تحصیل در روسیه | اعزام دانشجو به روسیه

 تحصیل در روسیه به دلیل وجود مراکز آموزشی در سطوح عالی، به صورت ویژه مورد توجه متقاضیان تحصیلات بین المللی و دانشجویان قرار گرفته است.

طبق آخرین آمار، سالانه نزدیک به ۳۳۰ هزار نفر با هدف پشت سر گذاشتن تحصیلات عالیه به کشور روسیه مهاجرت تحصیلی میکنند.

یکی از مراحل مهم و اولین قدم پس از تصمیم به مهاجرت تحصیلی، انتخاب رشته مورد علاقه برای تحصیل در دانشگاه خواهد بود؛ چرا که این کار بازار کاری که قرار است در آینده در آن فعالیت کنید را نیز مشخص می کند.

پس از آن باید مقصد خود را با توجه به شرایط، اهداف، هزینه تحصیل و موارد دیگر مشخص کنید.

 با توجه به تعداد بالای دانشگاه ها و کیفیت بالای آموزش در روسیه، طیف وسیعی از دانشگاه ها (پزشکی – غیر پزشکی) و رشته های تحصیلی در اختیار شما قرار دارد که میتوانید براساس میزان علاقمندی خود یکی از آنها را برای ادامه تحصیل انتخاب کنید.

دلایل زیادی برای انتخاب روسیه به عنوان مقصدی برای تحصیل وجود دارد که در این صفحه با آنها آشنا خواهید شد.

تحصیل در روسیه

فرداد دانش نماینده رسمی دانشگاه های روسیه

موسسه فرداد دانش پاسارگاد به عنوان تنها نماینده رسمی دانشگاه های روسیه در ایران، دارای سابقه طولانی و درخشان در زمینه مهاجرت تحصیلی و شغلی است.

هدف اصلی ما همواره این بوده است که در مسیر مهاجرت تحصیلی و شغلی، راهنما و همراه شما عزیزان باشیم؛ به همین جهت است که با هدف آشنایی هرچه بیشتر شما عزیزان با موضوع تحصیل در روسیه، تیم ما هر ساله همایش ها و کنفرانس های متعددی را با حضور مقامات و مسئولین دانشگاه های روسیه برگزار می کند که حضور در آنها برای همه ی شما عزیزان آزاد و رایگان است.

این تنها یکی از خدماتی است که تیم ما برای موفقیت شما عزیزان و کسب آگاهی و اطلاعات بیشتردر زمینه مهاجرت، ارائه می دهد و باعث افتخار ماست که در این مسیر می توانیم یاری رسان شما باشیم. برای آگاهی از زمان برگزاری این همایش ها می توانید صفحه اینستاگرام فرداددانش و یا کانال تلگرام فرداد دانش را دنبال کنید.

علاوه بر این، در موسسه فرداد دانش پاسارگاد امکان مشاوره رایگان نیز برای شما عزیزان فراهم شده و همواره می توانید برای کسب مشاوره رایگان تحصیل پزشکی در روسیه یا غیر پزشکی و یا دریافت راهنمایی های بیشتر با ما تماس برقرار کنید.

برای اطلاع بیشتر و آشنایی با انواع ویزای روسیه می توانید مطلب زیر را مطالعه فرمایید:

بررسی شرایط تحصیل در روسیه

فــهرست مطالب

مزایای تحصیل در روسیه

لیست کاملی از مزایای تحصیل در روسیه را در این مقاله می توانید مطالعه کنید اما به صورت کلی، تحصیل در روسیه شامل مزایای زیر می باشد:

  • 26 دانشگاه با رتبه زیر 1000 جهان در سیستم QS
  • شرایط بسیار آسان کسب پذیرش
  • عدم نیاز به مدرک زبان و تمکن مالی
  • مدارک دانشگاهی معتبر در سراسر جهان
  • طیف وسیع رشته های تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • هزینه مناسب زندگی دانشجویی
  • امکان کار در زمان تحصیل
  • عدم وجود محدودیت سنی

علاقه مندی شدید دانشجویان بین المللی به تحصیل در روسیه بی دلیل نیست. در ادامه تعدادی از ویژگی های تحصیل در روسیه را برای شما شرح خواهیم داد:

عدم نیاز به ارائه مدرک زبان:

برای کسب پذیرش از دانشگاه های روسیه نیازی به ارائه ی مدرک زبان ندارید.

دانشگاه های این کشور برای وارد شدن دانشجویان خارجی به دانشگاه، دوره های آمادگی (پادفک) را ارائه می دهند. این دوره تقریبا مانند دوره پیش دانشگاهی در دبیرستان های ایران است؛ با این تفاوت که در این دوره علاوه بر آشنایی با دروس تخصصی لازم برای تحصیل در دانشگاه، زبان روسی نیز به شما آموزش داده خواهد شد که در زمان تحصیل و زندگی در روسیه با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید راحت تر با دیگران ارتباط برقرار کنید.

اگر قصد دارید تا در یکی از دوره هایی که به زبان انگلیسی در دانشگاه های روسیه ارائه می شود تحصیل کنید، این احتمال (گرچه بسیار کم) وجود دارد که دانشگاه مقصد یک مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل از شما درخواست خواهد کرد. البته این موضوع کاملا به دانشگاه بستگی دارد و ممکن است با اثبات سطح مناسب آشنایی با زبان انگلیسی حتی نیازی به ارائه این مدرک هم نداشته باشید.

هزینه تحصیل در روسیه

هزینه زندگی و تحصیل در روسیه:

هزینه های مقرون به صرفه برای زندگی و تحصیل در روسیه و استاندارد بالای شاخص های کیفیت زندگی در روسیه، از دیگر دلایل جذابیت این کشور در میان دانشجویان بین المللی است.

روسیه و دانشگاه هایی با رنکینگ جهانی:

دانشگاه های روسیه در تمامی زمینه های تحصیلی از جمله پزشکی، مهندسی، علوم سیاسی و اجتماعی و …، همواره در میان دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. در ادامه همین صفحه با رتبه بندی دانشگاه های این کشور و تعدادی از بهترین دانشگاه های آن آشنا خواهید شد.

اقامت پس از تحصیل در روسیه:

در صورتی که پس از پایان تحصیل در این کشور مشغول به کار شوید می توانید اقامت دانشجویی خود را به نوع کاری و سپس به اقامت دائم تبدیل کنید. بر اساس قوانین جدید دولت روسیه به دانشجویان فارغ التحصیل 180 روز فرصت می دهد تا در این کشور به جست و جوی کار بپردازند و یا کار خود را آغاز کنند.

دانشجویان فارغ التحصیل از روسیه میتوانند به راحتی به کشورهای اروپایی مهاجرت کنند و به ادامه تحصیل و یا کار در این کشورها مشغول شوند.

سهولت اخذ ویزای روسیه:

 اخذ ویزای تحصیلی این کشور بدون نیاز به ارائه مدارک تمکن مالی و مدرک زبان ممکن است که باعث می شود فشار و استرس زیادی از روی دانشجویان عزیز برداشته شود.           

ویزای روسیه
بورسیه تحصیلی در روسیه

بورسیه های تحصیلی مختلف:

بورسیه های تحصیلی متفاوتی در روسیه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. بورس های تحصیلی دولتی نوعی از این بورسیه ها هستند که با استناد به شایستگی افراد به مستعد ترین دانشجویان اهدا میشود (به تعداد محدود که برای هر دانشگاه و هر رشته متغیر است). بورسیه های دولتی شامل شهریه دانشگاه در کل دوره و خوابگاه می شود. دو نوع بورسیه های تحصیلی در روسیه برای دانشجویان بین المللی وجود دارد:
1 – بورس های تحصیلی دولتی که با استناد به شایستگی افراد به مستعد ترین دانشجویان اهدا میشود (به تعداد محدود که برای هر دانشگاه و هر رشته متغیر است). بورسیه های دولتی شامل هزینه شهریه دانشگاه برای کل دوره و خوابگاه میشود.

2 – بورسیه های تحصیلی دانشگاهی که توسط خود دانشگاه ارائه می شود. شرایط و مقدار پرداختی بورسیه با توجه به دانشگاه متفاوت است اما به طور کلی در تمامی دانشگاه ها این بورسیه شهریه دانشگاه را به طور کامل پوشش می دهد. در این بورسیه تحصیلی پوشش هزینه خوابگاه با توجه به تصمیم دانشگاه صورت می گیرد و هر دانشگاه شرایط مخصوص به خود را دارد.

شرایط عمومی تحصیل در روسیه

کشور روسیه از دیر باز یکی از مهم ترین قطب های علمی و فرهنگی جهان و یکی از پیشگامان بزرگ حوزه های علوم نوین مانند علوم پزشکی هسته ای، ریاضیات، شیمی، هوا و فضا و سایر رشته ها بوده و هست.

مهاجرت تحصیلی به روسیه با توجه به رنکینگ بالای دانشگاه ها و هزینه های پایین تحصیل در این کشور، بسیار پر مخاطب است. معمولا تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی در روسیه از سایر رشته های تحصیلی متقاضیان بیشتری دارد که سه دلیل اصلی این موضوع، اعتبار مدارک دانشگاهی ارائه شده در روسیه (که در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شوند) و عدم نیاز به ارائه مدارک زبان و تمکن مالی است.

شرایط تحصیل روسیه

محدودیت سنی تحصیل در روسیه

بر خلاف بسیاری از کشور های جهان، در روسیه محدودیت سنی برای تحصیل وجود ندارد و افراد می توانند با هر سنی برای ادامه تحصیل در روسیه اقدام کنند.

 اکثر دوره های آموزشی در این کشور به زبان روسی ارائه می شوند. دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در روسیه را دارند، برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید در یک دوره آمادگی (به نام پادفک) که معمولا بین 6 تا 9 ماه به طول می انجامد شرکت کنند و بعد از قبولی در آزمون تعیین سطحی که در پایان دوره از آنها گرفته می شود می توانند تحصیل خود را در دانشگاه های روسیه شروع کنند.

در ادامه شرایط تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی در روسیه را بررسی خواهیم کرد. پس با تیم فرداد دانش پاسارگاد همراه باشید.

تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه

تحصیل کارشناسی در روسیه

سیستم آموزش عالی در روسیه بر اساس سیستم آموزش عالی بولونیا است و در نتیجه مدارک این کشور در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شوند. از طرفی بعد از سال 2003 که روسیه شروع به استفاده از این سیستم کرد، ورود دانشجویان بین المللی به روسیه بسیار آسان تر شد.

امروزه آموزش عالی روسیه شامل سه مقطع کارشناسی یا لیسانس، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس و دکترا می باشد. موارد استثنا دوره های پزشکی و بعضی از دوره های فنی هستند که از دوره های آموزشی تخصصی خود را دارند.

تقریبا هیچ دوره آموزشی در دنیا وجود ندارد که در روسیه در دسترس شما نباشد. در روسیه بیش از 700 دانشگاه دولتی وجود دارد که محل تحصیل بیش از 15 میلیون دانشجو هستند، پس شما می توانید در روسیه در هر مقطع و رشته ای که می خواهید به تحصیل مشغول شوید. دو تفاوت اصلی میان مدرک کارشناسی و مدرک تخصص، مدت زمان دوره آموزشی و فرصت های تحصیلی پس از فارغ التحصیلی است.

دوره ۴ ساله کارشناسی

دوره های کارشناسی 4 ساله هستند و شامل مطالعات دروس پایه و موضوعات تخصصی رشته مورد نظر می شوند. علاوه بر این، دانشگاه های روسیه فرایند تحصیل در مقطع کارشناسی را متناسب با رشته های دوره ارشد تنظیم می کنند تا دانشجویان بتوانند مسیر آموزشی مخصوص خود را داشته باشند.

در سال آخر تحصیل، دانشجویان باید پروژه نهایی خود را تحویل دهند و از آن دفاع کنند. پس از فارغ التحصیلی، مدرک لیسانس به شما اهدا خواهد شد و به شما این امکان را می دهد که در مقاطع کارشناسی ارشد و بعد از آن در دوره دکترا به ادامه تحصیل بپردازید. در برنامه های تخصصی دانشجویان به سمت عملی تر شدن آموزش ها سوق داده می شوند.

تحصیل کارشناسی در روسیه

مدت زمان آموزش دوره های تخصص 5 تا 6 سال است و بر اساس نتایج امتحانات دولتی و فعالیت های کاری مناسب که در طول تحصیل انجام خواهید داد، مدرک دیپلم تخصص برای دانشجویان صادر خواهد شد. با این مدرک می توانید برای پیدا کردن کار درخواست دهید و یا به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بعدی مانند ارشد و دکترا مشغول شوید.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد آماده است تا در زمینه تحصیل پزشکی و تحصیل دندان پزشکی در روسیه، به شما عزیزان مشاوره و راهنمایی های لازم را ارائه دهد. شما عزیزان می توانید برای استفاده از تجارب متخصصان موسسه، در این زمینه با ما تماس بگیرید.

اپلای برای دوره های کارشناسی و یا تخصص در روسیه

شما پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان یا کالج و با پشت سر گذاشتن دوره پادفک، می توانید برای تحصیل در دوره لیسانس و یا تخصص اقدام کنید.

در مقطع لیسانس بیشتر دوره ها به زبان روسی ارائه می شوند اما در بعضی از دانشگاه و بعضی از رشته ها امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز فراهم شده است. شهریه دوره های روسی به مراتب کمتر از شهریه دوره هایی است که به زبان انگلیسی تدریس می شوند. قبل از شروع به تحصیل در دوره کارشناسی، باید در یک دوره زبان روسی (پادفک) که در بخش آموزش مقدماتی دانشگاه ها تدریس می شود شرکت کنید. پس از پشت سر گذاشتن امتحانی که در پایان دوره برگزار می شود و شرکت در آزمون ورودی دانشگاه، می توانید تحصیل در دوره کارشناسی را شروع کنید.

اپلای کارشناسی روسیه

آزمون ورودی تحصیل در روسیه

تمامی دانشگاه های روسیه دارای آزمون ورودی هستند. این آزمون هم می تواند به صورت یک امتحان باشد و هم به صورت مصاحبه. اگر رشته انتخابی شما به زبان روسی تدریس می شود، آزمون ورودی یا مصاحبه شما نیز به زبان روسی برگزار خواهد شد و اگر زبان تدریس رشته مورد نظر انگلیسی باشد، آزمون ورودی نیز به زبان انگلیسی خواهد بود. تمام افرادی که دارای مدرک دیپلم هستند می توانند برای تحصیل در روسیه اقدام کنند. از آنجایی که باور سیستم آموزشی روسیه این است که همه افراد به هر سنی که دارند باید به آموزش عالی دسترسی داشته باشند، تقریبا در اکثر دانشگاه های این کشور شرط سن و معدل وجود ندارد و سخت گیری زیادی در این زمینه انجام نمی شود.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه

رسمیت مدرک دانشگاهی روسیه

دوره کارشناسی ارشد در روسیه در ادامه مقطع کارشناسی برگزار می شود و طول دوره آن معمولا 2 سال است. در طول دوره ارشد شما آموزش های تخصصی رشته خود را دریافت می کنید و برای کار در رشته خود آمادگی های لازم را کسب خواهید کرد. در طول این دوره دانشجویان عموما در کلاس ها و سخنرانی های مربوط به موضوعات تخصصی شرکت می کنند و در سال دوم تحصیل کار تحقیقاتی خود را آغاز می کنند که در پایان سال دوم باید از آن دفاع کنند.

اپلای برای دوره کارشناسی ارشد در روسیه:

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روسیه، شما به یک مدرک دوره کارشناسی نیاز خواهید داشت که این مدرک باید معتبر و قابل ترجمه باشد. علاوه بر این در اکثر دانشگاه ها نیاز به شرکت در یک آزمون ورودی و کسب نمره کافی وجود دارد. با توجه به دانشگاه و رشته مورد نظر ممکن است مدارک دیگری مانند CV، انگیزه نامه و یا … از شما درخواست شود. در روسیه این امکان وجود دارد که رشته انتخابی شما برای دوره کارشناسی ارشد متفاوت از مدرک دوره کارشناسی شما باشد، فقط ممکن است به صلاحدید دانشگاه نیاز به شرکت در یک سری دروس پیش نیاز داشته باشید. 

کاریابی راحت

این نیز یک فرصت بسیار بزرگ برای افزایش دانش و مهارت شماست که در کمتر کشوری این امتیاز به دانشجویان ارائه می شود. همانطور که گفتیم مدرک دانشگاه های روسیه در تمام جهان به رسمیت شناخته می شوند و فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند برای یافتن کار و یا ادامه تحصیل در مقطع دکترا، در روسیه و یا هر کشور اروپایی دیگر اقدام کنند و در این زمینه هیچ مانعی بر سر راه شما وجود نخواهد داشت.

تحصیل در مقطع دکتری در روسیه

تحصیل در مقطع دکتری روسیه

در روسیه مطالعات دوره دکتری نه تنها در دانشگاه، بلکه در سازمان های علمی تخصصی و مراکز تحقیقاتی مختلف انجام می شود. پس در این دوره، دسترسی داشتن به مراکز پیشرفته و جدید ترین تکنولوژی ها موضوعی بسیار مهم است. خوشبختانه در روسیه مراکز تحقیقاتی پیشرفته به وفور پیدا می شود که اکثر آنها با دانشگاه های این کشور در همکاری هستند و دانشجویان رشته دکتری در روسیه می توانند به این مراکز دسترسی داشته باشند. مدت زمان دوره دکتری بسته به رشته انتخابی و شکل تحصیل می تواند متفاوت باشد؛ اما به طور متوسط بین 3 تا 5 سال طول می کشد. انتخاب استاد راهنما، مهم ترین قدمی است که شما در شروع دوره دکتری خواهید برداشت. استاد راهنما نقش ویژه ای در روند تحصیل دانشجوی دوره دکتری دارد پس باید در انتخاب آن دقت بسیار زیادی به خرج دهید.

شما با مشورت با این شخص موضوع پایان نامه خود را انتخاب می کنید و تحت راهنمایی های او فعالیت های تحقیقاتی خود را پیش خواهید برد. علاوه بر بررسی سطح دانش و مرتبه ی علمی استاد راهنما، نیاز است که بتوانید از نظر شخصیتی نیز با استاد خود ارتباط بگیرید.

مطالعات دوره دکتری کاری علمی، سخت و زمان بر است و در این مسیر شما به راهنمایی های زیادی نیاز پیدا خواهید کرد و دائما با استاد خود در ارتباط خواهید بود، به همین دلیل است که می گوییم بهتر است بتوانید از نظر شخصیتی نیز با استاد خود ارتباط بگیرید.

اپلای برای دوره دکتری در روسیه:

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارشد که تحصیلات خود را در یکی از دانشگاه های روسیه یا دیگر دانشگاه های مورد تایید به اتمام رسانده باشند، می توانند به صورت مستقیم برای ثبت نام در دوره دکتری اقدام کنند. متقاضیان باید در دروس تخصصی نمرات کافی را کسب کرده باشند و همچنین آزمون ورودی در زمینه تاریخ و فلسفه ی علوم، زبان های خارجه و دروس تخصصی دیگر را با موفقیت پشت سر بگذارند. داشتن رزومه کاری و تحصیلی قوی از الزامات کسب پذیرش در دوره دکتری است. دانشجویان دکتری در رشته ها و دانشگاه های فنی، به آزمایشگاه های منحصر به فرد و تجهیزات نوآورانه مانند ابر رایانه ها دسترسی پیدا می کنند. به عنوان مثال، در دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ، دانشجویان دکترا می توانند به مراکز آموزشی مشترک دانشگاه و سازمان های بین المللی دسترسی داشته باشند و از آزمایشگاه های آنها برای انجام تحقیقات خود استفاده کنند.

اپلای مقطع دکترا روسیه

رتبه بندی دانشگاه های روسیه

رنکینگ-دانشگاه-روسیه

دانشگاه های روسیه و رتبه های برتر جهانی آنها، یکی از دلایل اصلی محبوبیت روسیه در میان دانشجویان بین المللی است. فرقی نمی کند رتبه بندی کلی را بررسی کنید یا رتبه بندی بر اساس موضوع (Subject)، دانشگاه های روسیه همواره در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. در روسیه 33 دانشگاه رتبه های زیر 1000 جهان را به خود اختصاص داده اند که 17 عدد از آنها در رتبه های زیر 500 قرار دارند و این موضوع نشان دهنده سطح بالای آموزش در روسیه است.

در ادامه رتبه بندی تعدادی از دانشگاه برتر روسیه را برای شما آورده ایم. منبع این رتبه بندی سایت topuniversities است که یکی از منابع اصلی برای بررسی کیفیت دانشگاه های جهان است.

اگر به تحصیل در رشته های دندانپزشکی علاقه مند هستید، در صفحه تحصیل دندانپزشکی در روسیه می توانید رتبه بندی برترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل در این رشته را مشاهده کنید و اگر قصد تحصیل در رشته های پزشکی و آزمایشگاهی را دارید، می توانید از صفحه تحصیل پزشکی در روسیه دیدن کنید که در آن تعدادی از برترین دانشگاه های پزشکی روسیه را به شما معرفی کرده ایم.

رتبه بندی دانشگاه های روسیه در سال 2023 بر اساس سیستم QS

رتبه بندی دانشگاه های روسیه

دانشگاه های ستاره روسیه

در لیست بالا تعدادی از دانشگاه ها نشان 5 ستاره یا بیش از 5 ستاره را از سیستم QS دریافت کرده اند که نشان دهنده عملکرد فوق العاده دانشگاه است. برای اینکه یک دانشگاه در این سیستم نشان 5 ستاره را دریافت کند، باید در موارد زیر موفقیت خود را با ارائه مدارک مستند ثابت کند:

  • امتیاز کلی دانشگاه باید حداقل 700 از 1000 باشد.
  • حداقل 5% از استادان دانشگاه بین المللی باشد.
  • حداقل 5% از دانشجویان بین المللی باشند.
  • محیط آموزشی دانشگاه امتیاز 70 یا بیشتر (از 100) دریافت کرده باشد.
  • امتیاز آمار استخدام دانشجویان حداقل 85 از 100 باشد.
  • درصورت ارزیابی دانشگاه در زمینه های پژوهشی، حداقل 150 رفــرنــس یا 3 سایتشـن به مقـــالات دانشگـــاه انجـــام شده باشد.
دانشگاه های ۵ ستاره روسیه

علاوه بر موارد بالا، برای کسب رتبه 5 ستاره در رتبه بندی QS، دانشگاه ها باید در همه دسته های مشخص که در ادامه لیست شده است نیز رتبه 5 ستاره را کسب کنند و در این قسمت ها امتیاز کلی آنها نیز حداقل 900 باشد.

در سیستم QS معیارهای اصلی سنجش دانشگاه به چهار دسته تقسیم می شوند:

بهترین دانشگاه های روسیه
  • آموزش
  • اشتغال پذیری
  • بین المللی سازی
  • تحقیق و توسعه دانشگاهی

علاوه بر 4 دسته اصلی، سه دسته فرعی دیگر نیز داریم:

  • محیط آموزشی دانشگاه: امکانات و آموزش مجازی
  • معیار های تخصصی: رتبه بندی بر اساس موضوع و قدرت برنامه های آموزشی
  • معیارهای پیشرفته: هنر، فرهنگ، نوآوری، فراگیر بودن و مسئولیت اجتماعی (هر دانشگاه باید حداقل در دو مورد از این 4 مورد به موفقیت رسیده باشد.)

معرفی تعدادی از برترین دانشگاه های روسیه

در ادامه قصد داریم سه دانشگاه برتر روسیه را به صورت خلاصه به شما معرفی کنیم. در صفحه تحصیل پزشکی در روسیه تعدادی از بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه را به شما معرفی کردیم پس در اینجا سه دانشگاه برتر روسیه را بر اساس رتبه بندی کلی آنها به شما معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو

دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو

نام انگلیسی: Lomonosov Moscow State University

رتبه جهانی در سال 2023: 75

سال تاسیس: 1755

ریاست دانشگاه: Viktor Sadovnichiy

تعداد دانشجو: 47000

محل: روسیه – مسکو

دانشگاه لومونوسوف یکی از دانشگاه های تحقیقاتی دولتی روسیه است و به عنوان معتبر ترین دانشگاه این کشور شناخته می شود.

این دانشگاه شامل 15 موسسه تحقیقاتی، 43 دانشکده، بیش از 300 بخش و شش شعبه ( شامل پنج شعبه در کشورهای مشترک المنافع) است. از جمله مشهور ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه، می توان به رهبران سابق اتحاد جماهیر شوروی و سایر دولت های روسیه اشاره کرد.

افتخارات

از سال 2019 به بعد، 13 جایزه نوبل، 6 مدال فیلدز و یک جایزه تورینگ در قفسه افتخارات این دانشگاه قرار دارد.

در سال 2008 قدرتمند ترین ابر کامپیوتر روسیه (تا به امروز) به اسم SKIF MSU در این دانشگاه راه اندازی شد. اوج عملکرد این ابر کامپیوتر به 60 ترافلاپس رسید که آنرا به قدرتمند ترین ابر کامپیوتر کشورهای مشترک المنافع تبدیل کرد.

رتبه بندی این دانشگاه در سیستم های رتبه بندی مختلف در سال 2022:

    • The Three University Missions Ranking: رتبه 18
    • رتبه بندی QS برای دانشگاه های جهان: رتبه 76
    • رتبه بندی جهانی Times: رتبه 293 جهان
    • رتبه بندی US News & World Report: رتبه 355
دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو

دانشگاه فنی دولتی باومان مسکو

نام انگلیسی: Bauman Moscow State Technical University

رتبه جهانی در سال 2023: 230

سال تاسیس: 1830

ریاست دانشگاه: Igor Fedorov

تعداد دانشجو: 19000

محل: روسیه – مسکو

دانشگاه فنی دولتی باومان که به صورت مخفف به آن BMSTU گفته می شود، یک دانشگاه فنی دولتی (پلی تکنیک) واقع در شهر مسکو است. دانشگاه باومن یک دانشگاه فنی روسی است که مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و مدرک دکترا را در رشته های مختلف مهندسی و علوم کاربردی به دانشجویان ارائه می دهد.

دانشگاهی قدیمی

دانشگاه باومان دومین موسسه آموزشی قدیمی روسیه پس از دانشگاه دولتی لومونوسوف مسکو است. در سال 1763، امپراتور روسیه، کاترین دوم، اولین خانه امپراتوری آموزش را تأسیس کرد. در 5 اکتبر 1826، امپراطور ماریا فئودورونا فرمانی را صادر کرد تا در خانه آموزش کارگاه های بزرگ و مجهز به اتاق خواب و غذاخوری و … برای یادگیری صنایع دستی مختلف تاسیس شود. چهار سال بعد در 1 جولای 1830، امپراطور نیکلاس اول، اساسنامه مدرسه صنایع دستی مسکو را تصویب کرد. این آغاز به کار اولین دانشگاه فنی روسیه بود.

دانشگاه باومن معمولاً به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های روسیه در نظر گرفته می شود و در آن شرایط ورودی سختی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. دانشگاه باومن به طور مرتب در میان 3 دانشگاه برتر روسیه قرار دارد که فارغ التحصیلان آنها توسط بزرگترین شرکت های روسی استخدام شده اند. دانشگاه باومن دارای یک مرکز تحقیقات ملی است، تامین مالی دانشگاه باومن توسط یک مرکز دارایی جداگانه تامین می شود و از وزارت آموزش و پرورش مستقل است.

رتبه بندی این دانشگاه در سیستم های رتبه بندی مختلف در سال 2022:

  • The Three University Missions Ranking: رتبه 262
  • رتبه بندی QSبرای دانشگاه های جهان: رتبه 230
  • رتبه بندی جهانی Times: رتبه 501 تا 600 جهان
  • رتبه بندی US News & World Report: رتبه 1758
دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

نام انگلیسی: Novosibirsk State University

رتبه جهانی در سال 2023: 260

سال تاسیس: 1958

ریاست دانشگاه:   Mikhail Fedoruk

تعداد دانشجو: 7200

محل: روسیه – نووسیبیرسک

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک یک دانشگاه تحقیقاتی با بودجه دولتی است که در شهر نووسیبیرسک روسیه قرار دارد. این دانشگاه در 9 ژانویه سال 1958 به طور رسمی و با فرمان شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی و بر اساس اصول ادغام آموزش و علم، مشارکت زودهنگام دانشجویان با فعالیت های تحقیقاتی و مشارکت دانشمندان برجسته در برنامه های آموزشی تاسیس شد.

رشد سریع دانشگاه

اولین دوره از امتحانات ورودی این دانشگاه در آگوست 1959 انجام شد و پس از اعلام نتایج، کلاس ها در 28 سپتامبر 1959 آغاز شد. پس از تاسیس در سال 1958، دانشگاه دولتی نووسیبیرسک به سرعت رشد کرد و در طول نه سال اول تاسیس، 1966 متخصص در این دانشگاه آموزش دیدند. دانشگاه دولتی نووسیبیرسک متشکل از شش دانشکده و 270 استاد بود که بخش تحقیقات آن در 46 زمینه مختلف فعالیت می کرد. از سال 2020 دانشگاه نووسیبیرسک 43 دوره تحصیلی چهار ساله در مقطع کارشناسی، 7 برنامه تخصص پنج ساله، 1 برنامه تخصص شش ساله، 93 برنامه دو ساله در مقطع کارشناسی ارشد، 9 برنامه رزیدنتی دو ساله و 25 برنامه سه ساله در مقطع دکتری را به دانشجویان خود ارائه می دهد.

رتبه بندی این دانشگاه در سیستم های رتبه بندی مختلف در سال 2022:

  • The Three University Missions Ranking: رتبه 205
  • رتبه بندی QSبرای دانشگاه های جهان: رتبه 260
  • رتبه بندی جهانی Times: رتبه 801 تا 1000 جهان
  • رتبه بندی US News & World Report: رتبه 579

شهریه دانشگاه های روسیه

برای دانشجویان بین المللی، هزینه تحصیل در روسیه می تواند با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی تفاوت زیادی داشته باشد اما این هزینه ها در مقایسه با دانشگاه های اروپایی و آمریکایی به مراتب بسیار کمتر است.

حداقل شهریه (که توسط وزارت آموزش و پرورش فدراسیون روسیه مشخص می شود) نمی تواند کمتر از هزینه ای باشد که دولت برای آموزش دادن دانشجو خرج می کند. از طرفی با توجه به تعداد زیاد دانشگاه های روسیه، شهریه دانشگاه های طیف وسیعی دارد که در ادامه به صورت میانگین این هزینه ها برای شما توضیح داده شده:

میانگین شهریه دوره لیسانس در روسیه می تواند از 220000 تا 240000 روبل (3485 تا 3802 دلار آمریکا) در سال باشد. حداقل شهریه برای دوره لیسانس 1750 دلار و حداکثر آن 12570 دلار در سال است.

برای مدرک تخصص میانگین شهریه از 220000 تا 240000 روبل (3485 تا 3802 دلار آمریکا) در سال است. در این دوره ها حداقل شهریه 1750 دلار و حداکثر 9036 دلار در سال است.

شهریه دانشگاه روسیه

هزینه دوره کارشناسی ارشد

به صورت میانگین، مدرک دوره کارشناسی ارشد می تواند از 240000 تا 260000 روبل (3802 تا 4120 دلار آمریکا) تا 450000 روبل (7130 دلار آمریکا) در سال هزینه داشته باشد. حداقل شهریه این دوره 2100 دلار و حداکثر آن 6570 دلار در سال است.

هزینه دوره تحصیلات تکمیلی می تواند از 72000 روبل (1293 دلار آمریکا) تا 250000 (4490 دلار آمریکا) در سال باشد. حداقل شهریه برای این دوره 1133 دلار و حداکثر 5900 دلار در سال است. اگر قصد دارید دوره تحصیلی خود را در روسیه به زبان روسی پشت سر بگذارید، به احتمال زیاد باید شهریه دوره پادفک را نیز در نظر بگیرید که مقدار آن با توجه به دانشگاه متفاوت است. به صورت میانگین شهریه دوره پادفک می تواند بین 2000 تا 5000 دلار آمریکا باشد.

خوابگاه های دانشجویی در روسیه

اقامت و خوابگاه در روسیه

مسئله اسکان و خوابگاه همواره یکی از مهم ترین مسائل مربوط به مهاجرت تحصیلی بوده و است. خوشبختانه روسیه کشوری است که هرساله پذیرای تعداد زیادی دانشجو است و خوابگاه های دانشجویی این کشور معمولا بهترین استاندارد های ممکن را به دانشجویان خود ارائه میدهند. در ادامه با سه نوع اصلی اقامتگاه های دانشجویی در روسیه آشنا خواهید شد.

خوابگاه های دانشگاهی

هزینه خوابگاه های دانشگاهی روسیه به صورت میانگین چیزی بین 8 دلار تا 90 در ماه متغیر است. این موضوع می تواند به دانشگاه، شهر، محل قرار گیری خوابگاه و موارد دیگر بستگی داشته باشد ولی معمولا هزینه اجاره خوابگاه های دانشگاهی اغلب ارزان تر از اجاره خوابگاه های خصوصی است. خوابگاه های دانشگاه همیشه دارای آشپزخانه و حمام مشترک هستند، مبله هستند و معمولاً در محوطه دانشگاه قرار دارند. معمولا در نزدیکی خوابگاه، کافه‌ و امکانات ورزشی نیز موجود است که ممکن است این موضوع همیشه در مورد انواع دیگر اقامتگاه‌ صادق نباشد. 

با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان خارجی زندگی در خوابگاه را انتخاب می کنند، این گزینه ممکن است امکان معاشرت با دانشجویان دیگر و پیدا کردن دوست را به شما بدهد. مهم است که به خاطر داشته باشید که فقط دفتر دانشگاه شما می تواند خوابگاه دانشگاه را به شما اجاره بدهد و تنها نهادی است که می تواند تصمیم بگیرد که آیا واجد شرایط زندگی در خوابگاه هستید یا خیر.

صاحب خانه شدن در روسیه

اقامت در خانه شهروندان روسی

یکی از گزینه های اسکان رایج برای دانشجویان خارجی، زندگی با خانواده های میزبان است. هزینه این نوع از اسکان ممکن است کمی بیشتر از خوابگاه های دانشگاه باشد اما اقامتگاه های خانگی فرصتی عالی برای شما فراهم می کند تا به طور کامل در زبان و فرهنگ کشور روسیه غرق شوید. در این نوع اسکان شما علاوه بر هزینه اتاق، هزینه غذا و خورد و خوراک را نیز دارید و در کنار آن باید سهم خود از قبوض خدماتی مانند آب، برق و گاز را نیز بدهید.

اجاره ملک خصوصی

بسیاری از دانشجویان مشغول به تحصیل در روسیه به شما توصیه می کنند در چند ماه اول و قبل از نقل مکان به یک مسکن خصوصی، مدت زمانی را در خوابگاه بمانید. برخی از دانشگاه ها به شما در یافتن اقامتگاه های خصوصی کمک می کنند، استفاده از دانشگاه یا مشاور املاک مورد اعتماد بهترین راه برای یافتن مسکن امن و سریع در روسیه است.

هزینه اجاره یک واحد آپارتمان یک خوابه در مسکو می تواند بین 500 تا 700 دلار در ماه باشد اما هزینه اجاره همین آپارتمان در تومسک تقریبا 250 دلار در ماه است. پس در مورد اجاره یک ملک خصوصی، شهر انتخابی تاثیر زیادی در هزینه های شما خواهد داشت. این نکته را نیز در نظر بگیرید که هزینه اجاره خانه در مرکز شهر بسیار بیشتر از هزینه اجاره خانه در حومه شهر است.

بورسیه های تحصیل در روسیه

بورسیه تحصیلی برای کشور روسیه

هر ساله دولت روسیه تعدادی ظرفیت پذیرش دولتی در دانشگاه های این کشور در نظر می گیرد که به متقاضیان بین المللی ارائه می شود. اتباع خارجی که در خارج از روسیه زندگی می کنند و مجوز اقامت دائم یا موقت روسیه را ندارند، می توانند برای دریافت این ظرفیت ها و یا بورسیه های دولتی و خصوصی دیگر اقدام کنند. بورسیه های تحصیلی دولتی روسیه موارد زیر را پوشش خواهد داد:

  • پرداخت شهریه برای کل دوره تحصیل.
  • کمک هزینه خورد و خوراک برای کل دوره تحصیل بدون در نظر گرفتن موفقیت دانشجو در امور تحصیلی.
  • هزینه خوابگاه (در صورت وجود).

بورسیه های تحصیلی دولتی موارد زیر را پوشش نمی دهد:

  • هزینه سفر به روسیه
  • هزینه های زندگی
  • هزینه بیمه

دانشجویان بین المللی که قصد دارند در دوره های کارآموزی یا دوره های آموزش فنی حرفه ای شرکت کنند، کمک هزینه زندگی را دریافت نمی کنند اما در خوابگاه های دانشگاه خود اسکان رایگان به آنها ارائه خواهد شد. ارائه بورسیه های تحصیلی توسط سازمان Rossotrudnichestvo انجام می شود که شعب و دفاتر آنها از طریق سفارتخانه های روسیه قابل دسترس است. علاوه بر بورسیه های تحصیلی دولتی، ممکن است بعضی از دانشگاه ها به صورت خصوصی تعدادی بورسیه تحصیلی به دانشجویان برجسته خود ارائه دهند. برای دریافت این بورسیه ها معمولا نیاز است که رزومه تحصیلی خوب و قابل قبولی داشته باشید.

تحصیل در روسیه با فرداد دانش پاسارگاد

زمان انجام بورسیه روسیه

 هر ساله اطلاعات مربوط به بورسیه های تحصیلی روسیه به روز می شود و شما باید قبل از اقدام برای دریافت این بورسیه های تحصیلی، تحقیقات لازم در مورد ددلاین و رشته هایی که بورسیه های تحصیلی به آنها تخصیص یافته است را انجام دهید.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد به دلیل داشتن تجربه ی فراوان در زمینه کسب بورسیه های تحصیلی روسیه، می تواند همراه و کمک بزرگی برای شما باشد. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر دارید حتما با ما تماس برقرار کنید.

کار در زمان تحصیل در روسیه

یکی از مسائلی که ممکن است تاثیر به سزایی در تصمیم گیری شما برای تحصیل در کشور دیگر داشته باشد، امکان کار کردن در حین تحصیل در آن کشور است. دانشجویان متقاضی کار در روسیه طبق قانون جدید کشور روسیه می بایست در مرحله اول طبق تخصصی که دارند یا شغلی که مدنظرشان می باشد، کار مربوطه را جستجو کنند و بعد از آن به کارفرما درخواست بدهند، پس از تایید کارفرما، فقط کافیست که دانشجو از محل تحصیل خود یک گواهی اشتغال به تحصیل اخذ نمایند و به راحتی مشغول به کار شوند. کار کردن در طول تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی میسر می باشد. شرایط کار ضمن درس خواندن در روسیه متفاوت می باشد و با توجه به شرایط دانشجو می تواند به صورت پاره وقت و تمام وقت باشد. دانشجویان تا زمانی که ویزای معتبر دانشجویی داشته باشند می توانند ضمن تحصیل به کار کردن نیز مشغول باشند.

شما عزیزان می توانید سوالات بیشتر و به روز خود را در رابطه با کار ضمن تحصیل در روسیه  از طریق برقراری تماس با کارشناسان موسسه علمی فرداد دانش پاسارگاد به صورت رایگان مشاوره تلفنی دریافت کنید.

کار در زمان تحصیل در روسیه
هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه

برای یک زندگی دانشجویی در روسیه، به صورت ماهانه نیاز به 350 الی 700 دلار در ماه خواهید داشت. نوع و محل اسکان، شهر انتخابی، دانشگاه و تصمیمات فردی می توانند در تعیین میزان هزینه های زندگی تاثیر زیادی داشته باشند. به عنوان مثال در کازان که یکی از شهرهای ارزان روسیه به حساب می آید، ماهانه به 300 الی 400 دلار نیاز خواهید داشت در صورتی که در مسکو که یکی از شهر های گران روسیه به حساب می آید، هر ماه به سرمایه ای نزدیک به 600 تا 900 دلار نیاز خواهید داشت. نکته مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که در روسیه دانشجویان اجازه کار نیمه وقت و تمام وقت را دارند که با این کار می توانید میزان زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را پوشش دهید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

مدارک مورد نیاز دانشگاه با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه می تواند متفاوت باشد. پس در این زمینه بهترین منبع شما، سایت دانشگاه انتخابی شما خواهد بود. پس از کسب پذیرش از دانشگاه، برای دریافت ویزا باید به کنسولگری روسیه در کشور خود مراجعه کنید که لیست تعدادی از مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا در ادامه برای شما آمده است:

  • مدارک هویتی معتبر (پاسپورت)
  • فرم های سفارت
  • دعوت نامه دریافت شده از دانشگاه
  • عکس پاسپورتی
  • مدارک واکسیناسیون
  • اجازه پدر و مادر (برای دانش آموزان و دانشجویان زیر 18 سال)
مدارک مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

اقامت پس از تحصیل در روسیه

همانطور که میدانید یکی از راه های مهاجرت به روسیه مهاجرت از طریق تحصیل می باشد.
دانشجویان خارجی می توانند پس از اتمام تحصیلات خود برای اخذ اقامت پس از تحصیلات از راه های مختلفی اقدام کنند.
دانشجویان خارجی قادر هستند پس از موفقیت در پایان رساندن تحصیلات خود در زمینه گرفتن اقامت پس از تحصیل از راه های مختلف یا (روش های گوناگون و مختلف) اقدام نمایند.

این روش ها عبارتند از:

اقامت پس از تحصیل در روسیه

اقامت روسیه از طریق ویزای کار

برای اخذ اقامت روسیه از طریق کار، شما احتیاج به پیشنهاد شغلی(Job offer) یا دعوت نامه از طرف کارفرمای روسی دارید. فرد متقاضی کار در کشور روسیه برای اینکه بتواند اقامت روسیه را دریافت نماید باید از طریق اخذ ویزای کار اقدام نماید. اگر فرد کار خود را از دست بدهد و دیگر نتواند در محل کار خود حاضر شود، ۳ ماه زمان خواهد داشت تا دوباره کار مناسب پیدا کند و سپس به سفارت روسیه اطلاع دهد تا از اقامتش جلوگیری نشود. در صورتی که پیشنهاد کاری از سمت کارفرمای روسی وجود نداشته باشد، متقاضی باید به عنوان یک کارآفرین برای ویزای کاری خود اقدام نماید که این کار بدون آگاهی کامل از قوانین حقوقی روسیه کاری سخت و دشوار است. به متقاضیانی که ویزای کار روسیه را در دست دارند، یک سال اجازه اقامت موقت داده خواهد شد و متقاضی قبل از پایان این موعد باید برای اقامت دائم خود اقدام نماید. متقاضی در صورتی که مدارک کافی را ارائه کند، می تواند اقامت پنج ساله و سپس اقامت دائم کشور روسیه را به دست آورد.

اقامت ثبت شرکت در روسیه

اقامت از طریق ثبت شرکت

ثبت شرکت در کشور روسیه یکی دیگر از روش های اخذ اقامت و کار در این کشور می باشد. بهترین گزینه برای ایرانیان که قصد اقامت در روسیه را دارند، ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. برای ثبت شرکت نیازی به شریک بومی (روسی) نیست و یک ایرانی می تواند مالک ۱۰۰% شرکت خودش باشد. اما تا قبل از اخذ مجوز کار، نمی تواند مدیر عامل باشد و حق امضا ندارد. بنابراین (برای حدود ۳ ماه ) به طور موقت باید یک مدیر روس استخدام و معرفی شود تا مقدمات اخذ جواز کار فراهم شود. مدیر عامل شرکت اختیار تام دارد و از طریق وکالت محضری نمی توان اختیارات وی را محدود کرد. بعد از صدور جواز کار، مدیر عامل روس عزل و مدیر عامل ایرانی (که جواز کار گرفته) منصوب خواهد شد. 

اقامت از طریق ازدواج

یکی دیگر از راه های دریافت اقامت پس از تحصیل در روسیه، ازدواج با شخصی است که تابعیت روسیه را داشته باشد.
متقاضی می تواند حین و یا بعد از تحصیل با ازدواج با یک تبعه روسی در روسیه اقامت خود را تمدید کند و برای اقامت پس از تحصیل خود اقدام نماید.
در صورت اقدام و تسلیم مدارک مورد نیاز، پس از ۹ ماه اقامت موقت به شخص اعطا می گردد که مهر آن به مدت ۳ سال اعتبار خواهد داشت. امکان تغییر تابعیت نیز پس از گذشت ۵-۳ سال از تاریخ ازدواج برای متقاضی وجود خواهد داشت. پس از گذشت ۱ سال از اقامت موقت، متقاضی می تواند ظرف مدت ۳ تا ۶ ماه درخواست اقامت دائم را بدهد و در صورت تسلط به زبان روسی می تواند درخواست تابعیت و شهروندی (پراپیسکا) را از کشور روسیه درخواست کند. تولد فرزند در این حین نیز انجام پروسه را آسان تر خواهد کرد. پس از تحصیل در کشور روسیه این روش یکی از آسان ترین روش های دریافت اقامت روسیه می باشد.

اقامت از طریق ازدواج در روسیه
اقامت از طریق کارآفرینی در روسیه

اقامت از طریق کارآفرینی

اقامت از طریق کارآفرینی یکی دیگر از راه های دریافت اقامت دائم در روسیه است. دانشجویان می توانند طرح های تجاری (کسب و کار) خود را به اداره مهاجرت روسیه ارائه دهند تا اداره خدمات مهاجرت طرح ها را از لحاظ مالی و اقتصادی مورد ارزیابی قرار دهند. یکی از شرایطی که در لیست قوانین اقامت کارآفرینی روسیه قرار دارد یادگیری زبان روسی است و دریافت ویزای کارآفرینی بدون آشنایی به زبان روسی و آگاهی از قوانین مهاجرتی کشور روسیه میسر نمی باشد. یکی از روندهای سودآور در زمینه کارآفرینی در روسیه به این صورت است که بتوانید در جهت رفاه شهروندان این کشور فعالیت نمایید، چنین ایده هایی از سوی کشور روسیه بسیار قابل قبول خواهد بود و سبب حمایت از شما می شود. متقاضیانی که برای کارآفرینی در روسیه تصمیم به مهاجرت می گیرند باید دارای سابقه ی کاری و رزومه ی کاری مناسبی در کشور مبدا باشند. با کارآفرینی شما می توانید اقامت موقت دریافت کنید و پس از گذشت ۳ تا ۵ سال برای گرفتن اقامت دائم اقدام نمایید. یکی از مزایای این ویزا این است که فرد کارآفرین می تواند همسر و فرزندان خود را با خود همراه کند.

اقامت از طریق کارآفرینی (سرمایه گذاری)

مهمترین بخش کارآفرینی طرح تجاری آن است که می بایست قوی باشد. در سال های اخیر کسب اقامت روسیه از طریق کارآفرینی رشد چشمگیری در میان اتباع خارجی داشته است و از این طریق مشاغل کوچک و بزرگ بسیاری در روسیه راه اندازی شد. به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان بدون همکاری یک مشاور خوب و با تجربه، اقدام به ثبت شرکت نکنید.

آزمون های مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

آزمون های مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

همانطور که در ابتدای این صفحه گفتیم، برای تحصیل در تمامی دانشگاه های روسیه، شما باید در آزمونی به نام آزمون ورودی شرکت کنید. نکته مهمی که باید بدانید این است که منابع این آزمون دروس سخت و یا غیر متعارف نیستند و در واقع سوالات آزمون ورودی را رشته مورد نظر دانشگاهی و دروسی که در دوره پادفک برای ورود به این رشته خوانده اید مشخص می کنند. در نتیجه قبولی در این آزمون به هیچ عنوان کاری مشکل و سخت نیست و فقط نیاز به مطالعه و دقت کافی دارد. پس می توان نتیجه گرفت که آزمون های ورودی دانشگاه های روسیه محتوایی ثابت و یکپارچه ندارند و سوالات این آزمون می تواند با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر متفاوت باشد.

سیستم آموزشی مدارس کشور روسیه

در بالا با سیستم آموزش عالی کشور روسیه آشنا شدید، اما تحصیل در مدارس روسیه چگونه است و چه شرایطی دارد؟

ساختار نظام آموزشی در روسیه:

جدا از دوره آموزش عالی که شامل دانشگاه ها، کالج ها و موسسات فنی و حرفه ای می شود، سیستم آموزش ابتدایی روسیه به چهار بخش تقسیم می شود:

پیش دبستانی: از 2 ماهگی تا 7 سالگی

آموزش عمومی سطح 1 (ابتدایی): کلاس اول تا چهارم

آموزش عمومی سطح 2 (پایه): کلاس پنجم تا نهم

آموزش عمومی سطح 3 (متوسطه): کلاس دهم و یازدهم

مدارس روسیه

طبق قوانین آموزشی در کشور روسیه، آموزش ابتدایی و پایه برای تمام شهروندان اجباری است. اما شرکت در دوره متوسطه که در کالج ها نیز ارائه می شود اختیاری است. با پشت سر گذاشتن تمام این دوره ها، مدرک دیپلم به دانش آموزان ارائه می شود که اجازه ورود آنها به مقطع تحصیلات عالی می باشد. دانش آموزان پس از پایان ۹ سال می توانند مستقیما وارد کالج ها شوند و یک رشته تخصصی را انتخاب کنند و پس از آن مدرک فوق دیپلم را دریافت کنند. یا اینکه پس از اتمام دوره ۱۱ ساله مستقیما وارد دانشگاه شوند.

انواع مدارس کشور روسیه

مدارس دولتی

مدارس خصوصی

مدارس بین المللی

تحصیل در مدارس دولتی و خصوصی روسیه

افراد می توانند از سنین کودکی و از دوره پیش دبستانی وارد این مدرسه ها شده و دوره های دبستان، راهنمایی و دبیرستان را پشت سر بگذرانند. درس خواندن در مدارس روسی به زبان روسی می باشد که هزینه تحصیل در این مدارس برای اتباع روس رایگان می باشد و برای افرادی که اقامت موقت یا دائم دارند مبلغی حدود ۵۰۰ دلار را شامل میشود که این مبلغ بابت برنامه های فوق العاده هزینه می شود. در این مدارس تمام کتاب ها و متدهای کشور روسیه تدریس می شود و دانش آموزان با فرهنگ روسیه آشنا می شوند. مدارس خصوصی در روسیه دقیقا مانند مدارس دولتی این کشور هستند با این تفاوت که معمولا شهریه مدارس خصوصی بیشتر از مدارس دولتی است. دلیل اصلی این تفاوت شهریه خدمات و شرایط آموزشی متفاوتی است که در دانشگاه های خصوصی ارائه می شود.

تحصیل در مدارس بین المللی روسیه

تحصیل در مدارس بین المللی در روسیه به زبان انگلیسی می باشد و شهریه این مدارس به مراتب بیشتر از مدارس دولتی روسیه می باشد. سیستم آموزش تحصیل در مدارس بین المللی روسیه از دو بخش ابتدایی و متوسطه تشکیل می شود.
سن ورود به مدارس روسیه و تحصیل اجباری در این کشور ۵ سال و سن خروج ۱۵ سال می باشد. کودکان ۵ ساله در کودکستان های این کشور ثبت نام می کنند و بعد از آن در مدارس ابتدایی این کشور مشغول به تحصیل می شوند. دوره ۱۱ ساله تحصیل در روسیه به کلاس های ابتدایی (۱-۴ سال) کلاسهای متوسطه (۵-۹ سال) و کلاس های ارشد تقسیم می شوند.
بعد از اتمام دوره تحصیل در مدارس روسیه مدرک اتمام دوره متوسطه به دانش آموزان اعطا می شود.

تحصیل در مدارس روسیه

دانش آموزان پس از پایان 9 سال میتوانند مستقیما وارد کالج دانشگاه ها شوند و یک رشته تخصصی را انتخاب کنند و پس از آن مدرک فوق دیپلم را دریافت میکنند.یا اینکه پس از اتمام دوره 11 ساله مستقیما وارد دانشگاه میشوند.

آغاز سال تحصیلی در روسیه

سال تحصیلی در نظام آموزشی روسیه از ابتدای ماه سپتامبر تا اواسط ماه ژوئن است.این سال به چهار دوره ترم با تعطیلات کوتاه مدت (10 روزه) تقسیم می شود. مدرسه در حدود ساعت 8 صبح شروع می شود تا ساعت 1 یا 2 بعد از ظهر در حال فعالیت است. لازم به ذکر است که مدارس بین المللی در کشور روسیه از بالاترین استانداردهای روز جهان برخوردار است. هر کلاس معمولا 40 تا 45 دقیقه طول میکشد و دانش آموزان 5 تا 15 دقیقه بین هر کلاس استراحت دارند. برای مهاجرت تحصیلی در خارج از کشور از خدمات فرداد دانش پاسارگاد استفاده نمایید.

سال تحصیلی در روسیه

مدارس بین المللی مشهور روسیه

مدرسه کمبریج روسیه و دیگر مدارس بین المللی روسیه  : 

این مدرسه شامل کودکستان، ابتدایی و متوسطه می باشد.دانش آموزان از 20 کشور جهان مشغول تحصیل در این مدرسه هستند و دو زبان روسی و انگلیسی برای تحصیل وجود دارد.
این مدرسه در سال 2009 با نام مدرسه بین المللی آتلانتیک تاسیس شد و برای تحصیل در روسیه بسیار مناسب می باشد.

دیگر مدارس بین المللی روسیه :

مدرسه بین المللی بریتانیا

مدرسه بین المللی بریتانیا

این موسسه بین المللی خصوصی در سال 1994 در مسکو تاسیس گردید. این مدرسه برنامه درسی روسی و بریتانیایی را ارائه می دهد و زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در آن تدریس می شود. این مدرسه کودکان 3 تا 17 سال را آموزش میدهد.

مدرسه بین المللی فرانسه

مدرسه بین المللی فرانسه

دروس در این مدرسه به زبان فرانسوی ارائه می شود.این مدرسه برای کودکان 3 تا 18 سال خدمات میدهد.

مدرسه بین المللی مسکو

مدرسه بین المللی مسکو

این مدرسه در سال 2007 تاسیس شد و در جذب کودکان 2 تا 18 سال فعالیت دارد. این مدرسه از برنامه های درسی انگلیسی پیروی میکند.

مدرسه SAAS

مدرسه SAAS

یک مدرسه زبان خارجی است که آموزش ابتدایی و متوسطه را برای کودکان 6 تا 17 سال ارائه میکند. دروس این مدرسه به زبان های انگلیسی،اسپانیایی،آلمانی،روسی و فرانسوی تدریس می شود.

مدرسه بین المللی در روسیه برای دانش آموزان ایرانی

مجتمع آموزشی پیام امام (ره) مسکو : 

این مجتمع در سال 1350هجری شمسی به عنوان اولین مدرسه ایرانی در شهر مسکو راه اندازی شده است.

این واحد آموزشی در فضای کوچکی در داخل سفارت ایران در دوره ابتدایی با تعداد محدودی دانش آموز شروع به فعالیت نمود.

پس از آن به نام دبستان جمهوری اسلامی ایران در مسکو تغییر نام داد و به تدریج به تعداد دانش آموزان آن افزوده شد.

مدرسه امام خمینی در روسیه

مشخصات مجتمع آموزشی

پس از ابلاغ پیام تاریخی دی ماه 1367 امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به (میخائیل گورباچف) آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی پس از فروپاشی سال 1991، نام این واحد آموزشی به مجتمع آموزشی پیام امام (ره) تغییر می یابد. این مجتمع یکی از بزرگترین مدارس جمهوری اسلامی در خارج از کشور محسوب می شود. مجتمع آموزشی پیام امام (ره) مسکو از سال 1379 به ساختمان جدید الاحداثی در داخل مجتمع مسکونی کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو منتقل و در فضایی به مساحت 1300 متر مربع و با زیر بنایی حدود 900 متر مربع در 3 طبقه قرار گرفته است. این مجتمع علاوه بر دانش آموزان ایرانی، محل تحصیل و آموزش دانش آموزانی از تاجیکستان، آذربایجان، افغانستان و روسیه است. این مجتمع (مجتمع پیام امام (ره)) در نظام آموزشی روسیه دارای اعتبار رسمی آموزشی است که مدرک تحصیلی آن به شرط تسلط به زبان روسی به منظور ورود به دانشگاه های این کشور اعتبار دارد.

فرداد دانش پاسارگاد

سخن آخر

در این صفحه سعی کردیم تا شما را با موضوع تحصیل در روسیه آشنا کنیم و اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم. از آنجایی که موسسه فرداد دانش پاسارگاد، تنها نماینده رسمی دانشگاه های روسیه در ایران است، در زمینه مهاجرت تحصیلی به روسیه موضوعی نیست که متخصصان ما نتوانند در آن شما را راهنمایی کنند و یا به سوالات شما پاسخ دهند. پس اگر قصد تحصیل در روسیه را دارید و هنوز سوال یا ابهامی برای شما وجود دارد، همواره می توانید برای کسب راهنمایی های بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس برقرار کنید و پیشنهاد میکنیم که درباره روسیه بیشتر بدانید.

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx