چطور برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنیم؟

آیا به فکر تحصیل در خارج از کشور هستید اما نمی دانید از کجا باید شروع کنید؟ باید اعتراف کنیم که فرایند مهاجرت تحصیلی نه تنها دشوار بلکه در واقعیت سخت و گیج کننده نیز است. مهاجرت موضوعی است با اهمیت که دارای پیچیدگی های قانونی و اداری خاص است و برای مدیریت آن نیاز به دانش و تجربه تخصصی وجود دارد. اما اگر بدانید مراحل انجام این کار از شروع تا پایان به چه صورت است، چه مسیری را باید طی کنید تا به هدف خود برسید، در این مسیر به چه چیزهایی نیاز خواهید داشت و موسسه ای حرفه ای را در کنار خود داشته باشید، قبل از آنکه بدانید چشم باز خواهید کرد و خود را در کشوری دیگر خواهید دید.

این مقاله یک راهنمای جامع و آسان برای جواب به این سوال است که چگونه برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنیم. در این مقاله شما را گام به گام با موضوع مهاجرت تحصیلی آشنا خواهیم کرد و در انتها شما بیشتر اطلاعاتی را که برای آماده شدن برای یک مهاجرت تحصیلی نیاز دارید را به دست خواهید آورد.

زمان مطالعه: 7 تا 9 دقیقه

1 – تعیین کنید که چقدر میخواهید برای تحصیل در خارج از کشور هزینه کنید

تحصیل در خارج از کشور هیجان انگیز، چالش برانگیز، توانمندساز، تغییر دهنده زندگی و صد البته گران و هزینه بر است. البته، برخی از مقاصد تحصیلی مقرون به صرفه تر هستند، اما خوب است که از همان ابتدا بدانید که مایلید چقدر هزینه کنید تا بتوانید گزینه های انتخابی را محدودتر کنید و انتخاب مقصد خود را سریع تر انجام دهید.

هزینه های تحصیل برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور قابل توجهی متفاوت است، اما همیشه گزینه ای با بودجه مورد نظر شما وجود دارد.

محدوده شهریه مقطع لیسانس و فوق لیسانس

شهریه رشته های دانشگاهی مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با توجه به رشته، نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی) و کشور مقصد می تواند به چند دسته تقسیم شود. معمولا شهریه دانشگاه های خصوصی بسیار بیشتر از دانشگاه های دولتی است و شهریه رشته های پزشکی بیشتر از رشته های فنی مهندسی و هنر یا دیگر رشته های تحصیلی است.

  • بین 0 تا 5000 یورو یا دلار در سال
  • بین 5000 تا 10000 یورو یا دلار در سال
  • بین 10000 تا 20000 یورو یا دلار در سال
  • بیش از 20000 یورو یا دلار در سال

فراموش نکنید که هزینه های زندگی را نیز باید در نظر بگیرید. بسته به شهر و کشوری که در آن زندگی خواهید کرد، می توانید ماهیانه بین 400 تا بیش از 1000 یورو یا دلار هزینه کنید.

اخذ بورسیه تحصیلی
اخذ بورسیه تحصیلی

بورسیه  های تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور

هزینه های تحصیل در خارج از کشور می تواند بسیار بالا باشد اما بورسیه های تحصیلی وجود دارد که می تواند این هزینه ها را حتی به صفر برساند. اگر مایل به دریافت بورسیه های تحصیلی هستید باید در این زمینه تحقیقاتی کامل انجام دهید چرا که این موضوع به شدت می تواند انتخاب های شما برای مهاجرت تحصیلی را محدود کند. از طرفی دریافت این بورسیه ها ممکن است نیازمند فراهم کردن شرایط و مدارک خاص باشد. مانند نمرات خوب و شرکت و کسب نمره خوب در آزمون های بین المللی از جمله آزمون زبان.

 

با توجه به بالا بودن هزینه های تحصیل در خارج از کشور، بسیاری از متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در خارج را دارند، مایل به دریافت بورسیه تحصیلی هستند. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب شما را با انواع بورس تحصیلی و شرایط استفاده از آن ها آشنا کنیم.

نکات و ترفندهای مهم برای مهاجرت تحصیلی

  • برخی از کشورهایی که بالاترین هزینه تحصیل را دارند عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، بریتانیا، سنگاپور.
  • وام های دانشجویی یکی از راه های پوشش هزینه های تحصیل شما هستند، اما خیلی مشتاق نباشید که برای آن درخواست دهید. بسیاری از دانشجویان از این تصمیم پشیمان هستند و به عنوان مثال در ایالات متحده، اگر تحصیل را رها کنید یا فارغ التحصیل نشوید، باید پول را پس بدهید.
  • شما می توانید در حین تحصیل کار کنید، اما فقط به صورت پاره وقت، و این می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد. اگر تصمیم به انجام این کار دارید، مطمئن شوید که قوانین و مقررات را می دانید و آنها را به صورت کامل رعایت می کنید. در بسیاری از کشورها دانشجویان بین المللی فقط می توانند برای تعداد ساعت محدودی در هفته کار کنند.
  • دانشگاه های دولتی در نروژ و آلمان مدارک رایگان را به همه دانشجویان بین المللی بدون توجه به ملیتشان ارائه می دهند.
  • اکثر دانشگاه های دولتی در فرانسه، اتریش و اسپانیا برنامه های تحصیلی را با هزینه کمتر از 2500 یورو در سال به همه دانشجویان بین المللی ارائه می دهند.

2 – رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنید

زمانی که بحث مهاجرت تحصیلی پیش می آید انتخاب رشته می تواند سخت تر شود چرا که این انتخاب تمام آینده شما را تحت تاثیر خواهد گذاشت. همیشه این گزینه را دارید که یکی از محبوب ترین رشته هایی که همه انتخاب می کنند را انتخاب کنید. با این کار شاید تضمین کنید که در بازار کار مورد تقاضا خواهید بود و حقوق بسیار خوبی دریافت خواهید کرد. اما انتخاب رشته ای که دوست ندارید، آن هم فقط به دلایل مالی، به هیچ عنوان تصمیمی عاقلانه نیست و هیچ وقت چنین چیزی را پیشنهاد نمی کنیم. در زیر لیست برخی از محبوب ترین رشته های تحصیلی برای شما آورده شده:

  • تجارت و مدیریت
  • علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات
  • رشته های شاخه مهندسی
  • حقوق
  • پزشکی و دندانپزشکی
  • روابط بین المللی
  • روانشناسی

راه های مختلف دیگری برای کشف اینکه چه رشته ای با علایق و اهداف شما مطابقت دارد وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • به این فکر کنید که از انجام چه کاری لذت می برید.
  • به افرادی که تحسینشان می کنید نگاه کنید و از خود بپرسید که آیا کاری که آنها انجام می دهند را دوست دارید یا خیر.
  • نظرات دانشجویان رشته های مختلف را بخوانید و با آنها صحبت کنید تا درک بهتری از رشته های درسی پیدا کنید.
  • در مورد شغل های مختلف و فرصت های موجود تحقیق کنید و ببینید کدام یک بیشتر شما را جذب می کنند.
تحصیل رایگان در خارج از کشور
تحصیل رایگان در خارج از کشور

3 – کشوری که می خواهید در آن تحصیل کنید را انتخاب کنید

تصمیم مهم بعدی که باید بگیرید این است که کجا می خواهید تحصیل کنید. بودجه و رشته مورد علاقه شما تاثیر زیادی بر انتخاب کشوری که می خواهید به آن مهاجرت کنید دارد. اما عوامل دیگری وجود دارد که باید قبل از انتخاب کشور در نظر بگیرید. در ادامه چند سوال و پیشنهاد به شما ارائه خواهیم داد که به محدود کردن جستجوی شما کمک می کند:

  • آیا مایل به تحصیل در کشوری هستید که زبان انگلیسی به طور گسترده در آن صحبت نمی شود؟
  • آیا می خواهید در طول تحصیل کار کنید؟ اگر بله، بررسی کنید کدام کشورها سیاست های مطلوبی برای دانشجویان بین المللی دارند.
  • زندگی اجتماعی و فعالیت های فوق برنامه چقدر برای شما مهم است؟
  • آیا می خواهید در یک شهر بزرگ زندگی کنید یا در یک شهر آرام؟
  • آیا می خواهید در کشوری تحصیل کنید که به کشور مادری شما نسبتاً نزدیک است؟
  • آیا عاشق سفر هستید؟ اگر بله، کشوری را انتخاب کنید که ارتباطات و فرصت های زیادی در این راستا دارد مانند کشورهای حوزه شنگن.
  • سعی کنید 2 یا 3 مقصد ایده آل را انتخاب کنید. سپس شروع به مقایسه مزایا و معایب هر کدام کنید.

اگر برای دانشگاه های چندین کشور مختلف اپلای کنید، ممکن است انتخاب مقصد نهایی دیگر در اختیار شما نباشد. فرض کنید برای دانشگاه های انگلستان، فنلاند و آلمان اپلای کردید اما فقط یک دانشگاه در فنلاند شما را پذیرفته، آیا واقعاً به تحصیل در فنلاند علاقه داشتید یا فقط برای افزایش شانس خود این کشور را انتخاب کردید؟ به این موضوع خوب فکر کنید.

4 – گرایش مطالعاتی مورد علاقه خود را انتخاب کنید

اکنون شما به نقطه ای رسیده اید که کشور و رشته ای را که می خواهید تحصیل کنید را انتخاب کرده اید. اما حالا کدام گرایش تحصیلی را باید انتخاب کنید؟ برخی از دانشگاه ها یک یا چند برنامه تحصیلی مختلف را برای یک رشته ارائه می دهد. هر برنامه دارای یک هدف درسی و تحصیلی خاص است. قبل از انتخاب باید بسیار مراقب این موضوع باشید.

عوامل دیگری که می توانید برای مهاجرت تحصیلی بررسی کنید

  • تحصیل تمام وقت یا پاره وقت: هر رویکرد مزایای خود را دارد. مطالعات پاره وقت به شما این امکان را می دهد که در کنار تحصیل کار کنید و به مسئولیت های دیگر رسیدگی کنید. مطالعات تمام وقت زمان کمتری می برد و به شما امکان می دهد از یک تجربه دانشجویی کامل در محیط دانشگاه لذت ببرید.
  • مدرک زبان لازم: برای تحصیل در هر کشور شرایط و مدارک زبان مورد نیاز متفاوت است. حتما در این موضوع از ابتدا تحقیق کنید و خود را برای دریافت و فراهم کردن مدارک لازم آماده کنید.

5 – ترجمه و معادل سازی مدارک خود را شروع کنید

اکنون که تصمیم نهایی خود را گرفته اید، زمان اپلای کردن فرا رسیده است. برای این کار باید لیست مدارک لازم را فراهم کنید و ترجمه و در صورت نیاز معادل سازی آنها را انجام دهید. از این مرحله به بعد کار کمی تخصصی تر و پیچیده تر خواهد شد و اگر در کنار خود کارشناسی حرفه ای و با تجربه داشته باشید، به سرعتی بسیار بیشتر می توانید امور مهاجرت خود را به پایان برسانید.

سوالات متداول

آیا برای تحصیل در خارج از کشور حتما باید مدرک زبان داشته باشیم؟

خیر. تحصیل در برخی کشور ها بدون ارائه مدرک زبان نیز ممکن است. در بعضی از کشورها حتی با وجود نیاز به ارائه مدرک زبان، شما با شرکت در کالج و کسب مدرک زبان می توانید مستقیما وارد دانشگاه شوید.

چگونه به تحصیل رایگان در کشورهای خارجی دست پیدا کنیم؟

راه های زیادی برای تحصیل رایگان در کشورهای گوناگون وجود دارد که یکی از این راه ها دریافت بورس تحصیلی یا یادگیری زبان اصلی آن کشور است.

شرایط اجازه کار برای دانشجویان چگونه است؟

در اکثر کشورها دانشجویان می توانند به صورت میانگین ۲۰ ساعت در هفته کار کنند.

آیا مدرک دیپلم برای مهاجرت کافی است؟

این موضوع بستگی به کشور و رشته انتخابی شما دارد. در برخی از کشورها مدرک دیپلم 13 ساله است و برای تحصیل در این کشور ها باید یک سال را در کالج تحصیل کنید.

چه زمانی برای تکمیل فرآیند مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور نیاز است؟

بهتر است حداقل 1 سال زودتر جهت تکمیل فرآیند تحصیل در خارج از کشور زمان در نظر گرفته شود.

سخن آخر

همانطور که گفتیم آخرین مراحل مهاجرت تحصیلی می تواند پیچیده و سخت باشد. از طرفی یک اشتباه کوچک می تواند هزینه های سنگینی برای شما به همراه داشته باشد. بهترین راه برای پیشگیری از این اتفاق های ناگوار، کسب راهنمایی از افراد متخصص و با تجربه است. کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد با بیش از یک دهه تجربه در زمینه امور مهاجرتی، می توانند بهترین راهنمای شما برای رسیدن به اهدافتان باشد. از طرفی ما می توانیم در انتخاب رشته، دانشگاه و کشور مناسب برای مهاجرت نیز به شما کمک کنیم و تمامی نگرانی های شما را بر طرف کنیم. کافی است تلفن را بردارید و با ما تماس بگیرید تا مسیر مهاجرتی خود را به بهترین شکل ممکن شروع کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx