چطور به تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا در 2023 – 2024 دست پیدا کنیم؟

اسپانیا همواره یکی از مقاصد محبوب دانشجویان بین المللی بوده است، به خصوص برای تحصیل رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی.

دانشگاه های برتر، آموزش با کیفیت بالا، سیستم بهداشت و درمان بسیار قوی و شهریه های مناسب، از جمله دلایل محبوبیت این کشور در میان دانشجویان بین المللی است. موسسه مهاجرتی فرداد دانش پاسارگاد، در این مقاله قصد دارد به بررسی شرایط تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا بپردازد و یک راهنمای جامع را به شما ارائه دهد.

شهریه های بسیار مناسب دانشگاه های دولتی این کشور و بورسیه های تحصیلی مختلف، تحصیل پزشکی در اسپانیا را به یک گزینه بسیار مناسب برای دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است. شهریه رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی اسپانیا به صورت میانگین بین 1000 تا 2000 یورو در سال است که این ارقام اسپانیا را به یکی از کشورهای ارزان اروپا و جهان برای تحصیل پزشکی تبدیل می کند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید هزینه های زندگی در زمان تحصیل در اسپانیا است؛ هزینه زندگی در هریک از شهرهای اسپانیا می تواند بین 700 تا 1000 یورو در ماه باشد.

مزایای تحصیل پزشکی در اسپانیا

بیایید قبل از بررسی شرایط مورد نیاز برای تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا، نگاهی به مزایای تحصیل پزشکی در اسپانیا داشته باشیم.

  • شهریه دانشگاه های دولتی اسپانیا بسیار مناسب است؛
  • برای تحصیل در اسپانیا بورسیه های تحصیلی دولتی و دانشگاهی وجود دارد؛
  • مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های اسپانیا دارای اعتبار بین المللی هستند؛
  • تحصیل در اسپانیا یک تجربه فرهنگی بی نظیر است؛
  • دانشگاه های پزشکی اسپانیا به خاطر تکنولوژی های فوق پیشرفته و برتری آکادمیک مشهور هستند؛
  • اسپانیا دارای سیستم بهداشت و درمان فوق العاده ای است که در آموزش دانشجویان پزشکی نقش مهمی دارد؛
  • تحصیل در اسپانیا مسیری عالی برای ورود به سیستم پزشکی اتحادیه اروپا است.

تحصیل رایگان پزشکی در دانشگاه‌های اسپانیا

زمانی که صحبت از تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا می شود، در واقع منظور شهریه های بسیار پایین دانشگاه های دولتی این کشور برای تحصیل پزشکی است. برای دانشجویان غیر اروپایی، گزینه تحصیل رایگان در اسپانیا وجود ندارد مگر با کسب بورسیه تحصیلی کامل.

بورسیه های تحصیلی وجود دارد که علاوه بر پوشش هزینه های تحصیل، هزینه زندگی و بیمه درمانی را نیز پوشش می دهند اما رقابت برای دریافت این بورسیه های تحصیلی بسیار زیاد است و برای موفقیت در کسب آنها باید رزومه تحصیلی قوی داشته باشید.

در اسپانیا شهریه دانشگاه بر اساس تعداد واحد محاسبه می شود که خود این موضوع به موارد زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال، در برخی از دانشگاه ها شهریه در نظر گرفته شده برای دانشجویان غیر اروپایی با دانشجویان اسپانیایی و اروپایی متفاوت است و ممکن است این مقدار بیشتر یا کمتر باشد. در بعضی از دانشگاه ها نیز، با توجه به ملیت دانشجو ممکن است تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته شود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، افزایش شهریه در طول دوره تحصیل است. در دانشگاه های اسپانیا کاملا عادی ست که شهریه هر واحد درسی سال به سال افزایش پیدا کند و با شهریه ای که در سال اول تحصیل پرداخت می کنید متفاوت باشد.

هم اکنون بیش از 31 دانشگاه پزشکی در اسپانیا وجود دارد که تعداد زیادی از آنها رشته پزشکی را با شهریه بسیار پایین ارائه می دهند. برای آشنایی بیشتر با شهریه رشته پزشکی در اسپانیا، در جدول زیر شهریه چند دانشگاه به عنوان نمونه آورده شده است.

دانشگاه گرانادا 757 یورو در سال اول
دانشگاه آلکالا 1568 یورو در سال اول
دانشگاه پمپئو فابرا 8500 یورو برای دانشجویان غیر اروپایی و 1248 یورو برای دانشجویان اروپایی
دانشگاه کاستیا-لامانچا 1230 یورو در سال اول
دانشگاه آلکالا 1568 یورو در سال اول
دانشگاه والنسیا 2500 یورو در سال

شرایط ورود به رشته پزشکی در اسپانیا

در ادامه برخی از شرایط لازم برای ورود به رشته پزشکی در اسپانیا را بررسی کرده ایم.

مدرک دیپلم 12 ساله

برای کسب بورسیه تحصیلی، باید دارای مدرک دیپلم 12 ساله باشید. گرچه اگر هنوز دیپلم خود را دریافت نکرده اید، پیشنهاد ما به شما ورود به کالج های پزشکی اسپانیا است.
با تحصیل سال آخر دوره دبیرستان، می توانید به راحتی زبان اسپانیایی را یاد بگیرید و برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های پزشکی اسپانیا آماده شوید.

داشتن شرایط سنی مناسب

با توجه به دانشگاه انتخابی ممکن است برای تحصیل در رشته پزشکی شرط سنی وجود داشته باشد. به عنوان مثال برای ورود به رشته پزشکی در بعضی از دانشگاه ها، باید زیر 25 سال سن داشته باشید.

قبولی در آزمون وردی دانشگاه

آزمون‌های ورودی رشته پزشکی در اسپانیا معمولاً شامل سوالاتی از دروس زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی می شوند. آزمون های ورودی ممکن است توسط خود دانشگاه برگذار شود یا مانند آزمون BMAT بین المللی باشند و اینکه باید در کدام آزمون شرکت کنید، کاملا به دانشگاه انتخابی شما بستگی خواهد داشت.

مدرک زبان اسپانیایی B2

رشته پزشکی در دانشگاه های دولتی اسپانیا، به زبان اسپانیایی و یا ترکیبی از زبان اسپانیایی و انگلیسی ارائه می شود. علاوه بر این تمامی دانشجویان، حتی دانشجویان دانشگاه های خصوصی، برای موفقیت در دوره رزیدنتی باید به زبان اسپانیایی تسلط داشته باشند.

شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی اسپانیا
شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی اسپانیا

شرایط کسب بورسیه پزشکی در اسپانیا

امکان تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا بسیار جذاب است، اما برای دستیابی به این هدف شرایطی وجود دارد. همانطور که گفتیم، تنها راه رسیدن به تحصیل رایگان در اسپانیا، کسب بورسیه تحصیلی است. بورسیه های تحصیلی، شرایط پذیرش مخصوص به خود را دارند که در ادامه برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد.

معدل یا GPA

یکی از نیازمندی های بورسیه های تحصیلی، داشتن معدل یا GPA مناسب است. نشان دادن برتری تحصیلی فرصت های بیشتری را در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می دهد پس اگر مدرک دیپلم خود را با معدل بالا کسب کرده ای شانس بیشتری برای تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا خواهید داشت.

محدودیت سنی

برخی از بورسیه های تحصیلی برای گروه‌های سنی خاصی طراحی شده‌اند و شما باید با بررسی شرایط هر بورسیه، این موضوع را بررسی کنید.

ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا
ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا

ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا برای تحصیل پزشکی

دانشگاه پمپئو فابرا (Pompeu Fabra University)

دانشگاه سالامانکا (University of Salamanca)

دانشگاه والنسیا (University of Valencia)

دانشگاه آلیکانته (University of Alicante)

دانشگاه خائن (University of Jaen)

دانشگاه گرانادا (University of Granada)

دانشگاه کورونیا (University of A Coruña)

دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا (University of Santiago de Compostela)

“به طور کلی، تحصیل پزشکی در اسپانیا رایگان نیست و منظور از رایگان، شهریه پایین دانشگاه های اسپانیا در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته جهان است.”

سوالات متداول

آیا تحصیل رایگان پزشکی در اسپانیا ممکن است؟

به صورت عمده خیر، گرچه شهریه دانشگاه های اسپانیا بسیار مناسب است و بورسیه های تحصیلی مختلفی وجود دارد که می توانند هزینه های شما را کاهش دهند، اما تحصیل رایگان در اسپانیا برای دانشجویان ایرانی متداول نیست.

تحصیل برای دانشجویان بین المللی در چه صورتی رایگان است؟

علاقه مندان به تحصیل رایگان در اسپانیا می توانند در دانشگاه های ارزان قیمت و مقرون به صرفه اسپانیا اپلای کنند و یا برای اخذ بورسیه تلاش کنند.

آیا در اسپانیا بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان غیر اروپایی وجود دارد؟

بله، اما رقابت برای دریافت این بورسیه ها بسیار زیاد است و فقط با داشتن رزومه تحصیلی قوی می توانید این بورسیه ها را کسب کنید.

آیا برای تحصیل در دانشگاه های اسپانیا نیاز به تسلط بر زبان اسپانیایی وجود دارد؟

بله، رشته های پزشکی در اکثر دانشگاه های دولتی اسپانیا به زبان اسپانیایی ارائه می شوند و برای ورود به این دانشگاه ها تسلط به زبان اسپانیایی یکی از نیازمندی های اصلی است.

سخن آخر

می دانیم که شرایط کنکور تجربی و دریافت پذیرش در رشته پزشکی در ایران هرسال سخت تر می شود، پس پیشنهاد می کنیم زمان با ارزش خود را با شرکت دوباره در کنکور هدر ندهید. پیشنهاد ما به شما مهاجرت تحصیلی به اسپانیا است. یکی از بهترین کشورهای جهان که دارای یک سیستم آموزشی بین المللی و برتر است.

شما می توانید با تحصیل رشته پزشکی در کشور اسپانیا، آینده تحصیلی و شغلی خود را تضمین کنید و در یکی از کشورهای پیشرفته جهان زندگی کنید و به یکی از شهروندان اتحادیه اروپا تبدیل شوید.

موسسه فرداد دانش، یکی از معتبرترین موسسات در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور می باشد و کارشناسان باتجربه ما می توانند به بهترین شکل ممکن شما را برای کسب پذیرش رشته پزشکی در اسپانیا راهنمایی کنند و در مسیر رسیدن به رویاهایتان چراغ راهنمای شما باشند. پس زمان را از دست ندهید و با ما تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx