هرآنچه در مورد سفارت کشورها در ایران باید بدانیم!

در ایران 89 کشور مختلف دارای سفارت و سرکنسولگری هستند. هر روز افراد زیادی مانند دانشجویان، تاجران و توریست های ایرانی با توجه به مقصدشان به این سفارتخانه ها مراجعه می کنند. اگر شما نیز به فکر مهاجرت تحصیلی، کاری یا تفریحی هستید، بهتر است کمی در زمینه سفارت کشورها در ایران، فعالیت هایی که انجام می دهند یا انجام نمی دهند اطلاعات کسب کنید.

در این مقاله اطلاعات مفید زیادی را در اختیارتان قرار خواهیم داد، از جمله گرفتن وقت سفارت، آدرس سفارتخانه مهم ترین کشورها در تهران و هر آنچه در مورد سفارت کشورها باید بدانید.

 

زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

سفارت چیست؟

سفارت کشورها، اصلی ترین نماینده دیپلماتیک یک کشور در کشوری دیگر هستند. سفارتخانه جایی است که معمولا سفیر کشور خارجی در کشور میزبان کار و گاهی اوقات زندگی می کند. سفارتخانه ها وسایل و شرایط لازم برای ارتباط بین دولت کشوری که سفارت به آن تعلق دارد و دولت کشوری که سفارت در آن قرار دارد را فراهم می کند.
علاوه بر اهداف دیپلماتیک، سفارتخانه ها به شهروندان کشور خود که به کشور میزبان سفر کرده اند خدماتی را ارائه می دهند. هنگامی که مسافران در خارج از کشور با مشکل مواجه می شوند، ممکن است نیاز به تماس با سفارت داشته باشند. معمولا سفارتخانه ها، مسئول صدور ویزا برای اتباع خارجی به منظور بازدید یا نقل مکان به کشورشان هستند.

تفاوت سفارت و کنسولگری
تفاوت سفارت و کنسولگری

تفاوت بین سرکنسولگری و سفارت کشورها چیست؟

سفارت پایگاهی است برای مأموریت دیپلماتیک یک کشور در خارج از آن کشور و همه روابط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بین کشورها در سفارت انجام مي شود. هر کشور مي تواند فقط یک سفارت در کشور دیگري داشته باشد اما سرکنسولگری می تواند تعداد بیشتری باشد.
کنسولگری جایی است که خدمات بخش کنسولی در آن انجام می شود. سفارتخانه ها معمولا دارای بخش سرکنسولگری نیز هستند. کنسولگری ها معمولا در شهرهایی هستند که بیشترین گردشگر را دارند. به عنوان مثال ایران در چین یک سفارت و سه سرکنسولگری دارد.

وظایف سفارت کشورها

یکی از وظایف سفارتخانه ها و کنسولگری ها ارائه کمک به شهروندان خود در خارج از کشور است. سطح کمکی که آنها ارائه می کنند ممکن است در هر کشور متفاوت باشد.
رایج ترین دلیلی که باید با سفارت یا کنسولگری خود تماس بگیرید، مفقود شدن یا آسیب رسیدن به گذرنامه و پاسپورت است. البته در صورت گم کردن پاسپورت و گذرنامه، اولین کاری که باید انجام دهید مراجعه به پلیس و ثبت گزارش مفقودی مدارک است. پس از آن می توانید به سفارت یا سرکنسولگری ایران مراجعه کنید و صدور مجدد مدارک خود را پیگیری کنید. علاوه بر این، سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها می‌توانند اسناد و مدارک شما را برای استفاده در کشوری که در حال بازدید از آن هستید تایید کنند. به عنوان مثال تایید سند ازدواج یا فوت.
اگر حادثه قانونی یا حقوقی جدی برای شما رخ دهد ، سفارت می تواند به صورت محدود به شما کمک کند. به عنوان مثال اگر در خارج از کشور دستگیر شدید، باید با سفارت تماس بگیرید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا به وکلای فارسی زبان متصل شوید و شما را در زمینه فرآیندهای قانونی آن کشور راهنمایی کنند. یا اگر در خارج از کشور بیمار شوید آنها می توانند از جانب شما با پزشکان محلی تماس بگیرند یا به شما در مورد نحوه انتقال پول راهنمایی برسانند و به شما کمک کنند تا با خانواده خود در خانه تماس برقرار کنید.
کارهایی که سفارت کشورها نمی توانند انجام دهند
سفارت و مامورین آنها نمی توانند به شما پول یا دستمزد بدهند، در مورد جرم یا خلافی که اتفاق افتاده تحقیق کنند، در روند قانونی پرونده ها در کشور خارجی دخالتی داشته باشند یا مراقبت های بهداشتی فراتر از آنچه در دسترس مردم محلی است برای شما فراهم کنند. سفارت نمی تواند در پرونده های دادگاه مداخله کند، از دیپورت شدن شما جلوگیری کند، جریمه ای را از جانب شما بپردازد یا آزادی شما را از زندان تضمین کند.
با این حال، آنها می توانند آنچه را که برای شما اتفاق افتاده به عزیزان شما اطلاع دهد، تا 24 ساعت پس از دستگیری با شما تماس بگیرند و در اسرع وقت از شما بازدید کنند. هدف آنها این است که نسبت به شما حساس باشند و شما را در زمینه اتهامات وارد شده قضاوت نکنند.

خدماتی که سفارت ایران در دیگر کشورها به شما می دهد چیست ؟
خدماتی که سفارت ایران در دیگر کشورها به شما می دهد چیست ؟

آشنایی با سفارت برخی از کشورها در ایران

سفارت ایتالیا در ایران

سفارت ایتالیا در منطقه 12 شهر تهران و در پلاک 68 خیابان نوفل لوشاتو قرار دارد. ایتالیا علاوه بر سفارت، در ایران یک سرکنسولگری نیز دارد. امور مهاجرتی بیشتر توسط سرکنسولگری انجام می شود و سفارت بیشتر رسیدگی به امور دیپلماتیک بین دو کشور را انجام می دهد.
آدرس کنسولگری ایتالیا در ایران: تهران، خیابان جردن، خیابان نلسون ماندلا، بن بست فرزان شرقی، پلاک 15
دریافت وقت سفارت از سفارت ایتالیا توسط چند روش مختلف ممکن است.
• سایت سفارت
• سایت ویزا متریک
• سایت موسسه کاکس اند کینگز، کارگزار رسمی سفارت ایتالیا در ایران CKGSIR.

سفارت اسپانیا در ایران

سفارت اسپانیا در شهر تهران قرار دارد و سفیر این کشور در ایران جناب آقای آنخل لوسادا فرناندزهستند. ساعت کاری بخش کنسولگری برای مراجعه حضوری، بین ساعت های 09:00 صبح تا 12:30 ظهر است. ساعت کاری بخش کنسولگری به صورت تلفنی نیز بین ساعت های 14:30 تا 16:30 است.
آدرس سفارت اسپانیا در ایران: تهران، خیابان دروس، بلوار شهرزاد، خیابان شادی، خیابان اسدی، پلاک ۱۰
بخش کنسولی و خدمات ویزای اسپانیا اخیرا به شرکت BLS واگذار شده است . امور مربوط به ویزا را باید از طریق این بخش پیگیری کنید.
آدرس شرکت BLS: خیابان شریعتی، روبروی ظفر، مجتمع نگین ظفر، طبقه 9 واحد 220

سفارت روسیه در ایران

سفارت روسیه در ایران، برای اولین بار در سال 1294 خورشیدی تاسیس شد. سفارت روسیه در باغ وسیع پارک اکباتان در خیابان نوفل لوشاتو قرار دارد. سفیر روسیه در ایران جناب اقای لوان جاگاریان هستند. در زمان جنگ جهانی دوم، از ششم تا نهم اذر 1322 در سفارت روسیه در تهران جلسه ای به نام کنفرانس تهران برگزار شد. در این نشست وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس، فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا و ژوزف استالین رهبر شوروی به صورت مخفیانه در سفارت وقت شوروی در تهران حاظر شدند. مهم‌ترین توافقی که در این کنفرانس به دست آمد، تصمیم بر گشایش جبهه دوم در غرب اروپا در طول جنگ جهانی دوم بود.
روسیه علاوه بر سفارت و کنسولگری که در تهران دارد، یک کنسولگری در شهر رشت و یکی در اصفهان دارد.
آدرس سفارت روسیه در تهران: خیابان نوفل لوشاتو، شماره 39
آدرس کنسولگری روسیه در تهران: خیابان نوفل لوشاتو پلاک ۳۷
آدرس کنسولگری روسیه در رشت: پل عراق، خیابان پاسداران، روبروی بیمارستان ولی عصر(عج) پلاک ۸۲
اطلاعات تماس:
تلفن 01333336430
پذیرش بازدید کنندگان از ساعت 10:00 الی 13:00 انجام می شود. به جز روزهای چهارشنبه، جمعه و شنبه.
آدرس کنسولگری روسیه در اصفهان: خیابان چهار باغ پایین،کوچه مسجد سرخی پلاک 11
اطلاعات تماس: 32222060 (031)
پذیرش بازدید کنندگان از ساعت 10:00 الی 12:30 انجام می شود. به جز روزهای چهارشنبه، جمعه و شنبه.

سفارت آلمان در ایران

بیش از 100 سال است که آلمان در ایران نمایندگی سیاسی دارد. در سال 1873 میلادی قرارداد دوستی بین ایران و امپراتوری آلمان منعقد شد و از مفاد این قرارداد، تاسیس یک نمایندگی دائم در دو کشور بود. 11 سال بعد در تاریخ 20 اکتبر 1884، اولین نمایندگی آلمان در دربار ناصرالدین شاه تاسیس شد. اکنون سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران، جناب آقای هانس ادو موتسل هستند.
آدرس سفارت آلمان در ایران: تهران، خیابان فردوسی، پلاک 324
ساعت کار سفارت: تنها با تعیین وقت قبلی در روزهای یک شنبه تا پنج شنبه، از ساعت 06:45 تا 14:30
ساعت کار ویژه مراجعین کنسولی: یک شنبه تا پنج شنبه، از ساعت 06:45 الی 12:00

سفارت کانادا در ایران

در ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ کانادا در پاسخ به سیاست خارجی ایران و نگرانی از تأمین امنیت دیپلمات‌های کانادایی، سفارت خود را در تهران تعطیل کرد و روابط دیپلماتیکش را با ایران به حالت تعلیق درآورد. پس از انتخاب جاستین ترودو به سمت نخست‌وزیر کانادا، هر دو کشور مذاکرات خود را برای ازسرگیری روابط، آغاز کرده‌اند و گرچه اکنون سفارت این کشور در ایران فعالیتی ندراد، اما روابط دو کشور وضعیت بهتری پیدا کرده است.
ساختمان سفارت کانادا در تهران، خیابان استاد مطهری، خیابان شهید سرافراز ـ پلاک 57 قرار دارد. گرچه در این ساختمان هیچ فعالیتی انجام نمی شود و کارگزاری‌های رسمی این کشور یعنی VAC و VFS در کشورهای همسایه مانند ترکیه دایر هستند و ایرانیان معمولا برای دریافت ویزای خود به این کشورها سفر می‌کنند.

سفارت بلاروس در ایران

در سال 1996، کابینه وزیران بلاروس دستور افتتاح نمایندگی بازرگانی و اقتصادی جمهوری بلاروس در ایران را صادر کردند. این مرکز در سال 1998 با حضور رئیس جمهور بلاروس در ایران به صورت رسمی به سفارت جمهوری بلاروس تبدیل شد. در حال حاظر سفیر کشور بلاروس در ایران جناب آقای دمیتری کالتسوف است.
آدرس سفارت بلاروس در ایران: زعفرانیه، خیابان طاهری، خیابان آبان،کوچه آذر، شماره1
تلفن: 22752229
ساعت کار بخش کنسولی: یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 13
ساعت کار سفارت: یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 الی 18
دریافت مدارک از مراجعین: از ساعت 09:30 الی 12:30 یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه
تحویل مدارک به مراجعین: از ساعت 16:00 الی 17:30 یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه

سوالات متداول

دریافت ویزای دانشجویی چقدر زمان نیاز دارد؟
بسته به اینکه دانشگاه مقصد شما در کدام کشور قرار دارد، مدت زمان دریافت وقت سفارت و زمان لازم برای دریافت ویزا متفاوت است.
ویزای شنگن جیست؟
یکی از انواع ویزا است که با کسب آن می توانید به 26 کشور عضو پیمان شنگن سفر کنید.
آیا با ویزای دانشجویی نیز می توان مسافرت کرد؟
سفر با ویزای تحصیلی بستگی به قوانین کشوری دارد که در آن مشغول به تحصیل هستید. در بعضی کشور ها امکان سفر آزادانه به دیگر کشور ها وجود دارد و در برخی کشورها ممکن است شرایط کمی سختگیرانه تر باشد.

سخن آخر

موسسه فرداد دانش پاسارگاد با بیش از یک دهه فعالیت موفق در زمینه مهاجرت تحصیلی و کاری، با سفارت کشورهای زیادی در تماس بوده. از این رو کارشناسان ما با قوانین و بروکراسی های ادارای سفارت هر یک از این کشورها به صورت کامل آشنا هستند. این تجربه و سطح ارتباطی، یک امتیاز ارزشمند است که ما در زمان خدمت رسانی و پیگیری امور مهاجرتی متقاضیان، در اختیار آنها قرار می دهیم. ما می دانیم که مسئله دریافت ویزا می تواند استرس زا باشد، به همین دلیل در تلاش هستیم همانطور که فرایند کسب پذیرش را در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهیم، تا جایی که ممکن است به فرایند دریافت ویزای متقاضیان نیز سرعت ببخشیم.
اگر در مسئله مهاجرت موسسه فرداد دانش پاسارگاد را به عنوان نماینده رسمی خود انتخاب کنید، در زمینه امور سفارت نگرانی نخواهید داشت چرا که کارشناسانی حرفه ای و با تجربه ما را در کنار خود خواهید داشت.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx