صفر تا صد شرایط تحصیل کارشناسی در اسپانیا آشنا شویم (پذیرش تحصیلی اسپانیا)

اسپانیا یکی از بهترین کشورهای جهان برای دانشجویان بین المللی است، به خصوص دانشجویان دوره کارشناسی که در ابتدای مسیر تحصیلات عالیه هستند. تحصیل کارشناسی در اسپانیا مقرون به صرفه است اما چالش های خود را نیز دارد. مانند نیاز به شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های اسپانیا به نام Selectividad.

تجربه جشن ها و مراسم های چندصد ساله و لذت بردن از آب و هوای دوست داشتنی و گرم مدیترانه‌ای را تصور کنید، چه کسی دوست ندارد در چنین مکان دلپذیری تحصیلات عالیه خود را دنبال کند؟ جدا از زندگی دانشجویی هیجان انگیز، اسپانیا میزبان بسیاری از دانشگاه ها و کالج های برتر جهان است که هر ساله پذیرای هزاران دانشجوی بین المللی هستند.

علاوه بر آزمون ورودی، اکثر دانشگاه های این کشور رشته های دوره کارشناسی خود را به زبان اسپانیایی ارائه می دهند که برای تحصیل در آنها نیاز به مدرک زبان اسپانیایی خواهید داشت. در ادامه با شرایط تحصیل مقطع کارشناسی و پذیرش تحصیلی اسپانیا بیشتر آشنا خواهید شد.

 

زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

مزایای تحصیل در اسپانیا
مزایای تحصیل در اسپانیا

چرا تحصیل در اسپانیا (مزایای تحصیل در اسپانیا)

  1. دانشگاه های اسپانیا شهریه هایی بسیار مقرون به صرفه دارند

بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در اسپانیا نیازی به پرداخت بیش از 4000 یورو در سال ندارند و شهریه رشته های تحصیلی متعددی از 400 تا 500 یورو در سال شروع می شود. فقط به این نکته توجه کنید که در برخی از دانشگاه ها، دانشجویان غیر اروپایی باید شهریه بیشتری را در مقایسه با دانشجویان اسپانیایی و اروپایی بپردازند.

       2. دانشگاه های دارای رتبه برتر، به ویژه در رشته های بازرگانی و مدیریت

اسپانیا دارای بیش از 80 دانشگاه است که از میان آنها، 50 دانشگاه دولتی و 30 دانشگاه خصوصی است. دانشگاه های اسپانیا هر ساله رتبه های بسیار خوبی را در رتبه بندی دانشگاه های بین المللی کسب می کنند. دانشکده های علوم اجتماعی، مدیریت، بازرگانی و حقوق، در میان برترین دانشکده های دانشگاه های اسپانیا هستند.

       3. آب و هوای شگفت انگیز اسپانیا

اسپانیا در یکی از لذت بخش ترین مناطق آب و هوایی اروپا قرار دارد. گرچه دما از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است، اما به جرات می توان گفت که اگر عاشق آفتاب، رفتن به ساحل و حس گرمای دلپذیر خورشید روی پوست خود هستید، اسپانیا از لحاظ آب و هوایی، بهترین مقصد برای ادامه تحصیل است.

سبک زندگی در اسپانیا
سبک زندگی در اسپانیا

       4. سبک زندگی آرام و لذت بخش

مردم اسپانیا بسیار خون گرم و مهربان هستند و همواره با روی باز پذیرای دانشجویان هستند. سطح آرامش و رفاه اجتماعی باعث می شود تحصیل و زندگی در این کشور برای هر شخصی سرشار از آرامش و حس خوب باشد.

       5. تحصیل در اسپانیا یک امتیاز بسیار بزرگ در رزومه شما خواهد بود

همانطور که می دانید، صحبت کردن تنها به یک زبان خارجی همیشه کافی نیست، به خصوص در کشورهای حوزه شنگن. کارمندان در سراسر اروپا تشویق می شوند که علاوه بر زبان انگلیسی، حداقل به یک زبان دیگر تسلط داشته باشند. با تحصیل در اسپانیا، شما هم زمان به دو زبان زنده دنیا تسلط پیدا خواهید کرد و این موضوع درهای زیادی را بر روی شما باز خواهد کرد.

مزایای تحصیل در اسپانیا
مزایای تحصیل در اسپانیا

 

ساختار دوره کارشناسی در اسپانیا

دوره کارشناسی در اسپانیا معمولا 3 تا 4 ساله است که در طی آن دانشجویان باید 180 تا 240 واحد ECTS را پشت سر بگذارند. زبان اصلی آموزش در این مقطع اسپانیایی است. برخی رشته ها نیز به صورت ترکیبی از دو یا سه زبان تدریس می شوند. در مقطع کارشناسی، زبان انگلیسی و کاتالان، از دیگر زبان های آموزش هستند.

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در اسپانیا

در مقطع کارشناسی، برای پذیرش تحصیلی اسپانیا، اولین شرط لازم، معادل سازی مدرک دیپلم دبیرستان است. بعد از معادل سازی مدارک تحصیلی خود، می توانید برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کنید.

مرحله بعدی با توجه به دانشگاه و رشته انتخابی متفاوت خواهد بود. چرا که پذیرش یا بر اساس سوابق تحصیلی انجام خواهد شد یا نتایج آزمون ورودی.

اگر نیازی به آزمون ورودی نباشد، پس از دریافت پذیرش از دانشگاه، می توانید ثبت نام خود را نهایی کنید و برای دریافت ویزا اقدام کنید.

در دانشگاه هایی که نیاز به شرکت در آزمون ورودی است، متقاضیان باید در آزمون ورودی استاندارد دانشگاه های اسپانیا، به اسم Selectividad یا EBAU شرکت کنند. این آزمون از دو بخش اجباری و انتخابی تشکیل شده است. حداکثر نمره کسب شده در Selectividad می تواند 14 باشد و حداقل نمره لازم برای قبولی در آزمون، 5 است.

برخی از مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در اسپانیا عبارتند از:

  • تائیدیه مدارک تحصیلی برای تحصیل در اسپانیا
  • اصل مدرک دیپلم به همراه ریز نمرات و نسخه ترجمه شده
  • اصل و کپی پاسپورت
  • مدارک زبان
  • مدارک تمکن مالی

مدارک گفته شده برای پذیرش تحصیلی اسپانیا حالت عمومی دارند و با توجه به رشته و دانشگاه انتخابی شما، ممکن است نیاز بع ارائه مدارک بیشتری باشد.

مهاجرت تحصیلی اسپانیا
مهاجرت تحصیلی اسپانیا

برترین رشته های تحصیلی مقطع کارشناسی در اسپانیا

  • تجارت و مدیریت
  • مهندسی (معماری، عمران، مکانیک، برق و کامپیوتر)
  • علوم کامپیوتر
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • علوم شیمی
  • زیست شناسی
  • حقوق
  • روزنامه نگاری

مدرک زبان لازم برای تحصیل کارشناسی در اسپانیا

شرایط زبان برای پذیرش تحصیلی اسپانیا، با توجه به دانشگاه و رشته متفاوت است. با این حال، اکثر دانشگاه ها مدرک زبان اسپانیایی را از متقاضیان درخواست می کنند. معمولا ارئه مدرک زبان اسپانیایی معتبر کافی است، اما پذیرش در برخی از دانشگاه ها ممکن است مستلزم قبولی در آزمون مهارت زبان اسپانیایی مانند DELE یا SIELE باشد.

اگر قصد ندارید مدرک زبان ارائه دهید، می توانید با ثبت نام در کالج های اسپانیا، علاوه بر یادگیری زبان اسپانیایی، برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های این کشور نیز آماده شوید. در واقع یکی از مزایای اصلی شرکت در کالج، کسب آمادگی کامل برای شرکت در آزمون Selectividad  و ورود به سیستم آموزش عالی اسپانیا است. با این کار، دیگر در ترم های اول تحصیل با مشکلی روبرو نخواهید شد و به راحتی می توانید دوره تحصیلی خود را به پایان برسانید.

ددلاین پذیرش رشته های کارشناسی در اسپانیا

مهلت پذیرش برای برنامه های کارشناسی در اسپانیا بسته به دانشگاه و برنامه متفاوت است. با این حال، ددلاین اکثر دانشگاه ها برای ترم پاییز، اوایل ژوئن و برای ترم بهار، اوایل دسامبر است.

ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا برای تحصیل در مقطع کارشناسی

جدای از برتری آکادمیک، یکی از عواملی که اسپانیا را به مقصدی ایده آل برای ادامه تحصیل تبدیل می کند، مقرون به صرفه بودن تحصیل است. میانگین شهریه دانشگاه های اسپانیا در مقطع کارشناسی، بین 500 تا 1000 یورو برای هر ترم است.

به خاطر داشته باشید که دانشگاه های دولتی در اسپانیا معمولا ارزان تر از دانشگاه های خصوصی هستند و همانطور که گفتیم، در برخی از مراکز، هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی بیشتر از دانشجویان داخلی یا اروپایی است.

در ادامه تعدادی از ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا برای دانشجویان بین المللی را فهرست کرده ایم تا فرآیند انتخاب دانشگاه را برای شما کمی ساده تر کنیم.

  • دانشگاه سالامانکا
  • دانشگاه والنسیا
  • دانشگاه آلیکانته
  • دانشگاه Jaen
  • دانشگاه گرانادا
  • دانشگاه کورونیا
  • دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا
  • دانشگاه ساراگوسا
  • دانشگاه خودمختار مادرید
  • دانشگاه پمپئو فابرا
هزینه های زندگی در اسپانیا
هزینه های زندگی در اسپانیا

 هزینه های زندگی در اسپانیا

در زیر می توانید میانگین برخی از هزینه های زندگی در اسپانیا را بصورت خلاصه مشاهده کنید.

  • هزینه خوابگاه: 200 تا 500 یورو در ماه
  • یک وعده غذا: 10 تا 20 یورو
  • هزینه قبوض خدماتی: 35 یورو در ماه
  • حمل و نقل عمومی: 40 یورو در ماه
  • بلیط سینما: 8 یورو
  • خورد و خوراک: 200 تا 350 یورو در ماه

در مقاله ی زیر می توانید ” جزئیات هزینه ها و شرایط زندگی دانشجویی در اسپانیا در سال 2023 “را به دقت بررسی و محاسبه کنید تا بتوانید برنامه ریزی مالی دقیقی برای مهاجرت تحصیلی تان به اسپانیا داشته باشید.

بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان کارشناسی در اسپانیا

بورسیه های تحصیلی مختلفی برای دانشجویان غیر اروپایی در اسپانیا وجود دارد. برخی از رایج ترین این بورسیه ها عبارتند از:

بورسیه های دولتی: دولت اسپانیا تعدادی بورسیه به دانشجویان بین المللی ارائه می دهد، از جمله برنامه بورسیه تحصیلی  MAEC-AECID  و برنامه بورسیه همکاری اسپانیا.

بورسیه های دانشگاهی: برخی از دانشگاه های اسپانیا بورسیه های تحصیلی خود را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این بورسیه ها معمولا بر اساس شایستگی به بهترین دانشجویان اهدا می شود.

بورسیه های خصوصی: همچنین تعدادی بورسیه خصوصی برای دانشجویان بین المللی در اسپانیا وجود دارد، مانند برنامه بورس تحصیلی بنیاد La Caixa و برنامه بورسیه تحصیلی Santander.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بورسیه تحصیلی برای دانشجویان غیر اروپایی در اسپانیا، می توانید به وب سایت وزارت آموزش اسپانیا مراجعه کنید یا با سفارت اسپانیا تماس بگیرید.

سوالات متداول

شانس قبولی در آزمون Selectividad چقدر است؟

معمولا قبولی در آزمون Selectividad دشوار نیست چرا که منابع آزمون مشخص است. فقط لازم است مطالعه کافی داشته باشید.

درآمد کار پاره وقت در اسپانیا چقدر ست؟

بین 12 تا 16 یورو در ساعت که بستگی به تخصص شما دارد.

آیا در مقطع کارشناسی در اسپانیا می توان به زبان انگلیسی تحصیل کرد؟

بله، اما فقط در دانشگاه های خصوصی. رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی در این مقطع بسیار محدود هستند.

سخن آخر

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، با شرایط و الزامات تحصیل کارشناسی در اسپانیا آشنا شده باشید. اگر هنوز در این زمینه سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات، سوالات خود را مطرح کنید و یا با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس برقرار کنید.

کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد، در زمینه مهاجرت تحصیلی به اسپانیا متخصص هستند. حضور نمایندگان ما در اسپانیا نیز باعث می شود بتوانیم پرونده مهاجرتی شما را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم. پس اگر رویای تحصیل در اسپانیا را دارید، با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx