راهنمای کامل تحصیل رشته عمران در آلمان

کشور آلمان به دلیل آینده شغلی مناسبی که دارد، بسیار مورد توجه افراد برای مهاجرت تحصیلی و شغلی  قرار می‌گیرد. بیشتر افراد زمانی که اسم کشور آلمان به گوششان می‌خورد به انواع نوآوری های تکنولوژی، جاده های ایمن و امن، بهترین اتومبیل های جهان و.. فکر می‌کنند. تحصیل در رشته عمران در آلمان باعث می‌شود که مهندسانی متولد شوند که به فکر مشکلات مردم و یا بلایای طبیعی باشند. باید در نظر داشته باشید که مهندسان عمران در هر مقطع با چالش های متفاوتی رو به رو می‌شوند.

مزایای تحصیل مهندسی عمران در آلمان
مزایای تحصیل مهندسی عمران در آلمان

مزایای تحصیل مهندسی عمران در آلمان

شاید برایتان جالب باشد که بیشتر دانشجویان این کشور را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند. تحصیل در کشور آلمان یک سری مزایا را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

هزینه کم تحصیل در دانشگاه های آلمان

بسیاری از دانشگاه های کشور آلمان، اعم از دانشگاه های دولتی از دانشجویان خود هزینه های کمی را دریافت می‌کنند و یا حتی تحصیل بدون هیچ هزینه ای در این کشور مقرر بوده است. در واقع دانشجویان تنها هزینه ای که باید تقبل کنند، حدود 100 الی 200 یورور برای هزینه های اداری بوده است.

همچنین بسیاری از دانشگاه ها هزینه هایی را دریافت می‌کنند. اگر دانشجویی که در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ای متفاوت با رشته کارشناسی خود ثبت نام کند باید هزینه ای را بپردازد.

تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های آلمان

در اکثر دانشگاه های کشور آلمان ، در مقطع کارشناسی ارشد، رشته های مهندسی از جمله رشته عمران به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود که مختص دانشجویان بین المللی است. از جمله این دانشگاه ها: دانشگاه آخن، موسسه فناوری کارلسروهه(KIT) و… هستند.

فرصت های تحصیلی متعدد برای دانشجویان در دانشگاه های آلمان

دانشجویان مهندسی در کشور آلمان امکان بورسیه شدن را دارند. بسیاری از سازمان‌های آلمان به دانشجویان بین المللی خود بورسیه می‌دهند.

بورسیه هایی که شامل پوشش هزینه های تحصیل یا حداقل بخشی از هزینه های ماهانه مانند: خوابگاه، غذا، تحصیل و… می‌شود.

هزینه مناسب زندگی دانشجویی در کشور آلمان

هزینه زندگی دانشجویی در این کشور آلمان از دیگر کشورهای اروپا بسیار کمتر است. همچنین دانشجویان می‌توانند با زندگی در شهرهای کوچک آلمان، هزینه زندگی خود را به 800 یورو هم نیز برسانند. یکی دیگر از مزایایی که دانشجویان به آن دقت می‌کنند این است که دانشجویان امکان کار با تحصیل بصورت همزمان را دارند و می‌توانند به آسانی در حین تحصیل در آلمان کسب درآمد داشته باشند.

مشاغل مهندسی متنوع در کشور آلمان

پس از فارغ التحصیل شدن در رشته مهندسی مشکل پیدا کردن شغل مناسب را نخواهید داشت. بیشتر شرکت های فناوری مهندسی همواره به متخصصان علم مهندسی و فناوری نیاز دارد.

گرایش های مهندسی عمران در کشور آلمان

در ادامه به مهمترین و اصلی ترین گرایش های مهندسی عمران در کشور آلمان پرداخته شده است:

مدیریت پروژه

فارغ التحصیلان در این رشته می‌توانند برای اجرای فنی در برنامه ریزی سازه و مدیریت پروژه های مرتبط کار کنند.

مهندسی هیدرولیک

این رشته در زمینه آب و فاضلاب، مدیریت پسماند و… است. حوزه های کاری در مهندسی هیدرولیک شامل استخراج، تصفیه و توزیع آب آشامیدنی، احداث جاه، دایک و سد از موارد دیگر از این حوزه می‌باشد.

مهندسی حمل و نقل

افرادی که گرایش مهندسی حمل و نقل را انتخاب می‌کنند می‌توانند در مباحث جاده ها، مسیرهای دوچرخه سوار، شبکه های ریلی یا باند، جنبه های حفاظت از محیط زیست و… فعالیت و کار کنند.

تحصیل رشته عمران در آلمان
تحصیل رشته عمران در آلمان

شرایط اخذ پذیرش کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در آلمان

اگرچه آلمان دارای دانشگاه های بسیاری بوده و شرایط برای پذیرش افراد هم متفاوت می‌باشد، بهترین دانشگاه ها دارای چندین اشتراک یکسان هستند:

مدرک لیسانس معتبر

اولین شرطی که برای اخذ پذیرش کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران در آلمان باید به آن توجه کرد این است که افراد باید دارای مدرک لیسانس معتبر در مهندسی عمران یا رشته ای که قصد ادامه تحصیل در آن را دارند باشند.

نمرات عالی

رقابت بسیار شدیدی بین کالج های معتبر و عالی برای کارشناسی ارشد وجود دارد. برای اینکه شما متمایز شوید در این دانشگاه باید نمرات بسیار عالی را در طول دوره لیسانس به دست آورید. شما باید معدلتان بالای 3 باشد .

ویزا

یکی دیگر از معیارهای مهم برای ادامه تحصیل رشته عمران در آلمان، داشتن ویزای معتبر و تایید شده از سوی کشور آلمان است. داشتن ویزا برای تمامی دانشجویان بین المللی الزامی است. هزینه درخواست این ویزا حدود 75 یورو می‌باشد. درخواست ویزای آلمان به چندین مدرک از جمله بیمه سلامت، مسافرت، پاسپورت، نامه پذیرش و … نیاز دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته مهندسی عمران در آلمان

برای تحصیل در دانشگاه های آلمان در رشته مهندسی عمران ممکن است از شما درخواست شود که مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • ریز نمرات آموزشی
  • انگیزه نامه (بیان هدف، که چرا این کشور را انتخاب کرده اند)
  • رزومه به روز شده
  • مدرک مهارت زبان مانند آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی و DSH برای آلمانی
  • عکس
  • پاسپورت و کپی آن

برخی از مهارت هایی که به عنوان مهندس عمران برای افزایش احتمال موفقیت باید داشته باشد :

  • کار با نرم افزار اتوکد خودکار
  • تسلط به مایکروسافت آفیس
  • طراحی مهندسی
  • مدیریت پروژه

وظایفی که مهندس عمران در آلمان دارد چیست ؟

  • مدیریت پروژه
  • بحث و گفتگو درباره پروژه با همکاران خود
  • تجزیه و تحلیل آمار نقشه برداران
  • مدل سازی پیشرفته با استفاده از نرم افزار
  • ارزیابی تاثیرات محیط زیست بر روی سازه ها مختلف
  • تجزیه و تحلیل هزینه های مربوط به نیروی کار و مواد

طول دوره تحصیل در رشته مهندسی عمران در کشور آلمان چقدر بوده است؟

تمامی کالج های کشور آلمان مدرک بین المللی معتبری را به دانشجویان خود ارائه می‌دهند. لیسانس یا BSc  معمولا شش ترم یا سه سال طول می‌کشد و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود چهار ترم و مقطع دکتری حدود 4 الی 6 ترم زمان می‌برد.

شرایط سنی تحصیل در کشور آلمان چگونه است؟

کشور آلمان جهت اخذ ویزا در این کشور محدودیت هایی را در نظر گرفته است. دانشجویان باید نهایتا 21 سال سن داشته باشند و وقفه تحصیلی افراد بیشتر از سه الی چهار سال نباشد.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی عمران در آلمان کدامند؟

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در آلمان شامل دانشگاه اشتوتگارت، دانشگاه فنی برلین، دانشگاه درسدن و… می‌باشد.

سوالات متداول

مزایای تحصیلی مهندسی عمران در آلمان چگونه بوده است؟

مزایای تحصیل در رشته عمران می‌توان به هزینه رایگان، امکان دریافت بورسیه تحصیلی، تحصیل در زبان انگلیسی، مدرک معتبر دانشگاهی و… اشاره کرد.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان چقدر است؟

متوسط هزینه های زندگی دانشجویی در کشور آلمان با احتساب محل اقامت بین 700 تا 1000 یورو در ماه است

مدارک لازم برای تحصیل مهندسی عمران در آلمان چیست؟

مدارک لازم برای تحصیل مهندسی عمران در آلمان شامل آخرین مدرک تحصیلی، ریز نمرات تحصیلی، مدرک زبان معتبر، تمکن مالی و سایر موارد دیگر می‌شود.

سخن آخر در مورد تحصیل رشته عمران در آلمان

شما با تحصیل در رشته عمران در کشور آلمان می‌توانید از بالاترین سطح کیفیت آموزش برخوردار شوید. همانطور که گفته شد با توجه به هزینه های پایین زندگی در کشور آلمان زندگی سخت و دشواری نخواهید داشت. کالج های آلمان به استعداد های برتر سراسر دنیا بورسیه اعطا می‌کند.

هر سوالی در رابطه با تحصیل در کشور آلمان داشتید با ما در قسمت نظرات درمیان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx