هزینه تحصیل در ایتالیا

هزینه تحصیل در ایتالیا به نسبت سایر کشورهای اروپایی بسیار مقرون به صرفه است .از محبوبترین مقاصد برای ادامه تحصیل دانشجویان بینالمللی ایتالیا است. دلیل اصلی این محبوبیت هزینه مناسب تحصیل در این کشور و برخورداری از انواع بورسیههای تحصیلی در آن است.

در ایتالیا حدودا 09 دانشگاه وجود دارد که به دو دسته کلی دولتی و خصوصی تقسیم میشوند .هزینه تحصیل در ایتالیا با توجه به رشته، مقطع و دانشگاه انتخابی متفاوت است. اما اشتراک همه اینها با هم این است که مانند همه جای دنیا شهریه دانشگاههای خصوصی در ایتالیا بیشتر از دانشگاههای دولتی است.

میانگین شهریه دانشگاههای دولتی سالانه از 059 یورو به بالا متغیر است. برای کسب اطلاعات دقیقتر در این باره میتوانید با متخصصان ما در ارتباط باشید یا مستقیما به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در بسیاری از دانشگاههای دولتی ایتالیا شهریه برای دانشجویانی که اهل کشورهای اتحادیه اروپا هستند به مراتب کمتر از سایر دانشجویان است. در مراجعه به سایت دانشگاه مدنظر این نکته را در نظر داشته باشید و شرایط را با دقت مطالعه بفرمایید.

در دانشگاههای خصوصی معمولا شهریه برای همه دانشجویان اعم از اروپایی و غیر اروپایی یکسان است. متوسط شهریه در دانشگاههای خصوصی معمولا بین 0999 تا 09999 یورو در سال است که این مبلغ با توجه به رشته ،دانشگاه و مقطع مورد نظر متفاوت است.

0H: متوسط شهریه برخی دانشگاههای ایتالیا

در لیست زیر به متوسط شهریه در برخی از دانشگاههای معتبر ایتالیا اشاره میشود:

  • متوسط شهریه سالانه در دانشگاه بولونیا: 0099 یورو
  • متوسط شهریه سالانه در دانشگاه تورین: 0099 یورو
  • متوسط شهریه سالانه در دانشگاه پلیتکنیک میلان: 0099 یورو
  • متوسط شهریه سالانه در دانشگاه پادوآ: 0999 یورو

0H: بورسیههای تحصیلی در ایتالیا

بورسیههای تحصیلی برای پرداخت هزینه تحصیل در ایتالیا در دو سطح به دانشجویان اعطا میشود.

  1. 0. سطح ملی
  2. 0. سطح استانی

این دو نوع بورسیه توسط دولت به دانشجویان اعطا میشود .در ایتالیا برخی از دانشگاهها از جمله دانشگاه پلیتکنیک میلان بورسیههای خاص خود را دارند. دانشجویان در صورتی که شرایط دریافت بورسیهها را داشته باشند ،با کمک آنها میتوانند هزینههای دانشگاه و در مواردی حتی هزینههای زندگی خود را پرداخت کنند.

0H: بیمه دانشجویی در ایتالیا

دانشجویان برای تحصیل در دانشگاههای ایتالیا به محض ورود به این کشور باید به انجام پروسه بیمه برای خود اقدام کنند.

این ضرورت از آن جهت است که برای تمدید اقامت موقت ،الزامی است دانشجو بیمه باشد و نکته مهمتر اینکه هزینههای درمانی در اروپا بسیار هنگفت است و بدون بیمه نمیتوان از پس آن برآمد. بنابراین برای اینکه هزینه تحصیل در ایتالیا برای دانشجو سنگین نشود، بیمه از ضروریات است.

این بیمهها به دو نوع کلی تقسیم میشوند؛ که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

0H: بیمه عمومی

این بیمه تنها خدمات درمانی اورژانسی مثل جراحی و تصادفات را پوشش میدهد و نسبتا ارزانتر است .

دانشجویان برای اینکه بتوانند از این بیمه استفاده کنند، باید هر 0 ماه مبلغ 00 یورو بپرازند؛ که در سال 00 یورو میشود .توجه کنید که هر سال باید این بیمه را تمدید کرد .

A.S.L بیمه :H0

با استفاده از این بیمه دانشجو میتواند برای خود یک پزشک شخصی انتخاب کند. کسانی که تحت پوشش این بیمه هستند از انواع خدمات درمانی به صورت رایگان بهرهمند میشوند. از مهمترین مزایای این بیمه این است که از آن در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا میتوان استفاده کرد. با توجه به خدمات گستردهتر این بیمه نسبت به بیمه عمومی، برای استفاده از این بیمه دانشجو باید سالانه 059 یورو بپردازد .این بیمه از ابتدای سال تا سال نوی میلادی )ژانویه( اعتبار دارد و این به این معنی است که اگر فردی حتی یک ماه مانده به ژانویه خود را بیمه کند، باید هزینه یک سال تمام بیمه را پرداخت کند.

مدارک لازم جهت اخذ بیمه A.S.L

  1. 0. تکمیل فرم مربوط به بیمه
  2. 0. مجوز اقامت
  3. 0. ارائه پاسپورت
  4. 0. ارائه مدرک ثبتنام دانشگاه
  5. 5. کد مالیاتی
  6. 0. رسید پرداختی مبلغ بیمه

برای دریافت دو نوع بیمه درمانی نام برده شده در ایتالیا باید به دفاتر پستی مراجعه کرد.

0H: کار دانشجویی در ایتالیا

مدت زمانی است که یافتن شغل در ایتالیا به کاری دشوار تبدیل شده است. اما برای دانشجویان یافتن شغل بسیار ساده است. به دلیل اینکه کار پارهوقت دانشجویی در ایتالیا به وفور دیده میشود؛ و دانشجویان از این جهت نباید نگرانی داشته باشند.

شرایط یافتن شغل در نقاط مختلف ایتالیا متفاوت است. برای مثال در جنوب ایتالیا فرصتهای شغلی به نسبت نقاط دیگر آن کمتر است .پس قبل از انتخاب دانشگاه به این نکات توجه کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید.

اکثر دانشجویان بینالمللی به محض ورود به یافتن شغل میپردازند تا بتوانند به راحتی از پس هزینه تحصیل در ایتالیا برآیند.

دانشجویان بینالمللی که قصد تحصیل بیش از 09 روز در ایتالیا را دارند؛ میتوانند در این کشور مشغول به کار شوند .دانشجویان متقاضی کار میتوانند در انواع شغل پارهوقت مشغول به کار شوند. اما توصیه ما به شما این است که در حد امکان در شغلی مشغول به کار شوید که مرتبط با رشته تحصیلیتان است. در این صورت تجربهای به دست خواهید آورد که پس از فارغالتحصیلی نیز به کارتان میآید؛ و زمینهساز یافتن مشاغل مناسب تماموقت پس از اتمام تحصیل میشود.

در ایتالیا با همان ویزای دانشجویی میتوان مشغول به کار شد و نیازی به اخذ ویزایی دیگر در طول دوران تحصیل نیست. در فاصله بین دو ترم دانشجویان میتوانند کار تماموقت داشته باشند و در این زمان محدودیتی برای ساعت کاری ندارند.

در کشور ایتالیا درآمدی که دانشجویان از کارهای پارهوقت در حین تحصیل به دست میآورند متفاوت است. اما معمولا ساعتی 5 الی 05 یورو است. این درآمد برای تمام مخارج زندگی کافی نیست و فقط بخشی از آن را شامل میشود .

پیشنهاد ما به دانشجویان برای سادهتر یافتن شغل و پرداخت هزینه تحصیل در ایتالیا این است که زبان ایتالیایی را فرا بگیرند. به دلیل اینکه در این صورت فرصتهای شغلی بیشتری پیش روی آنها قرار میگیرد.

0H: ساعات کار مجاز برای دانشجویان مقاطع مختلف در ایتالیا

با توجه به مقطع تحصیلی که دانشجویان در آن قرار دارد، از 09 تا 09 ساعت کار در هفته اجازه کار پارهوقت برای پرداخت هزینه تحصیل در ایتالیا را دارند.

  1. 0. دانشجویان مقطع کارشناسی: 09 ساعت کار پارهوقت در هفته
  2. 0. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد: 09 ساعت کار پارهوقت در هفته
  3. 0. دانشجویان مقطع دکترا: 09 ساعت کار پارهوقت در هفته

اگر دانشجویان برای پرداخت هزینه تحصیل در ایتالیا بیش از این ساعات مجاز به فعالیت بپردازند، اصطلاحا کار سیاه انجام دادهاند و این کار مجازات در پی دارد.

0H: راههای یافتن کار دانشجویی در ایتالیا

برای یافتن شغل در ایتالیا از راههای متنوعی از جمله آژانسهای کاریابی و آشنایان میتوان اقدام کرد. اما از بهترین راهها جستجوی شغل از طریق دوستان و آشنایان است. به دلیل اینکه ایتالیاییها ترجیح میدهند به کسی کار دهند که آن را میشناسند و اطمینان دارند.

همچنین افراد میتوانند از طریق ثبتنام در آژانسهای کاریابی کشور ایتالیا کار نیمه وقت دانشجویی را بیابند.

برای ثبتنام در این آژانسها مدارک زیر مورد نیاز است .

  1. 0. ارائه مجوز کار )همان ویزای تحصیلی(
  2. 0. رزومه (CV) دانشجو برای یافتن شغل متناسب با قابلیتهای فرد
  3. 0. ارائه کد مالیاتی
  4. 0. ارائه پاسپورت

برای کسب اطلاعات جامعتر از هزینه تحصیل در ایتالیا و جزئیات آن با مشاوران ما در مجموعه فرداد دانش در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx