در این بخش ابتدا شرایط و ضوابط تحصیل دندانپزشکی در روسیه را بررسی خواهیم کرد، نگاهی به دانشگاه های معتبر این کشور در زمینه دندان پزشکی داریم و در انتها در مورد آینده کاری این رشته صحبت خواهیم کرد. پس در این مقاله با فرداد دانش پاسارگاد تنها نماینده رسمی دانشگاه رودن، پیراگوا و کازان در ایران، همراه باشید تا پاسخ سوال هایی که ممکن است در این زمینه داشته باشید را پیدا کنید. در انتها اگر سوالات بیشتری در مورد مهاجرت تحصیلی به روسیه داشتید میتوانید در قسمت کامنت های همین صفحه از ما بپرسید و یا برای مشاوره بیشتر با ما تماس برقرار کنید.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه

فرداد دانش پاسارگاد نماینده رسمی دانشگاه های معتبر روسیه در ایران می باشد.

در جهت خدمت رسانی بهتر به شما عزیزان و همچنین آگاهی شما از جدید ترین اخبار و شرایط پذیرش دانشگاه های معتبر روسیه، موسسه فرداد دانش پاسارگاد اقدام به برگزاری کنفرانس هایی با حضور مسئولین این دانشگاه ها کرده است. برای اطلاع از جزئیات بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

فــهرست مطالب

ویزگی های مثبت تحصیل دندانپزشکی در روسیه

تحصیل دندانپزشکی در کشور روسیه

به دلیل کیفیـــت بالای سیـــستم آموزشی روسیه، استفاده از آخرین فن­آوری ها و امکانات موجود، دانشگاه های معتبر در سطح جهانی و مورد قبول بودن مدارک دانشگاهی آن در دنیا،  این کشور یکی از مقاصد مورد توجه دانشجویان ایران و جهان برای رشته های پزشکی و دندان پزشکی است. پذیرش گرفتن در دانشگاه­ های روسیه نیازمند قبولی در آزمون های سخت، پر هزینه و پر ریسک نیست. از طرفی هزینه­ های مناسب تحصیل، زندگی و دریافت آسان ویزا یکی دیگر از مزایای مهم تحصیل در این کشور به شمار میرود. دانشجویان رشته پزشکی و دندان پزشکی میتوانند بعد از اتمام دوره­ عمومی خود در این کشور دوره تخصص خود را نیز سپری کنند و به عنوان یک متخصص در تمامی کشورهای جهان مشغول به کار شوند.

هزینه­ های مناسب تحصیل و زندگی، دریافت آسان ویزا، یکی دیگر از مزایای مهم تحصیل در روسیه به شمار میرود.

شرایط عمومی تحصیل در رشته دندانپزشکی در روسیه

تحصیل در روسیه

برای تحصیل دندانپزشکی در روسیه باید دوره پادفک ( preparatory course)، که معمولا بین 9 ماه تا 1 سال است گذرانده شود که در این دوره علاوه بر یادگیری زبان روسی یا انگلیسی پیش نیازهای تحصیل در دانشگاه نیز آموزش داده میشود. این پیش نیازها با توجه به رشته­ ی مورد نظر دانشگاهی انتخاب میشوند و تقریبا نزدیک به دروس دبیرستانی در ایران هستند.

پس از اتمام دوره، یک آزمون نسبتا ساده گرفته میشود که درصد پذیرش بالایی دارد و معمولا سدی برای ورود متقاضیان محسوب نمیشود. گرچه، اگر دانشجو از نظر سطح زبان انگلیسی یا روسی در حد مناسبی باشد امکان اینکه بدون گذراندن دوره پادفک از دانشگاه پذیرش بگیرد نیز وجود دارد. هر سال تحصیلی در روسیه 10 ماه زمان میبرد ( 1 سپتامبر – 30 ژوئن) و به دو ترم تقسیم میشود. شرایط سنی پذیرش برای تحصیل در دوره عمومی دندان پزشکی در روسیه ممکن است بسته به دانشگاه مورد نظر متفاوت باشد ولی معمولا گرفتن پذیرش برای سنین 17 تا 29 سال آسان تر است.

 

طول مدت تحصیلــــی رشتــــه دنـــدان پزشکی در روسیه

رشته های پزشکی و دندان پزشکی در روسیه نیز مانند دیگر کشور ها به دو دسته ی عمومی و تخصص تقسیم میشود. برای تکمیل دوره­ عمومی دندان پزشکی در روسیه 5 سال زمان نیاز است که بعد از آن به عنوان یک دندان پزشک میتوانید در تمامی کشور ها مشغول به کار شوید.

برای دوره  تخصص ابتدا باید دوره 1 ساله کار آموزی و بعد از آن دوره 2 ساله رزیدنتی را بگذرانید.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در روسیه

دانشگاه هــای برتــر روسیــه برای تحصیـــل دندانپزشکـــــی در سـال 2022

در جدول زیر رتبه بندی دانشگاه های روسیه برای تحصیل دندان پزشکی از دو منبع مختلف برای شما جمع آوری شده. نکته­ ای که باید به اون توجه کنید اینه که از این لیست، بجز دانشگاه شماره 6 مابقی دانشگاه ها مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند و پس از پایان دوره ی تحصیل امکان کار و یا ادامه تحصیل در ایران برای شما وجود دارد.

دانشگاه های برتر روسیه

شرایط تحصیـل دندانپزشکی در روسیه به زبان روسی

تحصیل به زبان کشور مقصد میتواند برای مهاجرت تحصیلی بسیار مفید باشد. با گذراندن دوره دانشگاهی خود به زبان روسی، نه تنها زندگی و گذران مسائل روزمره برای شما آسان تر میشود، بلکه پس از پایان تحصیلات شما آماده کار در آن کشور هستید. مخصوصا اگر رشته شما پزشکی یا دندان­پزشکی باشد که به صورت دائم در ارتباط با عوام مردم هستید. پس با تحصیل به زبان روسی شما نه تنها احتمال موفقیت شغلی خود رو افزایش میدهید، بلکه مسیر آینده را برای خود هموارتر می­کنید.

برای شروع دوره های پزشکی و دندان پزشکی به زبان روسی نیازی به ارائه مدرک زبان وجود ندارد و معمولا دانشگاه ها دوره های پادفک را برگذار میکنند و فقط لازم است که شما این دوره را به زبان روسی پشت سر بگذارید و در آزمون نهایی نمره قبولی بیاورید.

زبان مورد نیاز برای تحصیل در روسیه
تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه

شرایـط تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی

در روسیه اکثر دانشگاه ها دوره­ های کارشناسی به زبان انگلیسی را دارند و دوره های ارشد و دکترا نیز به زبان انگلیسی آموزش داده میشود. کمتر دانشگاهی پیدا میشود که برای پذیرش دانشجو برای دوره های انگلیسی زبان خود از آنها تقاضای مدارک آیلتس یا تافل نکند. خوشبختانه تحصیل به زبان انگلیسی در روسیه نیازی به ارائه مدرک زبان ندارد و متقاضیان میتوانند پس از گذراندن دوره یادگیری زبان (یا همان دوره پادفک که به دو زبان روسی و انگلیسی برگذار میشود.) در دانشگاه انتخابی خود مدرک زبان خود را بگیرند و به ادامه­ تحصیل مشغول شوند. پس  می­بینید که تحصیل دندانپزشکی در روسیه به زبان انگلیسی در مقایسه با بسیاری از کشور های دیگر آسان­تر است.

در سال 2022-2021 تعداد کل دانشجویان بین ­المللی در روسیه به 315 هزار نفر رسید که تقریبا 8% از کل دانشجویان روسیه را تشکیل میدهد . دانشگاه رودن محبوب ترین مقصد برای دانشجویان بین­ المللی است  و دانشگاه فدرال کازان (KFU) در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس آمار منتشر شده اکثر دانشجویان خارجی به ترتیب در رشته های گروه پزشکی، مهندسی، اقتصاد و مدیریت در حال تحصیل هستند.

هزینه ی تحصیل در روسیه به زبان انگلیسی بین 5000$  تا 10000$ تخمین زده میشود که برای اطلاع از مبلغ دقیق شهریه حتما باید سایت دانشگاه مورد نظر رو بررسی کنید. معمولا این هزینه برای تحصیل به زبان روسی مقداری کمتر است.

شرایط کار و اقامت پس از تحصیل دندانپزشکی در روسیه

پس از پایان دوره عمومی و اخذ مدرک شما میتوانید وارد دوره­ی تخصص بشوید و تحصیلات خودتان را در دوره های کارورزی و رزیدنت کلینیکی ادامه بدهید. از آنجا که مدارک صادر شده از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی می­باشند، میتوانید در هریک از کشورهای دنیا برای کار و ادامه تحصیل اقدام کنید.

در نمودار، مشاهده می­کنید که نرخ بیکاری در روسیه در سطح مطلوبی قرار دارد و هر ساله نیز در حال کاهش است. دلیل افزایش نرخ بیکاری در سال 2020 نیز پاندمیک کرونا بود که بعد از واکسیناسیون جهانی و بازگشت شرایط به حالت طبیعی نرخ بیکاری در روسیه نیز به سیر نزولی سال های گذشته خود بازگشت.از طرفی اگر دانشگاه شما در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت باشد، میتوانید پس از بازگشت مدرک خودتان را ترجمه و  معادل سازی کنید و در مراکز دولتی یا خصوصی مشغول به کار بشوید و از این نظر هیچ گونه مانعی سر راه شما قرار ندارد.

اقامت کاری در روسیه
تحصیل پزشکی در روسیه

جمع بندی

برای تحصیل در کشور های دیگر معمولا فهرست مشکلات و موانع از لیست مزایا بزرگتر است، ولی زمانی که حرف از تحصیل در روسیه است لیست مزایا به مراتب بزرگتر و تعداد مشکلات بسیار کمتر میشود.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد ( pgdanesh ) به عنوان نماینده رسمی دانشگاه های رودن، پیراگوا، فدرال کازان و دانشگاه راه آهن و شهرسازی سنت پترزبورگ با بیش از یک دهه تجربه در امور مهاجرتی و اعزام دانشجو، میتواند در عبور از مسیر سخت و پیچیده مهاجرت در کنار شما باشد و این مسیر را به مراتب برای شما آسان ­تر کند. امیدوارم این مقاله به سوالات شما در مورد تحصیل دندانپزشکی در روسیه جواب داده باشد. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید میتوانید برای مشاوره با ما در تماس باشید.