موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی چیست؟ (مراحل، شرایط و مدارک )

برای هر دانشجو، اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی از یک دانشگاه معتبر، نقطه عطف مهمی در مسیر مهاجرت تحصیلی است. موفقیت در این مسیر، یعنی باز شدن دروازه ای از فرصت ها برای رشد شخصی و حرفه ای. فرایند درخواست و اخذ پذیرش از دانشگاه می تواند هیجان انگیز، اما در عین حال سخت، زمان بر و نیازمند انرژی زیاد باشد. این کار نیاز به آماده سازی، برنامه ریزی دقیق و توجه به جزئیات دارد. 

پس از کسب مدرک دیپلم یا فارغ التحصیلی از دانشگاه، مسیر مهاجرت تحصیلی با انتخاب کشور و دانشگاه های مورد نظر شروع می شود. مسیر اپلای نیز معمولا با ترجمه کردن مدارک تحصیلی و ریزنمرات، پر کردن فرم ها، آماده کردن رزومه و دیگر مدارک لازم شروع می شود. پس از اپلای و ارسال درخواست به دانشگاه نیز باید منتظر تصمیمات اولیه دانشگاه بمانید. البته با توجه به مقطع تحصیلی و رشته ای که برای آن اپلای می کنید، این مسیر می تواند تفاوت های زیادی داشته باشد. در ادامه مقاله، مراحل، شرایط و مدارک لازم برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی را بررسی خواهیم کرد و سعی می کنیم به برخی از سوالاتی که ممکن است در این مسیر برای تان پیش بیاید پاسخ دهیم.

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

اپلای مقطع دکترا روسیه

اپلای چیست؟

منظور از اپلای (Apply) کردن، فرایندی است که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارج از کشور طی می کنید. اپلای کردن معمولا با ثبت نام در سامانه دانشگاه، انتخاب رشته و آپلود کردن مدارک شروع می شود. فرایند اپلای و مهاجرت تحصیلی نیز زمانی تکمیل می شود که ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید. پس از آپلود مدارک، مراحل بعدی اپلای می تواند با توجه به دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی که برای آن اپلای می کنید متفاوت باشد. به عنوان مثال ،ممکن است یک دانشگاه آزمون ورودی داشته باشد و در دانشگاه دیگر فقط شرکت در یک مصاحبه کافی باشد. در برخی از دانشگاه ها نیز ممکن است پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و مدارکی که آپلود می کنید انجام می شود. به طور کل، تحصیل در خارج از کشور مراحل، شرایط و قوانین مخصوص به خود را دارد و با مسیری که برای ورود به دانشگاه های ایران طی می کنید بسیار متفاوت است.

مراحل اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی
مراحل اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی

مراحل اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی

  • انتخاب رشته؛
  • انتخاب کشور؛
  • انتخاب دانشگاه؛
  • مشخص کردن ددلاین اپلای در هر دانشگاه؛
  • آماده کردن مدارک مورد نیاز برای اپلای؛
  • ثبت نام و اپلای در هر دانشگاه؛
  • شرکت در آزمون های مورد نیاز (در صورت وجود)؛
  • شرکت در مصاحبه (در صورت وجود)؛
  • دریافت پاسخ از سوی دانشگاه؛
  • آماده سازی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا.

 

شرایط لازم برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی

شرایط لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی با توجه به رشته و مقصد شما می تواند بسیار متفاوت باشد. گرچه می توانیم این شرایط را به دو بخش تحصیلی و غیرتحصیلی تقسیم کنیم. شرایط تحصیلی لازم می تواند معدل خوب، کسب نمره خوب در برخی از دروس، قبولی در آزمون های داخلی یا بین المللی خاص مانند SAT، GRE، MCAT، ACT یا غیره باشد. شرایط لازم غیر تحصیلی نیز می تواند مواردی مانند، عدم وجود گپ تحصیلی، سن مناسب، داشتن فعالیت های فوق برنامه یا داوطلبانه، داشتن رزومه کاری، کسب مدال در المپیادهای علمی یا مسابقات ورزشی و غیره باشد.

مدارک مورد نیاز برای اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی

در زیر لیست مدارک لازم برای اپلای آورده شده. علاوه بر موارد اشاره شده، ممکن است دانشگاه با توجه به رشته انتخابی مدارک دیگری نیز از شما درخواست کند. مانند مدرک آزمون آیمت که مخصوص تحصیل رشته پزشکی در ایتالیا است. یا در برخی از رشته های هنری ممکن است نیاز باشد که در کنار رزومه تحصیلی، رزومه آثار هنری خود را نیز برای دانشگاه ارسال کنید. قبل از شروع بازه ثبت نام، حتما سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید تا از داشتن لیست کامل مدارک مورد نیاز اطمینان کسب کنید.

  • پاسپورت؛
  • تکمیل فرم درخواست؛
  • مدارک دیپلم و ریز نمرات؛
  • مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد (در صورت وجود)؛
  • رزومه؛
  • انگیزه نامه؛
  • توصیه نامه (در صورت نیاز)؛
  • عکس اندازه پاسپورت؛
  • مدرک زبان؛
  • پورتفوی هنری (رشته های هنری)؛
  • اسناد تمکن مالی؛
  • رسید پرداخت هزینه اپلای (در صورت نیاز)؛

اپلای و اخذ پذیرش دانشگاه های ایتالیا

ایتالیا یکی از محبوب ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی است. بورسیه های تحصیلی فراوان، هزینه های پایین تحصیل و وجود دانشگاه های برتر، از دلایل اصلی محبوبیت تحصیل در ایتالیا هستند. با این حال اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا نکات و پیچیدگی های زیادی دارد. به خصوص موارد مربوط به شهریه که در برخی از دانشگاه ها بر اساس درآمد خانواده مشخص می شود. اگر در مورد تحصیل در این کشور فوق العاده کنجکاو هستید، مطالعه مقاله “چطور از دانشگاه های ایتالیا اپلای بگیریم؟” می تواند برای شما بسیار مفید باشد. 

ایتالیا همواره یکی از پایتخت های مد و هنر جهان بوده است و رشته های گروه هنر مانند طراحی لباس، مد و موسیقی، برخی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در این کشور هستند. اگر به تحصیل رشته های گروه هنر در ایتالیا علاقه دارید، مطالعه مقاله های “بهترین و برترین دانشگاه های ایتالیا در رشته های هنری” و “اپلای رشته مد و طراحی لباس در ۵ دانشگاه برتر ایتالیا”  “بهترین دانشگاه های ایتالیا در رشته مد و فشن” می تواند برای شما مفید باشد. 

ددلاین اپلای چیست؟

هر دانشگاه در یک بازه زمانی خاص، ثبت نام و پذیرش دانشجویان جدید را انجام می دهد. ددلاین (Deadline)، در واقع آخرین مهلتی است که دانشجویان می توانند برای اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود اقدام کنند و مدارک خود را برای دانشگاه ارسال کنند. اگر دانشجویی پس از پایان این بازه مدارک خود را برای دانشگاه ارسال کند، به احتمال زیاد مدارک او پردازش نخواهد شد و هزینه اپلای نیز به او بازگردانده نخواهد شد.

ددلاین ثبت نام می تواند با توجه به دانشگاه، کشور، مقطع تحصیلی یا حتی رشته خاص، متفاوت باشد. در برخی کشورها، فاصله ثبت نام تا شروع کلاس ها کم است. از طرفی در ایران ممکن است فرایند دریافت ویزای تحصیلی طولانی و پیچیده باشد، به همین دلیل پیشنهاد می کنیم همیشه با شروع فرایند ثبت نام در هر دانشگاه، مدارک خود را ارسال کنید و زمان اپلای را هرگز به پایان ددلاین موکول نکنید.

ددلاین اپلای در مقاطع تحصیلی مختلف

در تصویر زیر می توانید ددلاین برخی از کشورهای محبوب برای اپلای و اخذ پذیرش مقطع کارشناسی را مشاهده کنید. دقت کنید که این بازه های زمانی تقریبی هستند و برای هر دانشگاه ممکن است کمی متفاوت باشد. برخی از دانشگاه ها و رشته ها ممکن است دو بار در سال پذیرش دانشجو داشته باشند که در این صورت دانشگاه برای این رشته ها دو ددلاین متفاوت اعلام خواهد کرد.

ددلاین اپلای برای رشته های کارشناسی 

  • روسیه: ابتدای جولای
  • لهستان: عموماً از ژوئیه تا 1 آگوست
  • ایتالیا: معمولاً از ماه می تا جولای
  • هلند: 1 آپریل تا 1 می برای اکثر دانشگاه ها
  • نروژ: 1 دسامبر برای دانشجویان غیر اروپایی
  • بلژیک: ژوئن تا مارس برای دانشجویان غیر اروپایی
  • دانمارک: 15 مارس برای اکثر دانشگاه ها
  • فنلاند: 17 ژانویه برای اکثر دانشگاه ها
  • فرانسه: بین فوریه و آوریل برای اکثر دانشگاه ها 
  • آلمان: 15 جولای برای اکثر دانشگاه ها 
  • ایرلند: معمولا ابتدای فوریه هر سال
  • آمریکا معمولا بین ماه های دسامبر و ژانویه.

ددلاین اپلای برای رشته های کارشناسی ارشد

در مقطع کارشناسی ارشد نیز ددلاین اپلای می تواند با توجه به رشته و دانشگاه کمی متفاوت باشد. در کشورهای اروپایی برای دانشجویان غیر اروپایی، ددلاین اپلای می تواند در ابتدای هر سال، یعنی ماه ژانویه باشد (مانند سوئد و فنلاند) یا تا اواسط سال، یعنی ماه جولای (مانند آلمان) باشد.

ددلاین اپلای برای پوزیشن های دکترا

برای پوزیشن های مقطع تحصیلی دکترا نمی توان ددلاین خاصی را اعلام کرد چرا که اکثر آنها ددلاین خاصی ندارند. در واقع ظرفیت های تحصیلی مقطع دکترا در طول سال اعلام می شوند و ددلاین هر یک متفاوت است. پس اگر قصد تحصیل دکترا را دارید، باید دانشگاه مقصد یا اساتید مورد نظر خود را زیر نظر داشته باشید تا از ظرفیت های جدید و ددلاین آنها باخبر شوید.

بیشتر بخوانیم: راهنمای جامع تحصیل دکترا (PhD) در اسپانیا

هزینه اپلای برای اخذ پذیرش تحصیلی

هزینه اپلای یا اپلیکیشن فی (Application fees)، هزینه ای است که متقاضیان باید در زمان اپلای به دانشگاه پرداخت کنند. هزینه پرداختی بابت اپلای معمولا غیر قابل بازگشت است و مدارک دانشجو فقط زمانی بررسی می شود که متقاضی هزینه اپلای را پرداخت کرده باشد. برخی از دانشگاه ها یا کشورها نیز ممکن است هیچ هزینه ای بابت اپلای دریافت نکنند. 

هزینه اپلای در اروپا معمولا کمتر از ایالات متحده و کانادا است. اپلیکیشن فی در اروپا معمولا بین 50 تا 150 یورو است. در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان، نروژ و فرانسه نیز که دانشگاه های دولتی دارند، هیچ هزینه ای بابت اپلای دریافت نمی شود. در آمریکا و کانادا هزینه اپلای کمی بیشتر است و می تواند بین 100 تا 200 دلار باشد.

سوالات متداول

از چه زمانی باید برای اپلای کردن در مقطع کارشناسی آماده شوم؟

هر چه زودتر برای اپلای کردن آماده شوید بهتر است. پیشنهاد می کنیم با شروع سال آخر دبیرستان، تحقیق در مورد دانشگاه ها، رشته ها و شرایط پذیرش را انجام دهید. هم زمان سعی کنید رزومه تحصیلی خود را تقویت کنید.

مدارک لازم برای اپلای چیست؟

مدارک مورد نیاز ممکن است با توجه به رشته و کشور مقصد متفاوت باشد. معمولا مدارک اصلی برای اپلای شامل ریز نمرات دبیرستان (دانشگاه)، مدرک دیپلم (یا آخرین مدرک دانشگاهی در صورت وجود)، انگیزه نامه و مدرک زبان می شود.

چگونه دانشگاه مناسب برای مهاجرت تحصیلی را انتخاب کنم؟

انتخاب دانشگاه به اهداف و شرایط شما بستگی دارد؛ اما مواردی مانند رتبه دانشگاه، مکان دانشگاه، شرایط پذیرش، هزینه های تحصیل و زندگی در دانشگاه و درصد اشتغال فارغ التحصیلان آن دانشگاه می تواند مهم باشد.

آیا می توانم هم زمان برای چندین دانشگاه اپلای کنم؟

بله، بسیاری از دانشجویان برای افزایش شانس موفقیت در کسب پذیرش، به طور همزمان برای چندین دانشگاه درخواست می دهند.

آیا ارائه رزومه الزامی است؟

اگر رزومه یکی از موارد اعلام شده در لیست مدارک مورد نیاز دانشگاه باشد، بله. در غیر این صورت خیر.

سخن آخر

فرایند اپلای و اخذ پذیرش، می تواند یک مسیر سخت، پیچیده و پر استرس باشد، اما اگر از قبل برای آن آماده شوید، شک نکنید که از این مسیر لذت خواهید برد. اشتباه در پرداخت هزینه اپلای، ارسال مدارک به روش نادرست یا بدون مهرهای لازم، عدم توجه به ددلاین دانشگاه، گپ تحصیلی، عدم آشنایی با مدرک زبان مورد نیاز دانشگاه، شرط معدل، و بسیاری موارد دیگر، می توانند باعث ریجکت شدن شما شوند. شاید تنها راه عبور از این موانع یا حداقل دوری از آنها، داشتن مشاورانی دانا و کار بلد در کنارتان باشد. مشاورانی که با وجود آنان می توانید مسیر مهاجرت تحصیلی را با سرعت و آرامش بیشتر طی کنید. در این مقاله سعی کردیم مسیر اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی را به شما عزیزان نشان دهیم. اگر در این زمینه سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، همیشه می توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx