سیستم آموزشی روسیه – بخش اول

روسیه دارای سابقه‌ای بسیار طولانی در امر آموزش با کیفیت برای تمامی شهروندان است. سیستم آموزشی روسیه یکی از بهترین ها در دنیا بوده، که نرخ سواد را در این کشور به 98 درصد رسانده است و از بیشتر کشورهای اروپای غربی بالاتر است. آموزش در این کشور به دو بخش آموزش مقدماتی اجباری و آموزش عالی تقسیم می‌شود. با کمک گرفتن از یک موسسه می‌توانید اطلاعات زیادی درباره تحصیل در روسیه به دست آورید.

 

تحصیلات مقدماتی اجباری در روسیه

این نوع از آموزش در روسیه به مدت نه سال است. فارغ التحصیلان این سطح می‌توانند آموزش خود را در دبیرستان‌های روسیه ادامه دهند تا از تحصیلات ثانویه بهره‌مند شوند. آنها همچنین می‌توانند در دوره‌های مقدماتی هنرستان یا تحصیلات بالاتر غیر دانشگاهی شرکت کنند. PTU، که آموزش‌های حرفه‌ای یک و نیم تا دو ساله را به دانشجویان ارائه می‌دهد، و Professional’ny Litsei در بین هنرستان‌های مقدماتی روسیه است که تحصیلات حرفه‌ای و متوسطه را به صورت مشترک و در دوره‌های سه تا چهار ساله به دانشجویان ارائه می‌دهد.

همچنین مراکز تحصیلات عالی غیر دانشگاهی دوره‌هایی سه تا چهار ساله، تحصیلات متوسطه و آموزش حرفه‌ای دو ساله را برای دارندگان گواهی تحصیلی فرآهم می‌آورند. تحصیلات عمومی متوسطه بر اساس تحصیلات مقدماتی برای دو سال ادامه می‌یابد و در زمان رسیدن دانش آموزان به سن 16-17 سالگی به اتمام می‌رسد. فارغ التحصیلان مدارس عمومی متوسطه می‌توانند برای ورود به سطوح بالاتر آموزش عالی اقدام کنند. در پایان آموزش متوسطه جایزه‌ای تحت عنوان گواهی تکمیل تحصیلات متوسطه به دانش آموزان اهدا می‌شود.

 

آموزش عالی در روسیه

آموزش عالی توسط نهادهای دولتی و غیردولتی فراهم می‌شود. این نوع از تحصیلات دارای دو سطح هستند:

  • آموزش عالی پایه (4 سال) که به مدرک Bakalavr، یعنی نخستین مدرک دانشگاهی، ختم می‌شود. این مدرک معادل مدرک کارشناسی در ایالات متحده یا اروپای غربی است.
  • آموزش عالی ارشد یا دکتری (5-6 سال یا بیشتر). بعد از دو سال، دانشجویان مدرک Magistr را دریافت خواهند کرد که معادل مدرک کارشناسی ارشد در ایالات متحده یا اروپای غربی است. بعد از مدرک ارشد، دانشجویان می‌توانند در دوره‌های دکتری شرکت کنند: مدرک Kandidat Nauk (معادل دکتری) و مدرک Doktor Nauk بالاترین سطح و معادل استاد تمام یا پروفسور.

دوره کارشناسی حداقل برای 4 سال ادامه خواهد داشت. برنامه‌های تحصیلی مطابق با استانداردهای آموزشی دولتی خواهند بود که تقریبا 80% از مطالب تحصیلی را تنظیم خواهند کرد. 20% باقیمانده توسط خود دانشگاه تعیین خواهد شد. این برنامه‌ها شامل دوره‌های حرفه‌ای و مخصوص در علوم طبیعی، علوم انسانی، دوره‌های اجتماعی-اقتصادی، آموزش حرفه‌ای، تکمیل مقاله و گذراندن امتحانات نهایی دولتی است.

با تمام کردن دوره کارشناسی، دانشجویان می‌توانند برای ورود به دوره ارشد اقدام کنند یا اینکه تحصیلات خود را در برنامه‌های تحصیلی تخصصی ادامه دهند. مدرک کارشناسی در همه حوزه‌ها به غیر از پزشکی بعد از دفاع کردن از یک پروژه تحصیلی اعطاء می‌شود که باید تحت راهنمایی‌های یک استاد مشاور و با گذراندن امتحانات نهایی انجام شود. در رشته‌های پزشکی، اولین مرحله به مدت شش سال است.

دارندگان مدرک کارشناسی قادرند وارد دوره‌های تخصصی یا کارشناسی ارشد شوند. دسترسی به این برنامه‌ها به صورت رقابتی است. درجه کارشناسی ارشد بعد از گذراندن دو سال تحصیلی به صورت موفقیت آمیز به دست می‌آید. دانشجویان باید یک سال را صرف تحقیق کرده و با موفقیت از پایان نامه خود دفاع کنند، که باید دارای ارزش علمی باشد و در نهایت امتحانات را بگذرانند. در صورت داشتن هرگونه سوالی همواره می توانید با موسسات مشاوره تحصیل در خارج از کشور تماس گرفته تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما عزیزان بگذارند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علیرضا
علیرضا
5 سال قبل

سلام من داشجوی دانشگاه دولتی فنی هستم
میخوام در مقطع کارشناسی برای it
به دانشگاه های روسیه برم
اونجا بتونم تحصیل کنم
کسی هم ندارم در روسیه که بتونم با دانشگاه های روسیه مکاتبه ای داشته باشم
مدرک زبان هم دارم
لطفا کمکم کنید راه کار نشونم بدید

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx