صفر تا صد هزینه زندگی  دانشجویی در روسیه ۲۰۲۳ _۲۰۲۴

در این مقاله، قصد داریم تا به شما نشان دهیم که چگونه می توانید با بودجه مناسب و برنامه ریزی درست، از تحصیل در کشور روسیه لذت ببرید. ما در این مقاله در مورد هزینه های تحصیل، اقامت، غذا، حمل و نقل، سرگرمی و سایر هزینه های ضروری اطلاعات مفیدی به شما خواهیم داد تا بتوانید صفر تا صد هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه را تخمین بزنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و به شما کمک کند تا به رویای تحصیل در روسیه دست پیدا کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در کشور روسیه چقدر است؟

اگر به دنبال تحصیل در روسیه هستید، شاید خوشبختانه بدانید که روسیه یکی از ارزان ترین و بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است. روسیه دارای ۶۵۰ دانشگاه است که در آنها حدود ۳۰۰ هزار دانشجوی خارجی در رشته های مختلف تحصیل می کنند. روسیه همچنین به شما فرصت های زیادی برای دریافت بورس تحصیلی می دهد تا بتوانید به صورت رایگان و یا با هزینه ی بسیار پایین به تحصیل در این کشور بپردازید.

  • خورد و خوراک برای یک نفر تقریبا 100 دلار در ماه می‌شود.
  • هزینه مکالمه تلفن همراه در یک ماه تقریبا 10 دلار می‌شود.
  • اجاره خانه از 300 دلار به بالا در ماه
  • رفت و آمد و حمل و نقل تقریبا 40 دلار در ماه
  • اینترنت یک ماهه پر سرعت تقریبا 8 دلار در ماه
  • فست فود مانند مک دونالد، سانودیچ و نوشابه 5 دلار در ماه

هزینه و شهریه دانشگاه های دولتی روسیه 2023 – 2024

هزینه های دانشجویی کشور روسیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی مانند انگلیس، آمریکا و استرالیا بسیار پایین تر است. در لیست زیر، مقطع تحصیلی همراه با قیمت را برای شما عزیزان آورده ایم:

مقطع تحصیلی شهریه دانشگاه دولتی
لیسانس بین 1500 تا 10500 یورو
فوق لیسانس بین 1770 تا 5500 یورو
دکترا بین 950 تا 5000 یورو

 

شهریه دانشجویانی که مدارک حرفه ای خاص مثل پزشکی که واحد های عملی بیشتر و مدت طولانی را دارا هستند، بین 1500 تا 7500 یورو است.

هزینه ی اقامت دانشجویی در روسیه
هزینه ی اقامت دانشجویی در روسیه

هزینه خانه، آپارتمان و خوابگاه برای دانشجویان بین المللی روسیه

روسیه گزینه های مختلفی برای اقامت دارد. شما می توانید در خوابگاه، آپارتمان شخصی یا اجاره اتاق زندگی کنید. هزینه این گزینه ها بستگی به مکان و شهری که قرار دارید دارد. به طور متوسط، می توانید با پرداخت ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار در ماه، از زندگی در روسیه لذت ببرید. البته، شهرهای بزرگ و معروف مثل مسکو و سن پترزبورگ هزینه های بالاتری دارند. در اینجا به شما توضیحات بیشتری در مورد هر گزینه خواهم داد:

اجاره اتاق یا  Home Stay

یکی از بهترین و رایج ترین گزینه ها برای اقامت دانشجویان بین المللی در روسیه اجاره نشینی است. این گزینه به احتمال زیاد از خوابگاه دانشجویی نیز گرانتر تمام می‌شود اما این شانس را به فرد می‌دهد تا بیشتر با فرهنگ مردمان کشور روسیه آشنا شوند. اجاره اتاق برای زندگی دانشجویی کشور روسیه به طور متوسط حدود 125 هزار دلار در ماه خواهد بود که این مقدار با توجه به محل زندگی متغیر است.

خوابگاه دانشجویی در روسیه
خوابگاه دانشجویی در روسیه

خوابگاه دانشجویی یا Dormitory

در کشور روسیه خوابگاه دانشجویی از ماهی 7 تا 700 دلار متغیر است که بسیار به صرفه تر نسبت به اجاره آپارتمان خواهد بود. آشپزخانه و سرویس بهداشتی خوابگاه مشترک بوده، خوابگاه دانشجویی به درد افرادی می‌خورد که وسواس نداشته باشند. یکی از مزیت های خوابگاه این است که معمولا خوابگاه در محوطه دانشگاه قرار دارد، که نزدیک به امکانات ورزشی، فست فود، رستوران، کافه و… هستند.

یکی از فواید خوابگاه دانشجویی امکان معاشرت برای تقویت زبان یا تمرین و یادگیری دروس با سایر دانشجویان است. ظرفیت خوابگاه دانشجویی کم است، باید در اسرع وقت از طریق خود دانشگاه اقدام کنید.

آپارتمان شخصی یا Private apartment

تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی در روسیه مدت کمی را در خوابگاه می‌مانند و بعد از یک مدتی به سراغ اجاره آپارتمان می‌روند. آپارتمان شخصی بیشترین هزینه را دارد که در ادامه انواع آپارتمان ها با اجاره ی آنها را در لیست قرار داده ایم.

آپارتمان اجاره
تک خواب از 450 تا 680 دلار
دو خواب از 600 تا 950 دلار
سه خواب از 750 تا 1150 دلار

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه ، خورد و خوراک

اگر اهل خورد و خوراک هستید باید به ازای هر وعده غذایی حدود 8 دلار کنار بگذارید. برای قهوه هم باید 2 دلار و برای نوشیدنی ها مانند نوشابه باید 5/1 دلار هزینه کنید. سبد خوراکی یک دانشجوی روسی که شامل نان، سبزیجات، ماکارونی، گوشت، میوه، شیر و شکر می شود، حدود 4200 روبل یا 60 دلار در می‌آید، البته بر اساس فروشگاه و لوکیشنی که خرید می‌کنید قیمت ها متفاوت است. در ادامه به برخی از آیتم های خوراکی اشاره می‌کنیم:

  • رستوران معمولی یک وعده 8 دلار
  • فست فود یک وعده 5 دلار
  • یک لیوان قهوه 2 دلار
  • یک بطری کوچک آب 5/0 دلار
  • نان سفید کیلویی 5/0 دلار
  • شیر لیتری 9/0 دلار
  • برنج کیلویی 2/1 دلار
  • تخم مرغ دروازده عدد 28/1 دلار
  • پیاز و سیب زمینی کیلویی 5/0 دلار
  • سیب و پرتقال کیلویی 5/1 دلار
  • گوشت قرمز کیلویی 7 دلار
  • گوشت سفید کیلویی 85/3 دلار

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه، رفت و آمد

اکثر شهرهای روسیه، از نظر سیستم حمل و نقل، کشوری پیشرفته و توسعه یافته است. متروی معروف مسکو یکی از جاذبه های پایتخت کشور روسیه محسوب می‌شود. در شهر مسکو خرید یک بلیط حدود 1 دلار و یک کارت متروی دوماهه 37 دلار هزینه دارد. ناگفته نماند که این قیمت ها در شهرهای دیگر ارزان تر است. دانشجویان می‌توانند از تخفیف های مخصوص استفاده کنند، مثلا برای یک ماه رفت و آمد با مترو در مسکو فقط می‌توانید 6 دلار بپردازید. این تخفیف ها فقط شامل مترو نمی‌شود بلکه تمامی وسایل نقلیه عمومی را در برمی‌گیرد.

  • بلیط یک طرفه اتوبوس 7/0 دلار
  • بلیط اعتباری یک ماهه 30 دلار (برای دانشجویان 6 دلار)
  • کرایه تاکسی از 2 دلار به بالا
  • بنزین لیتری 67/0 دلار
  • هزینه زندگی دانشجویی در روسیه، هزینه های جانبی

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه، هزینه پوشاک:

کشور روسیه از لحاظ آب و هوایی معتدل نبوده، اما به هر حال کشوری سردسیری است و حتما باید کفش و لباس های زمستانی داشته باشید. مثلا خرید کت زمستانی در فروشگاه های مقرون به صرفه مثل Sportsmaster  یا Decathlon حدود 80 تا 110 دلار تمام می‌شود. قیمت یک تیشرت حدود 10 دلار و یک شلوار جین حدود 20 دلار یا کمی بالاتر قابل خرید است.

هزینه ملزومات پخت و پز:

در نظر بگیرید که امکانات خوابگاه در حد آیتم های کلی و عمده است در واقع شامل خرده ریزها مثل، ظروف و کتری و ابزار پخت و پز نمی‌شود. تمامی موارد که گفته شد حدود 50 تا 60 دلار قابل خریدار است.

هزینه زندگی دانشجویی در روسیه، هزینه قبض

دانشجویانی که آپارتمان شخصی را برای زندگی انتخاب می‌کنند، باید هزینه های آب، برق و گازشان را طبق قرارداد در همان مبلغ اجاره بپردازند. اما اگر بخواهند جدا حساب کنند، باید 70 تا 120 دلار هزینه کنند. همچنین مبلغی در حدود 10 دلار برای شارژ ماهیانه برای تلفن همراه لازم است.

سوالات پرتکرار

در کل هزینه دانشجویی در کشور روسیه چقدر است؟

در کل حدود 600 دلار در ماه برای یک دانشجوی روسی است در صورتی که دانشجو از خوابگاه استفاده کند و خرج اضافی و خصوصی نداشته باشد این رقم تا 300 دلار در ماه کاهش می‌یابد.

آیا مدارک دانشگاهی روسیه معتبرند؟

کشور روسیه سیستم آموزشی تکامل یافته ای دارد و از دانشگاه های سرشناسی برخوردار است.

سخن آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

در این مقاله، قصد داشتیم با هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه آشنا شوید و چند نکته و راهکار برای صرفه جویی و افزایش کیفیت زندگی در روسیه با شما در میان گذاشتیم. روسیه یک کشور جذاب و دوست داشتنی است که می تواند برای شما تجربه ای بیاد ماندنی باشد.

از شما تشکر می کنیم که تا اینجا با ما همراه بودید. اگر سوالی یا نظری در مورد این مقاله دارید، لطفا با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx