آشنایی با آزمون آلفا تست و چیلز

اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید، باید با آزمون های ورودی دانشگاه های این کشور آشنا شوید. به طور کلی 3 مورد آزمون ورودی مهم در ایتالیا وجود دارد. آزمون آیمت، آزمون آلفا تست و آزمون چیلز.  آزمون آیمت را به صورت کامل در مقاله ” آزمون آیمت برای تحصیل پزشکی در ایتالیا” به شما معرفی کردیم. در این مقاله نیز قصد داریم دو مورد دیگر از آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا، یعنی آزمون آلفا تست و چیلز را به شما معرفی کنیم.

آزمون (آلفا تست) چیست؟

اکثر دانشجویان ایرانی دوست دارند تحصیلات پزشکی و دندانپزشکی خود در ایتالیا را به زبان انگلیسی انجام دهند؛ اما برای کسانی که به زبان ایتالیایی مسلط هستند، یک خبر خوش داریم. در دانشگاه‌های ارائه دهنده رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به زبان ایتالیایی، ظرفیت پذیرش بالاتری وجود دارد و در نتیجه شانس بیشتری برای کسب پذیرش در آنها وجود دارد. بنابراین می‌توانید به جای آزمون آیمت، در آزمونی دیگر که به زبان ایتالیایی برگزار می شود شرکت کنید؛ آزمون آلفا تست (ALPHA TEST).

آزمون آلفا تست برای چه رشته هایی ست؟
آزمون آلفا تست برای چه رشته هایی ست؟

آزمون آلفا تست برای چه رشته های برگزار می شود؟

این آزمون برای ادامه تحصیل به زبان ایتالیایی در ایتالیا و ورود به دانشگاه های معتبر این کشور می باشد. شرکت در این آزمون برای تحصیل در رشته های پزشکی، پیراپزشکی، معماری و بعضی از رشته های دیگر (بسته به دانشگاه) مورد نیاز است.

آلفا تست به چه معنا است؟

آلفا تست (Alpha Test) در واقع نام موسسه انتشاراتی ایتالیایی است که سال ۱۹۸۷ در شهر میلان تاسیس شده است و کتابهایی را برای آمادگی شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا، در مقطع کارشناسی منتشر میکند. به دلیل شهرت کتابهای آموزشی این انتشارات، آزمون های ورودی دانشگاه های ایتالیا به همین نام (آلفا تست) مشهور شدند.

منبع آزمون آلفا تست

منبع اصلی مطالعه برای این آزمون، کتابهای انتشارات Alpha Test است. این کتاب ها از انتشارات جنگل در خیابان انقلاب تهران یا مدرسه ایتالیایی تهران قابل تهیه است.

کتاب های آزمون آلفا تست در چهار دسته قرار دارند:

  • کتابهای درسی (حاوی مطالبی که دانش آموزان ایتالیایی در دوران مدرسه می خوانند)
  • نمونه سوالات آزمون های ورودی سال های گذشته
  • کتاب حل تمرین
  • کتاب کوییزها

سه کتاب آخر با هدف ارائه تمرین های بیشتر جهت یادگیری مطالب کتاب درسی تنظیم شده اند که برای تمرین و آمادگی، منبع خوبی خواهند بود. ولی در نظر داشته باشید این سوالات عینا در آزمون های سال بعد تکرار نخواهند شد.

ساختار آزمون آلفا تست برای تحصیل در ایتالیا

آزمون آلفا تست برای هر کدام از رشته های تحصیلی، دروس متفاوتی را شامل می شوند و در نتیجه سوالات مخصوص به خود را دارند. تعداد سوالات آزمون با توجه به رشته متفاوت است اما در سال های اخیر عمدتا این آزمون حاوی ۶۰ سوال تستی ۵ گزینه ای (در ۱۲۰ دقیقه) همراه با نمره منفی بوده است. نمره منفی به صورتی است که هر ۴ جواب منفی یک جواب درست را حذف میکند (مانند آزمون آیمت).

این آزمون از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

بخش اول آزمون مربوط به منطق زبانی و فرهنگ عمومی(Ragionamento Logico e Cultura Generale)  است. این بخش از آزمون معمولا ۴۰ سوال و در بعضی مواقع ۲۲ سوال را به خود اختصاص می دهد.

بخش دوم آزمون مربوط به سوالات تخصصی است که متناسب با هر رشته می تواند تعداد سوالات و موضوعات متفاوتی را شامل گردد. به عنوان مثال، اگر رشته انتخابی شما مرتبط با پزشکی باشد معمولا ۱۸ سوال زیست شناسی، ۱۲ سوال شیمی و ۸ یا ۱۰ سوال مرتبط با  فیزیک و ریاضیات خواهد بود.

زمان برگزاری آزمون آلفا تست

آزمون آلفا تست معمولا اول سپتامبر (شهریور ماه) برگزار می شود. این آزمون در ایتالیا برگزار میگردد. برای ثبت نام این آزمون باید به وب سایت دانشگاه یا دانشگاه های مورد نظر مراجعه نمایید.

زمان اعلام نتیجه ی آزمون آلفا تست

اعلام نتایج طبق زمانبندی اولیه به شما اعلام خواهد شد. در این آزمون بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب کرده باشید، زمان اعلام نتایج متفاوت خواهد بود و باید به زمانبندی داده شده در فرم تاییدیه ثبت نام اکتفا کنید.

گرچه معمـولا مدت زمانی که طول می کشد تا نمرات افراد شرکت کننده در آزمون Alpha test منتشر شود، دو تا سه هفته بعد در ماه اکتبر (مهر ماه) در سایت universitaly.it می باشد.

اعتبار آزمون آلفا تست
اعتبار آزمون آلفا تست

اعتبار آزمون آلفا تست

مدت اعتبار آزمون Alpha Test مانند بسیاری از آزمون های بین المللی ۱ سال است. دلیل این امر واضح است زیرا باید تمامی دانشجویان تحت شرایط یکسان مورد سنجش قرار بگیرند و هر سال میزان سختی آزمون متفاوت است.

دلیل دیگری که مدت زمان اعتبار ۱ سال است برای این مطرح می گردد که به دلیل رشد و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، اطلاعات ۱ سال پیش شما بیانگر به روز بودن شما نمی باشند.

آزمون آلفا تست اعتبار و کلاس جهانی ندارد و فقط مورد پذیرش سیستم آموزش عالی کشور ایتالیا است و در واقع یک نوع آزمون بومی محسوب می گردد.

سطح دشواری آزمون آلفا تست

به لحاظ دشواری، آزمون آلفا تست بسیار استاندارد است اما سوالات به گونه ای خواهد بود که بسیار پیچیده باشند. از دلایل سختی این آزمون حساسیت رشته های گروه پزشکی و معماری و اهمیت استراتژیک آنان در دنیای علمی است.

نکته جالبی که در مورد این آزمون وجود دارد این است که داوطلبانی که در آزمون آلفا تست نمره قبولی در رشته و دانشگاه انتخابی کسب نکنند، میتوانند به مدت ۱ تا ۳ هفته در کشور ایتالیا منتظــر بمانند تا دانشــگاه ها ظرفیت های خالی خود را برای تمــامی رشتــه ها مشخص کنند. طبق آن شاید شانسی برای داوطلبان پیش بیاید و در دانشگاه انتخابی ثبت نام نمایند که تا ۲۶ اکتبر در چنین شرایطی مهلت ثبت نام خواهند داشت.

دلایل اهمیت آزمون آلفا تست

  • به شما کمک می کند تا به عنوان فردی حرفه ای شناخته شوید و اعتبار خود را در کشور ایتالیا بالا ببرید.
  • اکثر افراد که برای تحصیل مهاجرت میکنند، مشتاق هستند در کنار تحصیل به کاری مشغول شوند. قبولی در آزمون Alpha Test حتی در پیدا کردن فرصتهای شغلی بهتر نیز کاربرد دارد.
  • از جمله آزمون های بسیار معتبری است که حتی در تعیین شایستگی شما برای دریافت بورس نیز تاثیر گذار است.
  • قبولی در آزمون Alpha Test سبب می شود به شرکت های برتر در کشور ایتالیا نشان دهید که سطح و دامنه ی ارتباطی شما، حرفه ای و پیشرفته بوده و توانایی کار در این شرکت ها را دارید.
  • برای اینکه بتوانید در مقطع لیسانس و بالاتر در برخی از دانشگاه های ایتالیا پذیرش داشته باشید، از جمله مدارک بسیار مهم و معتبر درخواستی از شما، آزمون آلفا تست (Alpha test) است.

آزمون Esterni یا  Chils

یکی از راه های گرفتن ویزا تحصیلی از سفارت ایتالیا، گذراندن دوره های زبان ایتالیایی و گرفتن نمره قبولی در آزمون (Esterni)  می باشد. آزمون استرنی Esterni در واقع همان آزمون چیلز (Chils) دانشگاه Siena می باشد. از سال ۲۰۱۵ نهــاد برگزار کننده ی این آزمون به دانشگاه (Siena) سپرده شده است و آزمــونی براساس فــرمــت این دانشگاه با نام چیلز (Chils)  برگزار می شود.

همه ساله مدرسه ایتالیایی در ایران امتحان زبان ایتالیایی را برگزار میکند که پس از قبولی در این آزمون، شرکت کنندگان امکان دریافت ویزای دانشجویی و ادامه تحصیل در ایتالیا را خواهند داشت. این امتحان در چند نوبت در سال به صورت شفاهی و کتبی برگزار می شود.

مدرک Chils مدرکی رسمی است که در آزمون آن مهارت های خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن مورد بررسی قرار می گیرد. در حال حاضر ۴ ترم A1 ،A2 ، B1 و B2، دوره مکالمه + اطلاعات عمومی و دوره های آلفا تست (آمادگی برای امتحانات ورودی دانشگاه های معماری، پزشکی و مهندسی) به درخواست متقاضیان در مدرسه ایتالیایی برگزار می شود.

تاریخ برگزاری آزمون چیلز

این آزمون هر سال دو مرتبه در ماه های (آذر- دی) و (خرداد – تیر) برگزار می شود. این امتحان یک بار نیز در اسفند برگزار می شود که شرط شرکت در این امتحان، کسب نمره قبولی در حداقل یک مهارت از امتحانات برگزار شده در آذر و خرداد ماه می باشد.

امتحانات پایانی ترمهای  A1, A2 وB1  توسط مدرسه طراحی و ارزیابی می شود. امتحان سطح B2 در مدرسه ایتالیایی توسط دانشگاه زبان های خارجی سی نا (Siena) برگزار می شود.

سخن آخر فرداد دانش پاسارگاد

یکی از تخصص های کارشناسان تیم ما، کسب پذیرش از دانشگاه های ایتالیا و دریافت بورس تحصیلی برای شما عزیزان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل در ایتالیا و مهاجرت تحصیلی به ایتالیا، می توانید با تیم ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس برقرار کنید. ما تمامی امور مهاجرتی شما را به صورت تظمینی و در سریع ترین زمان ممکن به اتمام می رسانیم.

سوالات متداول

آیا آزمون آلفا تست در ایران هم برگزار میشه؟

خیر، این آزمون فقط در ایتالیا و فقط یکبار در سال برگزار می شود.

آیا این آزمون به زبان انگلیسی هم برگزار می شود؟

خیر، این آزمون فقط به زبان ایتالیایی برگزار می شود.

آیا برای شرکت در آزمون آلفا تست نیاز به ارائه تمکن مالی داریم؟

بله، اگر قصد دارید به صورت حضوری در این آزمون شرکت کنید، باید ویزای موقت ایتالیا را دریافت کنید. در زمان دریافت ویزا از شما تمکن مالی درخواست خواهد شد که مقدار آن را سفارت ایتالیا در ایران مشخص می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx