Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

انواع بورسیه های دانشگاه های آلمان و بورسیه های فول فاند

آیا به فکر مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید اما نگران هزینه های زندگی هستید؟ حداقل 3 میلیون دانشجوی بین المللی هر سال برای تحصیل رایگان در آلمان پذیرش می گیرند. امکان تحصیل رایگان، سیستم آموزشی معتبر، دانشگاه های برتر، زیرساخت های عالی در تمام زمینه ها و محیط آموزشی بین المللی، دلایل اصلی علاقه مندی دانشجویان بین المللی به تحصیل در آلمان هستند. با وجود تحصیل رایگان آلمان، دانشجویان بین المللی برای زندگی در این کشور ممکن است به 1200 یورو در ماه نیاز داشته باشند که فراهم کردن این مبلغ می تواند برای برخی از متقاضیان یک چالش باشد. به همین دلیل، دانشگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی، بورسیه تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند. گرچه دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان ممکن است چالش برانگیز باشد، اما به هیچ وجه غیر ممکن نیست.

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان، رایگان است و تنها نگرانی دانشجویان، موضوع تمکن مالی و پوشش هزینه های زندگی، بیمه، اسکان و دیگر هزینه های ممکن، در زمان تحصیل در آلمان است. خوشبختانه در آلمان بورسیه های تحصیلی شگفت انگیزی وجود دارد که می توانند تمام موانع اقتصادی در مسیر مهاجرت تحصیلی شما به این کشور را از بین ببرند. به عنوان مثال، بورسیه تحصیلی DAAD ، یک بورسیه فول فاند آلمان است که مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده. این بورسیه بین المللی فول فاند، از دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیلات تکمیلی در یکی از دانشگاه های دولتی آلمان پشتیبانی می کند. دریافت کنندگان این بورسیه، کمک هزینه نقدی ماهانه، بیمه درمانی، کمک هزینه سفر به آلمان و کمک هزینه اقامت را دریافت خواهند کرد. با ما همراه باشید تا در این مقاله شما را با انواع بورسیه های دانشگاه های آلمان و بورسیه های فول فاند این کشور آشنا کنیم.

زمان مطالعه: 9 تا 11 دقیقه

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های آلمان
بورسیه های تحصیلی دانشگاه های آلمان

انواع بورسیه های دانشگاه های آلمان

بورسیه مخصوص دانشجویان بین المللی در دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین المللی در دانشگاه TMU، توسط دولت محلی ایالت باواریا تامین می شود. میزان بورسیه بین 500 تا 1800 یورو در هر ترم است و دانشجویان می توانند هر ترم برای دریافت آن اقدام کنند. البته این بورسیه به دانشجویان مقطع کارشناسی از ترم 3 به بعد و به دانشجویان کارشناسی ارشد، از ترم 2 به بعد تعلق می گیرد. سابقه تحصیلی خوب در ترم های گذشته، نیازمندی مالی و خانواده کم درآمد، شرایط لازم برای دریافت این بورسیه هستند.

بورسیه کارشناسی ارشد دانشگاه فنی مونیخ TUM Linde / MDSI

دانشگاه فنی مونیخ، برترین دانشگاه آلمان و رتبه 19 جهان در میان دانشگاه های مهندسی است. بورسیه تحصیلی کارشناسی ارشد Linde/MDSI مختص دانشجویانی است که در حال تحصیل یکی از رشته های “مهندسی تجزیه و تحلیل داده ها” یا “ریاضیات در علم داده” در مقطع کارشناسی ارشد موسسه علوم داده مونیخ (MDSI) هستند. این بورسیه تحصیلی مبلغ 1000 یورو در ماه را به مدت حداکثر دوازده ماه، به دانشجویان برگزیده ارائه می دهد. با توجه به هزینه های زندگی در آلمان، دانشجویان کارشناسی ارشد این رشته می توانند به کمک این بورسیه به تحصیل رایگان آلمان دست پیدا کنند.

بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ

بورسیه شایستگی دانشگاه هامبورگ مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در نظر گرفته شده است که حداقل 2 ترم در این دانشگاه تحصیل کرده اند. با دریافت این بورس تحصیلی، دانشجویان حداکثر مبلغ 930 یورو در ماه دریافت خواهند کرد. مبلغ بورسیه برای برخی از محققان و دانشجویان مقطع دکترا می تواند تا 1200 یورو در ماه نیز برسد. به کمک این بورسیه دانشجویان این دانشگاه می توانند تحصیل رایگان آلمان را تجربه کنند. مدت پرداخت بورسیه برای 2 ترم (12 ماه) است اما امکان درخواست مجدد و تمدید بورسیه تا حداکثر 3 سال نیز وجود دارد.

با مراجعه به مقاله “بورسیه های دانشگاهی آلمان“، می توانید با دیگر بورسیه های دانشگاه آلمان آشنا شوید.

انواع بورسیه های فول فاند آلمان

معمولا به بورسیه ای فول فاند گفته می شود که بتواند تمام هزینه های تحصیل و زندگی یک دانشجوی بین المللی در خارج از کشور را پوشش دهد. اما از آنجا که تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان است، بورسیه فول فاند آلمان مواردی مانند هزینه های اسکان، بیمه، سفر به آلمان، خورد و خوراک و غیره را پوشش می دهند. برترین بورسیه های فول فاند آلمان، توسط دولت و دانشگاه های این کشور ارائه می شود.

بورسیه فول فاند DAAD

بورسیه DAAD یک بورسیه فول فاند مخصوص دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در آلمان است. این بورسیه برای تحصیل در تمام دانشگاه های آلمان در دسترس است. بورسیه تحصیلی DAAD علاوه بر پوشش هزینه بیمه و کمک هزینه سفر به آلمان، تا مبلغ 934 یورو به صورت ماهانه به دانشجویان مقطع کارشناسی و 1200 یورو ماهانه به دانشجویان دکتری و پسا دکتری پرداخت می کند. علاوه بر موارد گفته شده، در شرایط خاص این بورسیه دیگر هزینه های دانشجو، مانند کمک هزینه همراه، کمک هزینه تحقیقات و غیره را نیز پوشش می دهد.

برای دریافت بورسیه تحصیلی DAAD، دانشجویان به ترجمه آخرین مدرک تحصیلی، و مدرک زبان مورد نیاز دوره تحصیلی نیاز دارند. دستاوردهای تحصیلی و داشتن سابقه شرکت در دوره های کارآموزی یا تجربه کاری مرتبط نیز می تواند شانس متقاضی در دریافت این بورسیه را افزایش دهد.

بورسیه فول فاند هاینریش بل

بورسیه فول فاند هاینریش بل مناسب دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه های مختلف آلمان است. در هر سال تحصیلی این بورسیه تقریبا به 1500 نفر تعلق می گیرد. میزان بورسیه هاینریش بل برای دانشجویان غیر اروپایی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، 934 یورو در ماه و برای دانشجویان دوره دکتری 1200 یورو در ماه است. الزامات دریافت این بورسیه فقط شامل نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های آلمان، آخرین مدرک تحصیلی و انگیزه نامه می شود. برای دانشجویان دکتری نیز انتخاب بر اساس برتری علمی، کیفیت پروژه تحقیقاتی، مشارکت اجتماعی و انگیزه نامه انجام می شود.

بورسیه های تحصیلی آلمان در رشته پزشکی

رشته پزشکی در اکثر کشورهای جهان یک رشته گران قیمت است؛ اما در آلمان این رشته نیز مانند دیگر رشته های تحصیلی در دانشگاه های دولتی آلمان به صورت رایگان ارائه می شود. اما اگر قصد دارید رشته پزشکی را به صورت کاملا رایگان در آلمان تحصیل کنید، کار شما کمی سخت می شود. به طور معمول در آلمان بورسیه های فول فاند برای دانشجویان رشته های گروه پزشکی وجود ندارد، مگر تعداد انگشت شماری بورسیه که معمولا فول فاند نیستند و توسط دانشگاه به دانشجویان برتر ارائه می شود. بورسیه DAAD و بنیاد Bayer نیز فقط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته پزشکی آن هم برای موارد تحقیقاتی در حوزه پزشکی ارائه می شود. به همین دلیل دانشجویان رشته پزشکی در آلمان، باید خود توانایی پوشش هزینه های زندگی خود را داشته باشند تا بتوانند ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند.

بورسیه فول فاند بنیاد Bayer

بنیاد Bayer بورسیه Carl Duisberg برای علوم پزشکی را مخصوص دانشجویان و فعالان شاخه پزشکی ارائه می دهد. این بورسیه مخصوص دانشجویان برتر مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شاخه پزشکی (رشته پزشکی، دامپزشکی، مهندسی پزشکی، علوم پزشکی کاربردی و علوم داده در پزشکی) در دانشگاه های آلمان است. این بورسیه فول فاند، هزینه های پروژه های تحقیقاتی، دوره های کارآموزی و سایر فعالیت ها را تا سقف 10000 یورو در سال را تامین می کند. بورسیه بنیاد Bayer ممکن است کمک هزینه های سفر به آلمان، هزینه های ویزا، هزینه های زندگی و هزینه های پروژه دکتری را نیز پوشش دهد.

بورسیه های تحصیلی آلمان در رشته مهندسی

بر خلاف رشته های پزشکی که در آلمان بورسیه های بسیار کمی برای آنها وجود دارد، در رشته های مهندسی فرصت های زیادی برای کسب بورسیه تحصیلی وجود دارد. آلمان به عنوان یکی از برترین قطب های صنعتی جهان شناخته می شود و رشته های مهندسی در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برخی از برترین دانشگاه های مهندسی جهان نیز در این کشور قرار دارند. مانند دانشگاه فنی مونیخ (TUM) که بورسیه آن را در ابتدای مقاله به شما معرفی کردیم. علاوه بر دانشگاه فنی مونیخ، بیش از 15 دانشگاه مهندسی در آلمان وجود دارد که برای رشته های مهندسی بورسیه های تحصیلی ارائه می دهند. در ادامه برخی از این دانشگاه ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه فنی آخن RWTH

دانشگاه فنی آخن برای سال تحصیلی 2025، دقیقا 42 بورسیه تحصیلی را به دانشجویان ورودی و دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه هستند ارائه می دهد. این بورسیه ها تمام مقاطع تحصیلی و رشته هایی که توسط دانشگاه ارائه می شود را پوشش می دهند. مبلغ این بورسیه ها و موارد تحت پوشش نیز متفاوت است و از حداقل 300 یورو شروع می شوند. در این صفحه می توانید لیست کامل بورسیه های تحصیلی دانشگاه فنی آخن را پیدا کنید.

دانشگاه فنی درسدن

در دانشگاه فنی درسدن بورسیه های تحصیلی مختلفی ارائه می شود. حتی بورسیه DAAD نیز در این دانشگاه چندین نوع دارد و برای رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می شود. به عنوان مثال بورسیه DAAD EPOS یک بورسیه فول فاند برای 4 رشته خاص در مقطع کارشناسی است و دانشجویان باید قبل از دریافت نامه پذیرش برای این بورسیه اقدام کنند. نمونه دیگر بورسیه تحصیلی Secai Scholarship که مخصوص دانشجویان رشته هوش مصنوعی ارائه می شود. در این دانشگاه بورسیه های مختلف دیگری نیز ارائه می شود که هر کدام شرایط و نیازمندی های خود را دارند. برای مشاهده لیست کامل بورسیه های تحصیلی دانشگاه درسدن، می توانید از این لینک استفاده کنید.

دانشگاه هانوفر

دانشگاه هانوفر (Leibniz Universität Hannover) اشکال مختلفی از کمک های مالی را برای دانشجویان فراهم کرده است. در این دانشگاه، دو بورسیه تحصیلی مخصوص دانشجویان بین المللی وجود دارد. بورسیه تحصیلی DAAD و بورسیه PASCH@Leibniz. در دانشگاه هانوفر امکان کسب بورسیه از موسسات خصوصی نیز وجود دارد و بورسیه های تحصیلی تحقیقاتی نیز برای دانشجویان دکتری ارائه می شود. در این صفحه می توانید لیست کامل بورسیه های ارائه شده در دانشگاه هانوفر را مشاهده کنید.

در تصویر زیر می توانید لیست دیگر دانشگاه های مهندسی آلمان که برای رشته های مهندسی بورسیه های تحصیلی ارائه می دهند را مشاهده کنید.

دانشگاه هایی که دارای بورسیه تحصیلی برای رشته های مهندسی می باشند

  • دانشگاه فنی مونیخ
  • دانشگاه فنی برلین
  • موسسه فناوری کارلسروهه
  • دانشگاه اشتوتگارت
  • دانشگاه صنعتی دارمشتات
  • دانشگاه Duisburg-Essen
  • دانشگاه Erlangen-Nuremberg
  • دانشگاه فنی براونشوایگ
  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه صنعتی دورتموند
  • دانشگاه صنعتی هامبورگ
  • دانشگاه رور بوخوم
موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو به خارج از کشور
موسسه مهاجرتی اعزام دانشجو به خارج از کشور

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان 2024

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی آلمان، می تواند بسته به نوع بورسیه و موسسه ارائه دهنده آن متفاوت باشد. در زیر به شرایط عمومی که ممکن است هنگام درخواست بورسیه تحصیلی در آلمان با آنها روبرو شوید اشاره خواهیم کرد.

سابقه تحصیلی عالی

اکثر بورسیه ها، از جمله DAAD و سایر بورسیه های معتبر در آلمان، نیاز به سابقه تحصیلی قوی دارند. متقاضیان به طور معمول باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • نمرات بالا در دوره تحصیلی قبلی (کارشناسی یا کارشناسی ارشد).
  • عملکرد قوی در آزمون ورودی دانشگاه یا دیگر آزمون ها (در صورت وجود).
  • توصیه نامه.

مهارت زبان

تسلط به زبان دوره آموزشی (آلمانی یا انگلیسی) یکی دیگر از مواردی است که اغلب مورد نیاز است:

  • مدرک زبان آلمانی: برای دوره هایی که به زبان آلمانی تدریس می شوند، باید مهارت خود را از طریق مدارک زبان آلمانی مانند TestDaF یا DSH نشان دهید.
  • تسلط به زبان انگلیسی: برای دوره هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، معمولاً مدارک زبان تافل یا آیلتس قابل قبول است. اکثر دانشگاه ها نمره آیلتس 6 یا 6.5 به بالا را می پذیرند.

مطابق بودن رشته تحصیلی با اهداف بورسیه

در مواردی که بورسیه مختص یک رشته خاص است (به عنوان مثال بورسیه رشته مهندسی عمران یا حقوق بین الملل یا دیگر رشته ها)، وجود ارتباط مستقیم بین رشته تحصیلی متقاضی و اهداف بورس تحصیلی، لازمه اصلی واجد شرایط بودن است.

سابقه کار و کارآموزی

برای بورسیه های خاص، به ویژه در سطح کارشناسی ارشد و دکتری، تجربه کاری و تحقیقاتی مرتبط یا سابقه شرکت در دوره های کارآموزی می تواند عامل مهمی باشد.

نیاز مالی

برخی از بورسیه ها مبتنی بر نیاز مالی متقاضیان هستند و دانشجویان باید بتوانند این نیاز را اثبات کنند. برای این کار معمولا ارائه صورت های مالی دانشجو و خانواده او کفایت می کند.

مدارک مورد نیاز

در زمان اپلای برای دریافت بورسیه آلمان، به مجموعه ای از اسناد و مدارک نیاز خواهید داشت که معمولا شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست؛
  • ریزنمرات و مدارک تحصیلی؛
  • رزومه (CV)؛
  • بیانیه هدف (SOP) یا انگیزه نامه؛
  • توصیه نامه از اساتید یا کارفرمایان؛
  • پروپوزال (در صورت وجود).

سوالات متداول

میزان تمکن مالی لازم برای تحصیل در آلمان چقدر است؟

تمکن مالی، مبلغی است که دانشجو برای پوشش تمام هزینه های زندگی و تحصیل در آلمان به آن نیاز خواهد داشت. این مبلغ با توجه به شهری که در آن تحصیل خواهید کرد متفاوت خواهد بود. اما به طور میانگین، برای زندگی دانشجویی در آلمان، میزان تمکن مالی برای هر سال 11208 یورو است.

بورسیه فول فاند آلمان چه مواردی را پوشش می دهد؟

بورسیه فول فاند آلمان مواردی مانند هزینه سفر به آلمان، هزینه بیمه، هزینه زندگی ماهانه و هزینه اسکان را پوشش می دهد.

برای کسب بورسیه در آلمان چه نیازمندی هایی وجود دارد؟

نیازمندی های کسب هر بورسیه متفاوت است. با این حال، مواردی مانند سابقه تحصیلی خوب، معدل بالا، مدرک زبان و نیازمندی مالی، از مواردی هستند که در کسب اکثر بورسیه ها مهم هستند.

سخن آخر

اخذ بورسیه آلمان، می تواند اتفاقی بزرگ باشد و زندگی شما را برای همیشه متحول کند؛ چرا که به تحصیل کاملا رایگان در یکی از بهترین کشورهای جهان دسترسی پیدا خواهید کرد. کشوری که دانشگاه های آن می توانند به راحتی آینده شغلی شما را تضمین کنند. برای به حداکثر رساندن شانس دریافت بورسیه، باید سعی کنید الزامات دریافت بورسیه های تحصیلی آلمان را برآورده کنید. کسب نمرات خوب و داشتن مدرک زبان آلمانی، از مهم ترین مواردی هستند که باید در رزومه خود داشته باشید.

با این حال، فراموش نکنید که فرایند دریافت بورسیه تحصیلی همواره یک رقابت است و شما باید سعی کنید از دیگر متقاضیان خود را برتر و بهتر نشان دهید. برای افزایش شانس موفقیت در دریافت بورس تحصیلی آلمان، باید برنامه ریزی دقیق داشته باشید، با افراد متخصص مشورت کنید و مدارک لازم را به طور کامل آماده کنید. موسسه فرداد دانش پاسارگاد، یک موسسه مهاجرتی معتبر در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور است. تیم کارشناسان ما متخصص در زمینه اخذ پذیرش از کالج ها و دانشگاه های آلمان هستند. اگر به تحصیل در این کشور علاقه دارید، کارشناسان ما می توانند بهترین گزینه های ممکن را در اختیار شما قرار دهند. 

 

Top headers

  • Fully Funded Scholarships at German Universities
  • Various Scholarships at German Universities
  • Scholarships for International Students at Technical University of Munich (TUM)
  • University of Hamburg Merit Scholarship
  • Best Fully Funded Scholarships in Germany
  • DAAD Fully Funded Scholarship
  • Heinrich Böll Fully Funded Scholarship
  • German Scholarships for Medical Studies
  • Bayer Foundation Fully Funded Scholarship
  • German Scholarships for Engineering Studies
  • Conditions for Receiving a German Scholarship in 2024
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا