محبوب ترین رشته های تحصیلی در بلاروس

بلاروس یکی از کشورهای اروپای شرقی است که طی سال های اخیر به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل آسان پزشکی در خارج از کشور و آموزش با کیفیت هستند، تبدیل شده است. یکی از مزایای تحصیل در بلاروس امکان تحصیل در طیف وسیعی از رشته ها با شهریه های مقرون به صرفه و شرایط ایده آل اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی این کشور  است. از طرفی کیفیت بالای آموزش و عدم وجود آزمون های ورودی سخت و پیچیده، باعث افزایش محبوبیت این کشور در میان دانشجویان بین المللی شده است. اکنون سالانه بیش از 6000 دانشجو برای تحصیل در بهترین دانشگاه های بلاروس، به این کشور مهاجرت تحصیلی می کنند.

تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی، برای تحصیل پزشکی در بلاروس به این کشور مهاجرت می کنند. به طور کلی، رشته های گروه پزشکی، از محبوب ترین رشته های تحصیلی بلاروس هستند. پس از آن رشته های مدیریت، اقتصاد و حقوق دیگر رشته های برتر تحصیلی در بلاروس هستند. در ادامه مقاله محبوب ترین رشته های تحصیلی بلاروس را با جزئیات بیشتر به شما معرفی می کنیم. با مطالعه این مقاله می توانید ببینید که تحصیل کدام رشته ها در بلاروس بیشترین متقاضی را دارد و دلیل جذابیت هر رشته چیست.

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

تحصیل در بلاروس
تحصیل در بلاروس

مزایای تحصیل در بلاروس

  • سیستم آموزشی برتر 
  • طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی
  • عدم نیاز به آیلتس و تافل 
  • آموزش با کیفیت بالا
  • هزینه تحصیل پایین
  • هزینه بسیار پایین زندگی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان کسب اقامت دائم یک کشور اروپایی پس از 3 سال تحصیل
  • مردمی صمیمی و خوش برخورد و محیط امن
  • شانس بالای ویزا شدن

 

رشته پزشکی، یکی از بهترین رشته های تحصیلی بلاروس

بلاروس دارای محیطی دوستانه، شرایط آب و هوایی خوب، استاندارد بالای زندگی، هزینه های پایین تحصیل و کیفیت آموزش بالا است. این کشور یکی از محدود کشورهای اروپا و جهان است که تحصیل آسان پزشکی را ممکن کرده است. دلایل اصلی که باعث می شود دانشجویان بین المللی، تحصیل پزشکی در بلاروس را انتخاب کنند، عبارت اند از:

  • امکان تحصیل کامل دوره پزشکی به زبان انگلیسی بدون ارائه مدرک زبان.
  • آزمون ورودی آسان در مقایسه با آزمون پزشکی دیگر کشورهای اروپایی. م
  • قرون به صرفه بودن هزینه تحصیل در دانشگاه های پزشکی بلاروس.
  • اعتبار جهانی مدارک پزشکی بلاروس.
  • فرایند آسان پذیرش در دانشگاه های پزشکی بلاروس.
  • زندگی دانشجویی دوستانه و دلپذیر در دانشگاه های پزشکی بلاروس.
  • وجود بیمارستان های پیشرفته برای کارآموزی دانشجویان پزشکی.
  • امنیت بالای زندگی در بلاروس برای دانشجویان بین المللی.

برترین دانشگاه های بلاروس در رشته پزشکی

اسم دانشگاه شهر
دانشگاه پزشکی گومل گومل
دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس مینسک
دانشگاه پزشکی گرودنو گرودنو
دانشگاه پزشکی ویتبسک ویتبسک

بیشتر بخوانیم: بلاروس کجا پزشکی بخونیم؟

 

شرایط تحصیل پزشکی در بلاروس

شرایط تحصیل پزشکی در بلاروس شباهت زیادی به تحصیل پزشکی در روسیه دارد. پزشکی در بلاروس مانند روسیه یک دوره 6 ساله است. سال آخر دوره پزشکی دوره کارآموزی است. برای ورود به این رشته در بلاروس کافی است مدرک دیپلم با نمرات خوب داشته باشید و در آزمون ورودی دانشگاه قبول شوید. شهریه رشته پزشکی در بلاروس بین 4 تا 6 هزار دلار در سال است. برای آشنایی بیشتر با تحصیل پزشکی در بلاروس، می توانید مقاله تحصیل پزشکی در بلاروس را مطالعه کنید. 

تحصیل پزشکی در بلاروس یا روسیه ؟
تحصیل پزشکی در بلاروس یا روسیه ؟

مقایسه تحصیل پزشکی در روسیه و بلاروس

شاید شما هم بین دوراهی تحصیل در روسیه یا تحصیل در بلاروس مانده باشید، اما همان طور که گفتیم تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در بلاروس، شباهت زیادی به تحصیل این رشته در روسیه دارد. همانند بلاروس، رشته پزشکی در روسیه نیز یکی از رشته های بسیار محبوب میان دانشجویان بین المللی است و در روسیه نیز دانشجویان می توانند بدون مدرک زبان و آزمون ورودی به تحصیل رشته های پزشکی مشغول شوند. در این کشور نیز مانند بلاروس نیازی به ارائه تمکن مالی وجود ندارد که این خود یکی از مزایای اصلی تحصیل در روسیه و بلاروس است. اگر به تحصیل رشته پزشکی به زبان روسی علاقه دارید، به شما مطالعه مقاله تحصیل پزشکی در خارج از کشور به زبان روسی را پیشنهاد می کنیم که در آن شرایط تحصیل رشته پزشکی در دو کشور روسیه و بلاروس را با یکدیگر مقایسه کرده ایم.

یکی از تفاوت های اصلی تحصیل پزشکی در روسیه و بلاروس، تعداد دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران در این کشور ها است. در حال حاضر در بلاروس دانشگاه پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت وجود ندارد (ممکن است در سال جدید اضافه شود)، اما در روسیه دانشگاه های پزشکی زیادی وجود دارد که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند. برای آشنایی بیشتر با دانشگاه های پزشکی روسیه، می توانید مقاله “لیست بهترین دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت بهداشت 2024 – 2025 ” را مطالعه کنید.

بهترین رشته های تحصیلی بلاروس: مدیریت بازرگانی (MBA)

دانشجویانی که دوره کارشناسی ارشد مدیریت را با تمرکز بر مدیریت بازرگانی تکمیل می کنند، مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی یا MBA را دریافت می کنند. نیازمندی اصلی تحصیل این رشته در بلاروس، داشتن مدرک کارشناسی معتبر و مرتبط مانند تجارت، اقتصاد یا دیگر رشته های مرتبط است. داشتن سابقه کاری مرتبط نیز می تواند شانس کسب پذیرش شما را به شدت افزایش دهد. شهریه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در بلاروس با توجه به دانشگاه می تواند بین 2500 تا 4000 دلار در سال باشد.

برخی از مزایای تحصیل رشته مدیریت در بلاروس:

  • مدارک ارائه شده توسط موسسات مدیریت در بلاروس مطابق با استانداردهای بین المللی است.
  • زبان آموزش در اکثر دانشگاه ها انگلیسی است.
  • کیفیت آموزش در دانشگاه های مدیریت بلاروس عالی است و فرایند یادگیری مبتنی بر تجربه است.
  • مدرک مدیریت در بلاروس به فارغ التحصیلان این امکان را می دهد که به عنوان مدیر، بازاریاب، تحلیلگر تجاری و اقتصاددان در بلاروس و دیگر کشورهای اروپایی کار کنند.
بهترین دانشگاه های مدیریت در بلاروس
بهترین دانشگاه های مدیریت در بلاروس

بهترین دانشگاه های مدیریت در بلاروس

  • دانشکده مدیریت اوراسیا در مینسک (EMAS)
  • دانشگاه دولتی بلاروس (BSU) در مینسک
  • دانشکده اقتصاد دانشگاه گومل
  • دانشگاه دولتی یانکا کوپالا گرودنو
  • دانشگاه بین المللی در مینسک (MITSO)
  • موسسه کسب و کار IPM در مینسک

بهترین رشته های تحصیلی بلاروس: رشته اقتصاد

یکی از پایه های اصلی هر کشور اقتصاد آن کشور است و تمام کشورها می دانند برای داشتن اقتصاد قوی، باید مدیرانی اقتصاددان و خبره داشته باشند. بلاروس نیز از این قضیه مستثنی نیست و رشته اقتصاد به یکی از بهترین رشته های تحصیلی در بلاروس تبدیل شده است. گرایش های تحصیلی مختلفی در شاخه اقتصاد وجود دارد؛ از جمله اقتصاد تجارت، اقتصاد بین الملل، اقتصاد کلان، اقتصاد خرد، اقتصاد سیاسی و اقتصاد کار.

مزایای تحصیل رشته اقتصاد در بلاروس

  • دانشجویان این رشته از آینده شغلی خوبی برخوردار هستند.
  • در بلاروس رشته اقتصاد به دو زبان روسی و انگلیسی تدریس می شود.
  • وجود گرایش های مختلف شاخه اقتصاد
  • امکان ادامه مطالعات تا مقطع دکترا و پسا دکترا.

بهترین دانشگاه های بلاروس برای تحصیل رشته اقتصاد

  • دانشگاه دولتی اقتصاد بلاروس در مینسک
  • دانشگاه دولتی یانکا کوپالا گرودنو در گرودنو
  • دانشگاه بین المللی در مینسک

حقوق، یکی از بهترین رشته های تحصیلی بلاروس

رشته حقوق نه تنها یکی از بهترین و محبوب ترین رشته های تحصیلی در بلاروس است، بلکه وکالت و قضاوت از محترمانه ترین مشاغل جهان هستند. زمینه های زیادی وجود دارد که تحت پوشش رشته حقوق قرار می گیرد؛ مانند قوانین جزایی، حقوق مدنی، حقوق اداری، حقوق تجارت، حقوق کار، حقوق محیط زیست، حقوق بین الملل و غیره. فراموش نکنید از آنجا که قوانین حقوقی هر کشور متفاوت است، آزمون وکالت هر کشور نیز مخصوص همان کشور است. دانشجویان این رشته، پس از قبولی در این آزمون اجازه کار خواهند داشت.

چرا در بلاروس حقوق بخوانیم؟

آموزش رشته حقوق در بلاروس بر اساس استانداردهای جهانی است و حقوق بین الملل در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می شود. مدرک حقوق بین الملل گرفته شده از بلاروس، در همه جای دنیا به رسمیت شناخته می شود و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در هر جایی از جهان به کار مشغول شوند.

شرایط تحصیل رشته حقوق در بلاروس

دانشجویان بین المللی می توانند در بلاروس رشته حقوق را به دو زبان زبان انگلیسی و روسی تحصیل کنند. البته برای اجازه کار در بلاروس باید این رشته را به زبان روسی تحصیل کنند. در بلاروس معمولا برای تحصیل به زبان روسی، شرکت در دوره مقدماتی یا پادفک الزامی است.

رشته حقوق در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یا LLM در دسترس است. مدت زمان مدرک لیسانس 4 سال است. پس از این دوره و قبولی در آزمون وکالت، فارغ التحصیلان اجازه وکالت پیدا می کنند و می توانند به صورت شخصی یا در هر یک از شرکت های جهان مشغول به کار شوند.

مدرک کارشناسی ارشد حقوق یا LLM در بلاروس یک دوره یک ساله است و درهای بیشتری را بر روی دانشجویان این رشته باز می کند.

بلاروس کجا حقوق بخوانیم ؟
بلاروس کجا حقوق بخوانیم ؟

بهترین دانشگاه های بلاروس برای تحصیل رشته حقوق

  • دانشگاه دولتی بلاروس (BSU) در مینسک
  • دانشگاه دولتی یانکا کوپالا گرودنو در گرودنو
  • دانشگاه بین المللی در مینسک
  • موسسه حقوق BIP در مینسک

سوالات متداول

آیا بلاروس کشور خوبی برای تحصیل در خارج از کشور است؟

بله. با توجه به شرایط ورود آسان به دانشگاه و سطح بالای کیفیت دانشگاه های بلاروس، این کشور یکی از بهترین مقاصد ممکن برای تحصیل در خارج از کشور است.

محبوب ترین رشته تحصیلی در بلاروس چیست؟

بدون شک محبوب ترین رشته تحصیلی در بلاروس، رشته های پزشکی و دندانپزشکی هستند. پس از رشته های گروه پزشکی رشته های حقوق، اقتصاد و مهندسی نیز از محبوبیت خوبی برخوردار هستند.

آیا مدرک تحصیلی دانشگاه های بلاروس در اروپا معتبر است؟

بله. مدارک تحصیلی دانشگاه های بلاروس نه تنها در اروپا، بلکه در سراسر جهان معتبر هستند.

آیا تحصیل در بلاروس رایگان است؟

خیر. دانشگاه های بلاروس همگی شهریه محور هستند؛ اما شهریه آنها کاملا مقرون به صرفه است.

آیا برای تحصیل پزشکی در بلاروس به مدرک زبان آیلتس نیاز دارم؟

خیر. برای تحصیل پزشکی در بلاروس در صورت قبولی در آزمون ورودی، دیگر نیازی به ارائه مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل نیست.

سخن آخر

بلاروس کشوری عالی برای تحصیل در خارج است. به خصوص برای تحصیل رشته های گروه پزشکی و مهندسی. دانشگاه های این کشور شرایط پذیرش آسانی دارند و ویزای تحصیلی بلاروس نیازی به تمکن مالی ندارد. این موارد در کنار یک سیستم آموزش عالی برتر و با کیفیت، باعث شده بلاروس به مقصدی عالی برای مهاجرت تحصیلی تبدیل شود.

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شود. تمام مطالب این مقاله، توسط تیم تولید محتوا و زیر نظر کارشناسان مهاجرت به بلاروس موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است. اگر قصد تحصیل در بلاروس را دارید، بهترین راهنمای شما، کارشناسان ما هستند که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی بلاروس هستند. برای دریافت مشاوره و صحبت با کارشناسان ما، کافی است با یکی از تلفن های موسسه تماس برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx