Doktor Nauk به صورت ویژه است و مدت زمان آن ثابت نیست. این دوره بعد از Kandidat Nauk بوده و مدرک آن بعد از آماده سازی و دفاع از رساله به دانشجویان اعطا می‌شود.

 

تاریخچه آموزش در روسیه

سیستم آموزش عالی روسیه با تاسیس دانشگاه در مسکو و سنت پترزبورگ در اواسط قرن 18 شروع شد. این سیستم به شیوه‌ای مشابه با سیستم آموزشی آلمان ساخته شد. در زمان شوروی سابق، تقریبا تمامی مردم این کشور دارای مدرک متوسطه بودند. وارد شدن به سطح آموزش عالی چه در گذشته و چه در زمان حال به عنوان کاری آبرومند به حساب می‌آید. بیش از 50% جمعیت تحصیلات عالیه دارند. با گرفتن مشاوره تحصیل در خارج از کشور از موسسه فرداد دانش می‌توانید به راحتی در رشته مورد نظر خود تحصیل نمایید.

به دلیل تقاضای زیاد موسسه‌های آموزشی بین المللی، سیستم آموزشی روسیه در طول 4 تا 5 سال گذشته تغییرات زیادی را به خود دیده است. دانشگاه‌ها از آن زمان سیستمی مشابه بریتانیا و ایالات متحده را در پیش گرفته اند: 4 سال برای مدرک کارشناسی و 2 سال برای مدرک کارشناسی ارشد. دانشگاه‌ها هنوز هم در حال انجام این تغییرات هستند؛ بعضی از آنها این سیستم جدید را ارئه می‌دهند و بعضی دیگر هنوز هم از دوره‌های 5 ساله گذشته مخصوصا در دروسی مانند حقوق استفاده می‌کنند.

 

شرایط ورود به دانشگاه‌های روسیه

دانشگاه‌های برتر روسیه دارای شرایط ورود بسیار رقابتی هستند و امتحانات ورودی هر ساله برگزار می‌شوند. دانشجویانی که تابعیت روسی دارند، علی رغم اقامت در خارج از روسیه، باید مطابق با سیستم رقابتی استاندارد اقدام کنند و به صورت مستقیم با اداره پذیرفتن دانشگاه‌ها در ارتباط باشند. اگر دارای تابعیت دوگانه هستید، این امکان را در اختیار دارید که به عنوان یک دانشجوی خارجی و با استفاده از پاسپورت برای ورود به دانشگاه اقدام کنید. متقاضیان مدارک بالاتر (کارشناسی ارشد، دکتری و استاد تمام) باید دارای مدرک پیش نیاز در همان حوزه مطالعاتی یا حوزه‌ای بسیار مشابه باشند. این شرط نسبت به بعضی دیگر از کشورها و مخصوصا ایالات متحده بسیار سختگیرانه‌تر است.

یکی از بزرگترین جاذبه‌های تحصیلی در روسیه مربوط به هزینه‌ها است، مخصوصا زمانی که آن را با کیفیت موجود مقایسه می‌کنیم. هزینه‌های تحصیلی می‌توانند از 2000 تا 8000 دلار در سال متفاوت باشند، و هزینه‌های دیگر (اتاق، کتاب و غیره) ممکن است بسته به مکان و عادات شخص از 1500 تا 5000 دلار در سال متغیر باشند.

همچنین بسیاری از دانشگاه‌های روسیه تحصیل در روسیه را از راه دور برای عموم و نیازهای حرفه‌ای خاص ارائه می‌دهند. با این وجود، این سیستم‌ها معمولا نسبت به کشورهایی مانند ایالات متحده و کشورهای دیگر اروپای غربی عقب مانده‌تر هستند. سال تحصیلی از اول سپتامبر تا نیمه‌های ماه ژوئن ادامه می‌یابد، و تعطیلات تابستانی آنها از اول ژوئیه تا 31 آگوست است.

 

آموزش معلمین در روسیه

یک بخش بسیار ویژه، سیستم آموزش در روسیه مربوط به آموزش معلمین است. سه سطح کلی در این آموزش وجود دارد: مقدماتی/پایه، متوسطه و آموزش عالی.

آموزش معلمین در مرحله پیش مقدماتی و مقدماتی/پایه

موسسه‌های غیردانشگاهی معلمین را برای مدارس پیش دبستانی و پایه آماده می‌کنند. طول این دوره بین دو تا چهار سال است. بعضی از موسسات آموزش معلمین در سطح دانشگاهی افراد را برای سطح مقدماتی آماده می‌کنند. این دوره به مدت پنج سال است. فارغ التحصیلان این دو نوع دوره می‌توانند وارد حرفه معلمی شوند.

آموزش معلمین دوره متوسطه

آموزش معلمین در موسسات آموزشی دانشگاهی صورت می‌گیرد. حداقل طول این دوره 5 سال است. فارغ التحصیلان بعد از آن می‌توانند وارد حرفه معلمی شوند.

آموزش معلمین تحصیلات عالیه

اساتید دانشگاهی باید آموزش کارشناسی ارشد و بالاتر داشته باشند. مدارک علمی حداقل Kandidat Nauk ضروری است. مدرسان بر اساس قراردادهای رسمی و پروفسورهای تمام وقت از جانب دانشگاه استخدام می‌شوند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx