Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

لیست بهترین دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت 2024

اگر به فکر تحصیل در خارج از کشور، بصورت خاص تحصیل در روسیه هستید، به احتمال زیاد اسم لیست بهترین دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت را شنیده اید. این لیست شکل گرفته از برترین دانشگاه های پزشکی این کشور برای تحصیل رشته های گروه پزشکی در روسیه است که هر چندسال یک بار توسط وزارت بهداشت منتشر می شود. تمام دانشجویان ایرانی که قصد دارند برای تحصیل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی یا پرستاری در روسیه به این کشور مهاجرت کنند و پس از فارغ التحصیلی برای کار یا ادامه تحصیل به ایران بازگردند، باید در یکی از این دانشگاه ها تحصیل کنند. مدارک دانشجویان رشته های گروه پزشکی که در خارج از ایران تحصیل کرده اند، تنها در صورتی در ایران معادل سازی می شود که دانشگاه آنها در زمان شروع تحصیل مورد تایید وزارت بهداشت بوده باشد.

دانشگاه های برتر روسیه به صورت جهانی به رسمیت شناخته می شوند و دانشگاه های پزشکی این کشور در میان برترین مراکز آموزش پزشکی جهان هستند. در این مقاله قصد داریم بهترین دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت را به شما معرفی کنیم تا اگر به فکر تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی در روسیه هستید بتوانید بهترین مقصد ممکن را انتخاب کنید.

زمان مطالعه: 6 تا 7 دقیقه

تحصیـل در دانشگاه های مورد تایید روسیه
تحصیـل در دانشگاه های مورد تایید روسیه

لیست بهترین دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت 2025-2024

در زیر لیست برترین دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت را مشاهده می کنید. این لیست با بررسی کارشناسی وزارت بهداشت و در نظر گرفتن عملکرد دانشگاه های روسیه و سه نظام رتبه بندی معتبر بین المللی شامل Times، QS و Shanghai تنظیم شده است. این دانشگاه ها برخی از بهترین دانشگاه های جهان برای تحصیل رشته های گروه پزشکی هستند. فقط توجه داشته باشید که لیست منتشر شده توسط وزارت بهداشت، تنها مخصوص تحصیل در دانشگاه های گروه پزشکی است. دانشجویانی که می خواهند در روسیه رشته هایی به غیر از رشته های پزشکی (مانند رشته های فنی مهندسی، زبان، هنر و غیره) را تحصیل کنند، باید لیست دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت علوم 2023 – 2024 را مطالعه کنند.

در تاریخ 5 اردیبهشت 1403، لیست زیر برای سال تحصیلی 2025-2024 منتشر شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، این لیست تا 2 سال دارای اعتبار است و تا پایان سال تحصیلی 2026-2025 را پوشش می دهد. با این حال وزارت بهداشت می تواند در هر زمانی که صلاح می بیند در این لیست تغییر ایجاد کند و دانشگاهی را اضافه یا حذف کند. 

 

چرا باید در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کرد؟

اگر پس از تحصیل رشته های پزشکی یا دندانپزشکی در روسیه قصد بازگشت به ایران را دارید یا می خواهید این آپشن را در اختیار داشته باشید، باید در یکی از دانشگاه های برتر روسیه که مورد تایید وزارت بهداشت هستند تحصیل کنید. چرا که پس از بازگشت به ایران تنها در صورتی مدرک تحصیلی شما معادل سازی می شود که دانشگاه شما مورد تایید وزارت بهداشت بوده باشد. اگر پس از فارغ التحصیلی مقصد شما خود روسیه یا یکی دیگر از کشورهای اروپا و جهان است، می توانید در هر یک از دانشگاه های پزشکی روسیه که دوست دارید تحصیل کنید و اجباری به انتخاب یکی از این دانشگاه ها وجود ندارد.

مهاجرت تحصیلی روسیه فرصتی فوق العاده برای کسب پذیرش سریع در رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا داروسازی در برخی از معتبرترین دانشگاه های پزشکی جهان است. اگر به تحصیل در این کشور علاقه دارید، ما در مقاله “راهنمای صفر تا صد مهاجرت تحصیلی روسیه” به صورت کامل این موضوع را بررسی کرده ایم. اگر این مقاله را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه فرایندی آسان و بسیار سریع دارد و سیستم آموزش پزشکی این کشور دارای اعتبار و استاندارد جهانی است. علاوه بر این، در روسیه موانعی مانند تمکن مالی و آزمون های بسیار پیچیده بر سر راه متقاضیان وجود ندارد و هزینه زندگی در روسیه نیز در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی کمی مناسب تر است. با توجه به موارد گفته شده، کاملا عاقلانه است که برای تحصیل پزشکی یا دندانپزشکی روسیه را انتخاب کنید و بدون شک بهتر است که دانشگاهی را انتخاب کنید که پس از فارغ التحصیلی، مدرک آن در ایران نیز از اعتبار رسمی برخوردار باشد.

رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های روسیه

در زمان تحصیل پزشکی در روسیه، دانشجویان به تمام رشته های علوم پزشکی و تخصص های آنها دسترسی خواهند داشت. از جمله رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، چشم پزشکی، داروسازی، پرستاری، فیزیوتراپی، بیولوژی، پزشکی کودکان، جراحی، زنان و زایمان، گوش و حلق و بینی، رادیولوژی، پوست، بیماری‌های اعصاب، بیماری‌های عفونی و غیره.

دانشگاه های معتبر روسیه در رشته های پزشکی

دانشگاه های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران، تنها موسسات آموزشی روسیه برای تحصیل رشته های گروه پزشکی نیستند. متاسفانه تعداد زیادی از دانشگاه های برتر روسیه در رشته های پزشکی در لیست وزارت بهداشت قرار ندارند، حتی با وجود اعتبار بین المللی و سطح بالای آموزش در آنها. در زیر می توانید لیست برخی دیگر از دانشگاه های برتر روسیه برای تحصیل رشته های گروه پزشکی را مشاهده کنید.

در تصویر زیر می توانید لیست دیگر دانشگاه های برتر پزشکی روسیه را مشاهده کنید.

  • دانشگاه سچینوا روسیه
  • دانشگاه دوستی ملل روسیه – رودن
  • دانشگاه پزشکی و داروسازی دولتی سنت پترزبورگ I.I. Mechnikov 
  • دانشگاه دولتی پزشکی و داروسازی آلتای (بارنائول)
  • دانشگاه فدرال اورال روسیه
  • دانشگاه دولتی پزشکی و داروسازی ریازان
  • دانشگاه دولتی پزشکی و داروسازی بلگورود
  • دانشگاه دولتی پزشکی و داروسازی Tver 
دانشگاه های معتبر روسیه در رشته های پزشکی
دانشگاه های معتبر روسیه در رشته های پزشکی

شروط معادل سازی مدارک دانشجویان گروه پزشکی در ایران

مهاجرت تحصیلی می تواند با پیچیدگی های خاص خود همراه باشد پس هرچه قبل از مهاجرت اطلاعات خود را کامل کنید و با کارشناسان حرفه ای مشورت کرده باشید، فرایند مهاجرتی راحت تر و سریع تری خواهید داشت. برای دانشجویانی که به تحصیل رشته های پزشکی علاقه مند هستند یکی از موادی که باید قبل از انتخاب دانشگاه با آن آشنا باشند، شروط معادل سازی مدارک تحصیلی دانشگاه های خارجی در ایران است. بر اساس مصوبات شورای عالی، از سال تحصیلی 2021-2022، شروط معادل سازی مدارک دانشجویان گروه پزشکی تحصیل کرده در خارج از کشور به صورت زیر است:

  1. دانشگاه مقصد دانشجو در زمان شروع دوره تحصیلی اصلی، باید در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت قرار داشته باشد.
  2. معیار شروع دوره تحصیلی، تاریخ ویزای معتبر، تاریخ خروج از کشور و تاریخ حضور و شرکت در کلاسهای دوره اصلی میباشد.
  3. دانشجو باید تمام مدت تحصیل خود را در دانشگاه مورد تایید گذرانده باشد. اگر دانشجویی بخشی از دوره خود را به عنوان مهمان در دانشگاهی گذرانده باشد که مورد تایید وزارت بهداشت نبوده، امکان معادل سازی مدارک تحصیلی او دیگر وجود نخواهد داشت.
  4. کالج ها و و شعب وابسته به دانشگاه اصلی ذکر شده در لیست، مورد تایید نبوده و مدارک صادره از آنها قابل ارزشیابی نمی باشد.

دیگر دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کشورهای روسی زبان

در این لیست دو دانشگاه پزشکی از صربستان مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند. دانشگاه بلگراد و کراگویواتس که هر دو از بهترین مراکز آموزش پزشکی این کشور هستند. در لیست سال 2025-2024 هیچ دانشگاهی از کشور بلاروس مورد تایید قرار نگرفت؛ گرچه اگر این اتفاق رخ دهد، بدون شک فرصتی فوق العاده برای علاقه مندان به تحصیل در بلاروس، به خصوص تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی خواهد بود. با این حال اگر پس از فارغ التحصیلی قصد معادل سازی مدارک خود در ایران را ندارید، بلاروس می تواند مقصدی عالی برای تحصیل پزشکی باشد.

سوالات متداول در مورد دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران

چرا باید در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل کنم؟

اگر قصد دارید پس از پایان تحصیلات تان به ایران برگردید و به ادامه تحصیل یا فعالیت در حوزه پزشکی مشغول شوید، باید دانشگاهی که در آن درس خواندید مورد تایید وزارت بهداشت باشد تا مدارک شما قابل معادل سازی باشند.

اگر چند سال پس از ورود به دانشگاهی آن دانشگاه از لیست دانشگاه های مورد تایید حذف شود مدرک من دیگر معادل سازی نخواهد شد؟

خیر. اگر در سال ورود دانشگاه شما مورد تایید بوده باشد دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت. حتی اگر قبل از پایان تحصیل شما این دانشگاه از لیست حذف شود.

چند دانشگاه جهان مورد تایید وزارت بهداشت هستند؟

در سال تحصیلی 2024-2025، تعداد 937 دانشگاه در سراسر جهان مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفتند.

آیا برای تحصیل در این دانشگاه ها شرط سن وجود دارد؟

خیر. برای تحصیل در دانشگاه های روسیه شرط سنی وجود ندارد.

سخن آخر

اگر مقاله ” به روزترین لیست دانشگاه‌های روسیه مورد تایید وزارت علوم 2023 – 2024 ” را مطالعه کرده باشید، می بینید که تعداد دانشگاه های روسی مورد تایید وزارت علوم در مقایسه با دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت بسیار بیشتر است. یکی از دلایل اصلی این موضوع، ماهیت مهم و حساس رشته های گروه پزشکی است. وزارت بهداشت باید در این زمینه حساسیت زیادی به خرج دهد؛ چرا که رشته های این گروه تحصیلی به طور مستقیم با جان و سلامتی مردم در ارتباط هستند. با توجه به استانداردهای مشخص شده از سوی وزارت بهداشت، دانشجویانی که در دانشگاه های مورد تایید این وزارت خانه تحصیل کنند، بدون شک پس از فارغ التحصیلی نیرویی متخصص و حرفه ای خواهند بود. موسسه فرداد دانش پاسارگاد با توجه به ارتباطات مستقیمی که با دانشگاه های روسیه دارد، می تواند به بهترین شکل و در سریع ترین زمان ممکن، ورود شما به این دانشگاه ها را مدیریت کند.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به روسیه موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است. در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت به روسیه، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی روسیه هستند و تمامی این مسیرها را به شخصه طی کرده اند. علاوه بر این، در روسیه کارشناسان در کنار شما هستند و تا زمانی که به صورت کامل در این کشور مستقر شوید و حتی پس از آن نیز راهنمای شما خواهند بود.

 

منبع: Edd.behdasht.gov.ir

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا