آموزش روسی در مسکو و دیگر شهرهای روسیه

روسیه دارای سابقه طولانی در ارائه آموزش عالی با کیفیت برای همه شهروندان خود است. همچنین دارای یکی از بهترین سیستم‌های انبوه آموزشی در جهان است که دارای بالاترین نرخ تولید سواد (98٪) است که بالاتر از بسیاری از کشورهای اروپای غربی است. تحصیل در روسیه به دو بخش آموزش مقدماتی اجباری و آموزش عالی مستمر تقسیم می‌شود.

آموزش مقدماتی اجباری

آموزش عمومی مقدماتی روسیه به مدت نه سال طول می‌کشد. فارغ التحصیلان این سطح می‌توانند تحصیلات خود را در سیستم آموزش عالی متوسطه ادامه دهند. آنها همچنین می‌توانند وارد یک موسسه عالی آموزش حرفه‌ای یا غیر دانشگاهی شوند. مدارس حرفه‌ای مقدماتی روسیه شامل PTU (Professional’no-technicheskoe uchilische) می‌شود که یک دوره یک و نیم یا دو ساله از آموزش کاملا حرفه ای Litsl Professional’ny را ارائه می‌دهد که شامل آموزش‌های مشترک حرفه‌ای عمومی متوسطه و حرفه‌ای برای سه تا چهار سال و مهارت‌های آموزشی در سطوح مختلف است.

سطوح غیر دانشگاهی متوسطه و موسسات آموزش عالی روسیه همچنین سه تا چهار سال برای آموزش متوسطه حرفه‌ای بر اساس آموزش‌های مقدماتی عمومی دو ساله برای دارندگان گواهی پایان دوره مدرسه طول می‌کشد. آموزش عمومی متوسطه در روسیه بر اساس آموزش عمومی مقدماتی به مدت دو سال ادامه می‌یابد و زمانی که دانش آموزان به سن 17-18 سالگی می‌رسند پایان می‌یابد. فارغ التحصیلان از مدارس متوسطه روسیه می‌توانند برای ورود به موسسات عالی آموزشی روسیه درخواست خود را ثبت کنند. آموزش متوسطه منتهی به دریافت گواهی Attestat o Srednem (Polnom) Obshchem ObrasovaniiObrasovanii (گواهی نامه ثانویه کامل آموزش عمومی) می‌شود.

تحصیلات عالی

آموزش عالی توسط موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی (معتبر) ارائه می‌شود. این شامل دو سطح آموزش عالی می‌شود:

  • آموزش عالی مقدماتی (4 سال) منجر به دریافت درجه Bakalavr’s، اولین درجه دانشگاهی، می‌شود. این معادل با درجه کارشناسی در ایالات متحده و یا اروپای غربی است.
  • تحصیلات تکمیلی متوسطه (5-6 سال یا بیشتر). پس از دو سال، دانش آموزان حق دریافت مدرک کارشناسی ارشد را دارند. این معادل مدرک کارشناسی ارشد M.Sc،MA در ایالات متحده یا اروپای غربی است. پس از مدرک کارشناسی ارشد، دانش آموزان می‌توانند به تحصیلات در مقطع دکتری بپردازند: درجه Kandidat Nauk (سطح اول، معادل دکتری) و درجه Doktor Nauk (سطح دوم، بالاترین سطح، معادل استادی).

درجه Bakalavr’s (لیسانس) به مدت حداقل 4 سال تحصیل تمام وقت در سطح دانشگاه ادامه می‌یابد. برنامه‌ها مطابق با استانداردهای آموزشی دولتی روسیه به طور منظم ارائه می‌شوند که تقریبا 80 درصد از محتوای آنها را پوشش می‌دهد. 20٪ دیگر توسط خود دانشگاه تعریف می‌شود. برنامه‌های آموزشی شامل دوره‌های حرفه‌ای و ویژه در علوم طبیعی، علوم انسانی و اجتماعی و رشته‌های اقتصادی، آموزش حرفه ای، تکمیل یک مقاله یا پروژه تحقیقاتی و گذراندن امتحانات نهایی دولتی است.

Bakalavr’s، دانشجویان می‌توانند برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد درخواست خود را ثبت کنند یا برنامه تحصیلی خود را در چارچوب برنامه‌های دیپلم‌های تخصصی ادامه دهند. درجه Bakalavr’s به همه رشته‌ها به جز پزشکی تعلق می‌گیرد که پس از دفاع از پروژه دیپلم تحت راهنمایی‌های یک سرپرست و قبول شدن در امتحانات نهایی امکان پذیر می‌باشد. در رشته پزشکی، مرحله اول به مدت شش سال طول می‌کشد.

دارندگان مدرک Bakalavr’s (کارشناسی) می‌توانند برای ورود به دیپلم تخصصی و برنامه های کارشناسی ارشد روسیه اقدام کنند. ورود به این برنامه‌ها به صورت رقابتی است. مدرک کارشناسی ارشد پس از دو سال تحصیل تمام وقت به دانشجویان اعطا می‌شود. دانش آموزان باید یک سال را صرف تحقیقات از جمله تمرین و آماده سازی و دفاع از پایان نامه خود کنند و در امتحانات نهایی قبول شوند.

دسترسی به سطح کاندیداتوری Aspirantura نیز بسیار رقابتی است. داوطلبان باید یک دیپلم تخصصی یا مدرک کارشناسی ارشد در اختیار داشته باشند. تحصیلات به مدت 3 سال ادامه می‌یابد. تحصیلات تکمیلی به منظور آماده سازی برای فعالیت‌های پژوهشی و رسیدن به درجه استادی ادامه می‌یابد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx