Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

معرفی آزمون های ورودی دانشگاه های بلاروس

آیا به فکر تحصیل در بلاروس زیبا هستید؟ آیا می خواهید به تحصیل پزشکی در بلاروس  یا مهندسی بپردازید؟ اما نگران آزمون های ورودی و مدارک مورد نیاز هستید؟ باید بگوییم که جای هیچ نگرانی نیست. بلاروس به داشتن پروسه بسیار آسان پذیرش دانشجویان بین المللی و هزینه های مناسب تحصیل و بسیار پایین زندگی معروف است. این موارد باعث شده هر ساله هزاران دانشجوی بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل در بلاروس اقدام کنند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با آزمون های ورودی دانشگاه های بلاروس آشنا شوید.

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

مزایای تحصیل در بلاروس
مزایای تحصیل در بلاروس

مزایای تحصیل در بلاروس

تحصیل در کشورهای اروپایی علاوه بر اینکه آینده تحصیلی شما را تضمین میکند، راه ورود شما به آمریکا، کانادا و انگلیس هم باز می شود. بلاروس هم از این قضیه مستثنا نیست و بلکه مزایای تحصیل در بلاروس را می توان فراتر هم برشمرد که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

  • وجود 50 موسسه آموزش عالی؛
  • 15 شاخه تحصیلی مختلف؛ از علوم طبیعی گرفته تا بازیگری؛
  • 382 رشته در مقطع کارشناسی و 331 رشته در مقطع کارشناسی ارشد؛
  • تعداد بالای دانشجویان بین المللی؛
  • شانس دریافت اقامت دائم بلاروس در حین تحصیل؛
  • عدم نیاز به ارائه تمکن مالی؛
  • هزینه های بسیار پایین تحصیل؛
  • مدارک دانشگاهی با اعتبار بین المللی؛
  • فرایند آسان و سریع اخذ ویزای تحصیلی؛
  • طبیعت زیبا و فوق العاده.

انواع آزمون های ورودی در دانشگاه های اروپا

اکثر دانشگاه های سراسر جهان، از آزمون های ورودی مختلفی برای سنجش متقاضیان استفاده می کنند. به کمک این آزمون ها برتری علمی، توانایی ذهنی و یا مهارت زبان متقاضیان ارزیابی می شود تا بهترین و قوی ترین افراد پذیرش شوند. آزمون های ورودی بسته به کشور، دانشگاه و رشته دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید متفاوت هستند. تعداد زیادی آزمون ورودی وجود دارد. برخی بین المللی هستند و برخی مخصوص به یک کشور. برخی دانشگاه ها نیز آزمون مخصوص به خود را دارند. برخی از آزمون های بین المللی عبارتند از GRE، GMAT، MCAT، LSAT،SAT ،PAT و غیره.

برای تحصیل در کشورهای غیر انگلیسی زبان، ممکن است یک آزمون زبان برای سنجش سطح زبان دانشجویان برگزار شود و یا فقط از متقاضیان یک مدرک زبان در سطح خاص درخواست شود. برای تحصیل به زبان انگلیسی نیز معمولا مدرک زبان آیلتس یا تافل مورد نیاز است.

اما برای تحصیل در بلاروس نیاز به شرکت در کدام یک از این آزمون ها وجود دارد؟ آیا اصلا می شود بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی در بلاروس تحصیل کرد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

بلاروس آزمون ورودی یکپارچه وجود ندارد
بلاروس آزمون ورودی یکپارچه وجود ندارد

آزمون ورودی دانشگاه های بلاروس

در بلاروس چیزی مانند آزمون های سخت و پیچیده GMAT، MCAT یا PAT وجود ندارد. بله درست شنیدید، در بلاروس آزمون ورودی یکپارچه وجود ندارد دانشگاه ها یک امتحان ورودی مخصوص به خود را برگزار می کنند که قبولی در آن به هیچ عنوان سخت و پیچیده نیست. در برخی از دانشگاه های بلاروس نیز دانشجویان می توانند تنها با ارائه مدارک تحصیلی و شرکت در یک مصاحبه برای نشان دادن سطح زبان شان، وارد دانشگاه شوند. تنها موارد استثنا، رشته های گروه عمران، طراحی و پزشکی هستند که در این رشته ها شرکت در یک امتحان کتبی یا شفاهی (از دو درس پایه) و یک مصاحبه شفاهی به زبان آموزش دوره اجباری است.

آزمون ورودی دانشگاه های بلاروس برای رشته های خاصی که گفتیم معمولا در دو مرحله انجام می شود. آزمون آنلاین یا حضوری از مباحث دروس پایه و یک مصاحبه که در آن سطح زبان متقاضیان مورد سنجش قرار می گیرد. دروس پایه که از آنها سوال می شود، با توجه به رشته تحصیلی مورد نظر دانشجو انتخاب می شوند. به عنوان مثال در رشته پزشکی، این دروس زیست و شیمی هستند و برای رشته عمران معمولا فیزیک و ریاضی. وزن و ارزش دروس نیز با یکدیگر متفاوت است. برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، درس زیست شناسی اولویت اول و درس شیمی اولویت دوم است؛ اما در رشته داروسازی، درس شیمی اولویت اول و زیست شناسی اولویت دوم است. نمره کسب شده در مصاحبه زبان نیز در همه رشته ها اولویت سوم است.

رتبه بندی متقاضیان بر اساس نمره کسب شده در هر سه بخش آزمون ورودی انجام می شود و تا زمان تکمیل ظرفیت، پذیرش دانشجویان به ترتیب اولویت دروس و نمره کسب شده انجام می شود. 

روش رتبه بندی دانشجویان در بلاروس

در مرحله اول کسانی پذیرش می شوند که در هر دو درس اصلی رشته و مصاحبه زبان بیشترین نمره را کسب کرده اند. پس از گروه اول، کسانی که در مقایسه با دیگران در درس اولویت اول رشته نمره بیشتری کسب کرده اند پذیرش می شوند. در مرحله سوم، از میان افراد باقی مانده کسانی که در درس اولویت دوم رشته بیشترین نمره را کسب کرده اند پذیرفته خواهند شد. در نهایت اگر همچنان ظرفیت باقی مانده باشد، کسانی که بیشترین نمره مصاحبه زبان را کسب کرده اند پذیرش خواهند شد. بر اساس این رتبه بندی نتایج اعلام خواهد شد و پس از واریز شهریه، برای دانشجویان پذیرفته شده نامه پذیرش و برگه مجوز اقامت صادر می شود و متقاضیان می توانند فرایند دریافت ویزا را شروع کنند.

کسانی که نتوانند در یکی از دروس نمره قبولی کسب کنند، شانس پذیرش را از دست خواهند داد؛ اما همچنان می توانند برای شرکت در دوره مقدماتی اقدام کنند. 

برای تحصیل در دوره مقدماتی یا پادفک بلاروس، به جز مدارک تحصیلی و شناسایی، چیز خاص دیگری نیاز نیست.

تحصیل قطعی در بلاروس با دوره پادفک
تحصیل قطعی در بلاروس با دوره پادفک

تحصیل در بلاروس بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی

در بلاروس این امکان وجود دارد که بدون شرکت در آزمون ورودی، وارد دانشگاه شوید، اما نه در رشته های خاصی که به آنها اشاره کردیم (عمران، طراحی و گروه پزشکی). برای ورود به دانشگاه های بلاروس بدون شرکت در آزمون ورودی، دو روش وجود دارد که در ادامه این دو روش را به شما معرفی خواهیم کرد.

1 – شرکت در دوره مقدماتی یا پادفک

دوره مقدماتی یا پادفک در بلاروس، در واقع یک دوره پیش دانشگاهی است که دانشجویان را برای ورود به دانشگاه آماده می کند. طول دوره مقدماتی معمولا یک سال تحصیلی یا 10 ماه است که در آن دروس مقدماتی و یک زبان خارجه به دانشجویان آموزش داده می شود. زبان خارجه ای که آموزش داده می شود معمولا روسی یا انگلیسی است و به این موضوع بستگی دارد که دانشجو می خواهد رشته تحصیلی مورد نظر خود را به چه زبانی تحصیل کند. دروس پیش نیاز نیز با توجه به رشته هدف دانشجو انتخاب می شوند.

تمام دانشجویان بین المللی می توانند در دوره های مقدماتی یا پادفک دانشگاه های بلاروس شرکت کنند و پس از پایان دوره به صورت مستقیم وارد دانشگاه شوند. دوره مقدماتی در بلاروس یک دوره 10 ماهه است که در اکثر دانشگاه های این کشور ارائه می شود. فرق نمی کند که در کدام دانشگاه این دوره را بگذرانید، پس از پایان دوره می توانید برای تحصیل در هر یک از دانشگاه های جمهوری بلاروس یا دیگر کشورهای CIS اقدام کنید.

2 – تحصیل در دانشگاه هایی که آزمون ورودی ندارند

برخی از دانشگاه های بلاروس پذیرش دانشجو در برخی از رشته ها را صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می دهند. در این دانشگاه ها دیگر نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیست و متقاضیانی که از نظر سوابق تحصیلی قوی تر از دیگران هستند پذیرش می شوند و بلافاصله تحصیل خود را شروع می کنند. به عنوان مثال تعداد زیادی از دانشگاه های مهندسی بلاروس در مقطع کارشناسی پذیرش را صرفا بر اساس سوابق تحصیلی انجام می دهند و برای تحصیل در آنها نیازی به شرکت در آزمون ورودی نخواهید داشت.

مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس
مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس

چرا مهاجرت به بلاروس با فرداد دانش پاسارگاد؟

یکی از تخصص های ما در مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد، اعزام دانشجو به اروپا و به خصوص اروپای شرقی است. ما تنها نماینده رسمی دانشگاه های روسیه در ایران هستیم و در تیم خود کارشناسانی داریم که تحصیلات پزشکی یا دندانپزشکی خود را در کشورهای اروپای شرقی مانند روسیه و بلاروس به اتمام رسانده اند. سطح بالای تجربه و ارتباطات ما باعث شده بتوانیم تمام نیازهای متقاضیان را به بهترین شکل برطرف کنیم. پس اگر به دنبال مهاجرت تحصیلی آسان به بلاروس هستید، ما می توانیم به بهترین شکل ممکن شما را در رسیدن به هدف تان یاری کنیم. 

ما در مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد، پس از مهاجرت به بلاروس یا روسیه همچنان در کنار شما خواهیم بود و به شما کمک خواهیم کرد تا در سریع ترین زمان ممکن با شرایط تحصیل و زندگی در این کشورها خود را تطبیق دهید.

سوالات متداول در مورد آزمون های ورودی دانشگاه های بلاروس

آیا در بلاروس آزمونی مانند کنکور وجود دارد؟

خیر. در بلاروس آزمون ورودی یکپارچه مانند کنکور ایران وجود ندارد.

آیا برای تحصیل به زبان انگلیسی در بلاروس، به مدرک آیلتس یا تافل نیاز دارم؟

خیر. برای تحصیل در بلاروس نیازی به ارائه مدرک زبان نیست و سطح زبان متقاضیان توسط یک مصاحبه سنجیده می شود.

آیا امکان تحصیل پزشکی در بلاروس بدون آزمون ورودی وجود دارد؟

خیر. در بلاروس برای تحصیل پزشکی شرکت در آزمون ورودی الزامی است.

آیا اگر در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی قبول نشوم، می توانم آزمون را تکرار کنم؟

بله. در بلاروس هیچ مانعی برای تکرار آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی وجود ندارد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با آزمون های ورودی در بلاروس آشنا کنیم. اکنون می دانید که در بلاروس آزمون ورودی یا وجود ندارد یا اگر دانشگاهی آزمون ورودی داشته باشد، در حد مصاحبه و یک امتحان بسیار آسان است. علاوه بر این، می دانید که با شرکت در دوره مقدماتی، می توانید در این آزمون هم شرکت نکنید و مستقیم وارد دانشگاه شوید. اگر همچنان با توجه به تصمیم تحصیل در خارج از کشور و تحصیل در بلاروس سوالی دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

تمام مطالب این مقاله، توسط تیم تولید محتوا و زیر نظر کارشناسان مهاجرت به بلاروس موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است. اگر قصد دارید در بلاروس به تحصیل مشغول شوید، بهترین راهنمای شما، کارشناسان ما هستند که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی بلاروس هستند. برای مهاجرت تحصیلی به بلاروس کافی است تلفن را بردارید و با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا