انواع بورسیه های تحصیلی بلاروس

بلاروس کشوری است در اروپای شرقی که علیرغم تاریخ پر فراز و نشیبش به آموزش و پرورش اهمیت زیادی می دهد. این موضوع بلاروس را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است و در حال حاظر 6000 نفر از آنها در حال تحصیل در دانشگاه های بلاروس هستند.

این کشور با هزینه های پایینی که برای تحصیل و زندگی دارد با انواع بورسیه های تحصیلی بلاروس امکان داشتن تحصیلی رایگان و یا بسیار ارزان را برای دانشجویان بین المللی فراهم کرده است.

بنابراین مهاجرت تحصیلی به بلاروس، گزینه ای عالی برای دانشجویانی است که قصد دارند با هزینه های کم تحصیلات خود را به پایان برسانند. صرف نظر از مقرون به صرفه بودن هزینه های زندگی، دانشجویان بین المللی حتی فرصت تحصیل رایگان در بلاروس را نیز دارند. همه متقاضیان به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید برای دریافت بورسیه های تحصیلی موجود در این کشور اقدام کنند و هزینه های تحصیل خود را به صفر برسانند.

در ادامه تعدادی از انواع بورسیه های تحصیلی بلاروس را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

مدت زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

تحصیل رایگان در بلاروس
تحصیل رایگان در بلاروس

آشنایی با انواع بورسیه های تحصیلی بلاروس

بورسیه تحصیلی Visegrad بلاروس

  • مبلغ بورسیه: شهریه کامل تا چهار ترم
  • دوره های واجد شرایط: دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه های بلاروس

یکی از انواع بورسیه های تحصیلی بلاروس، بورسیه تحصیلی Visegrad است. این بورسیه یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی بلاروس برای دانشجویان بین المللی ست که توسط کوارتت اروپایی (مجموعه ای از کشورهای اروپای مرکزی) ارائه می شود.  هدف این بورسیه تحصیلی حمایت از دانشجویان کشورهای همسایه برای تحصیل در دانشگاه های سراسر قاره است.

از طریق این بورسیه تحصیلی، ساکنان کشور ویسگراد (لهستان، جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان) و برخی دیگر از کشورهای همسایه می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های بلاروس تحصیل کنند. با این حال، پوشش شهریه توسط این بورسیه حداکثر چهار ترم است و بودجه بورسیه فقط شهریه دانشگاه را پوشش می دهد و هزینه های زندگی یا سفر به بلاروس را شامل نمی شود.

برای درخواست این بورسیه، دانشجو باید یک کپی از مدرک شناسایی معتبر، ریز نمرات، سوابق تحصیلی و نامه پذیرش از دانشگاه بلاروسی را برای بخش پذیرش بورسیه ارسال کنند.

 

بورسیه Erasmus + Study Abroad Program

  • مبلغ بورسیه: معافیت شهریه برای 3-12 ماه
  • دوره های واجد شرایط: رشته های مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد یا دکترا در دانشگاه های بلاروس

 

اگر قبلاً در یکی از دانشگاه های بلاروس ثبت نام کرده اید، ممکن است این شانس را داشته باشید که به صورت رایگان در بلاروس تحصیل کنید، البته فقط تا 12 ماه. برای واجد شرایط بودن دریافت این بورسیه تحصیلی در بلاروس، باید در یکی از رشته های مورد قبول بورسیه ثبت نام کرده باشید و دانشگاهی که قصد دارید در آن تحصیل کنید، دارای توافقنامه اراسموس باشد.

به غیر از دریافت معافیت از پرداخت شهریه، ممکن است واجد شرایط دریافت کمک هزینه سفر و خورد و خوراک نیز شوید. برای دریافت بورسیه Erasmus+ Study Abroad، نیازی نیست درخواست خود را به دانشگاه ارسال کنید و می توانید مدارک خود را مستقیماً به دفتر اراسموس در دانشگاه ارسال کنید.

تبادل دوجانبه دانشگاهیان DAAD

  • مبلغ بورسیه: 2000 تا2150 یورو در هر ماه، تا حداکثر سه ماه
  • دوره های واجد شرایط: تحقیقات پسا دکترا در دانشگاه های بلاروس

هدف DAAD یا سرویس تبادل آکادمیک آلمان، بهبود روابط بین المللی و همکاری دوجانبه بین آلمان و کشورهای همسایه است. برای دستیابی به این هدف، موسسه DAAD برنامه «تبادل دوجانبه دانشگاهیان» را برای دانشجویان واجد شرایط پسا دکتری تأمین مالی می کند.

این برنامه برای متقاضیان کسب پذیرش در موقعیت های تحقیقاتی در دانشگاه های بلاروس و سایر کشورهای اروپایی طراحی شده است. این بورسیه به مدت حداکثر سه ماه کمک هزینه ای را به صورت ماهانه به برندگان ارائه می کند.

این بورسیه تحصیلی در بلاروس هزینه های سفر را نیز پوشش می دهد. برای کسب این بورسیه، فرد باید شرایط سختی که کمیته پذیرش مشخص می کند را برآورده کند.

بورسیه DAAD با توجه به دستاوردهای علمی متقاضی، مقالات منتشر شده و پیشنهاد تحقیقاتی اعطا می شود.

یکی دیگر از الزامات برای کسب این بورسیه این است که متقاضیان باید از قبل به عنوان محقق در کشور خود مشغول به کار باشند.

از آنجایی که روش درخواست با توجه به ملیت متفاوت است، برای دریافت اطلاعات جامع در مورد روند ثبت نام به وب سایت برنامه DAAD مراجعه کنید.

تحصیل رایگان در بلاروس
تحصیل رایگان در بلاروس

بورسیه های دانشگاه دولتی بلاروس

علاوه بر بورسیه های خصوصی و دولتی که توسط مراکز مختلف ارائه می شود، برخی از دانشگاه های دولتی بلاروس دارای بورسیه های مخصوص به خود هستند که به دانشجویان پذیرفته شده در هر دانشگاه اختصاص دارد.

تمامی دانشجویان بین المللی می توانند برای دریافت این بورسیه ها اقدام کنند. برخی از این بورسیه ها عبارتند از:

بورسیه CYD Master Thesis برای دوره کارشناسی ارشد در رشته حوزه امنیت سایبری

بورسیه IWMF Howard G. Buffett برای بانوان در رشته خبرنگاری

بورسیه BeArt Presets Academic برای رشته های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد

 سیستم تخفیف دانشگاه ایالتی یانکا کوپالا گرودنو

  • مبلغ بورسیه: تخفیف 250 تا 450 دلار
  • دوره های واجد شرایط: سال اول تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه ایالتی یانکا کوپالا گرودنو

این دانشگاه که در گرودنو واقع شده است، دارای گسترده ترین پردیس در سراسر بلاروس است. این دانشگاه در سال 1940 به عنوان یک موسسه تربیت معلم تاسیس شد و اکنون دومین دانشگاه برتر کشور محسوب می شود.

دانشگاه ایالتی یانکا کوپالا گرودنو که یک انتخاب محبوب در بین دانشجویان بین المللی متقاضی تحصیل در بلاروس است، با ارائه یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی در بلاروس برای ثبت نام کنندگان بین المللی، قصد دارد تعداد بیشتری از دانشجویان بین المللی را جذب کند. در حال حاضر دو بورسیه توسط دانشگاه ارائه می شود:

بورسیه اول به کسانی داده می شود که از بخش آموزش مقدماتی یا دوره پادفک دانشگاه فارغ التحصیل شده اند. این تخفیف 250 دلار است که می توان از آن برای پرداخت هزینه های تحصیل در سال اول استفاده کرد. قابل ذکر است، این بورسیه فقط برای رشته هایی قابل استفاده است که به زبان روسی ارائه می شوند.

برنامه دیگری به دانشجویان متقاضی از کشورهای مشترک المنافع ارائه می شود. هزینه این بورسیه 450 دلار است که می توان از آن برای پرداخت مقداری از شهریه سال اول استفاده کرد. این بورسیه فقط برای دوره هایی قابل استفاده است که به زبان انگلیسی ارائه می شوند و تقریباً 10٪ شهریه دوره کارشناسی را پوشش می دهد.

 

بورسیه فولبرایت ایالات متحده برای دستیاران آموز زبان انگلیسی

  • مبلغ بورسیه: اعلام نشده اما طول دوره پوشش آن تا نه ماه است.
  • دوره های واجد شرایط: اعلام نشده.

اگر دانشجوی آمریکایی هستید که علاقه مند به تدریس زبان انگلیسی هستید، این کمک هزینه برای شما مناسب است. این بورسیه تحصیلی بلاروس به چهار متقاضی داده می شود که مایل به تدریس در خارج از کشور به مدت 9 ماه هستند. داوطلبان علاقه مند باید دارای مدرک لیسانس یا فوق لیسانس باشند و به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.

به غیر از تدریس 16 تا 20 ساعت در هفته، از دانش پژوهان فولبرایت انتظار می رود در کارهای مرتبط شرکت کنند. این می تواند کار اجتماعی یا مسئولیت های تحقیقاتی باشد که دانشگاه میزبان ممکن است به آن نیاز داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه های تحصیلی بلاروس

اگر قصد دارید برای کسب بورسیه در بلاروس اقدام کنید، باید مدارک زیر را برای ارائه آماده کنید. دقت کنید که ممکن است برای دریافت همه بورسیه ها تمامی مدارک زیر لازم نباشد، اما بودنشان می تواند شانس شما را افزایش دهد.

  • دعوت نامه دانشگاه
  • کپی پاسپورت
  • ریز نمرات مقاطع تحصیلی قبلی
  • عکس پاسپورتی
  • رزومه تحصیلی
  • توصیه نامه

سوالات متداول

آیا برای مقطع کارشناسی نیز در بلاروس بورسیه تحصیلی وجود دارد؟

بله. در بلاروس برای تمامی مقاطع تحصیلی بورسیه تحصیلی وجود دارد

در بلاروس اخذ بورسیه در کدام مقطع تحصیلی راحت تر است؟

در بلاروس کسب بورسیه در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد در مقایسه با مقطع تحصیلی کارشناسی راحت تر است.

هزینه ی تحصیل در بلاروس چقدر است؟

شهریه در بلاروس با توجه به رشته و دانشگاه، بین 2000 تا 6000 یورو در سال است.

بورسیه ی تحصیلی بلاروس توسط چه مراکزی به دانشجویان ارائه میشود؟

در این کشور بورسیه های تحصیلی توسط بخش های دولتی و خصوصی ارائه می شود.

چه کسانی شانس بیشتری در دریافت بورسیه دارند؟

معمولا افراد با رزومه ی تحصیلی و حرفه ای قوی شانس بیشتری در دریافت بورسیه دارند.

بورسیه ی تحصیلی بلاروس تا چه مقدار هزینه های تحصیل را پوشش میدهد؟

این موضوع بستگی به نوع بورسیه شما دارد. ممکن است بورسیه شما فقط بخشی از شهریه یا تمام آن را پوشش دهد. از طرفی ممکن است بورسیه انتخابی بخشی از هزینه های زندگی در بلاروس را نیز پوشش دهد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم برخی از انواع بورسیه های تحصیلی در بلاروس را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود. اگر قصد دارید برای تحصیل به بلاروس مهاجرت کنید، کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد می توانند در زمینه دریافت بورسیه نیز شما را راهنمایی کنند. کارشناسان ما با بیش از یک دهه تجربه آشنایی کامل با فرایند کسب پذیرش از دانشگاه های بلاروس را دارا هستند و می توانند بهترین راهنمای شما برای مهاجرت تحصیلی به بلاروس باشند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx