تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

اخذ ویزا تحصیلی کانادا به دلیل مزایای بیشماری که کانادا برای دانشجویان ایرانی فراهم کرده، به یکی از پرطرفدارترین کشورها برای تحصیل رشته های خاص همچون پزشکی تبدیل شده است که یکی از جذابیت های تحصیل پزشکی در خارج از کشور داشتن تحصیلی رایگان می باشد. احتمالا با خودتان فکر کنید که امکان تحصیل رایگان پزشکی آن هم در کانادا چیزی غیر ممکن است، اما باید به شما بگویم که این رویا می تواند به حقیقت تبدیل شود. دانشجویان بین المللی زیادی در حال تحصیل رایگان پزشکی در کانادا هستند و شما نیز می توانید یکی از آنها باشید.

یکی از روش های دستیابی به تحصیل رایگان کانادا، استفاده از بورسیه های تحصیلی ست که با تحصیل پزشکی در کانادا، می توانید از برخی بورسیه های تحصیلی این کشور استفاده کنید.

در این مقاله، ما چند استراتژی برای کاهش هزینه های تحصیل و دستیابی به تحصیل رایگان پزشکی در کانادا به شما ارائه خواهیم داد.  اگر به فکر مهاجرت تحصیلی در رشته پزشکی هستید و در جست و جوی کشورهایی که بتوانید به تحصیلی رایگان پزشکی دست یابید، این مقاله راهنمای شما برای تحصیل رایگان پزشکی در کانادا است.

زمان مطالعه: 6 تا 8 دقیقه

تحصیل پزشکی در خارج از کشور
تحصیل پزشکی در خارج از کشور

آیا تحصیل پزشکی در کانادا، مقصد مهاجرتی خوبی است؟

اقتصاد کانادا به سرعت در حال توسعه است و اکنون مدعی نهمین اقتصاد بزرگ جهان است. تحصیل در کانادا از سیستم مشابه دانشگاه های ایالات متحده پیروی می کند. اقتصاد و بازار بسیار توسعه یافته این کشور توسط سیستم آموزش عالی پیشرفته و تقویت شده ای پشتیبانی می شود و این امر باعث شده است که کانادا مقصدی مناسب برای تحصیل در بسیاری از برترین رشته های تحصیلی از جمله رشته پزشکی باشد.

بهترین رشته ها برای مهاجرت تحصیلی به کانادا

آیا تحصیل رایگان پزشکی در کانادا ممکن است؟

بله. اما باید توجه داشته باشید که در کانادا هیچ مؤسسه آموزشی وجود ندارد که تحصیلات رایگان ارائه دهد. اما امکان تحصیل رایگان پزشکی در کانادا به وسیله دریافت بورسیه تحصیلی وجود دارد. دانشجویان بین المللی می توانند با درخواست برای بورسیه های تحصیلی خاص، کمک های مالی دریافت کنند. این بورسیه ها ممکن است توسط دولت کانادا، دانشگاه ها و کالج های کانادا، موسسات خصوصی یا سازمان های خیریه ارائه شوند.

چنانچه می خواهید ببینید که کانادا رشته ی تحصیلی شما را بورسیه می کند یا خیر حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

کانادا چه رشته هایی را بورسیه میکند ؟ 

در ادامه به شما خواهیم گفت که برای تحصیل رایگان پزشکی در کانادا چه فرصت هایی وجود دارد.

مدت تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

میانگین مدت زمان اخذ مدرک پزشکی در کانادا چهار سال است، به استثنای دانشگاه مک مستر و دانشگاه کلگری، که برنامه های سه سال دارند و بدون تعطیلات تابستانی آموزش در تمام طول سال ادامه دارد.

اما شرط ورود به دانشکده پزشکی، اخذ مدرک کارشناسی در رشته ای مانند زیست شناسی یا رشته های مشابه است. پس قبل از تحصیل در دانشکده پزشکی، نیاز است 3 تا 4 سال برای دریافت مدرک کارشناسی زمان بگذارید. پس از اتمام دوره پزشکی نیز، برای کسب مجوز فعالیت باید در دوره های رزیدنتی شرکت کنید که حداقل 3 ساله هستند.

هزینه تحصیل پزشکی در کانادا چقدر است؟

برای دانشجویان مقطع کارشناسی (دکترای عمومی) در کانادا، هزینه پزشکی از 8500 دلار تا 18300 دلار در هر ترم است، در حالی که برای دانشجویان کارشناسی ارشد (تخصص) بین 13500 تا 22000 دلار است. شهریه دانشکده پزشکی با توجه به دانشگاه های و تخصص های پزشکی متفاوت است.

تحصیل پزشکی در کانادا
تحصیل پزشکی در کانادا

شرایط لازم برای تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

پیش نیازهای معمول برای تحصیل پزشکی در کانادا به شرح زیر است:

  • یک دانشجو باید مدرک لیسانس زیست شناسی یا رشته ای نزدیک به آن را کسب کرده باشد تا بتواند در یکی از دانشکده های پزشکی کانادا ثبت نام کند.
  • دانشجویان باید میانگین نمره مورد نیاز دانشگاه های میزبان خود را در آزمون مهارت زبان انگلیسی مانند تافل یا آیلتس کسب کنند.
  • دانشجویان باید در آزمون MCAT یا CASper شرکت کنند و با حداقل نمره مورد نیاز دانشگاه میزبان خود قبول شوند. برخی از کالج ها فقط MCAT یا CASPer را می پذیرند، در حالی که برخی دیگر هر دو آزمون را مجاز می دانند.
  • دانشجویان باید شرط معدل تعیین شده توسط کالج با دانشگاه مورد نظر را داشته باشند.

دیگر مدارک مورد نیاز برای اپلای رشته پزشکی در کانادا:

  • توصیه نامه ها؛
  • Essay؛
  • ریز نمرات؛
  • کپی پاسپورت ؛
  • انگیزه نامه.
  • دانشکده های پزشکی در کانادا

در کانادا 17 دانشکده پزشکی وجود دارد که مدرک دکترای پزشکی (M.D.) را اعطا می کنند که برای کار به عنوان پزشک یا جراح ضروری است. این مؤسسات عبارتند از:

  • دانشگاه ساسکاچوان، کالج پزشکی.
  • دانشگاه آلبرتا، دانشکده پزشکی و دندانپزشکی
  • دانشگاه شربروک، دانشکده پزشکی و علوم
  • دانشگاه کلگری کامینگ، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه مک گیل، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه مونترال، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه مانیتوبا مکس رادی، کالج پزشکی
  • دانشگاه اتاوا، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه تورنتو، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه لاوال، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه دالاهو، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه مک مستر، دانشکده پزشکی مایکل جی دی گروت
  • دانشکده پزشکی و دندانپزشکی Schulich دانشگاه غربی
  • شمال انتاریو، دانشکده پزشکی
  • دانشگاه کوئینز، دانشکده پزشکی
روش های تحصیل رایگان پزشکی در کانادا
روش های تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

روش های تحصیل رایگان پزشکی در کانادا

برای کسانی که واجد شرایط تحصیل در کانادا هستند، توصیه های ارائه شده در زیر به شما کمک خواهد کرد تا به تحصیل رایگان پزشکی در کانادا یا کاهش هزینه های تحصیل خود دست پیدا کنید.

1 – دریافت بورسیه ها و کمک های مالی

برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در کانادا هستند بورسیه هایی وجود دارد که به صورت کامل یا جزئی، هزینه های تحصیل را پوشش می دهند. بورسیه های تحصیلی به دانشجویانی داده می شود که شرایط و معیارهای واجد شرایط بودن برای بورسیه را دارند.

بورسیه های فول فاند: بورسیه فول فاند، تمام هزینه های مرتبط با تحصیل دانشجو از جمله شهریه، هزینه های زندگی، کتاب های درسی و هزینه های پرواز (برای دانشجویان بین المللی) را پوشش می دهد. این موضوع تا زمانی ادامه دارد که دانشجو استانداردهای عملکرد تحصیلی تعیین شده توسط کمیته بورسیه را حفظ کند.

بورسیه های تحصیلی فول فاند کمیاب هستند و به دست آوردن آنها بسیار سخت است و فقط به تعداد کمی از دانشجویان، حداکثر 50 نفر داده می شود. چنین بورسیه هایی معیار و شرایط خاصی دارند که دانشجویان باید تمامی آنها را داشته باشند.

بورسیه فول فاند توسط مراکز مختلف از جمله چندین کالج در کانادا ارائه می شوند. در اکثر موارد دانشجویان داخلی و بین المللی واجد شرایط درخواست هستند. قبل از درخواست باید شرایط لازم برای هر بورسیه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که واجد شرایط دریافت بورسیه هستید.

بورسیه های نیمه فاند: این نوع بورسیه ها فقط تا حدی نیازهای مالی دانشجو را پوشش می دهند. بورسیه نیمه فاند ممکن است فقط هزینه‌های شهریه، صرفاً کتاب‌های درسی، یا در موارد بسیار کمی، هر دو را پوشش دهد. با این حال، هرگز شامل هزینه های زندگی یا هزینه های سفر نمی شود. اگر اینطور بود، مطمئناً باید شهریه دانشگاه را خودتان تامین کنید. این نوع بورسیه ها رایج هستند و برای تعداد زیادی از دانشجویان ارائه می شوند.

کمک های مالی: کمک های مالی می تواند به شکل لوازم و تجهیزات آموزشی رایگان، جوایز پولی و انواع دیگر مشوق ها باشد. همچنین می توان از آن برای ایجاد انگیزه در دانشجویان استفاده کرد. کمک هزینه های مالی معمولاً به دانشجویان خانواده های کم درآمد و کشورهایی که درگیر جنگ هستند اعطا می شود. این کمک های مالی حتی اگر کم باشند، باز هم مفید هستند.

به کمک این روش ها دانشجویان بین المللی یا کانادایی می توانند هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند. علاوه بر موارد گفته شده، چندین جایزه و بورسیه تحصیلی وجود دارد که توسط دانشگاه ها و فارغ التحصیلان در طول ترم به دانشجویان ممتاز ارائه می شود.

برخی از محبوب ترین بورسیه های تحصیلی در کانادا

  •      بورسیه تحصیلی Vanier
  •      بورسیه تحصیلی B. Wiswell (دانشگاه دالهاوزی)
  •      بورسیه جی داگلاس در سلامت جامعه و اپیدمیولوژی (دانشگاه کوئین)
  •      بورسیه تحصیلی F. Lloyd Roberts
  •      بورسیه داگلاس و ژان بیلی (دانشگاه بریتیش کلمبیا)
  •      بورسیه تحصیلی دونالد و کریستینا جولی در پزشکی (دانشگاه آلبرتا)
  •      بورسیه یادبود الکس پیپر (دانشگاه گوئلف)
  •      بورسیه های یادبود Adiel Steacy (دانشگاه کوئین)
  •      بورسیه تحصیلی AE Bowie در پزشکی (دانشگاه آلبرتا)
  •      بورسیه پزشکی آلن ترشیس و نانسی گودمن (دانشگاه دالاهو)
  •      جایزه آلبرت باتلر در ارتوپدی (دانشگاه مک گیل)

2 – دریافت وام های دانشجویی

شما می توانید از بانک ها، ارائه دهندگان وام خصوصی و سایر موسسات مالی وام بگیرید تا هزینه های تحصیلی خود را در دوران دانشگاه پوشش دهید و پس از فارغ التحصیلی و شروع به کار آن را بازپرداخت کنید. این گزینه ممکن است خیلی جذاب به نظر نرسد، اما بسیاری از دانشجویان از آن استفاده کرده اند و به نظر می رسد که گزینه محبوبی است.

بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکی این روش را برای رسیدن به اهداف تحصیلی خود اتخاذ کردند و اگر بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار کنید، ممکن است طی چند ماه تمام بدهی خود را پرداخت کنید.

3 – دانشگاه های ارزان قیمت را انتخاب کنید

شهریه و هزینه های زندگی برای دانشجویان بین المللی که در کانادا تحصیل میکنند بسته به دانشگاه به طور متوسط بین 30000 تا 125000 دلار کانادا در سال متغیر است. در حالی که این ارقام ترسناک هستند، اگر نتوانستید کمک هزینه یا بورس تحصیلی برای تحصیل خود دریافت کنید، ناامید نشوید. به دنبال دانشگاه های مقرون به صرفه تر در کانادا باشید و هزینه تحصیل خود را با روش های دیگر تامین کنید. خبر خوب این است که دانشگاه های مقرون به صرفه ای وجود دارد و برخی از آنها برای دانشجویان بین المللی کمک هزینه های تحصیلی مختلفی را در نظر می گیرند.

معرفی بهترین دانشگاه های پزشکی کانادا 

سوالات متداول

آیا برای تحصیل در کانادا محدودیت سنی وجود دارد؟

در کانادا با سن پایین تر و نداشتن گپ تحصیلی شانس بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی خواهید داشت.

هزینه های تحصیلی کانادا چقدر است؟

برای تحصیل در کانادا به طور میانگین بین 40 تا 55 هزار دلار کانادا در سال نیاز دارید.

تحصیل پزشکی در کانادا چه مدت طول می کشد؟

مدرک علوم پایه که پیش نیاز است بین 3 تا 4 سال و خود دوره پزشکی نیز 4 سال است.

سخن آخر

کانادا ممکن است یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی باشد، اما تحصیل در آن ارزان نیست. به کمک این مقاله با برخی از روش های کاهش هزینه یا حتی دست یابی به تحصیل رایگان پزشکی در کانادا آشنا شدید. برای بررسی شرایط خود و کسب مشاوره بیشتر، می توانید با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx