آشنایی با انواع ویزای روسیه

تصویر پاسپورت و ویزای روسیه
تصویر پاسپورت و ویزای روسیه
اگر قصد سفر به روسیه را دارید و در مورد انواع ویزای روسیه و شرایط دریافت آنها کنجکاو هستید، در این مقاله اطلاعات لازم را پیدا خواهید کرد. در این مقاله علاوه بر انواع ویزای روسیه، مباحثی مانند مدارک لازم، شرایط دریافت ویزا، هزینه امور مربوط به ویزا را بررسی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

درباره ویزای روسیه

ویزای روسیه مجوزی است به شکل یک برچسب در پاسپورت شما قرار خواهد گرفت. در آخرین مرحله از دریافت ویزای روسیه، شما پاسپورت خود را به سفارت روسیه تحویل خواهید داد و در صورت موافقت با درخواست شما، در یک صفحه خالی از پاسپورت شما، ویزای روسیه قرار خواهد گرفت. این برچسب به شما اجازه می دهد تا در یک بازه زمانی مشخص وارد روسیه شوید، در آنجا بمانید و از آنجا خارج شوید. ویزای روسیه شامل اطلاعات زیر است:
• تاریخ ورود و خروج
• اطلاعات شخصی
• جزئیات پاسپورت
• اطلاعات شخص ارسال کننده دعوت نامه
ویزای روسیه
ویزای روسیه

چه کسانی به ویزای روسیه نیاز خواهند داشت؟

سیاست های دولت روسیه در زمینه ویزا بسیار سخت گیرانه است و شهروندان اکثر کشورهای جهان حتی برای مسافرت به عنوان گردشگر نیز باید برای دریافت ویزا اقدام کنند، گرچه موارد استثنا نیز وجود دارد.
شهروندان تعدادی از کشورهای خاص که دارای روابط اقتصادی و سیاسی نزدیکی با روسیه هستند، می توانند بدون نیاز به دریافت ویزای روسیه، برای مدتی معین، از این کشور بازدید کنند. اگر به این صفحه بروید می توانید لیست کامل این کشورها و شرایط ورود شهروندان آنان به روسیه را مشاهده کنید.
شهروندان ایرانی در تمامی موارد (به جز اشخاص دارای پاسپورت دیپلماتیک) اجازه ورود بدون ویزا به روسیه را ندارند و حتما باید با توجه به نیازشان برای دریافت ویزا اقدام کنند؛
اما از آنجا که رابط سیاسی بین دو کشور ایران و روسیه بسیار قوی و نزدیک است، معمولا صدور ویزای شهروندان ایرانی به سرعت انجام می شود.
درباره انواع ویزای روسیه - بروزرسانی 2023 - 2024
درباره انواع ویزای روسیه – بروزرسانی 2023 – 2024

انواع ویزای روسیه

ویزای روسیه را می توان به دو صورت دسته بندی کرد:
1. بر اساس تعداد دفعات ورود
2. بر اساس نوع ویزا و هدف از دریافت آن
ویزای روسیه بر اساس تعداد دفعات ورود به سه دسته تقسیم بندی می شود:
1. یک بار ورود
2. دو بار ورود
3. چندبار ورود
اگر بخواهیم ویزای روسیه را بر اساس نوع ویزا و هدف از دریافت آن دسته بندی کنیم، بیش از 30 نوع ویزای روسی وجود دارد که دریافت هریک از آنان شرایط خاص به خود را دارد.
در زیر لیست تعدادی از انواع ویزای روسیه برای شما آورده شده که در ادامه بعضی از مهمترین آنان را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.
• ویزای توریستی
• ویزای تجاری
• ویزای کاری
• ویزای دانشجویی
• ویزای شخصی
• ویزای ترانزیت
• ویزای اقامت موقت
• ویزای مهاجرت کاری برای اشخاص دارای مهارت بالا
• ویزای درمان پزشکی
• ویزای کار فصلی
• ویزای کارآفرینی
• ویزای سرمایه گذاری
• ویزای دانشجویان انتقالی و مهمان

آشنایی با انواع ویزای روسیه

ویزای توریستی

ویزای توریستی روسیه معمولا برای مقاصد گردشگری صادر می شود اما می توان از آن برای انجام مذاکرات اقتصادی کوتاه مدت، شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره ها، گذراندن معاینات پزشکی و یا درمان نیز استفاده کرد.
این ویزا در صورت یکبار ورود یا دوبار ورود بودن با اعتبار حداکثر 3 ماه و در صورت چندبار ورود بودن با اعتبار حداکثر 6 ماه صادر می شود. نکته مهم این است که کل مدت اقامت یک گردشگر خارجی با ویزای توریستی چندبار ورود، نمی تواند در هر 6 ماه از 90 روز تجاوز کند،
پس حتی در صورت دریافت ویزای چندبار ورود با اعتبار 6 ماه، تنها 90 روز اجازه اقامت متداوم در روسیه را خواهید داشت.

از مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• تاییدیه پذیرش گردشگر خارجی صادر شده توسط آژانس مسافرتی روسیه.
• بلیط رفو برگشت با تاریخ های مشخص شده. تاریخ بلیط باید با تاریخ های تاییدیه مطابقت داشته باش.
• پاسپورت با حداقل 2 صفحه خالی برای ویزا و 6 ماه اعتبار پس از تاریخ انقضای ویزا.
• کپی صفحه مشخصات شخصی پاسپورت. در این صفحه نام و تاریخ تولد، شماره پاسپورت، تاریخ صدور و انقضا و عکس فرد در آن قرار دارد.
• فرم درخواست ویزا که در وب سایت visa.kdmid.ru پر شده و شخصاً توسط متقاضی چاپ و امضا شده است.
• عکس رنگی 3.5 در 4.5 سانتی متر با پس زمینه روشن و با نمای جلوی واضح از تمام صورت بدون عینک رنگی یا سرپوش (به استثنای افرادی که مطابق با ملیت یا اعتقادات مذهبی خود با سرپوش در عکس پاسپورت خود به تصویر کشیده شده اند) .
• بیمه نامه پزشکی معتبر در قلمرو فدراسیون روسیه و در طول مدت اعتبار ویزا.
هنگام ورود به روسیه با ویزای توریستی، ممکن است از شما خواسته شود که تأییدیه توریستی خود و یک بلیط رفت و برگشت را با تاریخ ثابت خروج از روسیه در ایست بازرسی مرزی ارائه دهید پس به همراه داشتن کامل مدارک در زمان ورود به روسیه بسیار ضروری است.
ویزای تحصیلی دانشجویی روسیه
ویزای تحصیلی دانشجویی روسیه

ویزای دانشجویی

دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل در موسسات آموزشی روسیه هستند باید برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند.
این ویزا برای اولین بار به مدت 90 روز و به صورت یکبار یا دوبار ورود صادر می شود و برای تمدید این ویزا دانشجویان حتما باید پس از ورود به روسیه برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند (که پروسه آن نسبتا آسان است) و پس از دریافت مجوز اقامت باید برای تمدید ویزای خود اقدام کنند.
تمدید این ویزا توسط سازمان MIA (Ministry of Internal Affairs ) یا وزارت امور داخلی روسیه و با توجه به محل اقامت و محل ثبت اطلاعات مهاجرت انجام می شود.
ویزایی که پس از تمدید برای دانشجویان صادر می شود به صورت چندبار ورود است و تاریخ اعتبار آن حداکثر یک سال است. یکی از الزامات اصلی برای دریافت ویزای دانشجویی روسیه، دریافت نامه پذیرش از یکی از موسسات آموزش عالی کشور روسیه است.

ویزای کاری روسیه

ویزای کاری روسیه برای مقاصد کاری و بر اساس دعوتنامه صادر شده توسط وزارت امور داخلی فدراسیون روسیه (MIA روسیه) برای اتباع ایرانی و سایر کشورها صادر می شود. امکان تمدید بیشتر ویزای کاری توسط آژانس MIA وجود دارد و مبنای تمدید آن قرارداد کاری یا خدماتی منعقد شده بین فرد متقاضی و کارفرمای روسی است. هر ویزای کاری دارای حداکثر یک سال اعتبار است اما می توان آن را هر سال تا مدت زمان پایان قرارداد کاری تمدید کرد.
نکته مهم در مورد ویزای کاری روسسیه این است که شروع فرایند دریافت ویزا توسط کارفرمای شما و در خاک روسیه انجام می شود و شما باید برای شروع مدارک خود را برای کارفرما ارسال کنید.
برای دریافت ویزای کاری، پاسپورت شما باید دارای حداقل 2 صفحه خالی و 1.5 سال اعتبار از تاریخ صدور ویزا باشد.

ویزای الکترونیکی روسیه + مدت اعتبار + هزینه صدور ویزا

ویزای الکترونیکی یکی دیگر از انواع ویزای روسیه است که از سال 2017 و بر اساس قوانین به تصویب رسیده صادر می شود.
شهروندان کشورهای مختلف می توانند برای دریافت این ویزا اقدام کنند و معمولا فرایند دریافت آن سریع است اما در بازه های زمانی خاصی صادر می شود و ممکن است که همیشه در دسترس نباشد.
افراد متقاضی می توانند از این ویزا یکبار برای ورود به روسیه با هدف انجام امور مربوط به فعالیت های بشردوستانه، گردشگری و کاری استفاده کنند.
این ویزا با توجه به مقصد متقاضی، برای شهروندان تعداد خاصی از کشورها در دسترس است.
به عنوان مثال برای بازدید از بخش خاور دور (شرقی) روسیه، تنها شهروندان 13 کشور (از جمله ایران) می توانند برای دریافت این ویزا اقدام کنند،
اما اگر مقصد فرد متقاضی استان های کالینگراد، سن پترزبورگ و منطقه لینگراد باشد، شهروندان 53 کشور جهان به ویزای الکترونیکی روسیه دسترسی خواهند داشت.
هزینه ویزای الکترونیکی با توجه به مقصد متفاوت خواهد بود اما تاریخ اعتبار آن در همه موارد 30 روز از تاریخ صدور است و فرد دارنده این ویزا تنها 8 روز اجازه اقامت در روسیه را خواهد داشت.
مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ورسیه
مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای ورسیه

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای روسیه

با توجه به نوع ویزا و هدف از دریافت آن، مدارک مورد نیاز برای ارائه به سفارت نیز متفاوت خواهد بود، با این حال تعدادی از مدارک وجود دارد که بین انواع مختلف ویزای روسیه مشترک هستند:
• پاسپورت یا سند مسافرتی با حداقل 2 صفحه خالی، دارای 6 ماه تاریخ انقضا و حداقل 90 روز تاریخ انقضا پس از تاریخ پایان سفر.
• کپی از صفحع اول پاسپورت که شامل اطلاعات شخصی و در صورت وجود، ویزای قبلی فرد می شود.
• تکمیل و امضا فرم درخواست ویزا به همراه دو قطعه عکس بیمتریک که تاریخ آن بیش از 6 ماه نباشد.
• بلیط دو طرفه تایید شده.
• جزئیات حساب بانکی که ثابت می کند شخص مسافر می تواند هزینه های سفر خود را تامین کند.
• جزئیات محل اقامت مبنی بر رزرو هتل یا ملک شخصی در طول اقامت.
• مدارک بیمه مسافرتی برای کل دوره اقامت در روسیه.

هزینه درخواست ویزای روسیه

هزینه ویزای روسیه با توجه به نوع ویزا، تعداد دفعات ورود و مدت زمان اعتبار متفاوت خواهد بود. در زیر آخرین نرخ نامه ویزای روسیه و مدت زمان لازم برای صدور ویزا برای شما آورده شده است.
دقت داشته باشید که قیمت های زیر فقط شامل هزینه های پرداختی به سفارت روسیه می شود و نه خدماتی که شرکت ها و آژانس های مسافرتی به شما ارائه خواهند داد.
  نوع ویزا نرخ ویزا مدت زمان لازم
ویزای روسیه 14 روزه توریستی عادی

14 روزه توریستی فوری

160 دلار

245 دلار

8 روز کاری

3 روز کاری

3 ماهه تجاری 1 بار ورود

3 ماهه تجاری 2 بار ورود

220 دلار

290 دلار

10 روز کاری

10 روز کاری

یک ساله چندبار ورود 150 دلار 12 روز کاری
دانشجویی عادی
دانشجویی فوری
150 دلار

230 دلار

7 روز کاری

3 روز کاری

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله با انواع ویزای روسیه آشنا شده باشید. نزدیک به دو دهه است که موسسه فرداد دانش پاسارگاد در زمینه امور مهاجرتی و به خصوص مهاجرت به روسیه فعالیت می کند ؛
و متخصصان کارآزموده و با تجربه ما می توانند در هر زمینه ای شما را یاری کنند، از مزیت های استفاده از خدمات موسسه فرداد دانش پاسارگاد می تونیم به انجام امور ویزا به صورت تضمینی و نزدیک به صفر بودن احتمال ریجکتی درخواست ویزا اشاره کنیم،
پس اگر قصد سفر یا مهاجرت به روسیه را دارید، کارشناسان ما آماده راهنمایی و ارائه مشاوره رایگان به شما هستند.
موسسه معتبر برای دریافت و اخذ ویزای روسیه
موسسه معتبر برای دریافت و اخذ ویزای روسیه

سوالات پر تکرار

آیا شهروندان ایرانی میتونن بدون ویزا به روسیه سفر کنن؟
خیر، تمامی شهروندان ایرانی باید برای ورود به روسیه ویزا داشته باشند.
با ویزای توریستی چند وقت می تونم توی روسیه بمونم؟
این نکته بسیار مهمه که بدونید که مدت زمان مجاز به اقامت در روسیه همیشه کمتر از تاریخ اعتبار ویزای شماست. به عنوان مثال با یک ویزای توریستی روسیه که 6 ماه اعتبار داره، شما فقط می توانید 90 روز به صورت مداوم توی روسیه اقامت داشته باشید.
من میتونم برای ویزای توریستی چندبار ورود به روسیه اقدام کنم؟
بله می تونید؛ شما می توانید درخواست خود را برای ویزای چند بار ورود در فرم درخواست اعلام کنید. درخواست شما بر اساس تعداد سفر و نوع نیاز به سفر به روسیه ارزیابی میشه. با این حال، از شما خواسته میشه که دلایل خاص خود را اعلام کنید و مدارکی دال بر سفرهای مکرر خود به روسیه ارائه بدید.
آیا امکان ریجکتی درخواست ویزای روسیه وجود داره؟
بله، ممکن است درخواست شما به دلایل خاصی رد شود. در این صورت دلایل رد و مهلت ارسال درخواست تجدید نظر به شما اطلاع داده می شود اما هزینه درخواست ویزا قابل استرداد نیست. بهتر است برای جلو گیری از این موضوع حتما از خدمات یک تیم حرفه ای مثل فرداد دانش پاسارگاد استفاده کنید.
چطور می تونم به صورت آنلاین وضعیت درخواست ویزای روسیه خودم رو بررسی کنم؟
شما می تونید درخواست برای ویزای الکترونیکی رو به صورت آنلاین بررسی کنید، حتی اگر درخواست ویزاتون رو از طریق سفارت انجام داده باشید باز هم می تونید وضعیت درخواست رو به صورت آنلاین بررسی کنید.
گرفتن ویزای روسیه چقدر طول می کشه؟
مدت زمان بررسی درخواست ویزا با توجه به نوع ویزا متغیره، اما معمولا بررسی درخواست ویزای الکترونیکی 4 روز طول می کشه. در بعضی از موارد که بررسی بیشتر از سمت سفارت مورد نیازه ممکنه درخواست ویزا بیشتر طول بکشه.
آیا می تونم زمانی که در روسیه هستم ویزای خودم رو تمدید کنم؟
تمدید ویزای روسیه در هنگام اقامت در روسیه امکان پذیره اما می تونه فرایند پیچیده ای باشه. به طور کلی به شما توصیه می کنیم که قبل از سفر به روسیه تمام شرایط رو بسنجید و با توجه به نیازتون برای یکی از انواع ویزای روسیه اقدام کنید.
5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کامران
کامران
9 ماه قبل

شزایط ویزای همراه تحصیلی رو میشه کمی توضیح دهید برام ؟

مشاوره تحصیلی فرداد دانش
ادمین
پاسخ به  کامران

درود ، قبل از اینکه توضیحی در این مورد بدهیم این مطلب رو بدونید که به طور کلی ویزا همراه در اکثر کشورها بسیار مشکل هست یا در بعضی مواقع بعضی از کشورها اصلا این مجوز را نمیدن. اما بخوایم یک توضیح کلی بدیم دانشجو باید در دانشگاهی که در حال تحصیل هست درخواست دعوتنامه همراه بده مثلا اگر در خواست صدور ویزا همسر داشته باشه باید مدارکی ارائه بشه که نشان بده همسر متقاضی هست مثلا شناسنامه، عقدنامه وگاهی اوقات در بعضی از کشورها میتونیم همراه خود را بدون اینکه ویزا همراه داشته باشه با ویزاهای دیگه این مورد… بیشتر بخوانید

کامران
کامران
9 ماه قبل

در واقع برای تحصیل در روسیه اقدام کردم ، میخواستم ببینم چطور میتونم همسر و فرزندم رو هم با خودم ببرم ؟

مشاوره تحصیلی فرداد دانش
ادمین
پاسخ به  کامران

کامران عزیز
اولین قدم این هست که به دانشگاه درخواست خودتونو اعلام کنید

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx