تحصیل در اروپا با مهاجرت تحصیلی به بلاروس 

ورود آسان به اروپا دیگر یک رویا نیست! رویای تحصیل در اروپا  و تحصیل در دانشگاه های برتر این قاره، رویای مشترک افراد زیادی در سراسر دنیا است، اما شرایط مهاجرت به اروپا برای همه یکسان نیست و در این میان برای دانشجویان حوزه خاورمیانه  چالش های بیشتری وجود دارد. چالش هایی مانند هزینه های بالای تحصیل، تمکن مالی و زندگی، ظرفیت پذیرش، پیچیدگی های دریافت ویزا و تحصیل به زبانی جدید. اما خوشبختانه قوانین و شرایط پذیرش دانشجویان در همه کشورهای اروپایی یکسان نیست و گزینه هایی نیز برای مهاجرت تحصیلی آسان به اروپا وجود دارد که در این مقاله یکی از گزینه های موجود را بررسی خواهیم کرد. 

بلاروس یکی از کشورهایی است که شرایط ورود به آن در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بهتر است و می تواند دروازه ورود دانشجویان به اروپا باشد. شرایط و قوانین پذیرش تحصیلی در بلاروس، چالش هایی مانند مدرک زبان، تمکن مالی و شرکت در آزمون های ورودی سخت را از پیش روی دانشجویان ایرانی برداشته. دانشجویان کوشا و توانمند ایرانی می توانند به راحتی به این کشور وارد شوند و در رشته های مختلفی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشته های مهندسی تحصیل کنند.

زمان مطالعه: 7 تا 9 دقیقه

بلاروس، یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل در اروپا
بلاروس، یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل در اروپا

تحصیل در اروپا و جذب استعدادهای جهانی

کشورهای قاره اروپا که تعداد زیادی از برترین دانشگاه های جهان را دارا هستند، همواره در تلاش اند تا امکان دسترسی به تحصیلات عالیه را برای همه دانشجویان از سراسر جهان فراهم کنند و با این کار استعدادهای درخشان را از سراسر جهان به خود جذب کنند. از این رو برخی این کشورها در حال تغییر و آسان سازی سیاست های خود در زمینه پذیرش دانشجو هستند. 

بلاروس که در شرق اروپا قرار دارد یکی از محدود کشورهای اروپایی است که فرایند پذیرش دانشجو در آن نسبتا آسان است. دولت بلاروس سیاست هایی را برای آسان سازی جذب دانشجویان خارجی، تقویت تنوع فرهنگی و تبادل علمی در سطح جهانی اجرا کرده است. این سیاست ها را می توان به خوبی در آسان تر شدن فرایند پذیرش و افزایش تنوع رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی و دیگر زبان های بین المللی مشاهده کرد.

مزایای تحصیل و مهاجرت تحصیلی بلاروس

 

چالش های پیش روی دانشجویان ایرانی برای تحصیل در اروپا

چالش های مهاجرت تحصیلی به اروپا را می توانیم به دو بخش اصلی تقسیم کنیم؛ چالش های کسب پذیرش از دانشگاه و چالش های پس از دریافت پذیرش. یکی از دلایلی که بلاروس یکی از گزینه های ورود آسان به اروپا است، نبود برخی از این چالش ها برای تحصیل در این کشور است. در ادامه برخی از این موارد را با جزئیات بیشتر بررسی خواهیم کرد.

تفاوت های سیستم های آموزشی 

برخی کشورهای اروپایی دیپلم 13 ساله دارند که دانشجویان ایرانی برای ورود به این کشورها امکان ورود مستقیم به دانشگاه را ندارند و باید پس از دریافت مدرک دیپلم یک سال نیز در کالج های این کشورها تحصیل کنند و پس از آن وارد دانشگاه شوند؛ مانند کشور آلمان. در برخی کشورهای روسی زبان نیز دوره های خاصی به اسم دوره مقدماتی یا پادفک وجود دارد که ممکن است برای ورود به برخی دانشگاه ها و رشته های خاص، شرکت در آن لازم باشد. دوره پادفک یا مقدماتی معمولا به دو زبان روسی و انگلیسی برگزار می شود و بلاروس و روسیه دو مورد از کشورهایی هستند که این دوره را برگزار می کنند.

کسب پذیرش از دانشگاه

شرایط کسب پذیرش و تحصیل در اروپا با توجه به رشته، کشور و دانشگاه مورد نظر تفاوت های زیادی دارند. این موضوع می تواند گاهی بسیار گیج کننده باشد. آزمون های ورودی متفاوت، قوانین مختلف ورود به رشته ها، شرط معدل، گپ تحصیلی و عدم امکان تحصیل در رشته های غیر مرتبط با سوابق تحصیلی، از چالش های این مرحله هستند.

یادگیری زبان جدید

تقریبا اکثر کشورهای اروپایی برای پذیرش دانشجویان شرط مدرک زبان دارند، مدرک مورد نیاز با توجه به رشته و دانشگاه، ممکن است مدرک زبان انگلیسی یا زبان رسمی آن کشور باشد. با این حال در برخی کشورها مانند بلاروس امکان تحصیل به  زبان انگلیسی نیز وجود دارد. معمولا در این کشورها شرط اصلی پذیرش بدون مدرک زبان، شرکت در دوره های مقدماتی یا دوره زبان آن کشور است. به عنوان مثال دوره پادفک در کشورهای روسیه و بلاروس.

شهریه و تمکن مالی

دو موضوع مهم دیگر شهریه و تمکن مالی است. در اروپا این موضوع تا حد زیادی به کشور انتخابی شما بستگی دارد. میزان تمکن مالی معمولا در همه کشورهایی که آن را از دانشجو تقاضا می کنند مبلغی سنگین است. کشورهایی مانند آلمان، هلند و فرانسه تمکن مالی بسیار سنگینی دارند. در مقابل، کشورهایی مانند روسیه یا بلاروس و برخی کشورهای دیگر شرط تمکن مالی ندارند.

چالش های دریافت ویزا اروپا

در برخی کشورهای اروپایی شانس دریافت ویزا بستگی به شرایط دانشجو دارد. به عنوان مثال در کشورهای حوزه شینگن گپ تحصیلی بالا ممکن است شانس دریافت ویزا را کاهش دهد. در مقابل کشوری مانند روسیه گپ تحصیلی مشکلی در دریافت ویزا ایجاد نخواهد کرد چرا که دولت این کشور به امکان تحصیل برای همه افراد در همه سنین باور دارند.

از طرفی به دلیل بوروکراسی های نا مناسب بسیاری از کشورهای اروپایی، زمان انتظار برای دریافت وقت مصاحبه از سفارت ها ممکن است چند ماه تا یک سال زمان ببرد که این موضوع فقط زمان با ارزش متقاضیان را هدر خواهد داد. اما خوشبختانه در بلاروس این چالش نیز وجود ندارد و دانشجویان می توانند در سریع ترین زمان ممکن وقت مصاحبه دریافت کنند و در کمتر از 10 روز ویزای خود را دریافت کنند.

چالش سازگاری یا فرهنگ و محیط کشور جدید

یکی از چالش هایی که دانشجویان پس از مهاجرت با آن روبرو هستند، سازگاری با شرایط تحصیل و زندگی در کشور جدید است. تحصیل به زبانی جدید، در آب و هوای جدید و برخورد با اخلاق و رفتارهای جدید همه مسائلی هستند که می توانند در چند سال اول تحصیل برای دانشجویان شرایط را کمی سخت کنند؛ اما معمولا همه دانشجویان در همان سال های اول با موفقیت این چالش ها را پشت سر می گذارند.

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

نقش موسسه مهاجرتی فرداد دانش در فرآیند پذیرش تحصیلی اروپا

کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، با بررسی دقیق شرایط هر متقاضی و اهداف او، بهترین گزینه ممکن را پیشنهاد خواهند داد تا متقاضی بتواند در سریع ترین زمان ممکن به اهداف خود برسد تا تحصیل در اروپا را تجربه کند. ما با بررسی رزومه تحصیلی، شرایط مالی، رشته انتخابی و اهداف شغلی، بهترین گزینه های ممکن را به شما معرفی خواهیم کرد و شما دیگر دردسر انتخاب کشور را نخواهید داشت.

مزایای تحصیل در بلاروس
مزایای تحصیل در بلاروس

آیا اخذ پذیرش تحصیلی بلاروس آسان است؟

بلاروس کشوری اروپایی است که بسیاری از چالش های گفته شده را از پیش روی دانشجویان بین المللی برداشته و این موارد مزایای تحصیل در بلاروس به شمار می روند. در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا تحصیل در بلاروس یکی از روش های ورود آسان به اروپا و تحصیل در اروپا به حساب می آید.

سهولت ورود و کسب اقامت: فرآیند مهاجرت تحصیلی به بلاروس برای دانشجویان نسبتاً ساده است و ورود آسان به اروپا را تسهیل می کند. بلاروس محیط مساعدی را برای دانشجویان فراهم می کند تا بدون موانع اداری غیر ضروری روی تحصیل خود تمرکز کنند. در بلاروس دانشجویان پس از سه سال تحصیل مداوم حتی می توانند برای کسب اقامت دائم این کشور اقدام کنند که این شانس و فرصت در بسیاری از کشورها اصلا وجود ندارد.

هزینه های تحصیلی مقرون به صرفه: یکی از جذابیت های اصلی بلاروس، هزینه های بسیار پایین زندگی و هزینه های مناسب تحصیل است. شرایط و هزینه زندگی در بلاروس تقریبا یک دوم هزینه زندگی در بسیاری از کشورهای اروپایی است. از لحاظ شهریه دانشگاه نیز، بلاروس یکی از کشورهای مقرون به صرفه اروپا است.

آموزش با کیفیت و پذیرش سریع: دانشگاه های بلاروس استانداردهای آکادمیک بالایی دارند و بسیاری از موسسات در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده اند. این کشور دارای چندین دانشگاه معتبر است که طیف گسترده ای از برنامه ها را در زمینه هایی مانند پزشکی، مهندسی، علوم انسانی و غیره ارائه می دهند. شرایط پذیرش رشته های پزشکی در بلاروس، در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار آسان تر است و متقاضیان تنها با شرکت در دوره پادفک و موفقیت در مصاحبه ورودی دانشگاه، پذیرش رشته های پزشکی بلاروس را بدست می آورند.

صدور ویزای سریع: بلاروس روابط دیپلماتیک بسیار خوبی با ایران دارد. از این رو دریافت وقت مصاحبه و صدور ویزا برای متقاضیان ایرانی بسیار سریع انجام می شود. ویزا تحصیلی بلاروس بین 3 روز تا یک هفته کاری صادر می شود و دانشجویان می توانند به سرعت امور مسافرتی خود را انجام دهند.

تحصیل در اروپا با مهاجرت تحصیلی به بلاروس
تحصیل در اروپا با مهاجرت تحصیلی به بلاروس

 

چگونه تحصیل در بلاروس به ورود آسان به اروپا کمک می کند

بلاروس در چهارراهی قرار دارد که مهمترین راه آهن ها و بزرگراه های اروپا، خطوط لوله نفت و گاز، آبراه ها و مسیرهای هوایی که اروپا و آسیا را به هم متصل می کنند در آن قرار دارد. این موقعیت استراتژیک سفر و کاوش در سایر نقاط اروپا را برای دانشجویان آسان تر می کند. علاوه بر این، شهرت علمی قوی این کشور و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آن در سراسر اروپا می تواند درهایی را برای فرصت های آموزشی بیشتر در سایر کشورهای اروپایی باز کند.

برنامه Erasmus+ یک برنامه تبادل دانشجوی اتحادیه اروپا است که همکاری در زمینه آموزش عالی را ترویج می کند. این برنامه فرصت هایی را برای دانشجویان فراهم می کند تا در کشورهای اروپایی مختلف تحصیل کنند یا تجربه کاری را در حین تکمیل مدرک تحصیلی کسب کنند. بیش از 2500 دانشجو و کارمند از بلاروس توانستند به عنوان بخشی از تبادلات Erasmus+  بین سال های 2015 و 2020 در اروپا تحصیل یا تدریس کنند و از بلاروس به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت کنند. این موضوع نشان می دهد که تحصیل در بلاروس می تواند درها را به روی فرصت های آموزشی بیشتر در اروپا باز کند. 

تحصیل در بلاروس همچنین می تواند تجربیات ارزشمند بین المللی و مهارت های بین فرهنگی را برای دانشجویان به ارمغان بیاورد که در دنیای پر ارتباط امروزی بسیار مورد توجه کارفرمایان است. این موضوع می تواند شانس اشتغال متقاضیان را در سراسر جهان افزایش دهد.

سوالات متداول

آیا می توان در بلاروس به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

بله. حتی در رشته های پزشکی نیز امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد.

آیا مدارک تحصیلی این کشور در اروپا و آمریکا قابل قبول است؟

بله. مدارک تحصیلی دانشگاه های بلاروس توسط سازمان های بزرگی مانند WHO و بسیاری از انجمن های پزشکی و مهندسی به رسمیت شناخته می شوند. دانشجویان این کشور علاوه بر اروپا، می توانند برای تحصیل در آمریکا و کانادا نیز اقدام کنند. 

آیا دانشجویان ایرانی می توانند در زمان تحصیل در بلاروس کار کنند؟

بله. تمامی دانشجویان بین المللی می توانند به صورت پاره وقت و به مدت 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند.

سخن آخر

در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، کارشناسان زبده ما همواره در تلاش هستند تا با توجه به نیازهای خاص هر متقاضی او را به بهترین شکل ممکن راهنمایی کنند. افتخار می کنیم که در این سال ها توانستیم شما عزیزان را در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن به اهداف مهاجرتی تان برسانیم. فراموش نکنید که بلاروس فقط یکی از روش های ورود آسان به اروپا و تحصیل در اروپا است و گزینه های دیگری نیز وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت مشاوره، کافی است با کارشناسان ما تماس برقرار کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx