بهترین پزشکان ایران چگونه پزشک شدند؟ (+ تحصیل پزشکی در خارج از کشور)

ایران دارای تاریخچه‌ای غنی از پیشگامان پزشکی است که سهم قابل توجهی در زمینه پزشکی داشته‌اند و جان افراد بی شماری را نجات داده‌اند و در زمینه مراقبت‌های بهداشتی پیشرفت کرده‌اند. در این مقاله شما را با بهترین پزشکان ایرانی آشنا می‌کنیم و راهی آسان برای پزشک شدن، تحصیل پزشکی در خارج از کشور را شرح خواهیم داد.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد همراه دانشجویان ایرانی برای اخذ بورسیه تحصیلی است و به عنوان یکی از معتبرترین موسسات اعزام دانشجو در ایران فعالیت می‌کند. اگر به دنبال آشنایی با موسسه معتبر درزمینه اخذ پذیرش تحصیلی هستید، می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و سوالات خود را از آن‌ها بپرسید.

معرفی بهترین پزشکان ایرانی و آشنایی با حوزه فعالیت پزشکی آن‌ها

پزشکانی که در ادامه این مطلب به شما معرفی می‌کنیم؛ آثاری به یاد ماندنی در تاریخ پزشکی ایران از خود به جای گذاشته‌اند و انگیزه‌ای قوی برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور محسوب می‌شوند.

1.  دکتر محمد اسماعیل تشید: پدر بیهوشی مدرن

دکتر تشید نقشی اساسی در شیوه‌های بیهوشی در ایران ایفا کرد. او جایزه «کتاب سال» را به دلیل مشارکت در این زمینه دریافت کرد. اصلاحات او در آموزش بیهوشی منجر به پیدایش نسل جدیدی از متخصصین بیهوشی در ایران شد.

محمداسماعیل تشیّد در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را در ایران به پایان رساند و در آزمون کنکور سراسری، در رشته علوم تجربی به رتبه ۵۰ دست یافت. پس از فراگیری اصول اولیه رشته پزشکی، در سال ۱۳۳۱ به آمریکا سفر کرد. تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب او بود و در آنجا تحصیل در رشته تخصصی بیهوشی را ادامه داد. در آمریکا، با آخرین تجهیزات و روش‌های بیهوشی آشنا شد .وی پس از دو سال، موفق به دریافت برد تخصصی بیهوشی از کالج طبی نیویورک شد.

در سال ۱۳۳۴، به خواست پدرش، به ایران بازگشت و یک سال بعد به عنوان رئیس درمانگاه وارد هیئت علمی دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۴۴، اولین کتاب خود را منتشر کرد، که از ترجمه مقالات علمی و کتب معتبر جهانی و تجربیات شخصی‌اش استفاده کرد.

این کتاب برای او جایزه بهترین کتاب سال را فراهم کرد. سپس در سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۶۴، همان کتاب را دوباره بازنویسی کرد، به شکل کامل‌تر و جامع‌تر به جامعه پزشکی ایران تقدیم کرد. او تخصص بیهوشی را به بسیاری از دانشجویان این رشته آموزش داد. در سال ۱۳۴۶، به دانشگاه آمریکایی بیروت سفر کرد و با مطالعه تجربیات و عناوین جدید در زمینه بیهوشی، پس از دو ماه به ایران بازگشت.

در سال ۱۳۴۹ به مرتبه استادی ارتقا یافت و پس از آن، مدیریت گروه بیهوشی را به عهده گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۳ بازنشسته شد. یکی از دستاوردهای بزرگ او در حوزه بیهوشی، ایجاد نظام آموزشی چرخشی برای آموزش دستیاران تخصصی بیهوشی بود. این نظام آموزشی افراد را با اصول علمی روز دنیا در زمینه بیهوشی آشنا کرد و به تحولی اساسی در این حوزه در ایران منجر شد.

2. پروفسور مجید سمیعی: متخصص مغز و اعصاب برجسته

مجید سمیعی در تهران به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر آغاز کرد. سپس به رشت نقل مکان کرد و تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان شهید بهشتی (شاهپور) رشت به پایان رسانید. پس از آن به آلمان رفت و در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ شهر ماینتس تحصیلات زیست‌شناسی و پزشکی خود را به اتمام رساند. به جرات می‌توان گفت تحصیل پزشکی در خارج از کشور انتخاب برترین پزشکان ایرانی بوده است.

سپس دوره تخصص جراحی مغز و اعصاب را زیر نظر کورت شورمن آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ درجه تخصص در این رشته شد. وی با سمت استادیاری و معاونت جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتس کار علمی خود را آغاز کرد و سپس بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال را به عهده گرفت. در سال ۱۳۵۱ به اخذ درجه استادی جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ دست یافت. وی همچنین به تطویر روش‌های جراحی میکروسکوپی در زمینه جراحی مغز پرداخت و در سال ۱۳۵۶ آزمایشگاه تمرین جراحی میکروسکوپی آلمان را تأسیس کرد.

دکتر سمیعی همواره مناصب مهم و معتبری را برعهده داشته و از سوی دولت‌ها و سازمان‌های مختلف مورد تمجید واقع شده است. وی بنیان‌گذار و ریاست بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در آلمان است و در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند. وی در سال ۱۹۸۶ کرسی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه لیدن هلند را دریافت کرد.

مجید سمیعی در دهه ۱۹۷۰ به توسعه جراحی قاعده جمجمه پرداخت و به عنوان یکی از پیشروهای جراحی میکروسکوپی در زمینه جراحی مغز شناخته شد. او در جراحی شوانوما به دستاوردی جهانی دست یافت. همچنین در زمینه تصویربرداری کاربردی و ساختاری در جراحی قشر مغز شناخته شده و بیش از ۲۰۰۰۰ عمل جراحی مغز انجام داده است. وی نویسنده صدها مقاله و ۱۷ کتاب است. اگر پزشک هستید، آلمان شرایط ویژه‌ای برای مهاجرت شغلی شما درنظر گرفته است که نباید این فرصت را از دست بدهید.

3. دکتر یحیی عادل: پدر جراحی ایران

از دکتر عادل به عنوان پدر جراحی ایران تجلیل می‌شود. او جراحان را تشویق کرد و الهام بخشید تا جراحی را به عنوان یک زمینه تخصصی بپذیرند. میراث گرانبهای او در پیشرفت تکنیک‌های جراحی همواره مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

4. دکتر محمد قلی شمس: پیشکسوت چشم پزشکی ایران

از دکتر شمس به عنوان پدر چشم پزشکی ایران یاد می‌شود. او اولین مرکز تخصصی چشم پزشکی ایران، یعنی بیمارستان چشم پزشکی فارابی را تاسیس کرد. دکتر شمس نقش رهبری در انجمن‌های چشم پزشکی جهانی را بر عهده داشت. در سال ۱۳۰۲، محمدقلی با تامین هزینه تحصیلی از سوی پدرش، وارد رشته پزشکی در دانشگاه نظامی لیون شد. او تنها دانشجوی غیر فرانسوی بود که موفق به ورود به دوره دکتری دانشگاه شد و پس از فارغ‌التحصیلی، به تدریس و پژوهش در همان دانشگاه ادامه داد.

اگر به دنبال راهی آسان برای پزشک شدن هستید و می‌خواهید ویزای تحصیلی کشورهای توسعه یافته را دریافت کنید و به تحصیل پزشکی در خارج از کشور بپردازید؛ می‌توانید با موسسه فرداد دانش در ارتباط باشید.

5. دکتر مسیح دانشوری: اولین متخصص ریه ایران

تخصص دکتر دانشوری جان بسیاری از جمله افراد برجسته را نجات داد. او در تاسیس چندین بیمارستان در تهران نقش به سزایی داشت.کمک‌های او در زمینه پزشکی در چندین موسسه پزشکی زبانزد است.

مسیح دانشوری در شهر نیشابور سال ۱۲۷۸ متولد شد. سه سال بعد، خانواده‌اش به ترشیز نقل مکان کردند و او تحصیلات ابتدایی خود را در ترشیز (کاشمر قبلی) شروع کرد. تا کلاس ۶ دبستان در این شهر تحصیل کرد.

سپس پدرش او را به مشهد فرستاد تا تحصیلات خود را ادامه دهد. بعد از دو سال، وی به مدرسه فرانسوی به نام “سن لوئی” در تهران اعزام شد و علاقه‌مند به رشته پزشکی شد. در سال ۱۳۰۲ برای تحصیل در رشته طب به فرانسه رفت و در رشته بیماری‌های ریوی و سل تخصص خود را اخذ کرد. سپس در سال ۱۳۱۶، آسایشگاه سل شاه آباد را در محلی که بعدها بیمارستان مسیح دانشوری شد، تأسیس کرد. او سال ۱۳۵۶ فوت شد. تحصیل پزشکی در خارج از کشور دیگر رویا نیست، حتی اگر در شهر کوچکی زندگی می‌کنید، شما هم می‌توانید رویای بهترین پزشک ایرانی شدن خود را محقق سازید و موفق شوید.

6. دکتر هاراتون داویدیان: چهره بنیانگذار روانپزشکی نوین ایران

دکتر داویدیان از پیشگامان رشته روانپزشکی در ایران است. او سال‌ها به تحقیق، آموزش و رهبری پرداخت و تاثیری ماندگار او بر روانپزشکی نوین ایران ستودنی است. او در سال 2018 درگذشت و میراثی از پیشرفت‌های روانپزشکی را از خود به جا گذاشت.

7. دکتر جلال بریمانی: متخصص مغز و اعصاب پیشرو ایران

دکتر بریمانی از چهره‌های برجسته مغز و اعصاب ایران بود. او نماینده ایران در مجامع بین المللی نورولوژی بود و مقالات تاثیرگذاری منتشر کرد. کار او باعث تقویت روابط پزشکی بین ایران و فرانسه شد.

8. محمدحسین ماندگار: مبتکر پیوند قلب

دکتر ماندگار موسس موسسه پیوند قلب و ریه در ایران است. او اولین پیوند موفقیت آمیز قلب را در کشور در سال 94 انجام داد. وی در حال حاضر استاد جراحی قلب دانشگاه تهران است.

9. دکتر سید علی ملک حسینی: پیشگام پیوند کبد

دکتر ملک حسینی اولین پیوند کبد زنده به زنده را در ایران انجام داد. او به دلیل تخصصش در پیوند اعضای حیاتی و جراحی عروق شناخته شده است. دکتر ملک حسینی ریاست انجمن پیوند اعضا خاورمیانه را بر عهده دارد.

10. دکتر اسماعیل یزدی: پیشگام دندانپزشکی نوین

دکتر یزدی شیوه‌های نوین دندانپزشکی را به ایران معرفی کرد. او اولین جراحی‌های فک را به روش‌های نوین انجام داد. کمک‌های استثنایی او باعث شد که به عنوان یک استاد برجسته شناخته شود. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در دبستان ادب و دبیرستان دارالفنون در سال ۱۳۲۷ با موفقیت به پایان برد. سپس در سال ۱۳۳۲ وارد دانشگاه تهران شد و با معدل برتر از دانشکده دندانپزشکی فارغ‌التحصیل شد. پس از اخذ بورس تحصیلی به ایالات متحده سفر کرد و در دو حوزه جراحی و آسیب‌شناسی فک و دهان از مراکز مرتبط با دانشگاه هاروارد و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تافتز در شهر بوستن مدرک‌های تخصصی خود را کسب کرد و سپس به وطن بازگشت. وقتی به مطالعه سرگذشت ایشان می‌پردازیم تحصیل پزشکی در خارج از کشور برایمان به یک الویت تبدیل می‌شود.

متداول‌ترین سوالات در مورد تحصیل پزشکی در خارج از کشور

تحصیل در کدام رشته پزشکی راحت‌تر است؟

پزشکی عمومی ساده‌ترین مسیر برای پزشک شدن است. این نوع پزشکی از نظر فنی یک تخصص محسوب نمی‌شود و به زمان و آموزش کمتری نیاز دارد.

شادترین تخصص پزشکی چیست؟

متخصصان پوست به عنوان شادترین پزشکان شناخته می‌شوند و در طی آمار منتشر شده 39 درصد از افراد متخصص پوست از انجام کار خود احساس بسیار مطلوبی دارند.

کدام کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی راحت‌تر هستند؟

مجارستان به عنوان یکی از ساده‌ترین کشورهای اروپایی برای تحصیل پزشکی برای دانشجویان بین‌المللی شناخته شده است. ایتالیا فقط مرکز هنر و فرهنگ نیست. این کشور بهترین برنامه‌های پزشکی عالی را برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. لهستان یکی دیگر از کشورهای جذاب برای دانشجویان بین‌المللی پزشکی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی:

این 10 پزشک برجسته ایرانی نه تنها تأثیر قابل توجهی بر حوزه پزشکی در ایران داشته‌اند، بلکه به دلیل مشارکت‌های خود در عرصه بین‌المللی نیز شناخته شده هستند. فداکاری، نوآوری و تخصص آن‌ها همچنان الهام بخش نسل‌های آینده و ترغیب کننده آن‌ها برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور آن هم در برترین کشورهای جهان است.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx