شرایط زندگی دانشجویی در بلاروس

بلاروس با نام رسمی جمهوری بلاروس (Republic of Belarus) کشوری است در اروپای شرقی که میان کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان ، لیتوانی و لتونی قرار گرفته است. این کشور با جمعیت 9.2 میلیون نفر، سیزدهمین کشور بزرگ اروپا و بیستمین کشور پر جمعیت این قاره است. زندگی در بلاروس با آب و هوایی سرد و زمستان  و تابستان هایی معتدل برای اکثرا ایرانیان جذاب و هیجان انگیز است.

این کشور سرشار از آرامش، به دور از نژاد پرستی، دارای سطح رفاه اجتماعی مناسب، مردمانی با فرهنگ و سیستم آموزشی با استانداردهای اروپایی است. یکی از بهترین مزیت های تحصیل در بلاروس، هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در این کشور است.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد دارای بیش از یک دهه تجربه در زمینه اعزام دانشجو به بلاروس است و در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط و هزینه های زندگی در بلاروس آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

کشور بلاروس
کشور بلاروس

آشنایی با شرایط زندگی در کشور بلاروس

در بلاروس دین اصلی مردم مسیحیت است و بیش از 80 درصد مردم مسیحی هستند. از مذاهب اصلی می توانیم به ارتدوکس، ارتدوکس شرقی و کلیسای کاتولیک روم اشاره کنیم. انتخاب دین در بلاروس آزاد است و 20 درصد دیگر مردم این کشور به ادیان دیگر گرایش دارند. مردم این کشور بسیار مهربان، صمیمی و خون گرم هستند و از مهاجران با روی خوش میزبانی می کنند. در این کشور جشن های سنتی فراوانی وجود دارد که همگی از اهمیت تاریخی و فرهنگی بسیار بالایی برخوردار هستند و به خوبی به صورت نسل به نسل در تاریخ منتقل می شوند.

بلاروس به دلیل نزدیکی به دریای بالتیک، دریاچه و رودخانه های زیادی دارد و به همین دلیل، نزدیک به 40 درصد از زمین های این کشور، زمین های زراعی هستند و بخش بزرگی از فعالیت های تفریحی در بلاروس فعالیت های آبی هستند. ساختمان های باستانی و تاریخی فراوانی در این کشور وجود دارد که از دیگر جاذبه های گردشگری این کشور به حساب می آیند. پارک ملی Belovezhskaya Pushcha نیز یک منطقه محافظت شده و یکی از میراث های ثبت شده در یونسکو است.

 اب و هوای کشور بلاروس
اب و هوای کشور بلاروس

درآمد در بلاروس در سال 2024

بهتر است قبل از بررسی هزینه های زندگی در بلاروس، نگاهی به متوسط درآمد در این کشور داشته باشیم. اگر از میزان درآمد مردم یک کشور آگاه باشید و بتوانید میانگین هزینه های زندگی را نیز محاسبه کنید، به بهترین شکل ممکن متوجه خواهید شد که آیا مهاجرت و زندگی در آن کشور از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود یا خیر. گرچه فاکتور های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد، اما با بررسی این دو می توانید تصمیمات اولیه را بگیرید و پس از آن برای تحقیق بیشتر اقدام کنید.

در آمد ماهانه 25درصد از مردم بلاروس بین 1200 تا 4000 دلار در ماه است. این میزان بیشترین حقوق دریافتی در بلاروس است. 75 درصد از مردم این کشور نیز درآمدی بین 554 تا 1163 دلار در ماه دارند. جالب است بدانید که در آمد بین 600 تا 770 دلار در ماه، درآمدی متوسط و رو به بالا در نظر گرفته می شود.

هزینه های زندگی در بلاروس 2024

تفاوتی ندارد که در کدام شهر یا کشور زندگی می کنید، هزینه های زندگی را همیشه می توانیم به چند بخش اصلی تقسیم کنیم. دو بخش عمده از هزینه های زندگی، هزینه خورد و خوراک و اسکان است. هزینه های حمل و نقل، خدمات، لباس و تفریحات نیز دیگر بخش های مهم هستند. اکنون اگر به فکر مهاجرت تحصیلی یا کاری به بلاروس هستید و در مورد هزینه های زندگی در این کشور کنجکاو هستید، در این مقاله جواب سوالات خود را پیدا خواهید کرد.

به طور متوسط، بدون در نظر گرفتن هزینه اسکان، هزینه زندگی برای یک خانواده 4 نفری، 1547 دلار و برای یک فرد مجرد، 436 دلار در ماه است.

هزینه خورد و خوراک در بلاروس 2024

هزینه های خورد و خوراک را می توانیم به دو دسته تقسیم بندی کنیم. خورد و خوراک در رستوران ها و هزینه خرید مواد خوراکی برای خانه یا خوابگاه.

هزینه غذا در رستوران های بلاروس 2024

  • هزینه ی یک وعده غذا، در رستوران معمولی  4.5 تا 15 دلار
  • هزینه ی یک وعده غذا برای دو نفر، در رستوران متوسط، 21 تا 70 دلار
  • هزینه ی یک وعده غذای مک در رستوران های مک دونالد: 3 تا 6 دلار
  • کاپوچینو: 1.49 دلار
  • نوشابه ی کوک/ پپسی ( بطری0.33 لیتری)  0.72 دلار
  • آب ( بطری 0.33 لیتری)   0.40 دلار

هزینه خرید مواد خوراکی در بلاروس 2024

  • 1 لیتر شیر: 0.63 دلار
  • 500 گرم قرص نان سفید تازه: 0.54 دلار
  • 1 کیلوگرم برنج: 1.11 دلار
  • 12 عدد تخم مرغ: 1.17 دلار
  • 1 کیلوگرم پنیر محلی: 5.85 دلار
  • 1 کیلوگرم سینه ی مرغ: 3.47 دلار
  • 1 کیلوگرم گوشت گاو: 6.55 دلار
  • 1 کیلوگرم سیب: 95 دلار
  • 1 کیلوگرم موز: 1.52 دلار
  • 1 کیلوگرم پرتقال: 1.53 دلار
  • 1 کیلوگرم گوجه فرنگی: 1.81 دلار
  • 1 کیلوگرم سیب زمینی: 0.53 دلار
  • 1 کیلوگرم پیاز: 0.67 دلار

هزینه قبوض خدماتی در بلاروس 2024

میانگین هزینه آب ، برق، موبایل و اینترنت در بلاروس برای هر ماه به صورت زیر است.

  • هزینه های اصلی قبوض خدماتی شامل آب، برق، گاز و تلفن برای یک آپارتمان 85 متری: 41.24 دلار
  • تعرفه ی 1 دقیقه مکالمه ی داخلی موبایل: 0.03 دلار
  • هزینه پلن ماهانه تلفن همراه برای تماس و 10 گیگابایت اینترنت: 8.20 دلار
  • اینترنت (60 مگابایت بر ثانیه، حجم نامحدود): 10.42 دلار

 

هزینه پوشاک در بلاروس 2024

  • 1 عدد شلوار (501 لیوایز):57.10 دلار
  • 1 عدد لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای ( زارا، اچ اند ام): 34.63 دلار
  • 1 جفت کفش ورزشی نایکی ( سایز متوسط): 81.68 دلار
  • 1 جفت کفش کاری چرم مردانه: 42 تا 136 دلار

 

هزینه ورزش و سرگرمی در بلاروس 2024

  • باشگاه بدنسازی، شهریه ی ماهانه برای 1 بزرگسال: 22 تا 38 دلار
  • اجاره زمین تنیس برای 1 ساعت در آخر هفته: 8 تا 15 دلار
  • بلیط سینما: 4 تا 7 دلار

 

زندگی دانشجویی در بلاروس
زندگی دانشجویی در بلاروس

هزینه انواع محل اقامت در بلاروس 2024

برای زندگی دانشجویی در بلاروس، دو گزینه اسکان خواهید داشت. اسکان در خوابگاه یا اجاره یک اتاق یا واحد خصوصی. اقامتگاه های بلاروس از کیفیت تقریبا مناسبی برخوردار هستند. موسسه فرداد دانش می تواند به شما کمک کند که در نزدیک ترین محل اقامت به دانشگاه و در محلی امن و مقرون به صرفه اسکان پیدا کنید. در ادامه با شرایط اسکان و هزینه های اقامت در بلاروس آشنا خواهید شد.

خوابگاه های دانشجویی

خوابگاه ارزان ترین گزینه اقامت در بلاروس است. همه دانشگاه های بلاروس برای دانشجویان خارجی خود خوابگاه فراهم می کنند و در حدود 65 درصد از خوابگاه ها، اتاق ها 3 تا 4 نفره هستند و آشپزخانه و حمام مشترک است.

گاهی اوقات نیز ممکن است که دو واحد مختلف دارای آشپزخانه و حمام مشترک باشند. اتاق های خوابگاه معمولاً دارای یک تخت، یک صندلی، یک میز تحریر، یک کمد دیواری و قفسه کتاب هستند. هزینه خوابگاه از شهریه جدا است و دانشجویان باید ماهانه حداقل 40 دلار به عنوان شهریه خوابگاه پرداخت کنند. خوابگاه ها اغلب دارای سالن های ورزشی، اتاق های تفریحی، غذاخوری و کتابخانه هستند.

اجاره آپارتمان در بلاروس

اگر بنا به دلایلی نمی خواهید برای اقامت در خوابگاه اقدام کنید، باید به دنبال آپارتمان یا اتاق برای اجاره باشید. این نوع اقامت شاید در مقایسه با هزینه خوابگاه گران تر باشد، اما در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی، هزینه اسکان در بلاروس بسیار ارزان تر خواهد بود. اسکان شخصی میزیت های زیادی دارد، از جمله حریم خصوصی و راحتی بیشتر. از طرف دیگر، با انتخاب اسکان شخصی، شما در انتخاب مکان و کیفیت محل اقامت خود آزادی بیشتری خواهید داشت.

اجاره ماهانه آپارتمان یک اتاقه در مرکز شهرهای بلاروس، بین 150 تا 300 دلار و برای آپارتمان سه اتاقه بین 450 تا 970 دلار است.

هزینه حمل و نقل در بلاروس 2024

سیستم حمل و نقل در بلاروس به خوبی توسعه یافته است. حمل و نقل عمومی در بلاروس از تراموا، تاکسی، اتوبوس، مترو و واگن برقی تشکیل شده است. ورود و خروج از کشور نیز از طریق راه آهن، تاکسی , حمل و نقل هوایی امکان پذیر است. شما می توانید بلیط حمل و نقل عمومی بلاروس را در یک کیوسک فروش در ایستگاه ها، از راننده یا راهبر خریداری کنید.

رفت و آمد با اتوبوس

در تمامی شهرهای بلاروس ایستگاه اتوبوس و مینی بوس عمومی وجود دارد. شما می توانید با اتوبوس یا مینی بوس در بلاروس به صورت درون شهری و برون شهری جابجا شوید. برای تهیه بلیط نیز مشکلی نخواهید داشت چرا که در تمام ایستگاه های اتوبوس فروش بلیط انجام می شود.

علاوه بر اتوبوس و مینی بوس، اتوبوس های واگن برقی، تراموا و تاکسی های درون شهری و بین شهری در سراسر کشور در دسترس هستند.

هزینه یک بلیط یک طرفه برای درون شهر، تنها 0.26 دلار است. اگر نمی خواهید هر بار دردسر خریداری بلیط را داشته باشید، می توانید بلیط ماهانه حمل و نقل عمومی را با هزینه بسیار کم 14 دلار خریداری کنید. تاکسی ها از اتوبوس، مترو و تراموا گران تر هستند. شروع هزینه تاکسی 1.21 دلار است و به ازای هر کیلومتر 0.30 دلار به ان اضافه می شود.

مترو

در بلاروس تنها 1 خط مترو وجود دارد که آن هم در پایتخت کشور، یعنی مینسک قرار دارد. سیستم مترو مینسک دارای سه خط است. خط Maskowskaya که شمال شرقی را به جنوب غربی متصل می کند. خط Awtazavodskaya  که غرب مینسک را به شرق آن متصل می کند. آخرین و کوچک ترین خط نیز Zelenaluzhskaya است که در مرکز شهر قرار دارد.

سوالات متداول

چگونه می توانیم به بلاروس مهاجرت کنیم؟

بهترین گزینه های مهاجرت به بلاروس، مهاجرت تحصیلی، سرمایه گذاری ئ ثبت شرکت است.

هزینه اجاره خانه در بلاروس چقدر است؟

کرایه یک آپارتمان تک خواب در مرکز شهر بین 190 تا 500 دلار در ماه است.

سخن آخر

هزینه های بسیار مناسب تحصیل و زندگی در بلاروس، باعث شده هر سال دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای ورود به این کشور اقدام کنند. کیفیت بالای آموزش (به خصوص در رشته های پزشکی) و شرایط فوق العاده رویایی پذیرش در این کشور، باعث افزایش تقاضا و کاهش شانس پذیرش شده است. از طرفی با توجه به تورم موجود در جهان، انتظار می رود دانشجویان بیشتری برای تحصیل به بلاروس مهاجرت کنند. پس اگر رویای تحصیل رشته پزشکی در بلاروس را دارید، پیشنهاد می کنیم زمان طلایی خود را از دست ندهید و هم اکنون با کارشناسان متخصص موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx