موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس

تحصیل پزشکی بلاروس این روزها علاقه مندان زیادی از سراسر جهان پیدا کرده است. بلاروس با ارائه رشته پزشکی با شهریه پایین و فراهم کردن شرایط پذیرش آسان، به یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. در بلاروس امکان تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی به زبان انگلیسی و روسی وجود دارد. برای تحصیل پزشکی یا تحصیل دندانپزشکی در بلاروس، به زبان روسی، شرکت در دوره مقدماتی یا پادفک الزامی است؛ اما برای تحصیل به زبان انگلیسی نیازی به ارائه مدرک زبان و شرکت در دوره پادفک وجود ندارد. این یکی از دلایل اصلی محبوبیت این کشور میان دانشجویان بین المللی است. در این مقاله شما را با مزایا و معایب تحصیل پزشکی در بلاروس به زبان انگلیسی آشنا می کنیم و به صورت کوتاه دانشگاه های ارائه دهنده این رشته را به شما معرفی خواهیم کرد. 

زمان مطالعه: 7 تا 8 دقیقه

تحصیل پزشکی در بلاروس
تحصیل پزشکی در بلاروس

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در خارج از کشور

کشورهای زیادی وجود دارد که می توان برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور به آنها مهاجرت کرد. علاوه بر کشورهای انگلیسی زبان مانند؛ بریتانیا، آمریکا و کانادا، کشورهای زیادی در اروپا نیز این رشته تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. البته تحصیل رشته پزشکی به زبان انگلیسی در کشورهایی که انگلیسی زبان نیستند، همیشه چالش های خاص خود را دارد. یکی از این مسائل دریافت مجوز کار در آن کشور است. معمولا در کشورهای غیر انگلیسی زبان، برای اینکه بتوانید به عنوان یک پزشک فعالیت کنید، باید دوره تحصیلی خود را به زبان اصلی آن کشور بگذرانید یا حداقل به زبان آن کشور تسلط داشته باشید. پس معمولا برای تحصیل پزشکی، پیشنهاد می کنیم به هر کشوری که می خواهید مهاجرت تحصیلی کنید، رشته پزشکی را به زبان همان کشور تحصیل کنید.

با این حال در اروپا کشورهای زیادی وجود دارد که انگلیسی زبان اصلی آن کشور نیست، اما رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند. مانند کشورهای بلاروس، روسیه، ایتالیا، مجارستان، لهستان و غیره.

تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در خارج از کشور
تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در خارج از کشور

شرایط تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس

تحصیل پزشکی در بلاروس یک دوره 6 ساله است که توسط 4 دانشگاه برتر این کشور ارائه می شود. در سال آخر این رشته دوره کارآموزی برگزار می شود. نیازمندی اصلی برای کسب پذیرش رشته پزشکی در بلاروس، داشتن مدرک دیپلم تجربی و نمرات خوب در دروس زیست و شیمی است. شرط پذیرش نیز معمولا قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های بلاروس است که این آزمون ورودی از دروس زیست و شیمی دوره دبیرستان و یک مصاحبه برای بررسی سطح زبان است. دانشجویانی که بتوانند در آزمون ورودی قبول شوند و مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذرانند، نیازی به شرکت در دوره پادفک یا ارائه مدرک زبان انگلیسی نخواهند داشت. 

در بلاروس شرط سنی از طرف دانشگاه ها وجود ندارد اما دانشجویانی که بیش از 25 سال سن دارند ممکن است برای دریافت ویزای دانشجویی بلاروس به مشکل بر بخورند. سن متقاضی برای تحصیل رشته پزشکی در بلاروس بهتر است بین 17 تا 25 باشد. شهریه رشته پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس بین 4500 تا 6000 دلار در سال است. بلاروس مقصد مناسبی برای تحصیل رشته پرستاری است و شرایط پذیرش این رشته نزدیک به رشته پزشکی است، پس اگر به تحصیل این رشته علاقه دارید، می توانید مقاله “تحصیل پرستاری در بلاروس” را مطالعه کنید.

مزایای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس

تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان: برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس، نیازی به ارائه مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل نخواهید داشت.

آموزش با کیفیت و شهریه مناسب: کیفیت آموزش پزشکی در بلاروس از سطح مناسبی برخوردار است. از طرفی شهریه رشته پزشکی در بلاروس در مقایسه با کشورهای انگلیس زبان مانند بریتانیا، آمریکا یا استرالیا، بسیار ناچیز است.

هزینه بسیار پایین زندگی: علاوه بر هزینه های پایین تحصیل، هزینه زندگی نیز در بلاروس بسیار پایین است. در واقع بلاروس یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی برای زندگی است.

امکان کسب اقامت دائم: دانشجویان می توانند پس از سه سال تحصیل در بلاروس، برای دریافت مجوز اقامت دائم بلاروس اقدام کنند.

بیشتر بخوانیم: “مزایای تحصیل و مهاجرت تحصیلی بلاروس

معایب تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس

یادگیری آناتومی و فیزیولوژی روی آدمک: در بلاروس دانشجویان این رشته اجازه ندارند که مباحث آناتومی و فیزیولوژی را روی اجساد یا بیماران زنده یاد بگیرند و این مباحث به کمک آدمک آموزش داده می شود. 

چالش های زبانی: بسیاری از بیماران به زبان انگلیسی تسلط ندارند که این موضوع ارتباط گیری با آنها را مشکل ساز می کند. برخی از اساتید نیز ممکن است به صورت کامل به زبان انگلیسی تسلط نداشته باشند و برخی از مطالب را به زبان روسی یا بلاروسی ارائه دهند که این موضوع می تواند یادگیری برخی از مباحث را به یک چالش تبدیل کند. دقیقا به همین دلیل است که ما پیشنهاد می کنیم که رشته پزشکی را در هر کشور به زبان همان کشور آموزش ببینید. 

نیاز به آموزش بیشتر در صورت مهاجرت به کشورهای دیگر: کشورهای پیشرفته جهان دستورالعمل و استانداردهای آموزشی خاص خود را دارند. به همین دلیل اگر پس از پایان دوره پزشکی خود در بلاروس قصد دارید برای ادامه تحصیل یا کار به کشورهایی مانند آمریکا، کانادا یا استرالیا مهاجرت کنید، ممکن است نیاز باشد که چند سال در آن کشورها آموزش ببینید. این موضوع می تواند بسیار زمان بر و هزینه بر باشد.

تعامل محدود با بیماران در طول دوره کارآموزی: در طول دوره های بالینی و کارآموزی، دانشجویان بین المللی که در بلاروس پزشکی تحصیل می کنند ممکن است با محدودیت هایی مواجه شوند. در برخی بیمارستان ها، ممکن است به دلیل تفاوت های زبانی یا مقررات محلی، لمس مستقیم بیماران مجاز نباشد.

دانشگاه پزشکی و داروسازی بلاروس (BSMU) در مینسک
دانشگاه پزشکی و داروسازی بلاروس (BSMU) در مینسک

برترین دانشگاه های برای تحصیل پزشکی در بلاروس

دانشگاه پزشکی بلاروس (دانشگاه پزشکی مینسک)

برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور، دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس (Belarusian State Medical University) یا BSMU، یکی از بهترین مقاصد است. این دانشگاه در مینسک قرار دارد و رشته پزشکی و دندانپزشکی را به دو زبان انگلیسی و روسی ارائه می دهد. شهریه رشته پزشکی برای تحصیل به زبان انگلیسی، 5500 دلار در سال است. 

این دانشگاه دارای 29 بخش نظری و 43 بخش بالینی است. شرط سنی پذیرش دانشجویان پزشکی در این دانشگاه حداقل 17 سال است. علاوه بر مدرک دیپلم، متقاضیان باید حداقل 50 درصد نمره دروس فیزیک، شیمی، زیست و زبان انگلیسی را در دوره دبیرستان کسب کرده باشند. برای آشنایی بیشتر با این دانشگاه فوق العاده می توانید مقاله معرفی دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس را مطالعه کنید.

دانشگاه پزشکی دولتی گرودنو بلاروس
دانشگاه پزشکی دولتی گرودنو بلاروس

دانشگاه پزشکی گرودنو

دانشگاه بعدی برای تحصیل پزشکی بلاروس، دانشگاه پزشکی گرودنو (Grodno State Medical University) است. این دانشگاه قدیمی ترین دانشکده پزشکی بلاروس را دارد که در سال 1958 تاسیس شد. دانشگاه گرودنو رشته پزشکی را به زبان انگلیسی با شهریه 4700 دلار در سال ارائه می دهد. 

دانشگاه علوم پزشکی ویتبسک بلاروس
دانشگاه علوم پزشکی ویتبسک بلاروس

دانشگاه علوم پزشکی ویتبسک

دانشگاه علوم پزشکی ویتبسک (Vitebsk State Medical University) یا VSMU نیز مقصدی عالی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور است. این دانشگاه نیز رشته پزشکی و دندانپزشکی را به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می دهد. شهریه رشته پزشکی دانشگاه ویتبسک برای تحصیل به زبان انگلیسی، 4900 دلار در سال است. دانشگاه VSMU از 8 دانشکده و 64 دپارتمان مختلف تشکیل شده که رشته های پزشکی عمومی، دارو سازی، پزشکی اطفال، دندانپزشکی و چهار تخصص روان شناسی، جراحی، زنان و زایمان، بیهوشی را ارائه می دهند.

مطالعه بیشتر: معرفی جامع دانشگاه پزشکی ویتبسک بلاروس

 

دانشگاه پزشکی

دانشگاه پزشکی گومل
دانشگاه پزشکی گومل

دانشگاه معتبر بعدی برای تحصیل پزشکی در بلاروس به زبان انگلیسی، دانشگاه پزشکی گومل (Gomel State Medical University) یا GSMU است.  دانشگاه پزشکی گومل در شهری به همین اسم قرار دارد و شهریه رشته پزشکی آن تقریبا 4600 دلار در سال است. برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در این دانشگاه نیازی به ارائه مدرک تافل یا آیلتس ندارید و مدارک لازم برای ثبت نام نیز فقط اصل و ترجمه مدرک دیپلم و مدارک شناسایی است. پذیرش دانشجویان در این دانشگاه بر اساس نتیجه یک مصاحبه انجام می شود.

مزایای تحصیل در روسیه و بلاروس
مزایای تحصیل در روسیه و بلاروس

مقایسه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه و بلاروس

تحصیل پزشکی در روسیه شباهت زیادی به تحصیل پزشکی در بلاروس دارد. در زیر می توانید مقایسه شرایط این دو کشور برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی را مشاهده کنید.

بلاروس روسیه
یک آزمون ورودی ساده و مصاحبه یک آزمون ورودی ساده و مصاحبه
عدم نیاز به مدرک دوره پادفک نیاز به تکمیل دوره پادفک در برخی از دانشگاه ها
عدم نیاز به مدرک زبان ممکن است مدرک زبان انگلیسی درخواست شود
شهریه بین 4 تا 6 هزار دلار در سال شهریه بین 4 تا 13 هزار دلار در سال
آموزش کامل به زبان انگلیسی ممکن است آموزش به زبان انگلیسی فقط برای سه سال اول باشد
عدم وجود دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت دارای چندین دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت

 

سوالات متداول

برترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی بلاروس کدام دانشگاه است؟

هر 4 دانشگاه پزشکی بلاروس عالی هستند؛ اما دانشگاه دولتی پزشکی بلاروس در مینسک را می توان برترین دانشگاه در نظر گرفت.

کدام کشور اروپایی بهترین گزینه برای تحصیل آسان پزشکی است؟

در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، بلاروس و روسیه سریع ترین و آسان ترین فرایند پذیرش دانشجویان پزشکی را دارند.

آیا آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی بلاروس سخت است؟

خیر. آزمون ورودی این دانشگاه ها بیشتر به صورت مصاحبه یا یک امتحان از دروس زیست و شیمی است.

آیا مدرک پزشکی بلاروس در اروپا معتبر است؟

آموزش در بلاروس بر اساس استاندارد پیمان بولونیا است پس مدارک این کشور در سراسر اروپا و جهان به رسمیت شناخته می شود.

سخن آخر

بلاروس یکی از کشورهای کوچک اروپا است، اما 4 دانشگاه های پزشکی آن که به صورت بین المللی به رسمیت شناخته می شوند، سالانه پذیرای تعداد زیادی دانشجوی بین المللی از سراسر جهان هستند. تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در بلاروس مزیت ها و معایب خاص خود را دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره کردیم. اگر می خواهید تحصیل پزشکی بدون مدرک زبان، بدون ارائه تمکن مالی و بدون نیاز به شرکت در آزمون های ورودی سخت را تجربه کنید، بلاروس و روسیه دو مورد از بهترین گزینه های ممکن برای شما هستند. اما اگر با آزمون های ورودی پیچیده و تحصیل به زبان کشور مقصد مشکلی ندارید و مواردی مانند وضعیت اقتصادی کشور مقصد، دانشگاه های برتر بین المللی و آینده شغلی در کشور مقصد برای تان مهم است، تحصیل پزشکی در کشورهایی مانند آلمان، اسپانیا، ایتالیا یا کانادا می تواند گزینه های جایگزین باشند.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به بلاروس موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است و می توانید از صحت مطالب ارائه شده اطمینان خاطر داشته باشید. فراموش نکنید که در مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت تحصیلی به بلاروس، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی بلاروس هستند. از آنجا که مشاوران ما قبلا این مسیر را شخصاً طی کرده اند، می توانند بهترین راهنمای شما برای رسیدن به مقصد باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx