تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی

مهاجرت تحصیلی و تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی، گزینه ای است که در میان دانشجویان ایرانی هر روز جذابیت بیشتری پیدا می کند. دلیل اصلی این موضوع شرایط ورود و تحصیل این رشته فوق العاده در کشورهای روسی زبان مانند روسیه و بلاروس است.

تحصیل در روسیه با توجه به دانشگاه های فوق پیشرفته با رتبه های برتر جهانی و تحصیل در بلاروس با هزینه های پایین تحصیل و زندگی، از محبوب ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی هستند. تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس و روسیه، به بسیاری از دانشجویان بین المللی کمک کرده تا بتوانند رویای تبدیل شدن به یک پزشک را به حقیقت تبدیل کنند و دروازه ورود به اروپا را به روی خود باز کنند.

روسیه در طول تاریخ یکی از کشورهای پیشرو در علم پزشکی بوده است و برخی از برترین و قدیمی ترین دانشگاه های پزشکی جهان در این کشور قرار دارد. شرایط عالی پذیرش در روسیه از جمله عدم نیاز به مدرک زبان، تمکن مالی یا عدم وجود آزمون های سخت و پیچیده، باعث شده دانشجویان بیشماری از سراسر جهان برای کسب مدرک دکترای عمومی یا تخصص، روسیه را انتخاب کنند. در این کشور رشته پزشکی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها و متدهای مدرن به دانشجویان ارائه می شود و مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های پزشکی این کشور دارای اعتبار جهانی هستند. در ادامه شما را با شرایط تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس
مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس

مزایای تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی

شما در دو کشور روسیه و بلاروس می توانید پزشکی و دندان پزشکی را به زبان روسی تحصیل کنید. برخی از مزایای تحصیل پزشکی در خارج از کشور و به زبان روسی را در زیر آورده ایم : 

  • دسترسی به مجموعه وسیعی از دانشگاه ها در کشورهای مختلف؛
  • فرصتی برای تجربه های فرهنگی جدید؛
  • توسعه مهارت های ارتباطی و یادگیری زبانی که در 21 کشور جهان صحبت می شود؛
  • اعتبار جهانی مدارک کسب شده و امکان کار و ادامه تحصیل در هر نقطه از جهان؛
  • هزینه های زندگی و تحصیل کمتر در مقایسه با کشورهای غربی؛
  • ایجاد ارتباطات بین المللی؛
  • دسترسی به جدیدترین تکنولوژی ها و متدهای آموزشی؛
  • فرصت های شغلی فراوان در کشورهای روسی زبان.

تحصیل در روسیه یا بلاروس

 

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی

هر دو کشور روسیه و بلاروس رشته پزشکی را به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می دهند. نکته جالب این است که الزامات ورود به رشته پزشکی در هر دو کشور بسیار مشابه است و این موضوع به سیستم آموزشی مشابه دو کشور باز می گردد. 

برای تحصیل پزشکی در روسیه و تحصیل پزشکی در بلاروس به زبان روسی، باید مدرک دیپلم خود را با معدل خوبی کسب کرده باشید. البته اگر در دروس اصلی مانند زیست، فیزیک و شیمی نمره خوبی گرفته باشید، شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه خواهید داشت. پس از آن کافی است در دوره پادفک و آزمون یا مصاحبه ورودی دانشگاه شرکت کنید. گرچه در بلاروس برای ورود به برخی از دانشگاه های پزشکی ممکن است حتی نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیز نباشد و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی انجام شود.

طول دوره پزشکی به زبان روسی در هر دو کشور روسیه و بلاروس 6 سال است که باید یک سال طول دوره پادفک را نیز به آن اضافه کنید.

تحصیل پزشکی در خارج از کشور
تحصیل پزشکی در خارج از کشور

آزمون ورودی رشته پزشکی در روسیه و بلاروس

همانطور که گفتیم در بلاروس آزمون ورودی رشته پزشکی بیشتر به صورت یک مصاحبه است. معمولا در این مصاحبه به صورت شفاهی از دروس زیست و شیمی 5 سوال پرسیده می شود که برای قبولی، متقاضی باید حداقل 30 یا حداقل 50 درصد از نمره کل را کسب کند.

اما در روسیه شرایط آزمون ورودی کاملا بستگی به دانشگاه دارد. ممکن است در یک دانشگاه آزمون به صورت شفاهی برگزار شود و در دانشگاه دیگر به صورت کتبی. آزمون ورودی رشته پزشکی در روسیه از سه درس زیست، شیمی و زبان روسی گرفته می شود البته در کنار زبان روسی از دروس زیست و شیمی فقط یک مورد انتخاب می شود پس علاوه بر سوالات زبان، سوالات دیگر یا از درس زیست هستند و یا از درس شیمی. در برخی دانشگاه ها نیز ممکن است علاوه بر آزمون ورودی نیاز به شرکت در یک مصاحبه نیز باشد. به طور کلی برای اطمینان از این موضوع بهتر است شرایط ورود به هر دانشگاه را به صورت جداگانه بررسی کنید. 

بهترین دانشگاه های پزشکی در روسیه و بلاروس

در این بخش لیست بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه و بلاروس را مشاهده می کنید که می توانند مقصدی فوق العاده برای مهاجرت تحصیلی و کسب مدرک پزشکی باشند.

در روسیه بیش از 28 دانشگاه پزشکی وجود دارد که در زیر فقط 10 دانشگاه برتر را به شما معرفی خواهیم کرد، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از صفحه مخصوص به تحصیل پزشکی در روسیه بازدید کنید.

بهترین دانشگاه های پزشکی روسیه:

بهترین دانشگاه های پزشکی بلاروس:

  • دانشگاه پزشکی ویتبسک
  • دانشگاه پزشکی دولتی گرودنو
  • دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس (دانشگاه پزشکی مینسک)
  • دانشگاه پزشکی گومل
فرداد دانش پاسارگاد، موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج
فرداد دانش پاسارگاد، موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج

شهریه های تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی

از بین دو کشور روسیه و بلاروس، دانشگاه های بلاروس معمولا شهریه کمتری دریافت می کنند، اما روسیه دانشگاه های بیشتر و پیشرفته تری دارد. پس انتخاب بین این دو مورد به شما بستگی خواهد داشت. با این حال شهریه رشته پزشکی در این دو کشور روسی زبان، معمولا در مقایسه با دانشگاه های اروپایی و غربی کمتر است. در ادامه شهریه رشته پزشکی در دو کشور روسیه و بلاروس را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

شهریه رشته پزشکی در روسیه

شهریه رشته پزشکی در دانشگاه های روسیه بین 200 هزار تا 900 هزار روبل روسیه (تقریبا بین 3500 تا 13000 دلار آمریکا) در سال است. میزان دقیق شهریه به دانشگاه و زبان آموزش بستگی دارد و برای اطلاع دقیق از این مورد باید سایت دانشگاه های روسیه را بررسی کنید. در اکثر موارد آموزش به زبان روسی ارزان تر از آموزش به زبان انگلیسی است.

شهریه رشته پزشکی در بلاروس

همانطور که گفتیم 4 دانشگاه پزشکی قوی در بلاروس وجود دارد که شهریه آنها تقریبا یکسان است و اکثرا از دانشگاه های روسیه کمتر است. در ادامه شهریه پزشکی در هر دانشگاه برای آموزش به زبان روسی آورده شده است.

  • شهریه رشته پزشکی در دانشگاه گومل: 4400 دلار در سال؛
  • شهریه رشته پزشکی در دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس: 4900 دلار در سال؛
  • شهریه رشته پزشکی در دانشگاه ویتبسک: 4700 دلار در سال؛
  • شهریه رشته پزشکی در دانشگاه گرودنو: 5500 دلار در سال؛

هزینه زندگی در روسیه

هزینه زندگی دانشجویی در زمان تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی

هزینه زندگی در روسیه

هزینه های زندگی در روسیه در مقایسه با کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر است اما بستگی زیادی به محل زندگی شما دارد. به عنوان مثال هزینه زندگی در شهرهای اصلی مانند سن پترزبورگ و مسکو معمولا بیشتر از شهرهای دیگر است و در این شهرها ماهانه به 600 تا 700 دلار نیاز خواهید داشت. اما در شهرهای ارزان قیمت تر مانند کازان، 300 تا 500 دلار در ماه نیز برای یک زندگی دانشجویی کافی خواهد بود.

هزینه زندگی در بلاروس

بلاروس یکی از ارزان ترین کشورهای اروپا برای زندگی و تحصیل است و حتی در پایتخت نیز شما می توانید با هزینه بین 300 تا 500 دلار در ماه به خوبی زندگی خود را سپری کنید.هزینه خوابگاه در این کشور بسیار مناسب است (بین 50 تا 70 دلار در ماه) که خود یکی از دلایل کاهش هزینه های زندگی است.

شرایط زندگی دانشجویی در بلاروس

 

کار در کشورهای روسی زبان پس از تحصیل پزشکی به زبان روسی

پس از تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی، شانس کار در هر یک از کشورهای مستقل مشترک المنافع را خواهید داشت. این کشورها عضو پیمان CIS هستند و قراردادهای همکاری بسیاری با هم دارند. از طرفی در آنها اکثرا زبان روسی به صورت گسترده صحبت می شود و به همین دلیل نیاز به پزشکان مسلط به زبان روسی وجود دارد. ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان کشورهای عضو این پیمان هستند.

سوالات متداول

آیا برای تحصیل پزشکی در بلاروس یا روسیه محدودیت سنی وجود دارد؟ 

برای تحصیل پزشکی در بلاروس یا روسیه باید حداقل 17 سال سن داشته باشید. در روسیه حداکثر سن پذیرش وجود ندارد اما در بلاروس برای تحصیل پزشکی باید حداکثر 25 سال سن داشته باشید.

آیا آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلاروس و روسیه سخت است؟

خیر. آزمون ورودی دانشگاه های بلاروس بیشتر به صورت مصاحبه یا یک امتحان از دروس زیست شناسی و شیمی است. در روسیه نیز شرایط تقریبا به همین صورت و معمولا دانشجویانی که در دوره پادفک شرکت می کنند به راحتی آزمون ورودی را پشت سر می گذارند.

آیا برای تحصیل پزشکی به زبان روسی نیاز به ارائه مدرک زبان دارم؟

خیر. برای تحصیل پزشکی در بلاروس و روسیه به زبان روسی نیازی به ارائه مدرک زبان نخواهید داشت.

سخن آخر

تحصیل به زبان روسی می تواند درهای زیادی را بر روی شما بگشاید چرا که این زبان به صورت رسمی در کشورهای زیادی صحبت می شود. از طرفی در دو کشور روسیه و بلاروس به دانشگاه هایی دسترسی خواهید داشت که به صورت بین المللی معتبر هستند و فارغ التحصیلان به راحتی می توانند برای کار یا ادامه تحصیل در هر کجا از جهان اقدام کنند. کم بودن هزینه های تحصیل و زندگی، به خصوص در بلاروس و شرایط بسیار مناسب پذیرش و ورود به دانشگاه، از جمله دلایل دیگر محبوبیت این دو کشور در میان دانشجویان بین المللی هستند. 

موسسه فرداد دانش پاسارگاد با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه امور مهاجرتی و به عنوان نماینده رسمی دانشگاه های مورد تایید روسیه در ایران، در زمینه تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی و اعزام دانشجو به خارج از کشور، به سطحی از تخصص دست یافته که در هیچ موسسه دیگری آن را پیدا نخواهید کرد. پس اگر به تحصیل پزشکی به زبان روسی علاقه دارید، کارشناسان ما می توانند در سریع ترین زمان ممکن امور مهاجرتی شما را انجام دهند. کافی است تلفن خود را بردارید و با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx