چگونه ویزای تحصیلی روسیه بگیریم؟

آیا مایل هستید تحصیلات خود را در کشوری توسعه یافته دنبال کنید؟ آن هم کشوری که به دلیل فرصت‌های عالی تحصیلی و تجربیات فرهنگی غنی‌اش شناخته شده است؟ اگر چنین تصیمی دارید باید بدانید که تنها نیستید و بیشتر از هر زمان دیگری دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل به روسیه مهاجرت می‌کنند و درک دلیل آن اصلا کار سختی نیست.

اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارید، بی شک برای تحقق رویاهای تحصیلی خود به ویزای دانشجویی نیاز خواهید داشت. موسسات آموزشی روسیه به طور مداوم در لیست بهترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند و چشم اندازهای هیجان‌انگیزی را در رشته‌هایی مانند پزشکی، فناوری و مهندسی ارائه می‌دهند.  روسیه انواع مختلفی از ویزای دانشجویی را بر اساس نیاز و مدت زمان اقامت شما ارائه می‌دهد که برای دانشجویان بین‌المللی در سراسر جهان قابل دسترس است.

در این مقاله از موسسه فرداد دانش پاسارگاد ما شما را در روند اخذ ویزای تحصیلی روسیه راهنمایی می‌کنیم تا کمتر با موانع سلسله مراتب اداری روبرو شوید و ویزای تحصیلی این کشور را به روشی آسان‌تر اخذ کنید و با جزئیات ضروری بیشتری در مورد فرآیند آن آشنا شوید.

ویزای تحصیلی روسیه چیست؟

ویزای تحصیلی روسیه سندی است که به اتباع خارجی اجازه می‌دهد برای مقاصد آموزشی وارد فدراسیون روسیه شوند. این ویزاها با توجه به شرایط خاص شما به یک بار ورود، دوبار ورود و چند بار ورود دسته‌بندی می‌شوند. در ابتدا، ویزای دانشجویی روسیه 90 روز معتبر است. با این حال تمدید آن تا یک سال امکان‌پذیر خواهد بود.

ویزای تحصیلی روسیه مورد نیاز چه کسانی است؟

در این مورد چند استثنا وجود دارد که شامل اتباع بلاروس و اوستیای جنوبی است ولی به طور کلی اکثر شهروندان غیر روسی که قصد تحصیل در روسیه را دارند، برای ادامه تحصیل به ویزای دانشجویی نیاز خواهند داشت. مدت اقامت مجاز ممکن است بر اساس ملیت شما متفاوت و از 14 تا 90 روز متغیر باشد.

کنسولگری روسیه
کنسولگری روسیه

چگونه برای ویزای تحصیلی روسیه اقدام کنیم؟

اخذ ویزای تحصیلی روسیه شامل یک سری مراحل است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دریافت دعوتنامه

شما دعوتنامه رسمی برای ویزای دانشجویی را از یکی از منابع زیر می‌توانید دریافت کنید:

  1. وزارت کشور روسیه، وزارت امور خارجه روسیه
  2. دانشگاه‌های روسیه

برای دریافت نامه پشتیبانی ویزا برای درخواست ویزای تحصیلی خود با مدرسه، دانشگاه یا آکادمی انتخابی خود در روسیه تماس بگیرید. این نامه که به عنوان کوپن ویزا، دعوت نامه یا معرفی نامه نیز شناخته می‌شود، تایید می‌کند که موسسه شما را برای ادامه تحصیل در آنجا دعوت کرده است. موسسه آموزشی درخواستی را به خدمات مهاجرت فدرال یا وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه ارسال می‌کند. پس از پذیرش درخواست، نامه پشتیبانی ویزا صادر خواهد شد.

تکمیل درخواست آنلاین

پس از دریافت نامه پشتیبانی ویزای خود، لازم است فرم درخواست ویزای روسیه را تکمیل کنید. فرم درخواست آنلاین ویزای دانشجویی روسیه را می‌توانید در وبسایت رسمی وزارت امور خارجه روسیه بیابید و آن را پر کنید. مطمئن شوید که به تمام سوالات اجباری و ضروری که با ستاره مشخص شده‌اند پاسخ می‌دهید. البته این امکان وجود دارد که فرم را به صورت آنلاین دریافت کنید و پس از پرینت گرفتن آن فرم مورد نظرتان را تکمیل و سپس امضا کنید و عکس خود را همانطور که مشخص شده است، پیوست کنید.

مدارک لازم برای ویزا تحصیلی روسیه
مدارک لازم برای ویزا تحصیلی روسیه

مدارک لازم برای ویزا تحصیلی روسیه

مدارک لازم را برای درخواست ویزای تحصیلی روسیه خود آماده کنید، که معمولا شامل پشتیبانی ویزا برای دانشجویان، گواهی تست HIV (ایدز) و سند بیمه سلامت (برای شهروندان کشورهای خاص) می‌شود.

پس از تکمیل مدارک، دو گزینه برای ارسال دارید:

گزینه 1:

ارسال مستقیم به یکی از چهار کنسولگری روسیه در ایالات متحده (نیویورک، سیاتل، واشنگتن، یا هیوستون). برای انجام این کار، یک قرار ملاقات در وب سایت کنسولگری برای ارسال حضوری تعیین کنید. اگر شخص دیگری از طرف شما مدارک شما را تحویل می‌دهد باید وکالتنامه‌ای به او ارائه دهید.

گزینه 2:

درخواست خود را در یک مرکز ویزای روسیه ارسال کنید. این مراکز توسط دولت روسیه مجاز به تسریع درخواست ویزا هستند. در این روش نیازی به قرار ملاقات نخواهید داشت و درخواست‌ها را به صورت حضوری و با پرداخت هزینه بررسی خواهد شد. اگر ارسال حضوری مدارک برای شما امکان پذیر نیست، می‌توانید درخواست خود را پست کنید. جزئیات مربوط به نزدیکترین مرکز ویزای روسیه را می‌توانید در وب سایت آن‌ها بیابید.

تهیه مدارک و طی کردن صحیح فرآیندهای مربوط به اخذ ویزای تحصیلی ممکن است دلهره‌آور به نظر برسند، اما لازم است خونسردی خود را حفظ کنید و با آرامش درصدد تهیه مدارک مورد نیاز خود باشید و فرآیند اخذ ویزای تحصیلی روسیه را دنبال کنید.

درخواست خود را ارسال کنید

درخواست خود را شخصا در کنسولگری روسیه یا مرکز پردازش ویزای روسیه ارائه دهید. برای پرداخت هزینه ویزای مورد نیاز هم آماده باشید.

منتظر پاسخ بمانید

پس از ارسال، منتظر پاسخ از سفارت باشید. با توجه به شرایط شما، ممکن است از شما مصاحبه یا مدارک اضافی خواسته شود.

برخی از دانشگاه های روسیه
برخی از دانشگاه های روسیه

پس از ورود به روسیه

هنگامی که ویزای تحصیلی روسیه خود را با موفقیت دریافت کردید و وارد کشور شدید، دو کار مهم دیگر وجود دارد که باید انجام دهید:

1. دریافت کارت مهاجرت

در بندر ورودی روسیه، یک کارت مهاجرت متشکل از دو قسمت یکسان دریافت خواهید کرد. اطلاعات مورد نیاز را پر کنید و یک قسمت را به پلیس مرزی تحویل دهید و قسمت دیگر را نزد خود نگه دارید.

2. ویزای تحصیلی روسیه خود را ثبت کنید

این مسئولیت بر عهده هتل یا صاحب اقامتگاه خصوصی است که در آن در روسیه اقامت خواهید داشت. برای تکمیل مراحل ثبت نام، کپی صفحات اطلاعات پاسپورت، ویزای روسیه و کارت مهاجرت خود را به آن‌ها ارائه دهید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی روسیه

مطمئن شوید مدارک ضروری که در ادامه معرفی می‌کنیم را دارید.

  • پشتیبانی ویزا برای دانشجویان
  • مدرک پشتیبانی ویزا برای دانشجویان از طریق وزارت کشور
  • دعوت نامه از وزارت امور خارجه به صورت تلکس
  • نامه دعوت مستقیم از دانشگاه روسیه برای تحصیل کوتاه مدت
  • گواهی آزمایش HIV (ایدز) ( 15 تا 30 روز از تاریخ درخواست معتبر است)
  • سند بیمه درمانی (برای کشورهای منتخب).

هزینه ویزای دانشجویی روسیه

هزینه ویزای تحصیلی روسیه با توجه به عوامل مختلفی از جمله ملیت، نوع ویزا و مدت اقامت و زمان رسیدگی متفاوت خواهد بود. متقاضیان می‌توانند پردازش سریع را برای دستیابی به نتایج سریع‌تر انتخاب کنند که البته نیازمند پرداخت هزینه بالاتری است.

جابجایی بین انواع ویزا در روسیه

در روسیه، داشتن ویزای مناسب برای هدف سفر شما ضروری است. متاسفانه، امکان تغییر انواع ویزا در روسیه را نخواهید داشت. اگر با ویزای به روسیه مهاجرت کردید که با برنامه‌های تحصیلی شما مطابقت ندارد، باید از کشور خارج شوید و درخواست ویزای مناسب دهید و سپس با ویزای مرتبط دوباره به روسیه وارد شوید. این نکته بسیار مهمی است که باید همواره به خاطر داشته باشید تا دچار دردسر و سردرگمی نشوید.

اخذ ویزای تحصیلی روسیه و تحصیل در این کشور چه مزایایی دارد؟

آشنایی و انطباق با فرهنگ روسیه

برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، شوک فرهنگی یک نگرانی جدی محسوب می‌شود. اما معمولا در روسیه این شوک فرهنگی را تجربه نخواهید کرد. غوطه ور شدن در فرهنگ شگفت انگیز این کشور تجربه فوق العاده‌ای برای شما خواهد بود.

فرصتی برای تسلط به زبان روسی

یادگیری زبان روسی یکی از مواردی است که می‌توانید در رزومه خود به آن ببالید. با تحصیل در این کشور هر چه با افراد بیشتری تعامل داشته باشید، می‌توانید در زبان روسی مسلط‌تر شوید.

 

سوالات متداول در مورد ویزای تحصیلی روسیه

دریافت ویزای تحصیلی روسیه چقدر به طول می‌انجامد؟

به طور متوسط، زمان پردازش ویزای دانشجویی روسیه 10 روز است، اگرچه ممکن است بین 7 تا 20 روز کاری نیز به طول انجامد. در موارد خاص، دوره پردازش ممکن است تا 30 روز افزایش یابد. برای کسانی که عجله دارند، پردازش سریع که سه روز کاری طول می‌کشد، با هزینه بیشتر در دسترس خواهد بود.

آیا با ویزای دانشجویی روسیه می‌توان اعضای خانواده را به روسیه برد؟

ویزای تحصیلی روسیه یکی از انواع ویزاهایی است که به شما این امکان را می‌دهد اعضای خاصی از خانواده را با خود به این کشور بیاورید. با این حال، برای اینکه اعضای خانواده بتوانند شما را همراهی کنند، باید از GUVM (اداره عمومی مسائل مهاجرت) دعوتنامه دریافت کنند یا نام آن‌ها در دعوتنامه شما گنجانده شوند. علاوه بر این، به یاد داشته باشید این امر مشمول هزینه‌های استاندارد ویزای روسیه خواهند بود.

آیا می‌توان با ویزای دانشجویی در روسیه کار کرد؟

مسلما. دانشجویان بین‌المللی در روسیه این فرصت را دارند که در مشاغل پاره وقت، عمدتا در موسسه‌های آموزشی یا سازمان‌های وابسته به کار مشغول شوند. با این حال، مقررات خاصی وجود دارد که باید رعایت شود.

اگر می‌خواهید به طور مداوم در روسیه بمانید، اخذ ویزای تحصیلی یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف خواهد بود. زیرا پس از فارغ التحصیلی به عنوان یک متخصص بسیار ماهر، شما این حق دارید را دارید برای ویزای پذیرش شهروندی روسیه یا ویزای اقامت موقت درخواست دهید تا در آینده شهروند فدراسیون روسیه شوید.

جمع‌بندی

اکنون که درک کاملی از فرآیند درخواست ویزای تحصیلی روسیه دارید، می‌توانید با خیال راحت ویزای این کشور را دریافت کنید. حتما الزامات و رویه‌های خاص مربوط به ملیت و موسسه انتخابی خود را بررسی کنید تا از تجربه‌ای عالی برای این تصمیم مهم خود رقم بزنید. موسسه مهاجرتی فرداد دانش پاسارگاد یکی از معتبرترین موسسه اعزام دانشجو در ایران است. شما می‌توانید برای اخذ بورسیه تحصیلی در روسیه روی این موسسه معتبر درزمینه اخذ پذیرش تحصیلی حساب باز کنید.

5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx