Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بورسیه های تحصیلی آلمان 2024

دلایل زیادی وجود دارد که دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی، آلمان را انتخاب می کنند. این کشور، خانه برخی از برترین دانشگاه های جهان و بزرگترین کمپانی های جهان است و به عنوان یکی از بزرگ ترین قطب های صنعتی جهان شناخته می شود. از سال 2014، تحصیل در دانشگاه های دولتی 15 ایالت این کشور رایگان شد و دانشجویان بین المللی، به جز هزینه های ثبت نام ترم، هزینه دیگری بابت تحصیل در دانشگاه نمی پردازند. تحصیل رایگان و ارزان در آلمان به همراه بورسیه های تحصیلی آلمان، در کنار سیستم آموزشی قوی، باعث شده دانشجویان سراسر جهان تحصیل در آلمان را به عنوان مقصد خود برای تحصیل در خارج انتخاب کنند.

با وجود رایگان بودن دانشگاه های دولتی آلمان، تحصیل در این کشور بدون هزینه نیست. دانشجویان بین المللی باید برای پوشش هزینه های خورد و خوراک، اسکان، حمل و نقل و غیره، مبلغی را به عنوان تمکن مالی همراه خود به آلمان ببرند. این مبلغ ایالت به ایالت متفاوت است، اما به طور میانگین بین 700 تا 950 یورو برای هر ماه است. بورسیه های تحصیلی آلمان به منظور کمک به دانشجویان بین المللی ایجاد شده تا در پوشش هزینه های زندگی در آلمان به دانشجویان کمک شود. در این مقاله قصد داریم شما را با بورسیه های تحصیلی دانشگاه های آلمان آشنا کنیم.

بیشتر بخوانیم: کانادا چه رشته هایی را بورسیه می کند؟

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

تحصیل در آلمان
تحصیل در آلمان

انواع بورسیه های تحصیلی آلمان

هزینه تحصیل در آلمان به قدری کم و ارزان است که می توان آن را رایگان تلقی کرد. در عین حال با وجود بورسیه های تحصیلی مختلف، نه تنها که هزینه های تحصیل دانشجو صفر می شود، بلکه بخش زیادی از هزینه های زندگی دانشجویی هم پوشش داده می شود.

در آلمان، بورسیه های تحصیلی اکثرا به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اختصاص دارد و تعداد بورسیه هایی که به دانشجویان مقطع کارشناسی تعلق می گیرد کمتر است. به دلیل محدود بودن بورسیه های مقطع کارشناسی، رقابت برای دریافت آنها بسیار شدید است و معمولا فقط دانشجویان ممتاز موفق به کسب این بورسیه ها می شوند. بورسیه ها در آلمان توسط نهاد های مختلف دولتی و خصوصی ارائه می شوند. در ادامه مقاله شما را با انواع بورسیه های دانشگاهی آلمان آشنا می کنیم و نگاه کوتاهی نیز به بورسیه های دولتی خواهیم داشت.

قبل از پرداختن به انواع بورسیه های تحصیلی دانشگاه های آلمان بهتر است در مورد سیستم حمل و نقل آلمان هم اطلاعاتی داشته باشید، سیستم حمل و نقل آلمان برای اکثر افراد جامعه رایگان است، اگر اطلاعات دقیق تری در مورد سیستم حمل و نقل آلمان می خواهید داشته باشید، حتما به مقاله “آشنایی با سیستم حمل و نقل آلمان پیش از مهاجرت تحصیلی” سری بزنید.

بورسیه های دولتی و سازمانی آلمان 2024

بورسیه های دولتی و سازمانی آلمان توسط دولت و شرکت های خصوصی به منظور حمایت از دانشجویان بین المللی ارائه می شود. در مقاله بورسیه های فول فاند آلمان، برخی از برترین بورسیه های دولتی آلمان را به شما معرفی کردیم به همین دلیل در این مقاله فقط به صورت خلاصه اشاره ای به آنها خواهیم کرد. جدول زیر به همین منظور برای شما آماده شده.

اسم بورسیه مقاطع تحصیلی میزان بورسیه
بورسیه فول فاند DAAD کارشناسی ارشد، دکترا و پساسدکترا 934 یورو (ارشد) – 1200 یورو (دکترا و پسادکترا)
بورس تحصیلی بنیاد هاینریش بل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا 934 یورو در ماه (کارشناسی و کارشناسی ارشد) – 1300 یورو در ماه (دکترا)
بورسیه فول فاند بنیاد Bayer کارشناسی ارشد، دکترا، رشته پزشکی حداکثر 10000 یورو برای کل دوره تحصیلی مورد نظر
بورسیه تحصیلی کنراد آدناور کارشناسی ارشد، دکترا، پروژه تحقیقاتی 934 یورو در ماه (ارشد) – 1400 یورو (دکترا و پروژه های تحقیقاتی)
بورسیه های بنیاد فردریش ایبرت کارشناسی و کارشناسی ارشد 830 یورو (کارشناسی) – 850 یورو (کارشناسی ارشد) 
بورسیه StipendiumPlus کارشناسی و دکترا 300 یورو ماهانه، به مدت دو ترم 

بهترین بورسیه های دانشگاهی آلمان

دانشگاه های آلمان، تعداد زیادی بورسیه تحصیلی در جهت حمایت از دانشجویان و فعالیت های علمی آنها ارائه می دهند. این بورسیه ها در مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می شوند و شرایط لازم برای دریافت هر بورسیه متفاوت است.

بورسیه تحقیقاتی دانشگاه هامبولت آلمان 2024

بورسیه تحقیقاتی دانشگاه Humboldt مختص محققان فوق دکترا و محققین با تجربه است.

  • محققین فوق دکترا: دارندگان مدرک دکترا (کسب شده طی چهار سال گذشته) یا نزدیک به اتمام (در عرض شش ماه) دوره.
  • محققین با تجربه: دارای مدرک دکترای کسب شده در 12 سال گذشته و دارای مقالات منتشر شده در مجلات معتبر.

بورسیه تحقیقاتی هامبولت، ماهیانه 2670 یورو به محققان فوق دکترا و 3170 یورو به محققان با تجربه ارائه می کند. طول پوشش بورسیه می تواند بین 6 تا 24 ماه برای دانشجویان فوق دکترا و بین 6 تا 18 ماه برای محققان باشد. حمایت های بیشتر شامل کمک هزینه اعضای خانواده، یارانه بیمه درمانی خصوصی و کمک هزینه سفر می شود.

تحصیل رایگان در آلمان، به زبان انگلیسی یا آلمانی ؟!
تحصیل رایگان در آلمان، به زبان انگلیسی یا آلمانی ؟!

شرایط و مدارک اخذ بورسیه تحقیقاتی دانشگاه هامبولت آلمان

متقاضیان نباید تبعه آلمان باشند و نباید در طول 18 ماه قبل از ارسال درخواست، سابقه اقامت بیش از شش ماه در آلمان را داشته باشند. افراد متقاضی باید دارای یک توافقنامه همکاری از سوی استاد راهنما، تایید کتبی از سوی مرکز تحقیقاتی آلمانی، دو نامه بررسی از سوی متخصصان حوزه علمی مورد نظر و مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی باشند.

مدارک مورد نیاز شامل رزومه، طرح تحقیق، تحقیقات منتشر شده، مدرک دکترا و مدرک زبان (در صورت نیاز) می باشد. کمیته انتخاب در ماه های مارس، جولای و نوامبر تشکیل جلسه می دهد، بنابراین متقاضیان باید قبل از این ماه ها مدارک خود را ارسال کنند. شروع پرداخت بورسیه می تواند بین دو تا دوازده ماه پس از انتخاب برندگان باشد. متقاضیانی که درخواست آن ها به اتفاق آرا رد شده، می توانند پس از 18 ماه درخواست مجدد ارسال کنند.

وب سایت رسمی بورسیه تحقیقاتی دانشگاه هامبولت

بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه TUM Linde / MDSI

بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد Linde/MDSI مختص دانشجویانی است که در حال تحصیل در یکی از رشته های “مهندسی و تجزیه و تحلیل داده ها” یا “ریاضیات در علم داده” در مقطع کارشناسی ارشد موسسه علوم داده مونیخ (MDSI) هستند. این بورسیه تحصیلی مبلغ 1000 یورو در ماه را به مدت حداکثر دوازده ماه، به دانشجویان برگزیده ارائه می دهد.

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی آلمان
مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی آلمان

شرایط و مدارک مورد نیاز 

متقاضیان باید ورودی ترم زمستان 2023/24 یا سال های قبل یکی از دو رشته گفته شده باشند. آنها باید استعداد خاص خود در زمینه های مهندسی داده و تجزیه و تحلیل یا ریاضیات درعلوم داده نشان دهند و دستاوردهای علمی برجسته ای داشته باشند. متقاضیانی که در فراخوان های قبلی ثبت نام کردند، مجاز به ارسال درخواست برای سال جدید نیستند.

ددلاین ارسال درخواست برای این بورسیه در سال 2024، 25 فوریه بود. از 1 آپریل 2024 نیز پرداخت بورسیه به متقاضیان انتخاب شده شروع شد. اطلاعات این بورسیه برای سال 2025، در سایت رسمی دانشگاه TUM منتشر خواهد شد.

بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ

بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده است که حداقل 2 ترم در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

این بورسیه تحصیلی حداکثر مبلغ 930 یورو را به صورت ماهانه ارائه می دهد. برخی از محققان و دانشجویان دکترا نیز می توانند تا 1200 یورو در ماه دریافت کنند. مدت پرداخت بورسیه برای 2 ترم (12 ماه) است اما امکان درخواست مجدد و تمدید بورسیه تا حداکثر 3 سال نیز وجود دارد.

شرایط و مدارک مورد نیاز 

برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه هامبورگ، متقاضیان باید حداقل برای 2 ترم در دانشگاه هامبورگ تحصیل کرده باشند و تابعیت آلمانی نداشته باشند. مدارک لازم نیز شامل شما رزومه، انگیزه نامه، اثبات فعالیت های اجتماعی/بین فرهنگی (در صورت وجود)، سوابق تحصیلی، و نامه ارزیابی دو استاد می شود. کمیته ای متشکل از اعضای هیئت علمی و نمایندگان شورای دانشجویی، متقاضیان را بر اساس عملکرد تحصیلی، مشارکت اجتماعی، نیاز مالی و سایر مهارت ها، ارزیابی می کند. ثبت نام این بورسیه دو بار در سال انجام می شود. 15 اپریل (شروع پرداخت از 1 اکتبر تا 30 سپتامبر همان سال) و 15 اکتبر (شروع پرداخت از 1 آپریل تا 31 مارس در سال بعد).

برای مشاهده اطلاعات بورسیه و دانلود لیست مدارک مورد نیاز، می توانید به صفحه مخصوص این بورسیه در سایت دانشگاه هامبورگ بروید. 

بورسیه تحصیلی کریستین ولف دانشگاه علمی کاربردی برلین

بورسیه تحصیلی Christian Wulff دانشگاه بین المللی برلین (BI) به دانشجویان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد اعطا می شود و 50 درصد شهریه را از زمان اعطا تا حداکثر ترم 6 تحصیل پوشش می دهد.

شرایط و مدارک مورد نیاز 

دریافت کننده این بورسیه توسط رئیس و معاونین دانشکده های BI معرفی می شود. برای کسب این بورسیه، دانشجویان باید دستاوردهای علمی برجسته و تعامل بالا با جامعه علمی و دانشجویی دانشگاه بین المللی برلین داشته باشند.

بورسیه های ایالت های فدرال آلمان

این بورسیه ها با حمایت دولت آلمان برای دانشجویان ایالت های مختلف در نظر گرفته می شود. دقت داشته باشید که این بورسیه با بورسیه دولتی آلمان متفاوت است و هر بورسیه فقط مخصوص دانشجویان دانشگاه هایی است که در همان ایالت قرار دارند. در ادامه برخی از این بورسیه ها را به شما معرفی می کنیم.

بورسیه ایالتی بادن-وورتمبرگ

از میان 16 ایالت آلمان، فقط در ایالت بادن-وورتمبرگ است که برای دانشجویان بین المللی رایگان نیست، با این حال این ایالت 1500 بورسیه برای دانشجویان بین المللی دانشگاه های خود در نظر گرفته است.

بورسیه ایالتی بادن-وورتمبرگ مخصوص دو گروه طراحی شده است: دانشجویانی که در بادن-وورتمبرگ تحصیل می کنند و می خواهند به خارج از آلمان بروند و دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در یکی از دانشگاه های ایالت بادن-وورتمبرگ هستند. مبلغ بورسیه برای هر دانشجو به صورت جداگانه محاسبه می شود و از 600 تا 1400 یورو در ماه متغیر است. معیارهای انتخاب نیز بر اساس شایستگی علمی و سایر مدارک مرتبط است.

بورسیه ایالتی بادن-وورتمبرگ

لیست دیگر بورسیه های ایالتی آلمان

  • ایالت باواریا – بورسیه مکس وبر
  • ایالت باواریا – بورسیه ماریان پلهن
  • بورسیه ایالت نیدرزاکسن 
  • ایالت برلین – بورسیه السا نویمان

سوالات متداول

چطور می توانم در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنم؟

تحصیل در تمامی دانشگاه های دولتی آلمان (به جز ایالت بادن-وورتمبرگ) رایگان است و دانشجو فقط باید به فکر هزینه های زندگی و اسکان باشد.

آیا می توان بورسیه فول فاند آلمان را کسب کرد؟

بله اما برای دست یابی به این هدف باید رزومه تحصیلی و کاری بسیار قوی داشته باشید. معمولا تسلط به زبان آلمانی نیز یکی از نیازمندی های اصلی است.

معدل لازم برای کسب بورسیه در آلمان چند است؟

برای کسب بورسیه آلمان، معمولا معدل شما باید بالای 85% نمره کل باشد.

چه کسانی بورسیه فول فاند آلمان را ارائه می دهند؟

علاوه بر بورسیه های دولتی، سازمان های خصوصی و دانشگاه های آلمان نیز بورسیه های مخصوصی را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.

برای تحصیل در آلمان به چه سرمایه ای نیاز دارم؟

تحصیل در آلمان رایگان است، اما برای هزینه های زندگی و دیگر هزینه های متفرقه، به صورت میانگین به 700 تا 950 یورو در ماه نیاز دارید.

سخن آخر

در زمینه مهاجرت تحصیلی، آلمان چهارمین کشور برتر جهان در میان دانشجویان بین المللی است. در صفحه تحصیل در آلمان به طور کامل شما را با مزایا و شرایط تحصیل در این کشور آشنا کردیم و در این مقاله نیز برخی از بورسیه های دانشگاهی این کشور را به شما معرفی کردیم. یکی از روش های مهاجرت به آلمان، مهاجرت تحصیلی می باشد که نه تنها به آموزش در بالاترین سطح کیفی دسترسی خواهید داشت، بلکه آینده شغلی خود را نیز تامین خواهید کرد. کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، با بیش از یک دهه تجربه در زمینه اعزام دانشجو به خارج، به خصوص کشورهای اروپایی مانند آلمان، ایتالیا، اسپانیا و لهستان، می توانند بهترین مشاور و راهنمای شما باشند. برای کسب مشاوره در زمینه مهاجرت تحصیلی به هر یک از این کشورها، کافی است با ما تماس برقرار کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا