تحصیل در بلاروس یا روسیه (مزایا و معایب و شرایط مهاجرت 2024)

تحصیل در بلاروس یا روسیه؟ کدام کشور اروپایی مقصد بهتری برای دانشجویان بین المللی است؟ کدام کشور می تواند موقعیت و آینده بهتری را برای دانشجویان بین المللی ایجاد کند؟ اگر پس از بررسی فراوان به این نتیجه رسیدید که تحصیل در یکی از این دو کشور بهترین گزینه برای شما است، در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید تصمیم نهایی خود را بگیرید. سیستم آموزشی بلاروس و روسیه شباهت و تفاوت های زیادی به یکدیگر دارند که آنها را در ادامه بررسی خواهیم کرد. دقت کنید که نیازی نیست  فقط یکی از دو کشور انتخاب شما باشد و می توانید برای هر دو کشور اپلای کنید و پس از کسب پذیرش بهترین گزینه را انتخاب کنید.

در این مقاله مواردی مانند میانگین هزینه هر سال تحصیلی در بلاروس  و روسیه، هزینه های زندگی، طول دوره کارشناسی در روسیه  و در بلاروس، طول دوره های پزشکی و دندانپزشکی و غیره را پوشش خواهیم داد پس اگر به فکر تحصیل در روسیه یا بلاروس هستید، به مطالعه این مقاله ادامه دهید.

چنانچه به تحصیل در یکی از این دو کشور علاقه مند هستید، می توانید با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس بگیرید و تا سال آینده تحصیلات خود را در روسیه یا بلاروس آغاز کنید.

 

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

مزایای تحصیل در روسیه و بلاروس
مزایای تحصیل در روسیه و بلاروس

مزایای تحصیل در بلاروس و روسیه

مزیت های تحصیل در بلاروس

  • بلاروس در قلب اروپا واقع شده است و دانشگاه های معتبری دارد.
  • فرآیند دریافت ویزا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار آسان است.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی.
  • سیستم آموزش عالی بلاروس نیازی به مدرک زبان تافل یا آیلتس یا شرکت در آزمون زبان ندارد.
  • هزینه مقرون به صرفه زندگی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی.
  • بدون نیاز به ارائه تمکن مالی

مزیت های تحصیل در روسیه

  • دسترسی به تمامی رشته های تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • تعداد بالای دانشجویان بین المللی
  • وجود بورسیه های تحصیلی مختلف
  • تعداد زیاد دانشگاه های معتبر و برتر

 

سیستم آموزشی بلاروس یا روسیه

سیستم آموزشی روسیه و بلاروس از شباهت های زیادی برخوردار هستند. هر دو کشور دوره های پادفک را دارند، برای تحصیل در هر دو کشور نیازی به ارائه مدرک زبان و تمکن مالی وجود ندارد و محدودیت سنی نیز وجود ندارد. در مقطع کارشناسی اکثر رشته ها در هر دو کشور به زبان روسی ارائه می شود اما امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.

طول دوره های تحصیلی و مقاطع تحصیلی نیز نزدیک به هم است. از آنجا که بلاروس زمانی عضو جماهیر شوروی بوده، پایه های سیستم آموزشی این کشور توسط دولت فدراسیون روسیه ساخته شد.

هزینه های تحصیل در بلاروس و روسیه

روسیه

برای دانشجویان بین المللی، هزینه تحصیل در روسیه می تواند با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی تفاوت زیادی داشته باشد اما این هزینه ها در مقایسه با دانشگاه های اروپایی و آمریکایی به مراتب کمتر است.

میانگین شهریه دوره لیسانس در روسیه می تواند از 3485 تا 3802 دلار آمریکا در سال باشد و حداقل شهریه برای این مقطع 1750 دلار و حداکثر آن 12570 دلار در سال است.

به صورت میانگین، مدرک دوره کارشناسی ارشد در روسیه می تواند بین 3802 دلار تا 7130 دلار در سال باشد.

به صورت میانگین شهریه دوره پادفک می تواند بین 2000 تا 6000 دلار باشد. طول دوره پادفک در روسیه یک سال است.

بلاروس

هزینه تحصیل در دوره های مقدماتی یا پادفک (یک سال تحصیلی) بین 2000 تا 4000 دلار است.

هزینه خوابگاه برای یک سال تحصیلی در دانشکده پزشکی نیز تقریبا 800 دلار است.

شهریه دوره پزشکی عمومی که طول تحصیل آن 6 سال است، بین 4300 تا 6000 دلار در سال است.

شهریه دوره دندان پزشکی در بلاروس که 5 سال زمان خواهد برد، بین 4300 تا 5700 دلار در سال است.

دوره های مهندسی از لحاظ شهریه دانشگاه ارزان تر هستند و شهریه ی دوره های مهندسی بین 2500 تا 4000 دلار در سال است

موسسه اعزام دانشجو
موسسه اعزام دانشجو

کار در زمان تحصیل در بلاروس یا روسیه

روسیه

دانشجویان متقاضی کار در روسیه طبق قانون جدید کشور روسیه باید از یک کارفرما درخواست استخدام دریافت کنند و پس از آن کافیست که از محل تحصیل خود یک گواهی اشتغال به تحصیل دریافت کنند و برای دریافت مجوز کار خود اقدام کنند. کار در طول تحصیل در کلیه مقاطع تحصیلی میسر می باشد. شرایط کار ضمن تحصیل در روسیه متفاوت می باشد و با توجه به شرایط دانشجو می تواند به صورت پاره وقت و تمام وقت باشد. دانشجویان تا زمانی که ویزای معتبر دانشجویی داشته باشند میتوانند ضمن تحصیل به کار کردن نیز مشغول باشند.

 بلاروس

تمام دانشجویان بین المللی که در بلاروس به تحصیل مشغول هستند، می توانند به صورت پاره وقت یعنی به مدت20 ساعت در هفته به کار مشغول شوند.

 

هزینه زندگی در بلاروس و روسیه

روسیه

برای یک زندگی دانشجویی در روسیه، به صورت ماهانه به 350 الی 450 دلار در ماه نیاز خواهید داشت. البته این مبلغ برای شهرهای ارزان قیمت روسیه است و هزینه زندگی در شهرهای گران قیمت مانند پایتخت بین 550 تا 700 دلار در هر ماه است. این اعداد به صورت میانگین هستند و نوع محل اسکان، شهر انتخابی و تصمیمات فردی می توانند در تعیین میزان هزینه های زندگی تاثیر زیادی داشته باشند.

بلاروس

به طور میانگین هزینه زندگی در بلاروس در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین تر است. بسته به سبک زندگی شما و نیازهایی که دارید هزینه های زندگی هر فردی متفاوت است. معمولا بدون در نظر گرفتن هزینه های اسکان، برای زندگی دانشجویی (خورد و خوراک و حمل و نقل) در بلاروس شما 300 تا 500 دلار در هر ماه نیاز خواهید داشت.

هزینه خوابگاه در بلاروس بسیار مناسب است. یک واحد در خوابگاه های دانشجویی عموماً بین 1 تا 3 دانشجو مشترک است. هزینه خوابگاه بسته به تعداد افراد و نوع خوابگاه متفاوت خواهد بود. با توجه به نکات گفته شده، هزینه خوابگاه می تواند بین 30 تا 70 دلار در ماه باشد.

دانشجویان می توانند در زمان تحصیل در بلاروس برای خود آپارتمان نیز اجاره کنند که هزینه اجاره یک واحد تک اتاقه در مینسک بین 290 تا 400 دلار در ماه متفاوت است.

 

آب و هوای کدام کشور بهتر است؟ بلاروس یا روسیه؟

بلاروس کشوری است با آب و هوای معتدل تا سرد. معمولا زمستان های این کشور سرد و تابستان های آن معتدل و خنک است. سرمای این کشور در مقایسه با روسیه بسیار معتدل تر و قابل تحمل تر است. از طرفی در بلاروس رودخانه و دریاچه های فراوانی وجود دارد و تفریحات آبی یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری این کشور هستند. در زمستان دمای این کشور به 4- تا 8- درجه سانتیگراد می رسد و در تابستان میانگین دمای آن 18 درجه است.

روسیه در مقایسه با بلاروس آب و هوایی بسیار سرد تر دارد. برخی از نقاط این کشور به دلیل سرمای بیش از حد حتی قابل سکونت نیز نیستند. گرچه شهرهای پر جمعیت مانند پایتخت در بخش اروپایی روسیه قرار دارند و آب و هوای بهتری دارند، اما در همین مناطق نیز زمستان ها آب و هوایی سرد دارد. پس اگر به سرما و آب و هوای سرد علاقه دارید روسیه برای شما مناسب است.

اقامت پس از تحصیل در روسیه و بلاروس

روسیه

دانشجویان خارجی می توانند پس از اتمام تحصیلات خود، برای اخذ اقامت از راه های مختلفی اقدام کنند. بر اساس قوانین جدید از ابتدای سال 2023 دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی مدرک اِروپه دریافت می کنند و  6 ماه زمان دارند تا پس از کسب فارغ التحصیلی در روسیه بمانند و به جست و جوی شغل مورد نظر خود بپردازند.

بلاروس

اما شرایط اقامت پس از تحصیل در بلاروس، بسیار بهتر از روسیه است. در بلاروس مدت زمان تحصیل شما نیز به عنوان سابقه اقامت شما محاسبه می شود. تمامی دانشجویان بین المللی که بیش از 3 سال از اقامتشان در بلاروس گذشته باشد، می توانند برای دریافت اقامت دائم بلاروس اقدام کنند. در صورت موافقت شما پاسپورت آبی بلاروس را دریافت خواهید کرد و می توانید به صورت دائم در بلاروس بمانید. 3 تا 5 سال پس از دریافت پاسپورت آبی می توانید برای دریافت پاسپورت قرمز و شهروندی بلاروس اقدام کنید.

سوالات متداول

 آیا مدارک دانشگاه های بلاروس و روسیه مورد تایید ایران هستند؟

بله روسیه و بلاروس دانشگاه های زیادی دارند که مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران هستند.

دانشگاه های کدام کشور بهتر هستند؟ بلاروس یا روسیه؟

در روسیه دانشگاه های بسیار زیادی وجود دارد که از رتبه های بسیار عالی جهانی برخوردار هستند. در مقایسه با بلاروس، دانشگاه های روسیه از قدمت و سطح علمی بالاتری برخوردار هستند. در کل می توان گفت دانشگاه های روسیه بهتر هستند اما هزینه تحصیل در آنها نیز بیشتر است.

هزینه زندگی در کدام کشور ارزان تر است؟ بلاروس یا روسیه؟

هزینه زندگی در بلاروس تقریبا نصف هزینه های زندگی در روسیه است.

سخن آخر

دو کشور بلاروس و روسیه از شباهت های زیادی برخوردار هستند، از غذاهای محلی گرفته تا زبان، فرهنگ و تاریخی که بخش های زیادی از آن مشترک است. اما زمانی که بحث مهاجرت تحصیلی می شود موارد دیگری وجود دارد که از اهمیت بالاتری برخوردار هستند، مانند سطح علمی دانشگاه ها، نرخ بیکاری، شرایط دریافت اقامت دائم پس از تحصیل یا نرخ اشتغال پس فارغ التحصیلی. می توان گفت در بیشتر این موارد روسیه از بلاروس پیشی گرفته که با توجه به تاریخ و عظمت کشور روسیه این موضوع چیز عجیبی نیست. اما وقتی می خواهیم بحث هزینه های زندگی و تحصیل را بررسی کنیم، بدون شک بلاروس پیروز این میدان است. در نهایت انتخاب اینکه در چه کشوری تحصیل کنید، کاملا به شما بستگی خواهد داشت اما ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد به کمک کارشناسان با تجربه خود، جدا از اینکه کدام کشور را انتخاب کنید، می توانیم در سریع ترین زمان ممکن شما را به مقصدتان برسانیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx