موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

مزایا و معایب تحصیل مهندسی در آلمان 2023 – 2024

تحصیل در کشور آلمان، به ویژه تحصیل در رشته های مهندسی، بسیاری از دانشجویان را جذب خود می‌کند. دانشجویان ایرانی در برخی شرایط قبل از ورود به دانشگاه های آلمان، باید دوره ای یک ساله را در دانشگاه های این کشور سپری کنند و پس از گذراندن این دوره می‌توانند وارد دانشگاه های معتبر آلمان شوند. کشور آلمان جز یکی از پیشرفته ترین کشور های دنیا محسوب می‌شود. این کشور دانشگاه های معتبر و با کیفیتی در زمینه آموزش و پژوهش دارد که با تجهیزات بالایی نیز ارائه می‌شود. دانشگاه های آلمان با شرکت های مختلف در زمینه صنعت همکاری دارند تا بتوانند با کیفیت ترین پژوهش های مهندسی را ارائه دهند.

مزایای تحصیل رشته مهندسی در آلمان

در ادامه با مزایای تحصیل رشته مهندسی در آلمان آشنا می‌شوید. امکان تحصیل رایگان در کشور آلمان یکی از مهمترین مزیت های تحصیل در این کشور است و باید بدانید تحصیل در این کشور با بروکراسی و مراحل اداری همراه است.

هزینه زندگی پایین و تحصیل رایگان در کشور آلمان

مهندسی جز یکی از پرطرفدارترین رشته ها محسوب می‌شود. تمامی دانشگاه های دولتی در این کشور رایگان است و فقط برخی از دانشگاه ها هزینه درخواست ترم را دارند. هزینه های زندگی در این کشور با مقایسه با کشور های دیگر مقرون به صرفه تر است.

بورسیه تحصیلی در کشور آلمان

امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشور آلمان

تسلط به زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد ضروری نیست. در دانشگاه های آلمان تقریبا در تمامی دوره ها تحصیل به زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

فرصت شغلی مناسب در کشور آلمان

دانشجویانی که در دانشگاه های برتر آلمان تحصیل کرده اند می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

معتبرترین موسسه اعزام دانشجو - فرداد دانش پاسارگاد
معتبرترین موسسه اعزام دانشجو – فرداد دانش پاسارگاد

پرطرفدارترین رشته های مهندسی در آلمان

آشنایی با پرطرفداترین رشته های تحصیلی در آلمان دغدغه بسیاری از دانشجویان بین المللی است. انتخاب رشته خوب می‌تواند آینده شغلی شما را تضمین کند در ادامه به برخی از پرطرفدارین رشته های مهندسی پرداخته ایم:

مهندسی برق

مهندسی مکانیک

مهندسی صنایع

مهندسی شیمی

مهندسی کامپیوتر

مهندسی مواد

مهندسی ساختمان

مهندسی محیط زیست

هزینه تحصیل در رشته های مهندسی در آلمان چقدر است ؟

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان بیشتر اوقات رایگان است و یا امکان دارد هزینه ی کمی پرداخت کنید. تحصیل رایگان  در آلمان باعث شده تا متقاضیان زیادی جذب این کشور شوند. افراد با تسلط به زبان آلمانی به راحتی می‌توانند باکیفیت ترین آموزش و یا امکانات آموزشی کشور آلمان را دریافت کنند. متقاضیان با هزینه های تحصیل در کشور آلمان در بازه 26 تا 40 هزار یورو سالیانه برای تحصیل مهندسی در آلمان رو به رو خواهند شد.

ویزای دانشجویی آلمان

کشور آلمان با وجود اقتصاد قوی که دارد، بستر مناسبی را برای دانشجویان فراهم کرده است. مهاجرت به کشور آلمان برای رزرو وقت، معمولا یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد.

برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان، باید از طریق کارگذاری ویزامتریک آلمان اقدام کنید و مدارک خود را در روزی که برای شما تعیین شده است به این شرکت تحویل دهید.

پس از بررسی، در صورت تاییدیه مدارک شما به آدرس سفارت آلمان ارسال می‌شود.

زبان مورد نیاز برای تحصیل مهندسی در کشور آلمان

در آلمان می‌توانید به زبان های آلمانی و یا انگلیسی درس بخوانید. مدرک زبان آلمانی برای پذیرش یا مدرک زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان باید داشته باشید. مدرک زبان آلمانی باید مورد تایید دانشگاه و سیستم آموزشی کشور آلمان باشد. با توجه به اینکه زبان رسمی این کشور آلمانی است.

برای اینکه بتوانید بهتر با هم دانشگاهی ها و یا اساتید خود ارتباط بگیرید بهتر است به زبان آلمانی مسلط باشید.

شرایط و تفاوت سیستم آموزشی رشته مهندسی در آلمان با ایران

شرایط آموزشی کشور آلمان با ایران تفاوت های چشم گیری دارد. اول از همه باید بدانید که نمرات کلاسی دانشجویان بر اساس نمرات پایان ترم خواهد بود. این وضعیت برای بسیاری از دانشجویان مخصوصا در روزهای پایانی ترم می‌تواند وضعیت استرس زایی را ایجاد کند.

یکی از تفاوت های مهم دیگر در سیستم آموزشی آلمان نسبت به ایران ثبت نام در امتحانات دانشگاهی بوده، به طور مثال وقتی برای یک ترم در دانشگاه ثبت نام می‌کنید، به صورت خودکار برای امتحانات نیز مورد ثبت نام قرار گرفته می‌شوید، اما در کشور آلمان دانشجویان بعد از ثبت نام در ترم جاری، در نیمه های ترم نیز باید برای شرکت در امتحانات هم نیز مجدد ثبت نام کنند.

تحصیل مهندسی در آلمان در مقطع لیسانس

تحصیل مهندسی در کشور آلمان در مقطع لیسانس شامل دوره 4 ساله ای است که در ترم اول مهندسی شامل دروس، ریاضیات، فیزیک، شیمی، ترمودینامیک، مهندسی برق و … می‌شود.

متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های معتبر آلمان باید دارای حداقل مدرک دیپلم باشند. تحصیل در رشته مهندسی در برخی از دانشگاه های آلمان رقابتی است.

تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کشور آلمان

داشتن آشنایی به زبان آلمانی برای پذیرش در دانشگاه های آلمان اهمیت زیادی نیز دارد. دانشجویان رشته مهندسی باید در آزمون سراسری شرکت کنند و در آن پذیرفته شوند. متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی باید پیش از تحصیل در دانشگاه های آلمان در یک دوره 1 ساله در کالج های T_KURS شرکت کنند.

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی 3 الی 4 سال می‌باشد. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی را نیز دارند باید نهایتا 21 سال سن داشته باشند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی کشور آلمان

دانشجویان رشته مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد فرصت تحصیل به زبان انگلیسی را دارند که باید حداقل نمره آیلتس افراد6.5 باشد.

مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یک سال و نیم الی دو ساله است.

دانشگاه بایروت المان
دانشگاه بایروت المان

معرفی دانشگاه های آلمان برای رشته مهندسی در کشور آلمان

رشته مهندسی یکی از پرطرفدارترین رشته ها در آلمان است. دانشگاه های معتبری وجود دارد که دانشجویان بسیاری را جذب خود در این کشور می‌کند.

لیستی از دانشگاه های معتبر در کشور آلمان:

دانشگاه فرایبورگ مهندسی شیمی

این دانشگاه در شهر فرابیورگ واقع شده و یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی شیمی در آلمان به شمار می‌رود.

دانشگاه آخن، مهندسی برق

این دانشگاه در شهر آخن واقع شده است و جز یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی برق در آلمان به حساب می‌آید. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته برق را دارند می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

دانشگاه فنی مونیخ، مهندسی مکانیک

این دانشگاه در شهر مونیخ واقع شده است، و جز یکی از بهترین دانشگاه ها در رشته مهندسی مکانیک است. دانشجویانی که علاقه مند به این رشته هستند، می‌توانند این دانشگاه را انتخاب کنند.

دانشگاه فنی برلین، مهندسی عمران

این دانشگاه در شهر برلین واقع شده است، و جز یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی عمران در آلمان به حساب می‌آید. دانشجویانی که علاقه من به رشته عمران هستند می‌توانند در این دانشگاه تحصیل کنند.

در کل اکثر دانشگاه های این کشور معتبر بوده، و دانشجویانی که به دنبال تحصیل در این رشته هستند می‌توانند به راحتی در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند، که بیشتر دانشگاه های مهندسی در کشور آلمان به زبان آلمانی تدریس می‌شود.

سوالات پرتکرار

چه مدت زمانی برای تحصیل در رشته مهندسی در آلمان نیاز است؟

زمان تحصیل در رشته مهندسی در این کشور، معمولا 4 تا 5 سال است، که شامل لیسانس و مقطع کارشناسی ارشد است.

آیا برای تحصیل در این کشور نیازمند یادگیری زبان آلمانی هستیم؟

بله، برای تحصیل در رشته مهندسی در آلمان، زبان آلمانی بسیار مهم است و باید دارای مدرک زبان آلمانی مناسبی باشید. همچنین، بعضی از دانشگاه‌ها به شکل موقت دوره‌های آموزشی زبان برای دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم موضوع مزایا و معایب تحصیل رشته های مهندسی در آلمان را از زوایای مختلف پوشش دهیم. تحصیل در کشور آلمان برای دانشجویان بین المللی مخصوصا ایرانی فرصتی را فراهم کرده، که بتواننند با به دست آوردن تحصیلات بالاتر فرصت های شغلی بهتر و بیشتری نیز داشته باشند. چنانچه قصد تحصیل در رشته های مهندسی، پزشکی و انسانی در کشور آلمان را دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی موسسه اعزام دانشجو، فرداد دانش به جدیدترین اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

3 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx