بورسیه تحصیل در خارج از کشور

گرفتن بورسیه تحصیلی خارج از کشور شاید در ابتدا بنظر دشوار برسد، ولی با دانستن یک سری موارد و رعایت کردن آنها شاید به راحتی بتوانید بورسیه تحصیلی کشور مورد علاقه خود را پیدا و انتخاب نمایید و به آرزوی خود دست یابید.

شاید اولین سوالی که برای شما پیش بیاید این باشد که برای تحصیل در خارج از کشور، از کجا می توانم بورسیه های تحصیلی مربوطه را پیدا کنم؟ اولین سوالی که در ادامه به آن سوال پاسخ خواهیم داد همین است.

با تیم فرداد دانش پاسارگاد در این مقاله همراه باشید تا هر آنچه لازم است در مورد بورسیه های تحصیلی بدانید را بخوانید و همیشه به یاد داشته باشید که در صورت داشتن هرگونه سوال دیگری می توانید با مشاوران موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس بگیرید.

چگونه بورسیه تحصیلی مورد نیاز خود را پیدا کنیم؟

 

اسکولارشیپ

 

در دانشگاهی که برای آن درخواست پذیرش می دهید

اکثر دانشگاه ها به جذب دانشجویان خارجی علاقه دارند، بنابراین بهترین فرصت شما برای پیدا کردن بورسیه تحصیلی خارج از کشور ، از طریق دانشگاهی است که برای آن درخواست می دهید. بسیاری از دانشگاه ها دارای کمک هزینه تحصیلی هستند که تحت شرایطی خاص آنها را اهدا می کنند. مثلا اگر بتوانید نمرات خاصی را یک آزمون دریافت کنید یا ثابت کنید که از لحاظ مالی توانایی پرداخت شهریه را ندارید و یا رزومه ای خاص و قوی داشته باشید، می توانند با توجه به شرایط خودتان این بورسیه ها را دریافت کنید و هزینه تحصیل خود را کاهش دهید.

برای دریافت کمک هزینه تحصیلی شما باید در یکی از دسته بندی های ذکر شده که در ادامه توضیح خواهیم داد قرار بگیرید، اما همیشه استثنا وجود دارد. در وب سایت دانشگاه مورد نظر مطالب بیشتری را بخوانید و اگر سوالی دارید حتما با آنها تماس بگیرید. به این ترتیب آنها ممکن است قبلا از اینکه درخواست خود را ارسال کنید، شما را بشناسند.

در کشوری که می خواهید در آن تحصیل کنید

بسیاری از کشورها بورس های تحصیلی متعددی را برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. یک نمونه کلاسیک، کمیسیون فولبرایت است که بورس های تحصیلی برای دانش آموزان بین المللی که می خواهند در ایالات متحده تحصیل کنند ارائه می دهد، یا روسیه که بعضی از بهترین بورسیه های تحصیلی را برای دانشجویان خارجی ارائه می دهد. اما نکته این است که شما می توانید این نوع بورس های تحصیلی را تقریبا در هر کشوری پیدا کنید.

در کشور خودتان

بسیاری از کشورها هنگام تحصیل در خارج از کشور وام و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان خود ارائه می دهند. بررسی کنید که چه کمک های مالی را می توانید از کشور خود یا کشور مقصد دریافت کنید. سازمان های زیادی درون کشور شما و یا در کشور مورد نظرتان وجود دارند که به دانش آموزان و دانشجویان با استعداد و بلند پرواز بورس های تحصیلی متعددی ارائه می دهند.

در دانشگاه فعلی و زادگاه خود

با مشاوران دانشگاه خود صحبت کنید و از آنها بپرسید که آیا کمک هزینه تحصیلی برای افرادی که می خواهند به تحصیلات خود در خارج از کشور ادامه دهند، ارائه می شود یا خیر. در صورت وجود این بورسیه ها می توانید برای آنها درخواست دهید و به یاد داشته باشید که اگر خوب تحقیق کنید می توانید بورسیه های تحصیلی پیدا کنید که بسیاری از مردم از آن بی خبر هستند.

موسسات مشاورین بورسیه تحصیلی خارج از کشور

بسیاری از موسسات اعزام دانشجو و مشاوران بورسیه های تحصیلی وجود دارند که می توانند به شما در یافتن کمک هزینه تحصیلی به صورت آنلاین کمک کنند. برخی از آنها رایگان هستند اما بسیاری از آنها هزینه ای برای ارائه خدمات خود دریافت می کنند. موسسه فرداد دانش پاسارگاد از تیمی با تجربه و کار آزموده تشکیل شده است و دارای سالها تجربه در زمینه کسب انواع بورسیه های تحصیلی در زمینه ها مختلف و از کشورهای مختلف (مانند آلمان، ایتالیا، روسیه، لیتوانی و …) است، پس حتما برای دریافت راهنمایی بیشتر با ما تماس برقرار کنید. برای دریافت مشاوره تخصصی بورسیه تحصیلی روسیه می توانید از فرداد دانش پاسارگاد کمک بگیرید.

موسسات اعزام دانشجو

نحوه درخواست بورسیه تحصیلی خارج از کشور

 مسئله بعدی ارسال درخواست و مدارک مورد نیاز به سازمان مربوطه برای دریافت بورسیه تحصیلی است. در این زمینه، هر دانشگاه، سازمان و یا مرکزی قوانین خاص خود را دارد، پس باید تحقیقات خود را با دقت کامل انجام دهید و حتما برای هر جایی که قصد ارسال درخواست دارید، از همان جا لیست مدارک مورد نیازشان را دریافت کنید و بعد از تکمیل برای آنها ارسال کنید.

نکات مهم دیگری نیز وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح خواهیم داد.

سازماندهی و اولویت بندی مدارک و ارسال به موقع درخواست

حتما در زمان تحقیق در مورد بورس های تحصیلی یادداشت برداری کنید. مبلغ کمک هزینه تحصیلی، مدارکی که شما نیاز دارید آماده کنید، مهلت تعیین شده و افرادی که واجد شرایط هستند را به یاد داشته باشید. هنگامی که تحقیقات خود را تکمیل کردید، باید بورس های تحصیلی را که پیدا کرده اید، اولویت بندی کنید. برای دریافت کدام بورس تحصیلی شانس بیشتری دارید؟ کدام یک ارزشمندترین است؟ مهلت تعیین شده برای کدام یک نزدیک تر است؟

این ها فقط تعدادی از سوالاتی است که باید از خود بپرسید و حتما جواب آنها را پیدا کنید. آگاهی از این موارد می تواند شانس پذیرش شما را افزایش دهد.

برای بورسیه های مختلف درخواست دهید

هر چه بیشتر برای بورس های تحصیلی اقدام کنید، شانس بیشتری برای دریافت خواهید داشت و شاید خوش شانس بوده و بیش از یک بورس تحصیلی دریافت کنید. اما مطمئن شوید که برای هر درخواستی که می دهید، تلاش لازم و کافی را کرده باشید، حتی بهتر است با موسساتی که در زمینه تحصیل در خارج از کشور مشاوره ارائه می دهند تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در نظر داشته باشید یک درخواست نیمه کاره و ناقص شانس کمی برای دریافت بورس تحصیلی خواهد داشت، بنابراین ۵ درخواست خوب بهتر از ۱۰ درخواست بد و ناقص است.

بورسیه شدن در تحصیل

در اسرع وقت درخواست خود را برای مرکز مورد نظرتان ارسال کنید

دانشگاه ها بزرگترین مراکز برای ارائه بورس های تحصیلی هستند. بسیاری از دانشگاه ها به شما اجازه می دهند برای بورس های تحصیلی، همزمان با ارائه درخواست خود برای تحصیل در آنجا، اقدام کنید. آنها فقط بورس های تحصیلی را به دانشجویان پذیرفته شده ارائه می دهند و از آنجا که تعداد بورس های تحصیلی محدود است باید قبل از شروع دوره و در اسرع وقت باید برای آنها اقدام کنید (بیش از شش ماه قبل از شروع دوره تان) تا شانس خود را برای دریافت کمک هزینه تحصیلی افزایش دهید.

چه مدارکی را باید در درخواست خود قرار دهیم

همانطور که در بالا گفتیم، این موضوع برای بورسیه های مختلف، متفاوت است، بنابراین ابتدا مطمئن شوید که همه مدارک لازم را دارید و بعد از آن درخواست خود را ارسال کنید. مدارکی که معمولا درخواست می شوند شاملCV، رزومه، نامه درخواست، یک رونوشت از نمرات، اسناد کمک مالی و توصیه نامه هستند. بیایید به برخی از این موارد نگاه دقیق تری بیندازیم.

نامه درخواست

نامه درخواست شما برای دریافت بورس تحصیلی بسیار مهم است، بنابراین نباید فقط به سرعت چیزی بنویسید و آن را درون پاکت قرار دهید. باید روی آن کار کنید و زمان کافی را صرف این کار کنید. درخواست خود را به صورت بخش بخش بنویسید. اطمینان حاصل کنید که می توانید خواننده درخواست را متقاعد کنید و می توانید به خوبی نشان دهید که چرا می خواهید در این دانشگاه یا برنامه خاص تحصیل کنید و چرا به این بورس تحصیلی نیاز دارید.

پرشور، شخصی و جذاب باشید شاید بتوانید یک داستان از زندگی خود بگویید که تاثیرگذار باشد. اما حتما به شرایط بورسیه تحصیلی و آنچه سازمان مد نظر دارد هم توجه کنید و اگر محدودیتی برای تعداد کلماتی که می توانید استفاده کنید وجود داشته باشد، آن را نیز رعایت کنید. هنگامی که یک نامه خوب نوشتید، آن را یکباره به تمامی مراکز مد نظر خود ارسال نکنید، سعی کنید درخواست خود را برای هر مرکز شخصی سازی کنید و بعد آن را ارسال کنید.

توصیه نامه

برای بسیاری از بورسیه های تحصیلی شما نیاز به یک توصیه نامه خواهید داشت. این توصیه نامه نباید توسط دوست یا آشنایان شما یا شخص دیگری که با شما ارتباط شخصی داشته باشد نوشته شود. این نامه باید توسط یک استاد، کارفرما یا مربی نوشته شود و یک دید حرفه ای به استعدادهای شما داشته باشد.

اگر قصد دارید که برای چندین بورس تحصیلی درخواست دهید، می توانید از افرادی که این نامه را برای شما نوشته اند بخواهید که بیش از یک کپی امضا شده از نامه را در اختیار شما قرار دهند و اطمینان حاصل کنید که جزئیات غیر ضروری مانند نام بورس تحصیلی که شما می خواهید برای آن درخواست دهید، در این نامه ها نوشته نشده باشد. همچنین به یاد داشته باشید که از استادان خود برای نوشتن این توصیه نامه ها تشکر کنید.

درخواست بورسیه تحصیلی

درخواست خود را برجسته جلوه دهید

برای بورس های تحصیلی رقابتی، مهم است که درخواست شما متفاوت از سایرین باشد. یک رزومه تحصیلی عالی و یا یک نامه درخواست الهام بخش می تواند آغاز خوبی باشد. همیشه در نظر داشته باشید که برای کدام کشور و با چه فرهنگی درخواست خود را می فرستید، با استفاده از این دانش می توانید درخواست خود را برجسته تر از دیگران به نمایش بگذارید. مثلا روسیه را در نظر بگیرید؛ موسیقی، ادبیات، نقاشی، هنر مینیاتور و رقص در رشد فرهنگ این کشور تاثیر زیادی داشته اند، پس شما با دانستن این موارد و استفاده از انها، می توانید شانس خود را در گرفتن بورسیه تحصیلی ارتقاء دهید.

اگر شما قابلیت های قوی یا شایستگی های خاصی دارید، می توانید آنها را ذکر کنید. در صورتی که در مقابل دوربین راحت هستید می توانید یک ویدئوی یوتیوب ضبط کرده و لینک و کد QR آن را در نامه خود قرار دهید.

با این حال کاری که ممکن است برای یک بورسیه تحصیلی مفید باشد، ممکن است برای یک مورد دیگر کاربردی نداشته باشد. گاهی اوقات بهتر است که کاملا رسمی باشید. سعی کنید که یک احساس تاثیرگذار در سازمان مورد نظر خود ایجاد کنید. اگر قبلا با آنها تماس گرفته باشید، ممکن است شما را به یاد داشته باشند که این موضوع می تواند مفید باشد.

درخواست خود را ثبت کنید

همیشه قبل از مهلت اعلام شده درخواست خود را ثبت کنید. اطمینان حاصل کنید که همه ی چیزهای لازم را در پرونده خود قرار داده اید. نامه درخواست و CV خود را چندین بار برای پیدا کردن هر گونه غلط املایی یا خطاهای دستوری بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که آدرس و برچسب روی پاکت درست باشد یا اگر از طریق ایمیل درخواست خود را ارسال می کنید، از درست بودن آدرس ایمیل اطمینان حاصل کنید. فراموش نکنید که حتما نامه درخواست را امضا کرده و جزئیات تماس خود را وارد کنید. حالا برای ارسال درخواست خود آماده اید.

 شانس دریافت بورسیه تحصیلی خارج از کشور

در هر کشوری شرایط دریافت بورسیه های تحصیلی متفاوت است. شما باید با توجه به شرایطی که دارید کشوری را انتخاب کنید که راحت تر به شما بورسیه اعطا کند و باید در این انتخاب دقت زیادی به خرج دهید. پیشنهاد می کنیم که برای افزایش احتمال موفقیت تان، حتما با کارشناسان و افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

نکته مهم دیگر در این زمینه، مقطع تحصیلی مورد نظر شما برای دریافت بورسیه تحصیلی است و این  موضوع می تواند تاثیر زیادی در شانس شما برای دریافت بورسیه داشته باشد. معمولا برای تحصیل در دوره کارشناسی بورسیه های کمتری ارائه می شود، اما از طرفی دانشجویان این مقطع شانس تحصیل رایگان در کشورهای زیادی را دارند. در ادامه به صورت مختصر در باره اینکه چه کسانی شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیلی دارند صحبت خواهیم کرد.

شانس دریافت بورس تحصیل

دانشجویان دوره کارشناسی ارشد

به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد، شما می توانید در طول تحصیل تجربه زیادی کسب کنید و می توانید در دانشگاه خود به عنوان دستیار استاد و یا در تیم اداری کار کنید.

در مورد کسب بورسیه تحصیلی به این نکته دقت کنید که مبلغ پرداختی دانشگاه های مختلف ممکن است متفاوت باشد. مثلا این احتمال وجود دارد که بورسیه یک دانشگاه حتی هزینه های زندگی شما را پوشش دهد در حالی که در دانشگاه دیگر ممکن است تنها یک حقوق عادی به حساب شما واریز شود یا فقط قسمتی از شهریه پوشش داده شود. پس در زمان ارسال درخواست خود به این موضوع دقت کنید.

دانشجویان دکترا

اگر قصد دارید برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور بروید، شانس خوبی برای دریافت بورسیه تحصیلی خواهید داشت. در این مقطع تحصیلی و حرفه ای، شما می توانید در زمینه های مختلف برای دانشگاه یک مهره ارزشمند باشید، زمینه هایی مانند تدریس یا انجام تحقیقات. به همین دلیل است که دریافت پذیرش در مقطع دکتری معمولا مانند کار کردن است و به شما حقوق پرداخت می شود.

دانشجویان با استعداد

دانشجویانی که رزومه تحصیلی برجسته ای دارند احتمال پذیرفته شدن درخواست شان بیشتر است، به خصوص اگر شما در امتحان های ورودی مورد نیاز نیز نتایج خوبی کسب کنید. اگر شما دانشجوی ممتازی هستید و دانشگاهی که قصد دارید برای آن درخواست دهید دانشگاهی متوسط باشد، احتمال پذیرش شما بیشتر نیز می شود، چرا که این دانشگاه ها به دنبال جذب دانشجویان عالی هستند تا بتوانند رتبه دانشگاه خود را بهبود بخشند به این نکته توجه داشته باشید که یک دانشگاه متوسط در یک کشور اروپایی پیشرفته می تواند چندین پله از یک دانشگاه متوسط در کشور ما بهتر و قوی تر باشد و آینده بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

دانشجویان با مهارت های خاص

بسیاری از دانشگاه ها برای دانشجویان برتر در موضوعات خاص بورسیه های خاص در نظر می گیرند. به عنوان مثال دانشجویانی که در زمینه ورزش، موسیقی یا موضوعات مشابهی مهارت دارند، می توانند با ارائه مدارک مورد نیاز این بورسیه ها را دریافت کنند و هزینه تحصیل خود را از این طریق تامین کنند. این دانشجویان برای دانشگاه ها اهمیت خاصی دارند چرا که می توانند تیم دانشگاه را تقویت کنند و در صورت کسب مقام اعتبار دانشگاه را افزایش دهند.

عدم توانایی پرداخت شهریه

کشورهایی وجود دارند که اگر شما بتوانید ثابت کنید که توان مالی کافی برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی را ندارید، به راحتی بورسیه های تحصیلی مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند. در بعضی از موارد مدارک زیادی نیز از شما درخواست نمی شود و این فرایند به راحتی قابل انجام است. فقط از آنجا که فرصتی برای اشتباه وجود ندارد، بهتر است به خوبی تحقیقات لازم را انجام دهید و به کمک افراد متخصص پرونده خود را جلو ببرید.

سخن آخر در مورد بورسیه تحصیلی خارج از کشور

اگر با هیچ یک از موارد بالا مطابقت ندارید، ناامید نشوید. بورسیه های تحصیلی زیادی وجود دارد که دانشجویان بسیار کمی برای آنها درخواست می دهند و شما شانس زیادی در دریافت آنها دارید، بنابراین در این زمینه هر چه تلاش بیشتری کنید، شانس بیشتری خواهید داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که در مقطع کارشناسی، بورسیه های تحصیلی کمی وجود دارد که علاوه بر هزینه تحصیل، هزینه زندگی شما را نیز پوشش دهد. بنابراین برای تحصیل در این مقطع (با توجه به این موضوع که زمان تحصیل بین 3 تا 4 سال است) باید مقداری سرمایه اولیه داشته باشید و یا به کشوری بروید که تحصیل در آن رایگان است. البته اگر شما یک ورزشکار در سطح ملی هستید یا برخی از مهارت ها یا ویژگی های ذکر شده در بالا را دارید، احتمال دریافت بورسیه تحصیلی کامل نیز برای شما وجود دارد.

بورس تحصیلی با فرداد دانش پاسارگاد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx