موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

آشنایی با سیستم آموزشی ایتالیا

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید و مایل به آشنایی با سیستم آموزشی این کشور هستید، این مقاله یک راهنمای جامع برای درک ساختار سیستم آموزشی ایتالیا است. در ادامه با سطوح مختلف آموزشی در ایتالیا و اهداف آموزشی هر دوره آشنا خواهید شد. اگر در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا کنجکاو هستید، کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد با بیش از یک دهه تجربه، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

مقاطع تحصیلی ایتالیا
مقاطع تحصیلی ایتالیا

سطوح مختلف سیستم آموزشی ایتالیا

آموزش در ایتالیا از سن ۶ سالگی شروع می شود و تا ۱۶ سالگی اجباری است. این دوره از تحصیل به ۵ بخش تقسیم می شود:

۱ پیش دبستانی یا کودکستان (غیر اجباری) برای کودکان ۳ الی ۶ ساله می باشد.

۲ ابتدایی: این دوره برای کودکان ۶ الی ۱۱ ساله می باشد.

۳ مدارس متوسطه مقدماتی: این دوره برای دانش آموزان ۱۱ الی ۱۴ سال می باشد.

۴ مدارس متوسطه تکمیلی: این دوره شامل انواع متفاوت تحصیلات است و برای دانش آموزان ۱۵ الی ۱۹ سال می باشد.

۵ دوره آموزشی حرفه ای: این دوره به صورت اختیاری بوده و افراد با سنین ۱۶ الی ۲۵ سال یا بالاتر می توانند در این دوره به تحصیل بپردازند.

مقطع کودکستان (پیش دبستانی)

دوره مهد کودک یا پیش دبستانی اولین مرکز تحصیل در ایتالیا بوده و بصورت اختیاری (غیر اجباری) می باشد. کودکان از ۳ تا ۶ سالگی می توانند در این مراکز مشغول به تحصیل شوند.

مهمترین اهداف مقطع پیش دبستانی (کودکستان):

  • افزایش خلاقیت
  • تقویت گفتار کودکان
  • استقلال طلبی کودکان
  • شناخت طبیعت، زمان و اشیاء
  • تقویت ادای صحیح کلمات و حروف
  • شناخت اعضای حرکتی و اعضاء بدن
  • برقراری ارتباط صحیح با دیگران (پرورش برخوردهای اجتماعی)

مقطع ابتدایی

تحصیلات ابتدایی در کشور ایتالیا به صورت اجباری از ۶ سالگی شروع می شود و کودکان تا سن ۱۱ سالگی این دوره را سپری می کنند. مدارس ابتدایی ایتالیا به دو صورت دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند. تحصیل در مدارس دولتی ایتالیا برای شهروندان این کشور و دانش آموزان خارجی که اقامت دائم دارند به صورت رایگان امکان پذیر است و دروس به زبان ایتالیایی در این مدارس ارائه می شود

آیا امکان تحصیل فرزندم در دانشگاه دولتی ایتالیا وجود دارد؟
آیا امکان تحصیل فرزندم در دانشگاه دولتی ایتالیا وجود دارد؟

مدارس دولتی و خصوصی ایتالیا:

برای ورود به مدارس دولتی ایتالیا، دانش آموزان می بایست قیم قانونی داشته باشند، درغیر این صورت دانش آموزان بین المللی می بایست در مدارس خصوصی (شبانه روزی) ایتالیا مشغول به تحصیل شوند. مدارس دولتی دارای کیفیت بالایی هستند و کیفیت آموزش در این مدارس کمتر از مدارس خصوصی نیست. ساعت آموزش به طور معمول ۲۷ ساعت در هفته است، که در سال دوم به ۳۰ ساعت افزایش می یابد تا به یادگیری یک زبان خارجی (انگلیسی) بپردازند. دروس در مدارس خصوصی به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود.

مطالب درسی که در این دوره آموزش داده می شود:

  • فن آوری
  • هنر و یک زبان خارجی
  • ریاضیات، علوم و تربیت بدنی
  • تاریخ، مطالعات اجتماعی، موسیقی و جغرافیا
  • معمولا یک معلم برای درس دینی نیز وجود دارد.

در پایان کلاس پنجم، دانش آموزان ملزم به شرکت در آزمون پایان سال برای ورود به مقطع متوسطه مقدماتی هستند.

مدارس متوسطه مقدماتی SCUOLA MEDIA

پس از اتمام دوره ابتدایی دانش آموزان از سن ۱۱ سالگی وارد مقطع متوسطه مقدماتی (راهنمایی) می شوند. طول این دوره ۳ سال و تا ۱۴ سالگی می باشد.  مقطع متوسطه مقدماتی از سه پایه تحصیلی اول، دوم و سوم تشکیل شده است ودانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه، برای ادامه تحصیل یکی از انواع مختلف رشته ها را انتخاب می کنند.

دانش آموزان برای ورود به دوره ی  Scuola Media، باید مدرک مقطع ابتدایی را داشته باشند. از دانش آموزان غیر بومی علاوه بر مدرک پایان دوره ابتدایی، آزمون هوش و استعداد نیز گرفته می شود.

بیشتر مدارس مقطع متوسطه مقدماتی توسط دولت حمایت مالی می شوند که ۳/۹۶ درصد از دانش آموزان این رده سنی را شامل می شود. آموزش متوسطه مقدماتی مانند مقطع ابتدایی در مدارس دولتی رایگان است و در صورت تحصیل در مدارس خصوصی دانش آموزان ملزم به پرداخت هزینه متناسب با مدرسه انتخابی می باشند. کلاس های آموزش مقطع متوسطه مقدمــاتی حدود ۳۰ الی ۳۹ ساعت در هفته می باشد. در این دوره علــوم پایه و ریاضیــات پــایه از اهمیت ویــژه ای برخوردارند.

ارزیابی تحصیلی

امتحان پایانی آموزش متوسطه مقدماتی (اسامه دی لینزا مدیا) از ۳ امتحان کتبی (زبان ایتالیایی، ریاضیات و یک زبان خارجی) و یک مصاحبه بین رشته ای از کلیه دروس امتحانی تشکیل می گردد. در پایان سال تحصیلی و بعد از ارزیابی نهایی، مدرک دیپلمای دی لینزا مدیا به دانش آموزان اعطا می شود.
مدرک فوق بر مبنای طبقه بندی ارزشیابی تحصیلی تحت عناوین عالی، بسیار خوب و متوسط به دانش آموزان ارائه می گردد.

مدارس متوسطه تکمیلی

بعد از پایان دوره آموزشی اجباری و گذراندن امتحان دوره متوسطه مقدماتی، دانش آموزان می توانند در دوره های تحصیلی سه، چهار یا پنج ساله شرکت کنند، این دوره شامل سنین ۱۴ تا ۱۹ سال می شود.

دوره تکمیلی متوسطه اجباری نیست و هنوز رسما به عنوان بخشی از آموزش بنیادی محسوب نمی شود، اگر چه نسبت بالایی از فارغ التحصیلان دوره آموزش اجباری در این دوره ثبت نام می کنند.

آموزش متوسطه تکمیلی به گروههای ذیل تقسیم می شود:

  • کلاسیک
  • هنری
  • فنی
  • حرفه ای

شرایط ورودی
شرایط ورودی هر دانش آموزی که به احراز مدرک پایانی آموزش مقدمـاتی متوسطـه (دیپلمــادی لینزامدیا) نایل آمده باشد، از مجوز حضور در کلاس های آموزش تکمیلی متوسطه برخوردار خواهد بود و می تواند در یکی از دوره های آموزش متوسطه که در بالا به آنها اشاره کردیم شرکت کنند.

مراکز آموزشی

دبیرستان های کلاسیک که به مطالعه کلاسیک با عنوان (ارویند کلاسیکو) می پردازند. دوره آموزشی این مدارس پنج سال مطالعه را شامل می شود که به دو دوره سازمان یافته (دوره دو ساله تکمیلی با عنوان جیناسیو و دوره سه ساله مقدماتی قبل از تشکیل اسکولامدیا) تقسیم می شود.

دبیرستان های علمی (لایسئو سانیتینیکو)

دوره آموزشی مدارس فوق از یک دوره پنج ساله تشکیل می شود که بر آموزش علمی در یک دوره سه ساله تاکید می کند.

دبیرستان های هنر(لایسئوآرتیستیکو)

دوره آموزشی مدارس فوق چهار سال طول می کشد و به دو بخش سازمان یافته (هنر های تصویری، طراحی صحنه و معماری) تقسیم می گردد.

مدرسه هنرهای کاربردی (اینسبیتیودآرت)

دوره آموزشی مدارس فوق پنج سال به طول می انجامد و به بخش های سازمان یافته متکـــی بر احـــراز تخصص های هنری نظیر نقاشی تزئینی ، مجسمه سازی تزئینی ، هنرهای گرافیک ، هنرهای کاربردی ، چوبی ، سرامیک ، فلزی و غیره منتهی خواهد شد.

مدرسه موسیقی

دوره آموزشی مدارس فوق به آموزش مقدماتی ۳ ساله مشتمل می شود.

اهداف کلی مراکز آموزش تکمیلی متوسطه

  • تربیت نیروی فنی مورد نیاز حوزه اقتصــــــادی و صنــایع کشــور از طریق ارائه دوره های آموزشی فنی در استیتیوتی تکنیک (مدارس فنی)
  • آماده سازی جوانان جهت حضور در مراکز دانشگاهی به واسطه برگزاری دوره های آموزشی در لایسئو کلاسیکو (دبیرستان های کلاسیک)
  • تربیت نیرو و کادر آموزشی مورد نیاز مدارس کشور به واسطه آموزش افراد لایق در استیتیوتی ماگیترالی (مدارس تربیت معلم)
  • تربیت نیروی حرفــه ای مورد نیــاز حوزه اقتصاد و صنایع کشور از طریق ارائه دوره های آموزشی در استیتیوتی پروفشنال (مدارس حرفه ای)

ارزیابی تحصیلی در ایتالیا

در پایان مقطع آموزش تکمیلی متوسطه، دانش آموزان در آزمون نهایی این مقطع با عنوان (اسامه دی استاتو) شرکت می کنند. تمامی دانش آموزان مدارس دولتی و مدارس رسمی که موفق به گذراندن سال آخر دوره متوسطه شده اند، می توانند در این آزمون شرکت کنند. آزمون نهایی مقطع تکمیلی متوسطه از سه آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی تشکیل می شود و به دانش آموزان موفق در آزمون نهایی گواهینامه دیپلم متوسطه اعطا می شود.

مدارس برتر ایتالیا

  • مدرسه بین المللی مونزا
  • مدرسه سنت لوئیس
  • مدرسه خصوصی میلان
  • مدرسه سنت استفان
  • مدرسه بین المللی سیه نا
  • مدرسه بین المللی مودنا
  • مدرسه بین المللی رنسانس
  • مدرسه بین المللی کومو

سوالات متداول

آیا بعد از مهاجرت، می تونم فرزندم را در مدارس دولتی ایتالیا ثبت نام کنم؟

بله، به عنوان یک مهاجر در ایتالیا، فرزندان شما به مدارس دولتی دسترسی خواهند داشت که آموزش بدون شهریه ارائه می دهد.

فرزندان من از چه سنی می توانند در ایتالیا تحصیل کنند؟

در ایتالیا معمولاً بسته به تاریخ تولد و مقررات محلی، کودکان در سن 3 یا 4 سالگی شروع به حضور در مهد کودک می‌کنند.

آیا مانع زبانی در مدارس ایتالیایی برای کودکان غیرایتالیایی زبان وجود دارد؟

برخی از مدارس دولتی در ایتالیا برای دانش آموزان غیر ایتالیایی زبان، به ویژه در شهرهای بزرگ، پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، مدارس بین المللی خصوصی با برنامه های انگلیسی زبان در شهرهای بزرگتر در دسترس هستند.

چطور می تونم تو ایتالیا برای فرزندم مدرسه مناسب پیدا کنم؟

در مورد مدارس محلی در منطقه ای که قصد اقامت دارید تحقیق کنید. از مدارس دیدن کنید، با معلمان صحبت کنید و برنامه درسی و فعالیت های فوق برنامه را در نظر بگیرید تا بهترین مدرسه برای نیازهای فرزندان خود را پیدا کنید. مشورت با سفارت ایران در ایتالیا هم می تواند مفید باشد.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله، پاسخ سوالات خود در مورد سیستم آموزشی ایتالیا را پیدا کرده باشید. اگر سوال دیگری دارید کارشناسان متخصص و کارآزموده ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx