صفر تا صد هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان 2024

هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان چگونه است؟ چه چالش هایی وجود دارد و هزینه های زندگی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی چگونه خواهد بود؟ اینها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مقاله به آنها پاسخ دهیم.

بگذارید در همین ابتدا بگوییم که دانشجویان بین المللی در آلمان زندگی بسیار مطلوبی دارند و از سطح رفاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این، امکان تحصیل رایگان در آلمان و شانس بالای اشتغال پس از تحصیل، باعث شده آلمان همیشه یک مقصد محبوب برای دانشجویان بین المللی باشد. در صورتی که به فکر مهاجرت تحصیلی به آلمان هستید، باید با فرهنگ و سنت های این کشور آشنا شوید و هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور را بررسی کنید، کافی است به خواندن همین مقاله که توسط تولید تیم محتوای فرداد دانش با همکاری کارشناسان موسسه برای شما آماده شده، بپردازید.

زمان مطالعه: 4 تا 6 دقیقه

مزایای تحصیل در آلمان
مزایای تحصیل در آلمان

مزایای تحصیل و زندگی در آلمان

  • امکان اشتغال در زمان تحصیل و پس از آن
  • قوانین آسان دریافت اقامت دائم و پاسپورت
  • تحصیل رایگان
  • سطح امنیت بالا
  • ویزای با ارزش
  • طبیعت زیبا 
  • فرهنگ غنی 
  • فرصت هایی برای یادگیری زبان آلمانی
  • یک زندگی شاد در کشوری کاملا مدرن
  • فرصتی برای گرفتن مدرک تحصیلی دوگانه
  • امکان تحصیل برخی رشته ها به زبان انگلیسی

معایب تحصیل و زندگی در آلمان

  • الزام به یادگیری زبان آلمانی
  • بروکراسی اداری شدید
  • ساختار پیچیده دوره های تحصیلی
  • پذیرش سخت در رشته های علوم پزشکی مانند پزشکی و دندانپزشکی
  • پروسه ویزای زمان بر و سخت
  • تمکن مالی و برگرداندن آن به دانشجو
آلمان، یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل در اروپا
آلمان، یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل در اروپا

هزینه های زندگی در آلمان

در فرآیند مهاجرت تحصیلی، برآورد هزینه های زندگی، یکی از نکات کلیدی و مهم جهت مدیریت مالی تحصیل در خارج از کشور می باشد. هزینه های تحصیل و زندگی در کشورهای اروپایی متفاوت می باشد، مثلا هزینه زندگی دانشجویی در اسپانیا در مقایسه با هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان بسیار کمتر می باشد اما بصورت کلی هزینه های زندگی در خارج از کشور تا حد زیادی به سبک زندگی و شهر محل اقامت شخص مرتبط می باشد.

بخش اصلی هزینه های زندگی در آلمان به مسکن مربوط می شود و پس از آن خورد و خوراک است که بخش زیادی از هزینه های زندگی را به خود اختصاص می دهد.

در آلمان میانگین درآمد نزدیک به 2700 یورو در ماه است که تقریبا 25 درصد از آن برای مسکن و 29 درصد برای مایحتاج زندگی هزینه میشود. میانگین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان (برای دانشجویانی که در خوابگاه اسکان دارند) بین 850 تا 1000 یورو در ماه است که تقریبا  25درصد از آن برای هزینه اسکان خرج می شود. تمامی دانشجویان بین المللی اجازه 20 ساعت کار دانشجویی در هفته را دارند که درآمد متوسط برای هر ساعت کار دانشجویی در آلمان نزدیک به 12 تا 15 یورو در ساعت است. در ادامه هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان را با جزئیات بیشتر به شما توضیح خواهیم داد.

هزینه های خورد و خوراک در آلمان
هزینه های خورد و خوراک در آلمان

هزینه خورد و خوراک بخشی از هزینه های زندگی در آلمان 

  • هر پرس غذا در رستوران ارزان قیمت: 12 یورو
  • مک دونالد 9 یورو
  • شیر ( ممولی ) هر لیتر 1.08 یورو
  • هر قرص نان سفید تازه 500 گرمی 1.9 یورو
  • برنج (سفید ) هر کیلو 2.47 یورو
  • تخم مرغ 12 عدد: 3.07 یورو
  • هر کیلو پنیر محلی: 12.23 یورو

حمل و نقل، یکی دیگر از هزینه های زندگی در آلمان 

پیش از مهاجرت به آلمان، بهتر است با سیستم حمل و نقل آلمان آشنایی پیدا کنید، در زیر به یکسری از پرکاربردترین وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرده ایم.

  • یک بلیط تک سفره: 3 یورو
  • بلیط عبور و مرور ماهیانه: 60 یورو
  • تاکسی شروع از 3.6 یورو
  • تاکسی به ازای هر کیلومتر (تعرفه ی عادی) 2 یورو
  • تاکسی به ازای هر ساعت انتظار (تعرفه ی عادی) 30 یورو

قبوض خدماتی از هزینه های زندگی در آلمان 

  • قبض برق، گاز، آب و زباله، برای یک آپارتمان 85 متری: 273 یورو
  • بسته ماهانه تلفن همراه به همراه 10 گیگابایت اینترنت: 31.84 یورو
  • اینترنت ADSL با سرعت 60 مگابات بر ثانیه و داده نا محدود: 43.38 یورو

آپارتمان و مسکن، تاثرگذارترین گزینه در هزینه های زندگی در آلمان 

  • اجاره آپارتمان (یک اتاقه) در مرکز شهر: شروع از 815 یورو
  • اجاره آپارتمان (یک اتاقه) در خارج از شهر: شروع از 618 یورو
  • اجاره آپارتمان (سه اتاقه) در مرکز شهر: شروع از 1500 یورو
  • اجاره آپارتمان (سه اتاقه) در خارج از شهر: شروع از 1150 یورو
انواع اسکان دانشجویی در آلمان
انواع اسکان دانشجویی در آلمان

انواع اسکان دانشجویی و هزینه آنها در آلمان

در آلمان تعداد شهروندان خارجی هر ساله در حال رشد است. مهاجران از سراسر نقاط جهان به دلایل مختلف از جمله سفرهای شخصی، کاری یا توریستی به آلمان می روند. با این حال ، بیشتر مهاجران را دانشجویان تشکیل می دهند. دانشگاه های آلمان به دلیل کیفیت بالای آموزش و امکان تحصیل رایگان، از دیگر دانشگاه های اروپایی جذاب تر هستند اما ممکن است همیشه امکان ارائه خوابگاه به دانشجویان وجود نداشته باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که برای دانشجویان بین المللی که برای تحصیل به آلمان آمده اند، چه امکاناتی برای اسکان وجود دارد.

خوابگاه های دانشجویی آلمان

متداول ترین و به صرفه ترین نوع اسکان برای دانشجویان خوابگاه است. تقریباً هر دانشگاه مکان‌هایی را برای اسکان دانشجویان خارجی فراهم می کند. این خوابگاه ممکن است خوابگاه خود دانشگاه باشد، یا خوابگاه خصوصی مورد تایید دانشگاه. هزینه خوابگاه به نوع آن بستگی دارد. خوابگاه ها در آلمان به سه دسته تقسیم می شوند؛ تالارهای اقامتی، آپارتمان مشترک و مسکن خصوصی. آپارتمان مشترک و مسکن خصوصی گرانتر هستند و تالارهای اقامتی شهریه کمتری دارند. هزینه خوابگاه در آلمان بین 250 تا 400 دلار در ماه است.

در نزدیکی خوابگاه ها امکانات و زیرساخت مناسب برای زندگی وجود دارد و معمولا در کمترین فاصله با خوابگاه، مغازه های مواد خوراکی یا خدماتی، ایستگاه های حمل و نقل عمومی و ایستگاه های مترو وجود دارد.

به صورت استاندارد، تمامی خوابگاه ها علاوه بر اتاق های دانشجویان، دارای اتاق های مطالعه، کتابخانه، لباسشویی و سالن های بدنسازی هستند. محل قرار گیری آشپزخانه ها و حمام بستگی به نوع خوابگاه دارد. اگر خوابگاه از یک نوع تالار اقامتی باشد، هر دو اتاق دارای آشپزخانه و حمام مشترک هستند و اگر از نوع آپارتمان مشترک و مسکن خصوصی باشند، هر واحد دارای حمام و اشپرخانه مخصوص به خود است. 

اگر می خواهید خود را در زندگی دانشجویی کاملاً غوطه ور کنید، با همکلاسی های خود آشنا شوید و در مورد سنت های آلمان بیاموزید، خوابگاه دانشجویی بهترین گزینه برای شما است. اگر موفق به کسب اتاق در خوابگاه دانشجویی نشدید، ناامید نشوید چرا که اکنون می دانید که چندین گزینه دیگر برای اسکان وجود دارد.

اتاق شخصی برای تحصیل در آلمان

در آلمان امکان اجاره یک اتاق شخصی در آپارتمان های دو یا سه خوابه وجود دارد. معمولا اتاق های دیگر نیز توسط دانشجویان پر شده است و می توانید در تابلو اعلانات دانشگاه ها اعلامیه های این اتاق ها را پیدا کنید.

امروزه اجاره یک اتاق در آلمان به صورت میانگین 370 یورو در هر ماه هزینه دارد. قیمت اجاره بسته به شهر متفاوت است و پایتخت بالاترین قیمت را دارد. برخی از مالکان مبلغ اجاره یک ماهه را به عنوان ضمانت دریافت می کنند و در صورتی که به آپارتمان آسیبی وارد کنید یا بدون اطلاع قبلی آپارتمان را ترک کنید، مالک از مبلغ ضمانت برای پرداخت سهم شما از خسارت وارده یا قبوض خدماتی استفاده خواهد کرد. اگر تصمیم دارید آپارتمان را ترک کنید از قبل به مالک اطلاع دهید، سپرده شما به طور کامل بازگردانده می شود.

روند زندگی در یک اتاق اجاره ای و خوابگاه بسیار مشابه است. با این حال، اجاره یک اتاق شخصی چندین مزیت دارد:

  • می توانید منطقه ای را که می خواهید در آن زندگی کنید انتخاب کنید.
  • بدون ساعت ورود و خروج
  • امکان زندگی به تنهایی و به صورت مستقل

آپارتمان

اگر نمی خواهید فضای زندگی خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید و وضعیت مالی مناسبی دارید، می توانید یک آپارتمان را برای زندگی خود اجاره کنید و به صورت کاملا مستقل زندگی کنید. اجاره یک آپارتمان یک اتاقه در برلین بین 900-2000 یورو در ماه است. قیمت دقیق آپارتمان بستگی به محل آپارتمان، شرایط آپارتمان و تعداد اتاق ها دارد.

گرانترین و ارزان ترین شهرهای آلمان

آلمان گران ترین کشور اروپا نیست اما شهرهای گران قیمت دارد و برای مدیریت هزینه های زندگی دانشجویی در آلمان، باید با این شهرها آشنا شوید. اگر به تحصیل در آلمان فکر می کنید، باید علاوه بر دانشگاه، شهری که دانشگاه انتخابی شما در آن قرار دارد را نیز بررسی کنید و با هزینه های زندگی در آن آشنا باشید.
باید به این مسئله توجه داشته باشید که تفاوت هزینه مسکن در شهرهای مختلف آلمان تفاوت زیادی با یکدیگر دارند و این موضوع می تواند تاثیر زیادی روی هزینه کلی زندگی شما داشته باشد. به عنوان مثال، هزینه یک آپارتمان یک خوابه در برلین نزدیک به 900 یورو در ماه است در حالی که در شهر بیلفلد هزینه همین آپارتمان تقریبا 450 یورو است.

در جدول زیر لیست گران ترین و ارزان ترین شهرهای آلمان برای شما آورده شده است.

گران ترین شهر های آلمان ارزان ترین شهرهای آلمان
فرایبورگ هال
مونیخ بیلفلد
رگنسبورگ کرفلد
ورتسبورگ پاساو
هایدلبرگ اسن
فرانکفورت برمن
هامبورگ آخن
تریر درسدن
اشتوتگارت
برلین

 

سوالات متداول

حداقل حقوق در آلمان چقدر است؟

در آلمان از اول ژانویه 2024 حقوق دریافتی برای هر ساعت کار 12.41 یورو خواهد بود. در حال حاظر این مبلغ 12 یورو در ساعت است.

آیا در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه شنگن، آلمان کشوری گران است؟

خیر. در میان کشورهای گران اروپا، آلمان در رتبه 11 قرار دارد و هزینه زندگی در آن در مقایسه با دیگر کشورها بسیار مناسب تر است.

برای کاهش هزینه های زندگی در آلمان چه کارهایی می توان کرد؟

از آنجا که بیشترین هزینه زندگی در آلمان مربوط به هزینه مسکن می شود، باید گزینه های ارزان مسکن مانند خوابگاه را انتخاب کنید.

سخن آخر

مهاجرت تحصیلی همواره دارای چالش های ست، به خصوص هزینه های زندگی و تحصیل. مهاجرت به آلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحصیل در آلمان شرایط خاص خود را دارد اما در کل با دیگر کشورهای جهان تفاوت چندانی ندارد. از طرفی در آلمان تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی را ایرانیان تشکیل می دهند. شما با مهاجرت به هر کشوری، نیازمند یک بازه زمانی خاص برای سازگارشدن با شرایط آن کشور هستید تا بتوانید به خوبی هزینه های زندگی را مدیریت کنید. اما اگر قبل از سفر به آن کشور تا جای ممکن اطلاعات لازم در مورد شرایط زندگی را کسب کنید و خود را آماده کنید، بسیار سریع تر با همه چیز هماهنگ خواهید شد.

کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد، با بیش از 10 سال سابقه درخشان در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور، می تواند شما را به بهترین شکل ممکن برای مهاجرت آماده کنند. پس اگر امور مهاجرتی خود را به ما بسپارید، نگرانی در این زمینه نخواهید داشت چرا که ما حتی پس از مهاجرت نیز در کنار شما خواهیم بود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx