موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

هزینه تحصیل در آلمان 2024

تحصیل در آلمان به عنوان یکی از قطب های اصلی اقتصاد جهان و خانه برخی از معتبر ترین دانشگاه های جهان، رویای افراد زیادی از سراسر جهان است. یکی از دلایل اصلی جذابیت این کشور میان دانشجویان بین المللی، امکان تحصیل رایگان در آلمان است. البته فقط تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است و دانشگاه های خصوصی آن شهریه محور هستند. کشورهای اروپایی دیگری نیز وجود دارد که امکان تحصیل ارزان یا رایگان در آنها وجود دارد؛ از جمله تحصیل در ایتالیا یا تحصیل در اسپانیا. با این حال نباید فراموش کنید که تحصیل و زندگی در یک کشور اروپایی هزینه بر و هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان یکی از نکات با اهمیت در مهاجرت تحصیلی به آلمان می باشد. حتی با وجود رایگان بودن تحصیل در آلمان، ارائه تمکن مالی یکی از نیازمندی های اصلی برای اخذ پذیرش در آلمان است.

هزینه اصلی که دانشجو برای تحصیل در آلمان باید بپردازد، هزینه تمکن مالی است. میزان تمکن مالی در هر ایالت آلمان متفاوت است و برای سال 2024 می تواند بین 8400 یورو تا 11208 یورو در سال باشد. تمکن مالی که توسط دانشجو پرداخت می شود، در حساب دانشجو در آلمان بلوکه می شود و دولت آلمان هر ماه بخشی از آن را برای پوشش هزینه های زندگی به دانشجو پرداخت می کند. مبلغ تمکن مالی به گونه ای مشخص می شود که بتواند تمام هزینه های ماهانه زندگی دانشجو، مانند خورد و خوراک و حمل و نقل و غیره را پوشش دهد. این هزینه ها به صورت میانگین بین 700 تا 940 یورو در ماه است. در ادامه مقاله شما را با جزئیات هزینه تحصیل در آلمان آشنا خواهیم کرد.

زمان مطالعه: 7 تا 9 دقیقه

مزایای تحصیل در آلمان
مزایای تحصیل در آلمان

نگاهی به مزایای تحصیل در آلمان

  • امکان تحصیل رایگان
  • فرصت های شغلی فراوان
  • دانشگاه ها و مدارک معتبر
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • تجربه زندگی در یکی از بهترین کشورهای جهان
  • امکان کار در زمان تحصیل
  • ویزای دانشجویی باارزش
  • امنیت بالای شغلی و زندگی
  • ثبات بالای اقتصادی

بیشتر بخوانیم:  مزایا و معایب تحصیل مهندسی در آلمان 2023 – 2024

هزینه تحصیل در آلمان 2024: دانشگاه های دولتی

آلمان دارای 16 ایالت است که تحصیل در دانشگاه های دولتی 15 ایالت آن رایگان است. در این ایالت ها حتی تحصیل در کالج نیز رایگان است. پس متقاضیان ایرانی که دارای دیپلم 12 ساله هستند، می توانند سال آخر را نیز در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند. در آلمان فقط ایالت بادن-وورتمبرگ است که تحصیل در دانشگاه های دولتی آن برای دانشجویان غیر اروپایی رایگان نیست. میانگین شهریه دانشگاه های این ایالت بین 1500 تا 3000 یورو برای هر ترم است.

در دانشگاه های دولتی آلمان، تنها هزینه ای که باید بپردازید، هزینه ثبت نام هر ترم است. این مبلغ معمولا بین 100 تا 300 یورو برای هر ترم است. اگر در جست و جوی کشورهای ارزان برای تحصیل هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین و ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان” را مطالعه کنید. از آنجا که ایتالیا یکی دیگر از بهترین کشورهای اروپایی برای تحصیل رایگان یا ارزان است، مطالعه مقاله “هزینه تحصیل در ایتالیا” نیز می تواند برای شما مفید باشد.

هزینه تحصیل در آلمان 2024: دانشگاه های خصوصی

حدود 90 درصد از دانشجویان آلمان در دانشگاه های دولتی و تنها 10 درصد از آنان در دانشگاه های خصوصی تحصیل می کنند. دلیل اصلی این موضوع نیز هزینه های بالای تحصیل در دانشگاه های خصوصی آلمان است. برخلاف مؤسسات دولتی که بودجه دولتی دریافت می کنند، دانشگاه های خصوصی در آلمان، برای رفع نیازهای خود، به شهریه دریافتی متکی هستند.

میانگین هزینه تحصیل در موسسات آموزش عالی خصوصی بسته به مقطع و رشته تحصیلی، می تواند بین 10000 تا 20000 یورو در سال متغیر باشد. شهریه دوره لیسانس در یک دانشگاه خصوصی معمولاً کمتر از شهریه رشته های کارشناسی ارشد است. به عنوان مثال، هزینه های تحصیل در دانشگاه Jacobs University Bremen، یکی از موسسات خصوصی برتر آلمان، برای لیسانس مدیریت بازرگانی بین المللی نزدیک به 20000 یورو در سال است.

تحصیل رایگان پزشکی آلمان
تحصیل رایگان پزشکی آلمان

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان

خوشبختانه رشته های گروه پزشکی نیز مانند دیگر رشته های دانشگاهی در آلمان به صورت رایگان ارائه می شوند. از آنجا که به جز آلمان، کشورهای پیشرفته زیادی وجود ندارد که بتوانید رشته پزشکی را در آنان به صورت کاملا رایگان تحصیل کنید، این کشور یکی از بهترین مقاصد جهان برای تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی است. برخی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در آلمان عبارت اند از دانشگاه هایدلبرگ؛ دانشگاه پزشکی چریته برلین؛ دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ؛ دانشگاه هامبورگ و دانشگاه فرایبورگ.

بیشتر بخوانیم: راهنمای پذیرش و تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان 2023 – 2024

هزینه زندگی در آلمان برای دانشجویان بین المللی

در زمان بررسی هزینه های تحصیل در آلمان، علاوه بر هزینه های دانشگاه، باید به فکر هزینه های زندگی نیز باشید. آلمان کیفیت زندگی بالایی دارد و هزینه زندگی در آن تقریبا نزدیک به میانگین هزینه زندگی در دیگر کشورهای اروپایی است. فراموش نکنید که هزینه های زندگی در هر کشوری، به تصمیمات فردی و سبک زندگی شما نیز بستگی دارد. از طرفی دانشجویان بین المللی در آلمان اجازه کار پاره وقت به مدت 20 ساعت در هفته را دارا هستند. میانگین درآمد یک کار پاره وقت در آلمان تقریبا 10 تا 15 یورو در ساعت است. یعنی نزدیک به 200 تا 300 یورو در هفته.

برای یک زندگی دانشجویی در آلمان، حداقل 850 یورو در ماه هزینه خواهید کرد. یعنی 10236 یورو در سال. هزینه زندگی شامل هزینه محل اقامت، غذا، حمل و نقل و فعالیت های اوقات فراغت می شود. به این نکته مهم توجه کنید که هزینه زندگی در شهرهای بزرگتر مانند مونیخ، فرانکفورت و هامبورگ نسبت به شهرهای کوچکتر بیشتر است. به خصوص هزینه مسکن. در صورتی که بخواهید خارج از خوابگاه زندگی کنید، هزینه اجاره آپارتمان یا یک اتاق، بخش عمده هزینه های زندگی شما را به خودش اختصاص خواهد داد. در ادامه برخی از هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان 2024: هزینه اسکان

در زمان تحصیل در آلمان، یافتن محل اقامت مناسب که با بودجه شما همخوانی داشته باشد، تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی شما خواهد گذاشت. در آلمان انواع مختلف اسکان برای دانشجویان وجود دارد که هر یک بودجه خاصی را نیاز دارند. انواع اسکان دانشجویی موجود در آلمان عبارت اند از:

خوابگاه های دانشجویی (Studentenwohnheim)

خوابگاه دانشجویی معمولا مقرون به صرفه ترین گزینه برای دانشجویان است. قیمت اجاره یک تخت در این خوابگاه ها بین 180 تا 290 یورو در ماه است. خوابگاه ها معمولا در نزدیکی محوطه دانشگاه قرار دارند که یک امتیاز محسوب می شود. چرا که نزدیکی خوابگاه به دانشگاه می تواند هزینه های حمل و نقل دانشجو را به شدت کاهش دهد. خوابگاه های دانشجویی تمام امکانات لازم را در اختیار دارند، از جمله آشپزخانه، حمام، اتاق های لباس شویی و اینترنت.

آپارتمان های مشترک

این گزینه یکی از گزینه های محبوب دانشجویان بین المللی است. در مقایسه با خوابگاه، معمولا دانشجویان در آپارتمان های مشترک، آزادی و راحتی بیشتری دارند. در آپارتمان های مشترک هر دانشجو اتاق مخصوص به خود را دارد و دیگر قسمت های خانه مانند آشپزخانه، حمام، و اتاق نشیمن مشترک هستند. متوسط قیمت اجاره برای یک اتاق در یک آپارتمان مشترک در شهرهای دانشگاهی در آلمان از 300 تا 800 یورو در ماه متغیر است.

آپارتمان های خصوصی

اجاره یک آپارتمان خصوصی، حریم خصوصی و استقلال بیشتری را به دانشجویان ارائه می دهد، اما معمولاً گرانتر از سایر گزینه های اقامتی است. متوسط اجاره بها برای یک آپارتمان یک خوابه در آلمان بسته به مکان و اندازه آپارتمان، از 500 یورو تا 1500 یورو در ماه متغیر است.

آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی آلمان پیش از مهاجرت
آشنایی با سیستم حمل و نقل عمومی آلمان پیش از مهاجرت

هزینه حمل و نقل در آلمان 2024

آلمان دارای شبکه حمل و نقل عمومی گسترده، پیشرفته و مدرن است و در زمان تحصیل در آلمان، امکان رفت و آمد راحت برای حضور در کلاس ها، دسترسی به امکانات و لذت بردن از فعالیت های اوقات فراغت وجود دارد. در مقاله ” آشنایی با سیستم حمل و نقل آلمان پیش از مهاجرت تحصیلی“، سیستم حمل و نقل آلمان را به صورت کامل بررسی کرده ایم و در ادامه فقط اشاره کوتاهی به هزینه های آن خواهیم داشت.

حمل و نقل عمومی در آلمان با اتوبوس

حمل و نقل عمومی

اتوبوس، تراموا، مترو (U-Bahn) و قطارهای بیرون شهری (S-Bahn) در آلمان در دسترس هستند. در اکثر شهرها، بلیت حمل و نقل عمومی ماهانه یا ترمی برای دانشجویان وجود دارد که با تخیف های مخصوص ارائه می شوند. بلیت حمل و نقل عمومی بسته به شهر بین 25 تا 200 یورو در ماه متغیر است.

ماشین شخصی

داشتن ماشین می تواند انعطاف پذیری و راحتی زیادی را فراهم کند، اما می تواند بسیار گران باشد، به خصوص اگر می خواهید هزینه تحصیل در آلمان را پایین نگه دارید. هزینه های مربوط به داشتن خودرو در آلمان شامل سوخت، بیمه، نگهداری، مالیات، هزینه های اداری و هزینه های پارکینگ است. به طور متوسط، هزینه مالکیت و استفاده از خودرو می تواند بین 200 تا 400 یورو در ماه متغیر باشد.

هزینه تحصیل در آلمان 2024: هزینه خورد و خوراک

داشتن تغذیه مناسب در زمان تحصیل بسیار با اهمیت و حیاتی است. اما مدیریت هزینه های خورد و خوراک نیز مهم است. در این بخش هزینه های خورد و خوراک در زمان تحصیل در آلمان را بررسی خواهیم کرد. پس از آن نیز چند نکته برای صرفه جویی در این هزینه ها به شما ارائه خواهیم کرد.

میانگین هزینه مواد غذایی در آلمان

هزینه خورد و خوراک در آلمان به رژیم غذایی و عادات خرید شما بستگی دارد. دانشجویان بین المللی به طور متوسط 200 تا 300 یورو در ماه برای خرید مواد غذایی هزینه می کنند. برای صرفه جویی در هزینه های مواد غذایی، می توانید از سوپرمارکت های تخفیف دار مانند  Aldi، Lidl و Penny و غیره خرید کنید. هزینه مواد غذایی در آلمان بسیار به صرفه است و با مبلغ گفته شده می توانید سبد کالایی بسیار کاملی را برای یک ماه داشته باشید.

هزینه غذا خوردن در بیرون از خانه

هزینه یک وعده غذایی در یک رستوران متوسط در آلمان، حدود 10 تا 20 یورو برای هر نفر است.  فست فود و غذاهای بیرون بر مانند پیتزا در بین دانشجویان محبوب هستند و هزینه آنها بین 3 تا 7 یورو برای هر وعده است. با این حال، صرف غذا در بیرون از خانه می تواند هزینه بر باشد و ضروری است که بین غذا خوردن در بیرون از خانه و آشپزی در خانه تعادل ایجاد کنید.

نکاتی برای صرفه جویی در هزینه خورد و خوراک

  • در خانه آشپزی کنید؛
  • از تخفیف دانشجویی استفاده کنید؛
  • محصولات تازه مانند میوه را از بازارهای محلی با هزینه کمتر خریداری کنید؛
  • از خرید غذاهای نیمه آماده پرهیز کنید؛
  • از خرید نوشیدنی های گران قیمت پرهیز کنید؛
  • اقلام فاصد نشدنی مانند برنج یا ماکارانی را به صورت عمده خریداری کنید؛
  • برای خرید فست فود از برنامه های تلفن همراه استفاده کنید که تخفیف های مختلف ارائه می دهند؛
  • دور ریز مواد غذایی را کم کنید.

هزینه فعالیت های اوقات فراغت در آلمان

فعالیت های اجتماعی و اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی دانشجویی در آلمان است. با انجام این فعالیت ها علاوه بر استراحت کردن، امکان پیدا کردن دوستان جدید را خواهید داشت و با فرهنگ محلی نیز آشنا می شوید. بلیت سینما در آلمان بین  10 تا 15 یورو است. علاوه بر این، تئاتر، کنسرت و رویدادهای مختلفی مخصوص دانشجویان با تخفیف های مخصوص برگزار می شود که فرصت خوبی برای لذت بردن از اوقات فراغت است. رفتن به باشگاه ورزشی نیز بین 20 تا 60 یورو در ماه هزینه می برد.

سوالات متداول

تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در آلمان چقدر است؟

در سال 2024 تمکن مالی مورد نیاز برای تحصیل در آلمان، 934 یورو در ماه یا 11208 یورو در سال است.

میانگین هزینه های تحصیل در آلمان چقدر است؟

برای پوشش هزینه های خود در زمان تحصیل و زندگی در آلمان، به حداقل 700 تا 1000 یورو در ماه نیاز دارید.

آیا تحصیل رایگان در آلمان به زبان انگلیسی ممکن است؟

بله. در دانشگاه های دولتی آلمان حتی در مقطع کارشناسی هم برخی از رشته ها به زبان انگلیسی ارائه می شوند.

آیا برای تحصیل در آلمان به مدرک زبان آلمانی نیاز دارم؟

بله. به طور کلی، برای تحصیل به زبان آلمانی در هر مقطعی (کالج، کارشناسی و کارشناسی ارشد)، نیازمند ارائه مدرک زبان آلمانی است.

آیا دانشجویان در آلمان اجازه کار دارند؟

بله. دانشجویان غیر اروپایی در آلمان اجازه 20 ساعت کار در هفته دارند.

هزینه تحصیل پزشکی در آلمان چقدر است؟

حتی رشته های پزشکی نیز در دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان ارائه می شوند.

سخن آخر

ارزش و مزایای تحصیل در آلمان، به گونه ای است که پس از فارغ التحصیلی، هزینه هایی که برای زندگی و تحصیل در آن می پردازید به هیچ عنوان به چشم نخواهد آمد. تحصیل در آلمان، فرصت های خارق العاده ای برای پیشرفت علمی، اقتصادی و اجتماعی در اختیار دانشجویان قرار می دهد. با وجود امکان تحصیل رایگان، انجام کار دانشجویی و وضعیت اقتصادی عالی آلمان، این کشور یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی و تحصیل در خارج از کشور است.

کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، علاوه بر تخصص در زمینه مهاجرت تحصیلی به آلمان، آماده ارائه مشاوره جهت مهاجرت کاری به آلمان نیز هستند. پس اگر فکر می کنید آلمان مقصد مناسبی برای شما است، کافی است با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx