راهنمای جامع مهاجرت کاری و شغلی به بلاروس

کشورهای اروپای شرقی فرصت های زیادی را برای مهاجران و شرکت های بین المللی ارائه می دهند و بلاروس نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله راهنمای جامع مهاجرت کاری و شغلی به بلاروس را به شما عزیزان ارائه دهیم.

بر اساس گزارش Doing Business از اطلاعات بانک جهانی، بلاروس جایگاه سی ام از نظر راه اندازی کسب و کار را به دست آورده است. علاوه بر این، زیرساخت های پیشرفته، لجستیک توسعه یافته و فرآیند حمل و نقل یکپارچه، بلاروس را به یک مکان تجاری سودآور تبدیل می کند. اگر قصد دارید برای اشتغال به بلاروس مهاجرت کنید یا شرکت شما در حال برنامه ریزی برای گسترش در بلاروس است، باید قبل از شروع کار مطمئن شوید که ویزا و مجوز های مناسب برای انجام این کار را داشته باشید.

مدت زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

مهاجرت کاری بلاروس
مهاجرت کاری بلاروس

مهاجرت کاری و شغلی به بلاروس

بلاروس با طیف وسیعی از صنایع و اقتصاد رو به رشد، مقصدی عالی برای تجارت و ورود به بازار کار جهانی است. بلاروس کشوری با رشد سریع و پویا است که نرخ سالانه سرمایه گذارای در آن در حال افزایش است. این کشور در قلب اقتصادی اروپا قرار دارد، می تواند موقعیت مطلوبی برای دسترسی آسان به بازار کشورهای لهستان، لیتوانی، روسیه و اوکراین را فراهم کند. بلاروس با عضویت در جامعه اقتصادی اوراسیا (EAEC)، توانسته باعث افزایش همکاری اقتصادی میان روسیه و آسیای مرکزی نیز شود.

کسب و کارهایی که علاقه مند به راه اندازی یک شرکت در بلاروس هستند، می توانند وارد بازاری با 180 میلیون نفر جمعیت شوند. علاوه بر این، بلاروس دارای نیروی کار ماهر با نرخ سواد 99.73 درصد است. یکی از پیشرفته ترین شهرهای بلاروس از نظر اقتصادی، شهر مینسک است که بیش از 1.8 میلیون نفر جمعیت دارد و پتانسیل آن نیز هر سال در حال افزایش است. بنابراین فضا و پتانسیل کافی برای اشتغال و راه اندازی کسب و کار توسط ساکنان بومی و غیر بومی وجود دارد.

مزایای راه اندازی کسب و کار در بلاروس

قبل از بررسی شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت کاری به بلاروس، بیایید نگاهی به مزایای فعالیت اقتصادی در این کشور داشته باشیم.

موقعیت استراتژیک و سودمند

بلاروس در مرکز چهارراهی قرار دارد که به دو بزرگراه اصلی اقتصاد اروپا منتهی می شود. علاوه بر این، این کشور دسترسی آسانی به فضای مشترک اقتصادی روسیه و قزاقستان دارد. این کشورها جمعیت و نیروی کار را  افزایش می دهند و بازارهای هدف بیشتری را به کارآفرینان بلاروسی ارائه می دهند.

زیرساخت پویا

برای اطمینان از اینکه یک کسب و کار یکپارچه اجرا می شود و توانایی رسیدن به اهداف اقتصادی خود را دارد، به یک زیرساخت قوی نیاز دارید. زیرساخت بلاروس شامل حمل و نقل و سیستم های ارتباطاتی قوی است که کسب و کارها می توانند برای عملکرد روان خود از آنها استفاده کنند. آنها می توانند از قلمرو بلاروس برای توسعه روابط تجاری خوب با کشورهای حوزه CIS استفاده کنند.

قانون سرمایه گذاری تجمعی

دولت بلاروس معاهدات ملی و بین المللی جذابی برای ترویج سرمایه گذاری تجاری دارد. علاوه بر این، این کشور یک چارچوب قانونی مناسب برای حمایت از مشاغل و تضمین حقوق سرمایه گذاران دارد. نظام حقوقی این کشور اجازه مالکیت اموال توسط افراد خارجی، برابری کامل حقوق میان سرمایه گذاران خارجی و داخلی، حمایت در برابر تبعیض و آزادی بازگرداندن سود به خارج از بلاروس را فراهم می کند.

سیاست های مالیاتی مناسب

سیاست جذاب مالیاتی بلاروس شرایط اقتصادی خود را حفظ می کند. کسب و کارها را از مالیات بر سود استاندارد معاف کرد. از طریق سیستم مالیاتی کشور، این کشور فرصت های جدیدی را برای کارآفرینان دعوت می کند تا حاشیه سود خود را افزایش دهند.

وجود مناطق آزاد اقتصادی

هدف از ایجاد مناطق آزاد اقتصادی (FEZ) در بلاروس، توسعه یک بخش خصوصی قوی، بهبود بخش سرمایه گذاری و ترویج سرمایه گذاری با یک سری مشوق ها است. اگرچه مشاغل ثبت شده حداقل به سرمایه 1 میلیون دلاری نیاز دارند، اما ثبت شرکت از طریق FEZ مزایای بسیاز زیاد و ارزنده ای دارد دارد.

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

پردرآمد ترین مشاغل در بلاروس در سال 2024

اگر به دنبال کار در بلاروس و پیدا کردن بهترین مشاغل در کشور بلاروس هستید، ما در مقاله ی ” بهترین مشاغل برای مهاجرین در کشور بلاروس ” به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم.

بصورت کلی، پردرآمدترین مشاغل در بلاروس عبارتند از :

  • جراح و دکتر: 10900 روبل بلاروس
  • قاضی: 9170 روبل بلاروس
  • وکیل: 7420 روبل بلاروس
  • مدیر بانک: 6980 روبل بلاروس
  • مدیر اجرایی: 6550 روبل بلاروس
  • مدیر مالی: 6110 روبل بلاروس
  • دندانپزشک: 5890 روبل بلاروس
  • استاد دانشگاه: 5240 روبل بلاروس
  • خلبان: 4370 روبل بلاروس
  • مدیر مارکتینگ 3930 روبل بلاروس

 

شرایط لازم برای مهاجرت کاری یا راه اندازی کسب و کار در بلاروس

برای مهاجرت کاری به بلاروس دو حالت ممکن است؛ کسب و کار خود را در بلاروس راه اندازی کنید یا پس از صحبت با یک کارفرما، به استخدام آنها در بلاروس در بیایید. در هر دو حالت برای مهاجرت کاری به بلاروس یا انجام تجارت در بلاروس باید شرایط و مدارک زیر را کسب کنید:

ویزا و مجوز کار

همه اتباع خارجی که مایل به مهاجرت شغلی به بلاروس یا راه اندازی کسب و کار خود در بلاروس هستند باید مجوز کار و ویزای مربوطه را دریافت کنند. به طور کلی، دولت بلاروس سه نوع مختلف ویزای کار دارد:

  • ویزای نوع B برای ترانزیت
  • ویزای نوع C برای بازدیدهای کوتاه مدت تا 90 روز
  • ویزای نوع D برای اقامت طولانی مدت

برخی از کارمندان ممکن است در طول تاسیس و توسعه شرکت در بلاروس، به ویزای نوع C برای تجارت نیاز داشته باشند. این ویزا اقامت کوتاه مدت برای شرکت در جلسات کاری، کنفرانس ها، آموزش و … را پوشش می دهد. اشخاصی که قصد دارند برای اشتغال طولانی مدت در بلاروس بمانند، باید ویزای نوع D دریافت کنند. تمامی کارمندان بین المللی نیز قبل از شروع به کار در بلاروس به مجوز کار نیاز دارند. این مجوز به طور رسمی به عنوان “مجوز کار ویژه در جمهوری بلاروس” شناخته می شود.

مجوز کار

در بلاروس، کارفرماست که فرآیند درخواست مجوز کار را آغاز می کند. کارفرما باید درخواست تکمیل شده را به همراه یک کپی از پاسپورت کارمند احتمالی و مدرک پرداخت هزینه پردازش مدارک، به وزارت امور داخلی ارسال کند. اگر کارفرما قصد دارد بیش از 10 کارگر خارجی را استخدام کند، آنها همچنین به مجوز اداره ملیت و مهاجرت نیاز دارند.

زمان پردازش مدارک برای مجوز کار تقریباً 15 روز است. پس از تایید مجوز کار، کارمندان بالقوه می توانند برای ورود به بلاروس درخواست ویزا دهند. مجوز کار در بلاروس معمولا برای یک سال صادر می شود. با این حال، کارمندانی که از سطح بالایی از تخصص برخوردار هستند ممکن است واجد شرایط دریافت مجوز کار دو ساله باشند. پس از 5 سال کار در بلاروس، شما واجد شرایط درخواست اقامت دائم بلاروس خواهید بود.

 

مدارک لازم برای دریافت ویزای کار بلاروس

برای دریافت ویزای کار در بلاروس، متقاضیان بین المللی باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • فرم درخواست ویزا تکمیل شده
  • عکس پاسپورتی که در شش ماه گذشته گرفته شده است
  • پاسپورت معتبری که حاوی یک عکس باشد، حداقل دو صفحه خالی داشته باشد و حداقل 90 روز پس از اینکه متقاضی قصد خروج از بلاروس را دارد اعتبار داشته باشد.
  • گواهی بیمه درمانی
  • یک کپی تایید شده از مجوز کار متقاضی
  • گواهی پرداخت هزینه ویزا
کار در بلاروس
کار در بلاروس

نحوه پیدا کردن کار در بلاروس

برای یافتن شغل در بلاروس روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از انها استفاده کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • استخدام از طریق مراکز کاریابی در بلاروس
  • استخدام از طریق مراکز کاریابی بین المللی در ایران
  • استفاده از سایت های کاریابی در بلاروس از حمله
  • بررسی بخش استخدام وب سایت کمپانی های مختلف در بلاروس

 

الزامات ثبت شرکت در بلاروس

نام شرکت

قبل از شروع ثبت نام تجاری در کشور بلاروس، یک نام شرکت منحصر به فرد الزامی است. برای ثبت نام تجاری در بلاروس، شرکت ها می توانند با مراجع ثبت اسم شرکت تماس بگیرند. با این حال، اطمینان حاصل کنید که مرجع انتخابی شما در سایت ثبت دولتی واحد اشخاص حقوقی و کارآفرینان فردی ذکر شده است.

آدرس شرکت

آدرس قانونی یک شرکت باید یک محل غیر مسکونی باشد. یک مؤسس شرکت می تواند مکانی را برای راه اندازی PUE یا شرکت واحد خصوصی انتخاب کند.

مالیات

یکی از هزینه ثبت یک شرکت در بلاروس مالیات است که مشاغل باید آن را به وزارت مالیات و عوارض بپردازند.

  • مالیات بر درآمد شرکت ها در بلاروس 18٪ است.
  • نرخ مالیات بر درآمد شخصی 13٪ است.
  • مالیات بر ارزش افزوده نیز 20٪ است.

سرمایه تجاری لازم

برای افتتاح یک شرکت در بلاروس، مقداری سرمایه گذاری مورد نیاز، بستگی به نوع شرکت شما دارد. گرچه اگر قصد دارید شرکت خود را در مناطق آزاد ثبت کنید، حداقل سرمایه لازم 1 میلیون یورو خواهد بود. برای یک شرکت استارت آپ هزینه اولیه می تواند بین 5000 تا 25000 دلار باشد. هزینه های قانونی دیگر می تواند بین 1500 تا 3000 دلار در ماه باشد. هزینه های کرایه ملک و زندگی نیز می تواند بین 2000 تا 5000 دلار باشد.

 

سوالات متداول

ثبت شرکت در بلاروس چقدر زمان می برد؟

در صورت تکمیل تمامی مدارک، ثبت شرکت در بلاروس بیش از دو هفته طول نمی کشد.

سیاست حسابرسی در بلاروس چگونه است؟

برای راه اندازی کسب و کار در بلاروس، لازم است که دفاتر حسابداری، اظهارنامه سود مالی سالانه، اسناد حسابرسی و اظهارنامه مالیاتی برای هر سال ارائه شود.

مدت زمان دریافت مجوز کار و ویزای بلاروس چقدر است؟

رسیدگی به درخواست ویزا ممکن است پنج روز کاری طول بکشد. رسیدگی به درخواست مجوز کار نیز باید حدود 15 روز پس از ارسال درخواست ارسال شود.

سخن آخر

اگر قصد مهاجرت کاری به بلاروس را دارید، کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد با توجه به سطح ارتباطات و دانشی که از امور مهاجرتی بلاروس دارد، می توانند یک مهره ی با ارزش برای رسیدن شما به موفقیت باشند. برای دریافت مشاوره در این زمینه می توانید با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش تماس بگیرید.

 

 

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx