موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کانادا چه رشته هایی را در 2023 و 2024 بورسیه می کند؟

کشور کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان از نظر کیفیت زندگی است. این کشور به دلیل آموزش عالی و فرهنگ خوب مردمان، به طور گسترده ای شناخته شده است.

زندگی در این کشور از نظر کیفیت، بالاترین رتبه جهانی را دارد. امروزه یکی از آرزوهایی که دانشجویان محصل در کانادا دارند این است که بتوانند با اخذ بورسیه تحصیلی کشور کانادا بخشی از هزینه های مهاجرت و تحصیل خود را پوشش دهند.

اگر می‌خواهید با رشته های دارای بورسیه در کشور کانادا آشنا شوید با ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بدانیم کدام رشته ها بیشترین بورسیه را در کشور کانادا دارند.

بورسیه تحصیلی چیست ؟

اگر در مسیر دریافت پذیرش از دانشگاه های رده بالا هستید و برای آن تلاش میکنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه بالای برخی از دانشگاه ها شما را درگیر خود خواهد کرد. به خصوص زمانی که قصد مهاجرت به کشورهایی مانند کانادا، آمریکا و کشور های اروپایی داشته باشید.

اما اگر در دانشگاهی تحصیل کنید که به شما کمک هزینه تحصیلی یا همان بورسیه تحصیلی تعلق بگیرد، دیگر برای خرید کتاب، خوابگاه و سایر امور دانشجویی و تحصیلی نیاز نیست هزینه زیادی بپردازید و دانشگاه شما این هزینه  را بر عهده میگرد یا اینکه بخشی از مبلغ آن را به شما میپردازد؛ در واقع در این حالت شما بورسیه تحصیلی (کمک هزینه تحصیلی) گرفته اید و تقریبا تمامی هزینه های تحصیلی شما را دانشگاه مورد نظر به عهده میگیرد.

البته کلمه بورسیه به مرور زمان بجای بورس تحصیلی جا افتاده است.

امکان تحصیل رایگان در کانادا ...؟!
امکان تحصیل رایگان در کانادا …؟!

آیا امکان تحصیل رایگان  و اخذ بورسیه تحصیلی در کانادا وجود دارد ؟

تحصیل رایگان در کانادا، تنها مختص دوره ابتدایی و تا پایان دبیرستان بوده و تنها شهروندان مقیم این کشور در شرایط خاص، امکان استفاده از این ویژگی اختصاصی را دارد.

اگر قصد ادامه تحصیل در کشور کانادا را دارید یا اگر می‌خواهید فرزندان خود را برای تحصیل به کانادا بفرستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در کانادا بسیار باکیفیت ولی در عین حال هزینه بردار است.

شهریه دانشگاه و مدارس برای افراد مقیم این کشور هم نیز رایگان نبوده و این افراد باید هزینه مشخصی را پرداخت کنند؛ با این تفاوت که شهریه افراد مقیم کشور کانادا نسبت به دانشجویان یا دانش آموزان بین المللی کمتر است.

انواع بورسیه های تحصیلی در کانادا

گزینه های زیادی برای انواع بورسیه تحصیلی در کانادا برای دانشجویان غیر بومی و بین المللی وجود دارد. با کمک بورسیه تحصیلی می‌توانند بخشی یا تمام هزینه های تحصیلی در کانادا را پوشش دهند.

انواع بورسیه های تحصیلی در کانادا شامل موارد زیر می‌شود:

اسکالرشیپ دانشگاهی:

بهترین دانشگاه های کانادا نوعی از کمک هزینه مالی تحت عنوان بورسیه در کانادا را به دانشجویان بومی یا غیر بومی اهدا می‌کنند. دانشگاه یا کالجی که در آن تحصیل می‌کنید اولین جایی است که برای درخواست بورسیه باید به آن رجوع کنید.

اسکالرشیپ مالی:

درواقع این نوع از بورسیه براساس نیاز مالی دانشجویان طراحی شده است. اسکالرشیپ مالی اغلب برای دانشجویان آمریکایی در دسترس است، امروزه برخی از دانشگاه های کانادا از این نوع بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز مالی را به دانشجویان بین المللی هم نیز اهدا می‌کند.

اسکالرشیپ شایستگی:

اگر دانشجویی رزومه تحصیلی عالی و درخشانی داشته باشد، به عنوان مثال اگر جزو بهترین ورزشکاران دبیرستان یا دانشگاه باشد و یا کارآفرین باشد، واجد شرایط این نوع از بورسیه در کانادا خواهد شد.

اسکالرشیپ کشوری:

این نوع از بورسیه مختص دانشجویان کشورهای در حال توسعه در جهان است.

اسکالرشیپ بخشی Part

این نوع بورسیه کمک هزینه های یکبار مصرف و کوچک تا پرداخت های اساسی و بزرگ برای پوشش بخش عمده ای از هزینه های دانشگاه تشکیل می‌شود.

بورسیه رشته پزشکی در کانادا چگونه است؟ (تحصیل رایگان پزشکی در کانادا)

در ابتدا برای تحصیل رایگان پزشکی در کانادا باید در آزمون MCAT شرکت کرده و قبول شوید. برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه های پزشکی کشور کانادا، صلاحیت علمی و داشتن رزومه علمی – تحصیلی (مانند معدل بالا در مدرک زبان، جوایز علمی، اختراعات و تحقیقات و…) در سطح عالی نیاز می‌باشد.

افرادی که شرایط بورسیه پزشکی کانادا را دارند، می‌توانند با کمترین هزینه تحصیل ارزانی را برای خود رقم بزنند.

باید دقت داشته باشید که تعداد پذیرش در بورسیه رشته پزشکی در کانادا بسیار محدود بوده و با تقاضای بسیار بالایی مواجه هستید. بر این اساس، به منظور اخذ این بورسیه، دارا بودن شایستگی های علمی تحصیلی که بالاتر گفته شد، حائز اهمیت فراوانی است.

بورسیه تحصیلی رشته عمران در دانشگاه های کانادا

بورسیه تحصیلی کانادا برای رشته عمران در مقطع کارشناسی اغلب غیر ممکن است. صادقانه بگوییم که بورسیه در مقطع تحصیلی لیسانس در کانادا شدنی نیست. شاید اگر فرد متقاضی در وضعیت مالی خوبی باشد که بتواند 10 تا 20 درصد از هزینه های تحصیلش را تامین کن، بتوانید شرایط تحصیل خود را محیا کند.

اکثر بورسیه های رشته عمران در کانادا مختص به مقطع دکترا است.

در کانادا، بورسیه رشته هایی که مدرک Master of Science را دارند بیشتر در دسترس هستند. به دوره های MENG بورسیه ای تعلق نمی‌گیرد. در عوض دانشجویان پس از یک دوره از کسب مهارت، می‌توانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

انواع بورسیه های تحصیلی رشته کامپیوتر در کانادا

دانشگاه های مختلف در کانادا، اسکالرشیپ هایی را ارائه می‌کنند تا دانشجویانی که از نظر مالی اوضاع خوبی ندارند، در دانشگاه های این کشور بمانند و به تحصیل خود ادامه دهند.

برای دریافت بورسیه، لازم است دانشجویان بین المللی دانشگاه مقصد خود را مشخص و درخواست بورسیه خود را ارسال کنند. در جدول زیر برخی از بورسیه های دانشگاه های کانادا در رشته مهندسی کامپیوتر ذکر شده است:

نام بورسیه نام دانشگاه میزان بورسیه
A.G. Reilly Scholarship دانشگاه مک مستر ۵,۰۰۰ دلار کانادا
NSERC Postgraduate Scholarships – Doctoral program دانشگاه مک مستر ۲۱,۰۰۰ دلار کانادا

سالانه به مدت ۳ سال

بورسیه ورودی دانشجویان بین المللی دانشگاه واترلو ۱۰,۰۰۰ دلار کانادا برای ۸ ترم

۱,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ دلار کانادا سالانه

 

بورسیه رشته دندانپزشکی در کانادا

دریافت بورسیه برای دندانپزشکی در کانادا دشوار است. دانشجویان با داشتن شرایطی خاص امکان دریافت بورسیه را دارند. دو مدل بورسیه های GRANTS و BURSARIES برای دانشجویانی که نمی‌توانند از پس پرداخت شهریه و هزینه تحصیل دندانپزشک در کانادا برآیند، مناسب است. به این نکته نیز توجه داشته باشید که نمرات شما برای بورسیه رشته دندانپزشکی در کانادا ملاک نیست.

بورسیه، با بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو و در صورت داشتن صلاحیت علمی مانند معدل بالا در مدرک زبان، جوایز علمی، اختراعات و تحقیقات به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

بورسیه رشته موسیقی در کشور کانادا

این رشته در بین جوانان و نوجوانان ایرانی طرفداران زیادی را به همراه داشته و بسیاری از دانشجویان تحصیل کرده در این رشته، رویای ادامه تحصیل در خارج از ایران را در سر دارند. تعدادی از دانشگاه های کانادا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد موسیقی، بورسیه های بین المللی را در نظر گرفته اند که در ادامه به بعضی از این بورسیه ها اشاره می‌کنیم:

  • بورسیه Abigal Edith Condell Memorial Scholarship in Music در دانشگاه آلبرتا
  • بورسیه Aileen M. Truesdell Memorial Award در دانشگاه کویینز
  • بورسیه Alice Cobb Scholarships در دانشگاه کلگری

بورسیه رشته طراحی گرافیک در کشور کانادا

رشته های هنری همیشه در همه جای دنیا مورد استقابل قرار گرفته است. طراحی گرافیک در سال های اخیر دانشجویان زیادی را میپذیرد. در لیست زیر به برخی از رشته طراحی گرافیک در کانادا اشاره شده است:

  • نقاشی متحرک
  • طراحی اطلاعات
  • تولید چاپ
  • طراحی نشریه
  • نام تجاری
  • طراحی بسته بندی

بورسیه رشته مهندسی مکانیک در کشور کانادا

رشته های مهندسی در کشور کانادا طرفداران زیادی دارد. کشور کانادا به دلیل کمبود نیروی کار دولت ترجیح می‌دهد دانشجویان این رشته را بورسیه کند تا دانشجویان جذب بازار کار این کشور شوند.

در لیست زیر به برخی از رشته های مهندسی مکانیک مورد تقاضا در کانادا اشاره شده است:

  • طراحی جامدات
  • حرارت و سیالات
  • مکانیک خودرو
  • تاسیسات حرارتی و برودتی
  • ساخت و تولید

دیگر رشته هایی که کشور کانادا بورسیه می‌کند :

بورسیه رشته طراحی لباس در کانادا

بورسیه رشته های بهداشت، علوم

بورسیه رشته MBA در کانادا

بورسیه رشته پرستاری در کانادا

بورسیه رشته روانشناسی در کانادا

معدل لازم برای بورسیه در کشور کانادا باید چقدر باشد؟

یکی از مهمترین مسائلی که برای اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور تاثیر گذار است معدل دانشجویان می‌باشد. معدل دانشجویان برای بورسیه در این کشور بسته به مقطع تحصیلی و دانشگاهی که اقدام کرده اید متفاوت است. اما به طور کلی در مقطع کارشناسی معدل 16 و تحصیلات تکمیلی دارای معدل 17 هستند.

مراحل اخذ بورسیه تحصیلی در کشور کانادا

  • انتخاب دانشگاه مقصد
  • نحوه جستجوی بورس تحصیلی در کانادا
  • نحوه سرچ برای بورسیه
  • نحوه اپلای برای بورسیه
  • ارائه رزومه و آماده سازی تقاضانامه و اپلای
  • پرداخت هزینه های اپلای
  • اخذ ویزا و مهاجرت
یورسیه تحصیلی کانادا - شرایط اخذ بورسیه تحصیبی در کانادا
یورسیه تحصیلی کانادا – شرایط اخذ بورسیه تحصیبی در کانادا

چرا متقاضیان کانادا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند؟

کشور کانادا میزبان نزدیک به نیم میلیون دانشجوی بین المللی است، کشور کانادا تحصیلات با کیفیتی، شهریه های مقرون به صرفه، مدرک جهانی معتبری را ارائه می‌دهد. در ادامه به 9 دلیل اصلی اشاره می‌کنیم که چرا کانادا می‌تواند یک انتخاب عالی باشد:

برتری تحصیلی

فرصت های تحقیقاتی فراوان

مقرون به صرفه

تنوع فرهنگی

امنیت و آرامش

کسب درآمد در حین یادگیری

زندگی پر جنب و جوش دانشگاهی

فرصت های مهاجرتی

شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا

مدارک لازم برای بورسیه تحصیلی در کانادا

  1. تکمیل فرم درخواست برای بورسیه تحصیلی در کانادا
  2. نسخه کپی از تمامی مدارک
  3. ارائه مدرک زبان
  4. ارائه گواهی پزشکی معتبر
  5. ارائه توصیه نامه تحصیلی به تعدادی که درخواست شده است
  6. داشتن مره بالا در آزمون ها
  7. داشتن نمونه کار
  8. ارائه انگیزه نامه
  9. رزومه و سوابق و مدارک تحصیلی
  10. آماده سازی و ارائه مقالات بین المللی
  11. مدارک مالی و پرینت حساب والدین شخص به عنوان پشتیبان مالی همراه با اطلاعات مالیاتی

سوالات پرتکرار در مورد رشته های دارای بورسیه در کانادا

مدت زمات تحصیل در رشته گرافیک در کانادا چقدر است؟

با توجه به دوره تحصیلی، مدت زمان تحصیل در رشته طراحی گرافیک در کانادا نیز ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی، دوره کارشناسی رشته گرافیک در کانادا دوره ای ۴ ساله است.

بهترین دانشگاه های رشته گرافیک در کانادا کدام است؟

  • کالج هامبر
  • کالج سنتنیال
  • دانشگاه پلی تکنیک کوانتلن
  • دانشگاه OCAD

سخن آخر

در این مقاله با برخی از رشته های دارای بورسیه در کانادا آشنا شدیم اما خوب است به این نکته توجه کنید که عوامل متعددی برای دریافت بورسیه دخیل هستند به عنوان مثال: نمرات دانشگاهی در کشور مبدا، رزومه قوی، پشتوانه تحقیقاتی و علمی قوی و… بنابراین اگر قصد اخذ بورسیه تحصیلی در کشور کانادا دارید قبل از به تقویت رزومه خود بپردازید و حتما درباره انواع بورسیه ها خوب تحقیق کنید.

اگر پیشنهاد یا انتقادی داشتید با ما در قسمت نظرات درمیان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx