صفر تا صد مهاجرت کادر درمان به اسپانیا

در میان کشورهای جهان، اسپانیا یکی از بهترین سیستم های مراقبت های بهداشتی را دارد. در اسپانیا، نیاز به نیرو و خدمات در بخش درمان زیاد و رو به افزایش است و به همین دلیل تعداد مراکز درمانی خصوصی و با کیفیتی که در این کشور تاسیس می شود نیز رو به افزایش است. با افزایش مراکز درمانی، نیاز به افراد متخصص در حوزه درمان نیز به طور فزاینده ای در حال افزایش است. با توجه به شرایط پیش آمده، شاهد افزایش نرخ مهاجرت پزشکان و کادر درمان به اسپانیا هستیم.

مهاجرت کاری به هر کشوری می تواند موضوعی بسیار سخت و پیچیده باشد، و این پیچیدگی زمانی بیشتر می  شود که شما یکی از اعضای کادر درمان باشید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با فرایند مهاجرت کادر درمان به اسپانیا آشنا و تا جای ممکن نکات مربوط به این فرآیند را برایتان شفاف کنیم.

اگر پزشک هستید و می خواهید به اسپانیا مهاجرت کنید، در این مقاله پاسخ تمام سوالات خود را خواهید یافت. اگر در انتهای مقاله باز هم سوالی ذهن شما را درگیر کرده بود، می توانید از طریق بخش نظرات، سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

مدت زمان مطالعه: 4 تا 6 دقیقه

اسپانیا، فرصتی بی نظیر برای پزشکان و کادر درمان
اسپانیا، فرصتی بی نظیر برای پزشکان و کادر درمان

شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت کادر درمان به اسپانیا چیست؟

با توجه به حجم زیاد تقاضا برای گواهی معادل و به رسمیت شناختن مدارک خارجی به منظور امکان فعالیت به عنوان پزشک در اسپانیا، وزارت بهداشت این کشور در تلاش است تا این روند را تا حد امکان ساده کند. پزشکان زیادی هستند که تصمیم گرفته اند به اسپانیا بروند و قدمی مهم در زندگی حرفه ای خود بردارند.

مدارک و شرایط اولیه برای مهاجرت کادر درمان به اسپانیا

مدارک و شرایط لازم برای مهاجرت کادر درمان به اسپانیا، با توجه به هر ایالت ممکن است کمی متفاوت باشد. اما شرایط ضروری برای کار به عنوان پزشک در اسپانیا به صورت زیر است:

  • ارائه مدرک معتبر پزشکی یا مدرک تخصص
  • ثبت نام در انجمن پزشکی ایالتی که می خواهید در آن فعالیت کنید
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • گواهی عدم سابقه شکایت یا قصور پزشکی
  • داشتن سطح مناسبی از زبان اسپانیایی: برای اینکه مدارک شما به رسمیت شناخته شود، باید مدرک زبان اسپانیایی B2 داشته باشید و یا در یک کشور اسپانیایی زبان متولد شده باشید
  • داشتن دانش و مهارت های حرفه ای مورد نیاز برای فعالیت پزشکی در زمینه مورد نظر
  • کسب مجوز فعالیت پزشکی در اسپانیا

 

فرایند مهاجرت کادر درمان به اسپانیا

پس از آماده سازی مدارک لازم، در اولین قدم باید تائیدیه مدارک خود را از وزارت بهداشت اسپانیا دریافت کنید. اگر دوره تحصیلی خود را در اسپانیا گذرانده اید، مدارک شما به طور خودکار توسط وزارت بهداشت این کشور تایید می شوند. اما اگر مدرک پزشکی خود را از خارج از اسپانیا گرفته اید، باید مدارک خود را برای وزارت بهداشت اسپانیا ارسال کنید تا معادل سازی شوند.

در مرحله بعد باید در انجمن پزشکی ایالتی که می خواهید در آن فعالیت کنید ثبت نام کنید. شما می توانید از طریق مراجعه به وب سایت شورای عمومی انجمن های پزشکی اسپانیا، لیست تمام انجمن های پزشکی در اسپانیا و اطلاعات تماس آنها را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید که مدارک لازم و روش ارسال مدارک ممکن است در هر ایالت و با توجه به سطح تخصص و ملیت شما متفاوت باشد.

معادل سازی و تشخیص مدارک خارجی در کجا انجام می شود؟

این فرآیند با توجه به کشوری که مدارک پزشکی شما را صادر کرده است متفاوت است، اما برای پزشکان غیر اروپایی این فرایند به صورت زیر است:

معادل سازی و به رسمیت شناختن مدارک پزشکی برای پزشکان غیر اروپایی در وزارتخانه های مختلف انجام می شود:

معادل سازی مدارک پزشکی: این کار مربوط به وزارت علوم، نوآوری و دانشگاه ها است. مدرک معادل صادر شده در سراسر اسپانیا معتبر خواهد بود. برای شروع فرآیند باید هزینه های مربوطه پرداخت شود. پس از تایید درخواست، متقاضیان می توانند دوره های تحصیلات تکمیلی را شروع کرده و برای شغل خود درخواست دهند.

به رسمیت شناختن صلاحیت های پزشک متخصص: مدارک پزشک متخصصی که مدارک او در خارج از اتحادیه اروپا صادر شده، توسط قوانین مشخص شده توسط فرمان سلطنتی به شماره 459/2010 انجام می شود. اجرای این قانون در زمینه مدیریت متخصصان مراقبت های بهداشتی، توسط وزارت بهداشت، مصرف و رفاه اجتماعی انجام می شود. این فرایند یک شرط اجباری برای فعالیت به عنوان یک پزشک متخصص در اسپانیا است.

در صورتی که مدرک تخصص شما در یک کشور اروپایی دیگر به رسمیت شناخته شده باشد و به مدت 3 سال در آنجا فعالیت پزشکی کرده باشید، می توانید از مدارک به رسمیت شناخته شده خود در آن کشور نیز برای فعالیت در اسپانیا استفاده کنید.

تحصیل و کار در اسپانیا
تحصیل و کار در اسپانیا

فرصتی طلایی در اسپانیا، برای فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی

اگر به تازگی تحصیلات خود در رشته دندانپزشکی به اتمام رسانده اید و هنوز شماره نظام پزشکی خود را دریافت نکرده اید، فرصتی طلایی برای شما در اسپانیا وجود دارد. شما عزیزان می توانید برای معادل سازی مدارک تحصیلی خود در اسپانیا اقدام کنید و دانشنامه اسپانیایی را دریافت کرده و در مرحله بعد برای دریافت مجوز کار و پروانه طبابت در اسپانیا اقدام کنید. برای دریافت این مجوز نیز نیاز است که در آزمون های تئوری و عملی مربوطه شرکت کنید.

 

مدارک لازم برای معادل سازی مدرک پزشکی در اسپانیا

همانطور که گفتیم، هر انجمن پزشکی، روش خاص خود را برای مدیریت فرآیند ثبت نام (چه به صورت آنلاین یا حضوری) دارد. اما مدارک درخواستی به طور کلی به شرح زیر خواهد بود:

  • عکس سایز پاسپورت
  • گذرنامه صادر شده توسط کشور مبدا. (برای اطلاعات بیشتر در مورد مجوزهای اقامت و کار، به وب سایت رسمی وزارت کار، مهاجرت و تامین اجتماعی اسپانیا مراجعه کنید).
  • اصل گواهی مدرک پزشکی و جراحی (یا رسید پرداخت هزینه برای صدور آن).
  • اصل گواهی صلاحیت متخصص (در صورت لزوم) یا گواهی از وزارت بهداشت.
  • پرداخت هزینه ثبت نام
  • اطلاعات حساب برای پرداخت اقساط سه ماهه
  • گواهی عملکرد خوب متقاضی صادر شده توسط مقامات مربوطه در کشور مبدا. در گواهینامه باید قید شود که متقاضی از طبابت رد صلاحیت نشده است و اگر به زبان اسپانیایی نباشد ترجمه سوگندنامه آن الزامی است.

 

در این صفحه جزئیات سازمان هایی در سرتاسر جهان را پیدا خواهید کرد که می توانید از طریق آن ها گواهی شایستگی خود را دریافت کنید. در اسپانیا این گواهی توسط شورای عمومی انجمن های رسمی پزشکی صادر می شود و برای 3 ماه اعتبار دارد.

  • تائیدیه محل رزیدنتی پزشکی در اسپانیا (MIR) که توسط وزارت بهداشت صادر شده است (در صورت لزوم).
  • مدرک دکترای پزشکی عمومی (و تخصص) با گواهی معادل و تایید شده (در صورت تحصیل در خارج از اسپانیا).

آیا برای معادل سازی مدرک پزشکی در اسپانیا باید آزمون داد؟

برای به رسمیت شناخته شدن مدارک تخصص پزشکی که در خارج از اتحادیه اروپا صادر شده اند، شرکت در یک دوره آموزشی یا آزمون ابتدایی الزامی است. کمیته ارزیابی مسئول ارزیابی پرونده است. این کمیته باید اعلام کند که آیا کیفیت آموزش انجام شده با مدرک پزشکی اسپانیایی برابر می کند یا خیر. اگر نتیجه این آزمون یا دوره آزمایشی موفقیت آمیز بود، به متقاضی اطلاع داده می شود که حداقل الزامات آموزشی مورد نیاز را برآورده کرده و می تواند به عنوان متخصص در اسپانیا فعالیت کند. در غیر این صورت کمیته باید مشخص کند که شرکت در آزمون نظری-عملی در حوزه تخصص متقاضی نیاز است یا خیر.

از طریق این لینک می توانید محتوای آزمون در هر رشته را مشاهده کنید.

تحصیل و کار پزشکان در اسپانیا
تحصیل و کار پزشکان در اسپانیا

حقوق و درآمد پزشکان در اسپانیا

حقوق شما به عنوان یک پزشک در اسپانیا به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

  • میزان سابقه کاری؛
  • سطح دانش و مهارت شما؛
  • جایی که مدرک تحصیلی خود را گرفتید؛
  • مکانی که در آن کار می کنید؛
  • میزان تسلط شما به زبان اسپانیایی؛
  • زمینه ای که در آن فعالیت می کنید.

منابع مختلف، ارقام مختلفی برای دستمزد کادر پزشکی ذکر کرده اند. به گفته Salary Expert، متوسط حقوق یک پزشک در اسپانیا حدود 6120 یورو در ماه است. این منبع می گوید که کمترین حقوق دریافتی نزدیک به 2370 یورو و بالاترین حقوق در محدوده 10200 یورو در ماه است. این در حالی است که Glassdoor، میانگین حداقل دریافتی پزشکان را 2667 یورو در ماه اعلام کرده است.

تخصص شما یکی از عوامل تعیین کننده میزان حقوق دریافتی شما است. برای اطلاع از تفاوت میزان حقوق دریافتی در تخصص های مختلف، می توانید جدول پایین را بررسی کنید.

تخصص حقوق
پزشک – گوارش 7,370 یورو
پزشک – پوست 8,040 یورو
مدیر فیزیوتراپی 5040 یورو
بینایی سنجی 5790 یورو
متخصص زنان و زایمان 7500 یورو
پزشک طب طبیعی 7710 یورو
متخصص قلب تهاجمی 11000 یورو
مشاور ژنتیک 4,430 یورو
متخصص تغذیه 5,340 یورو
متخصص سلامت رفتار 3040 یورو
دکتر ارائه دهنده تمرین های پیشرفته 3700 یورو
متخصص پوست 7,940 یورو

 

سوالات متداول

آیا یک فرد خارجی می تواند در اسپانیا طبابت کند؟

بله، اما اگر مدرک خود را از خارج از اسپانیا گرفته اید، باید مدرک خود را توسط نهاد های مربوطه تایید کنید.

آیا برای کار به عنوان پزشک در اسپانیا به مدرک زبان اسپانیایی نیاز دارم؟

بله، اگر ملیت غیر اسپانیایی دارید، برای پذیرش در مراکز درمانی و شروع فعالیت به عنوان یک دکتر، باید به زبان اسپانیایی مسلط باشید.

سخن آخر

گرچه اسپانیا یکی از بهترین کشورها از نظر کیفیت زندگی و فرهنگ است، دریافت مجوز فعالیت پزشکی و تخصص می تواند چالش برانگیز باشد. اما مهاجرت پزشکی اسپانیا، برای اشخاصی که متعهد به مهاجرت و زندگی طولانی مدت در اسپانیا هستند، ممکن و قابل انجام است و نتیجه حاصل شده نیز ارزش بسیار زیادی خواهد داشت.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتر دارید، متخصصان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد آماده راهنمایی و همراهی شما پزشکان عزیز برای مهاجرت کاری به اسپانیا و یا مهاجرت تحصیلی به اسپانیا هستند. کافی است با کارشناسان ما تماس برقرار کنید تا این مسیر فوق العاده هیجان انگیز را با یکدیگر شروع کنیم.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx