اسپانیا، سرزمین فرصت‌های جدید برای دانشجویان پزشکی ایرانی

رشته پزشکی، یکی از گرانقدرترین و مهم‌ترین حوزه‌های تحصیلی جهان، همواره به دنبال جذب افراد با استعداد است. اسپانیا، از برترین مکان‌های فرهنگی و تحصیلی اروپا به عنوان مقصدی عالی برای دانشجویان بین‌المللی که رویای تحصیل پزشکی در اسپانیا را در سر می‌پرورانند، محسوب می‌شود.

دستیابی به دانش و تخصص در یکی از کشورهای دارای سیستم آموزشی برجسته، به همراه فرهنگ غنی و زندگی باکیفیت، با توجه به مزایای تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا، به یک هدف طلایی برای دانشجویان پیشرو تبدیل شده است.

در این مقاله درصدد آن هستیم تا با معرفی برترین دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا، شرایط پذیرش، مدت و ساختار مطالعه در این کشور و مزایا و فرصت‌های شغلی پس از فارغ التحصیلی، مسیری روشن ارائه دهیم.

مطالعه این مقاله برای افرادی که درصدد کسب موفقیت با تحصیل پزشکی در اسپانیا، در این سرزمین فرهنگی و آموزشی با فرصت‌های نوین هستند، توصیه می‌شود. لطفا آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید.

معرفی برترین دانشگاه‌های پزشکی اسپانیا

شما را با سه دانشگاه برتر پزشکی اسپانیا آشنا می‌کنیم. به منظور تحصیل پزشکی در اسپانیا، در انتخاب دانشگاه باید به مواردی مثل شهریه، هزینه‌های زندگی، مشاغل موجود و عوامل دیگر توجه فرمایید.

دانشگاه بارسلونا

دانشگاه بارسلونا یک انتخاب مشهور در میان علاقه‌مندان به این رشته است. سابقه طولانی این دانشگاه در تدریس رشته پزشکی زبانزد عام و خاص است.

عکس از دانشگاه پزشکی ناوارا اسپانیا
عکس از دانشگاه پزشکی ناوارا اسپانیا

دانشگاه ناوارا

در این دانشگاه رشته پزشکی به زبان انگلیسی در سطح بالا و کیفیت مطلوب ارائه می‌شود.

دانشگاه والنسیا

دانشگاه والنسیا قدیمی‌ترین دانشگاه اسپانیا است و آموزش پزشکی مقرون‌به‌صرفه را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد. دانشجویان زیادی در کل جهان آرزوی تحصیل پزشکی در اسپانیا به خصوص در این دانشگاه را دارند.

شرایط پذیرش دانشکده‌های پزشکی اسپانیا

برخی از دانشگاه‌ها، مانند Universidad de Navarra و CEU Cardenal Herrera، نیاز به آزمون پذیرش پزشکی (BMAT) دارند، که یک امتحان به زبان انگلیسی و با تمرکز بر علوم و ریاضیات است. این آزمون توسط دانشگاه‌های مختلف در اسپانیا و کشورهای دیگر پذیرفته شده است. حداقل نمره قبولی برای تحصیل پزشکی در اسپانیا در این آزمون 12.5 است.

برای پذیرش تحصیلی اسپانیا در رشته پزشکی و بورسیه پزشکی به مدارک مختلفی نیاز دارید.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد موسسه ای معتبر درزمینه اخذ پذیرش تحصیلی است که در ادامه شما را با مدارک مورد نیاز جهت پذیرش رشته پزشکی در اسپانیا آشنا می‌کند.

متقاضیان باید مدرک دیپلم و ریز نمرات خود را ارسال کنند. مهم‌ترین مدارک شامل مدارک تحصیلی، کپی پاسپورت، گواهی‌های تسلط زبان، رونوشت‌ها، توصیه‌نامه‌ها و موارد دیگر است.

لازم به ذکر است که مدارک مورد نیاز در هر دانشگاه‌ اسپانیا متفاوت است.

برخی از دانشگاه‌ها ممکن است برای پذیرش شما علاوه بر دریافت مدارک رایج، امتحانات خاصی نیز برگزار کنند تا سطح آموزشی شما را مورد ارزیابی قرار دهند. سپس متقاضیان را بر اساس عملکرد تحصیلی رتبه‌بندی کنند.

به طور کلی دانشکده‌های پزشکی به دنبال ثبت‌نام دانشجویانی هستند که بتوانند فشار و ناملایمات را تحمل کنند. همچنین هدف دانشگاه‌ها آموزش به دانشجویان رشته پزشکی و متخصصان این رشته که افرادی با اخلاق و متعهد هستند، است. افرادی که به ارزش‌های این حرفه واقف هستند و برای رسیدن به بالاترین جایگاه حرفه‌ای تلاش می‌کنند.

مدت و ساختار مطالعه رشته پزشکی در اسپانیا

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اسپانیا
تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در اسپانیا

زبان اسپانیایی یا انگلیسی؟

زبان اسپانیایی معمولا برای آموزش در موسسات پزشکی استفاده می‌شود، البته برخی از موسسات از ترکیب زبان انگلیسی و زبان اسپانیایی برای تدریس رشته پزشکی در اسپانیا استفاده می‌کنند. دانشگاه‌های پزشکی که به زبان انگلیسی این رشته را تدریس می‌کنند، دارای دیدگاهی جهانی در مورد رشته پزشکی هستند و فرصت‌هایی برای تعامل با متخصصان در سراسر جهان ارائه می دهند که این امر یکی از برترین امتیازات برای دانشجویان پزشکی به خصوص دانشجویان پزشکی ایرانی خواهد بود.

حدود نیمی از دروس سال اول و دوم رشته پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. پس شما فرصت کافی برای تقویت زبان اسپانیایی برای ادامه تحصیل پزشکی در اسپانیا خواهید داشت. همواره به یاد داشته باشید مدرک تسلط به زبان اسپانیایی یک شرط مهم برای ادامه تحصیل در اسپانیا در رشته پزشکی است.

مدت زمان تحصیل رشته پزشکی

تحصیل در رشته پزشکی در کشور اسپانیا به زبان انگلیسی حدود شش سال طول می‌کشد. دو سال اول شامل مطالعات پیش بالینی در موضوعاتی مانند زیست شناسی، فیزیک و آناتومی است. پس از مطالعات پیش بالینی، دانشجویان به سمت مطالعات بالینی در مراکز بهداشتی آموزشی اسپانیا هدایت می‌شوند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی اسپانیا

دانشکده‌های پزشکی اسپانیا هزینه‌های تحصیلی نسبتاً مقرون به صرفه‌ای را ارائه می‌دهند. دانشکده‌های پزشکی دولتی سالانه بین 590 تا 1770 دلار دریافت می‌کنند و دانشکده‌های پزشکی خصوصی با دریافت هزینه‌ای بین 3542 تا 23610 دلار در سال امکان تحصیل پزشکی در اسپانیا را برای علاقه‌مندان فراهم می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت هزینه تحصیل در اسپانیا در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته کمتر است.

مزایای تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا

بهره‌مندی از تکنولوژی‌های پیشرفته، هزینه‌های تحصیل مقرون به صرفه، فرهنگ جذاب و متنوع این کشور فرصت‌های شغلی جذاب و پردرآمد از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا است که در ادامه به تفضیل سایر مزایا را نیز شرح خواهیم داد.

فرهنگ و سیستم آموزشی جدید

تحصیل پزشکی در اسپانیا دانشجویان این رشته را در معرض فرهنگ، کشف مناظر زیبای اسپانیا و سیستم آموزشی جدید قرار می‌دهد. اسپانیا از دانشجویان بین المللی با فرهنگ دوستانه استقبال می‌کند. با زندگی و تحصیل در اسپانیا از تجربه فرهنگی غنی لذت خواهید برد و خود را در معرض سنت‌های جالب و آب و هوای لذت بخش و فرهنگ متنوع این سرزمین قرار می‌دهید.  به خاطر همین دلایل، مهاجرت تحصیلی اسپانیا برای بسیاری از افراد یک تصمیم منطقی به نظر می‌رسد.

موسسات پزشکی عالی و آموزش با کیفیت

تحصیل در اسپانیا به دلیل موسسات پزشکی عالی و آموزش با کیفیت بالایی که برای این رشته تحصیلی ارائه می‌دهد، همواره توصیه می‌شود. تحصیل پزشکی در اروپا به ویژه در اسپانیا، یک گزینه مطلوب برای دانشجویان بین المللی و دانشجویان ایرانی رشته پزشکی محسوب می‌شود. تحصیل آسان در اسپانیا دیگر رویا نیست. دسترسی به برخی از بهترین دانشکده‌های پزشکی جهان از جمله مهمترین مزایای تحصیل در رشته پزشکی در اسپانیا است.

هزینه‌های پایین زندگی؛ کیفیت بالای زندگی

هزینه‌های پایین زندگی و کیفیت بالای زندگی باعث جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل پزشکی در اسپانیا می‌شود. بسیاری از دانشجویان رشته پزشکی ایرانی به همین دلیل اسپانیا را برای ادامه تحصیل و حتی کار انتخاب می‌کنند.

فارغ التحصیلی و فرصت‌های شغلی موجود

پس از فارغ التحصیلی، پزشکان باید دوره‌های تحصیلات تکمیلی موسوم به MIR را بگذرانند. آزمون MIR سالانه با ظرفیت محدود برای تخصص برگزار می‌شود.

تقاضای زیادی برای استخدام متخصصان پزشکی آموزش دیده در اسپانیا وجود دارند، پس به جرات می‌توان گفت پزشکان متخصص و علاقه‌مندان به این رشته تحصیلی با فرصت‌های شغلی پردرآمدی روبرو خواهند شد. حقوق پزشکان در اسپانیا بر اساس تجربه، مهارت، محل تحصیل و اخذ مدرک، محل کار، مهارت زبان و تخصص متفاوت است.

در این کشور متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک، آسیب شناس، جراح، متخصص قلب، پرستار، اپیدمیولوژیست، ماما، دانشمند بالینی و مدرس آموزش عالی از حقوق و مزایای زیادی بهره‌مند می‌شوند، حقوق پزشکان متخصص از 980 یورو تا 11500 یورو در ماه متغیر است.

اجازه اقامت (TIE) در اسپانیا

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید پس از ورود به اسپانیا برای دریافت مجوز اقامت (TIE) اقدامات لازم را انجام دهند.

به خاطر داشته باشید که مدارک مختلفی از جمله گذرنامه، فرم درخواست، کپی مهر پاسپورت و عکس برای دریافت مجوز اقامت  (TIE) مورد نیاز است. ثبت آدرس در شهرداری محلی و اخذ کارت بهداشت و درمان از مراحل ضروری محسوب می‌شود.

همچنین باید بدانید با تکمیل تحصیلات خود در رشته پزشکی، کسب نمرات مطلوب در امتحانات و حفظ عملکرد تحصیلی، آمادگی برای آزمون MIR (مهارت‌های نظری، بالینی، تشخیصی) و سناریوهای عملی، امکان اقامت شما راحت‌تر خواهد شد.

سخن پایانی

مزایای تحصیل پزشکی در اسپانیا به زبان انگلیسی، از جمله در دسترس بودن برنامه‌های پزشکی با کیفیت، تجربه فرهنگی متنوع و فرصت‌های شغلی پس از فارغ التحصیلی از جمله مزایای تحصیل در رشته پزشکی در این کشور است. همچنین برخی دانشگاه‌ها، شرایط پذیرش بهتری برای دانشجویان پزشکی ایرانی ارائه می‌دهند که از جنبه‌های مالی نیز تحصیل پزشکی در اسپانیا را برای این دانشجویان به فرصتی خاص و ارزشمند تبدیل می‌کند.

شاید این سوال ذهن شما را مشغول کرده باشد که از طریق کدام موسسه معتبر اعزام دانشجو می‌توانم بورسیه تحصیلی اسپانیا و یا پذیرش تحصیلی در رشته پزشکی در اسپانیا را دریافت کنم؟ کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد که از جمله معتبرترین موسسات اعزام دانشجو است، به سوالات شما با تبحر و دانش مطلوبی که در زمینه ویزای تحصیلی اسپانیا و بورسیه تحصیلی دارند، پاسخ می‌دهند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx