آشنایی با مدارس و سیستم آموزشی ایتالیا

اگر قصد مهاجرت به ایتالیا را دارید و مایل به آشنایی با سیستم آموزشی این کشور هستید، این مقاله یک راهنمای جامع برای درک ساختار سیستم آموزشی ایتالیا است. در ادامه با سطوح مختلف آموزشی در مدارس ایتالیا آشنا خواهید شد. چنانچه در مورد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا کنجکاو هستید، کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد با بیش از یک دهه تجربه، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سطوح مختلف آموزشی در مدارس ایتالیا

آموزش در ایتالیا از سن ۶ سالگی شروع می شود و تا ۱۶ سالگی اجباری است. این دوره از تحصیل به ۵ بخش تقسیم می شود:

۱ پیش دبستانی یا کودکستان (غیر اجباری) برای کودکان ۳ الی ۶ ساله می باشد.

۲ ابتدایی: این دوره برای کودکان ۶ الی ۱۱ ساله می باشد.

۳ مدارس متوسطه مقدماتی: این دوره برای دانش آموزان ۱۱ الی ۱۴ سال می باشد.

۴ مدارس متوسطه تکمیلی: این دوره شامل انواع متفاوت تحصیلات است و برای دانش آموزان ۱۵ الی ۱۹ سال می باشد.

۵ دوره آموزشی حرفه ای: این دوره به صورت اختیاری بوده و افراد با سنین ۱۶ الی ۲۵ سال یا بالاتر می توانند در این دوره به تحصیل بپردازند.

معرفی مدارس برتر ایتالیا

  • مدرسه بین المللی مونزا
  • مدرسه سنت لوئیس
  • مدرسه خصوصی میلان
  • مدرسه سنت استفان
  • مدرسه بین المللی سیه نا
  • مدرسه بین المللی مودنا
  • مدرسه بین المللی رنسانس
  • مدرسه بین المللی کومو
مقاطع مختلف آموزشی در مدارس ایتالیا
مقاطع مختلف آموزشی در مدارس ایتالیا

مقطع کودکستان در ایتالیا (پیش دبستانی)

دوره مهد کودک یا پیش دبستانی، اولین دوره تحصیلی در ایتالیا بوده و بصورت اختیاری (غیر اجباری) می باشد. کودکان از ۳ تا ۶ سالگی می توانند در این مدارس مشغول به تحصیل شوند.

مقطع ابتدایی در ایتالیا

تحصیلات اجباری در کشور ایتالیا با دوره ابتدایی شروع می شود. دوره ابتدایی از ۶ سالگی شروع و 5 سال ادامه دارد. مدارس ابتدایی ایتالیا به دو صورت دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت هستند. تحصیل در مدارس دولتی ایتالیا برای شهروندان این کشور و دانش آموزان خارجی که اقامت دائم دارند به صورت رایگان امکان پذیر است. دروس دوره ابتدایی به زبان ایتالیایی در مدارس ارائه می شود.

ساعت آموزش به طور معمول ۲۷ ساعت در هفته است، که در سال دوم به ۳۰ ساعت افزایش می یابد تا به یادگیری یک زبان خارجی (انگلیسی) بپردازند. در مدارس خصوصی کلاس ها به دو زبان ایتالیایی و انگلیسی ارائه می شود.

مدارس متوسطه مقدماتی SCUOLA MEDIA

پس از اتمام دوره ابتدایی، دانش آموزان از سن ۱۱ سالگی وارد مقطع متوسطه مقدماتی (راهنمایی) می شوند. طول این دوره ۳ سال است.  مقطع متوسطه مقدماتی از سه پایه تحصیلی اول، دوم و سوم تشکیل شده است ودانش آموزان پس از پایان دوره متوسطه، برای ادامه تحصیل یکی از انواع مختلف رشته ها را انتخاب می کنند.

مدارس متوسطه تکمیلی

بعد از پایان دوره متوسطه مقدماتی و گذراندن امتحان دوره ، دانش آموزان می توانند با توجه به انتخاب رشته و نوع مدرسه، در دوره های تحصیلی سه، چهار یا پنج ساله شرکت کنند، این دوره شامل سنین ۱۴ تا ۱۹ سال می شود که در پایان دوره مدرک دیپلم به دانش آموزان ارائه می شود.

ارزیابی تحصیلی در ایتالیا

در پایان مقطع آموزش تکمیلی متوسطه، دانش آموزان در آزمون نهایی این مقطع با عنوان (اسامه دی استاتو) شرکت می کنند. تمامی دانش آموزان مدارس دولتی و خصوصی که موفق به گذراندن سال آخر دوره متوسطه شده اند، می توانند در این آزمون شرکت کنند. آزمون نهایی مقطع تکمیلی متوسطه از سه آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی تشکیل می شود و به دانش آموزان موفق در آزمون گواهینامه دیپلم متوسطه اعطا می شود که مجوز ورود به مقطع آموزش عالی و دانشگاه است.

آیا امکان تحصیل به زبان انگیسی در مدارس ایتالیا وجود دارد؟!
آیا امکان تحصیل به زبان انگیسی در مدارس ایتالیا وجود دارد؟!

سوالات متداول

آیا بعد از مهاجرت، می تونم فرزندم رو در مدارس دولتی ایتالیا ثبت نام کنم؟

بله، به عنوان یک مهاجر در ایتالیا، فرزندان شما به مدارس دولتی دسترسی خواهند داشت که آموزش بدون شهریه ارائه می دهد.

فرزندان من از چه سنی می توانند در ایتالیا تحصیل کنند؟

در ایتالیا معمولاً بسته به تاریخ تولد و مقررات محلی، کودکان در سن 3 یا 4 سالگی شروع به حضور در مهد کودک می‌کنند.

آیا مانع زبانی در مدارس ایتالیایی برای کودکان غیرایتالیایی زبان وجود دارد؟

برخی از مدارس دولتی در ایتالیا برای دانش آموزان غیر ایتالیایی زبان، به ویژه در شهرهای بزرگ، پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، مدارس بین المللی خصوصی با برنامه های انگلیسی زبان در شهرهای بزرگتر در دسترس هستند.

چطور می توانم در ایتالیا برای فرزندم مدرسه مناسب پیدا کنم؟

در مورد مدارس محلی در منطقه ای که قصد اقامت دارید تحقیق کنید. از مدارس دیدن کنید، با معلمان صحبت کنید و برنامه درسی و فعالیت های فوق برنامه را در نظر بگیرید تا بهترین مدرسه برای نیازهای فرزندان خود را پیدا کنید. مشورت با سفارت ایران در ایتالیا هم می تواند مفید باشد.

سخن آخر

امیدواریم با مطالعه این مقاله، پاسخ سوالات خود در مورد سیستم آموزشی ایتالیا را پیدا کرده باشید. اگر سوال دیگری دارید کارشناسان متخصص و کارآزموده ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد آماده ارائه مشاوره به شما عزیزان هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx