راهنمایی دانشجویان برای تحصیل در روسیه

دغدغه های زیادی برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور دارند، وجود دارد. موسسه فرداد دانش سعی بر این دارد که از به وجود آمدن هر اتفاق احتمالی برای شما دانشجویان عزیز جلوگیری نماید، به همین دلیل مقاله راهنمای تحصیل در روسیه را برای دانشجویان و همچنین والدینی که فرزندانشان قصد ادامه تحصیل در روسیه را دارند فراهم آورده است.

 

نگاهی مختصر به روسیه

  • واحد پول: روبل روسیه (RUB)
  • دانشجویان بین المللی: 244000 نفر
  • دوره های تحصیلی به زبان انگلیسی: بیش از 500 برنامه
  • سال تحصیلی: سپتامبر تا ژوئن

 

راهنمای مهاجرت تحصیلی

 

هزینه های زندگی در روسیه چقدر است؟

برای زندگی در مسکو به حداقل 300 تا 600 دلار در ماه نیاز خواهید داشت. هزینه ها در سنت پترزبورگ و ولگوگراد در مقایسه با دیگر شهرها نسبتا کمتر است، تحصیل و زندگی در مسکو کمی ارزان تر از کشورهای غربی است و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان تحصیل در روسیه، بخصوص شهر مسکو را انتخاب می کنند. هزینه های نشان داده شده در این مقاله به صورت تقریبی است. با این حال، همین هزینه های نسبتا کم، برای برخی افراد زیاد می باشد، ولی نگران نباشید، کشور روسیه بورسیه های تحصیلی مختلفی را فراهم کرده تا دانشجویان علاقه مند به تحصیل در روسیه بتوانند به رویای خود دست یابند.

 

هزینه غذا و نوشیدنی در رستوران

به لحاظ غذا و نوشیدنی شما به ۴۰ تا ۸۰ دلار در هفته نیاز خواهید داشت. بیشترین هزینه برای یک وعده غذا در یک رستوران گران، معادل 20 دلار خواهد بود، اما وعده های غذایی در رستوران ها معمولا بین 5.6 دلار تا 20 دلار متغیر است. هر بطری نوشیدنی کوچک هزینه ای بین 0.58 دلار تا 2.43 دلار خواهد داشت.

 

سرگرمی های شبانه

قیمت بلیط سینما برای فیلم های انگلیسی ۱۰ دلار می باشد، اما شما می توانید فیلم ها را به زبان روسی با قیمت ۵ دلار تماشا کنید. بلیط تئاتر، اپرا و یا رقص باله ۳۰ دلار است، اما برای نشستن در مکان های خوب باید ۷۰ دلار و بالاتر پرداخت کنید. ورود به موزه ها و گالری ها بسته به تخفیف های موجود ممکن است از ۱ تا ۱۰ دلار متغیر باشد. هزینه ورود به کلاب های شبانه از ۵ تا ۱۰ دلار متغیر است، اما در برخی موارد هزینه ورود رایگان می باشد.

 

حمل و نقل عمومی

هزینه استفاده از مترو در محدوده ۲۴ تا ۳۶ دلار در هر ماه می باشد. بلیط اتوبوس ها، تراموا و اتوبوس های ترمینال، بدون در نظر گرفتن مسیر، از ۰٫۵ تا ۰٫۹ دلار برای هر سفر متغیر است.

 

گشت و گذار در روسیه

از مسکو می توانید به نزدیک ترین شهرها، تحت عنوان حلقه طلایی، برای یک روز سفر کنید. این سفر برای شما ۱۵ تا ۲۰ دلار هزینه خواهد داشت. بلیط های قطار برای سفر در روسیه ارزان هستند (بلیط مسکو به سن پترزبورگ حدود ۱۵ -۲۰ دلار می باشد). هزینه ورود به مناطق دیدنی و موزه ها معمولا بین 8 تا 16 دلار متغیر خواهد بود.

 

هزینه اقامت

برای اقامت در طول زمان تحصیل، چند گزینه مختلف پیش روی شما قرار دارد:

  1. خوابگاه های دانشجویی
  2. اجاره خانه به صورت مستقل
  3.  اجاره خانه مشترک با چند دانشجوی دیگر
  4. زندگی در کنار یک خانواده روسی

 

هزینه خوابگاه های دانشجویی در روسیه بین 7 تا 180 دلار در ماه است که با توجه به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه و استانی که دانشگاه در آن قرار دارد متفاوت است. در خوابگاه های دانشجویی معمولا آشپزخانه و حمام مشترک است و اکثر اوقات مبله هستند و در نزدیکی دانشگاه قرار دارند.

اگر قصد دارید یک آپارتمان شخصی اجاره کنید، هزینه اجاره در مرکز شهر بیشتر از اطراف شهر است. از طرفی بسته به شهری که در آن قصد تحصیل دارید مقدار اجاره می تواند بیشتر یا کمتر باشد.
اجاره یک آپارتمان یک خواب معمولا از 186 دلار در ماه و برای آپارتمان های دوخوابه از 245 دلار در ماه شروع می شود .

 

لباس مناسب در روسیه

مهمترین نکته در مورد آب و هوای روسیه این است که کدام منطقه از این کشور مد نظر ما است. روسیه در یک منطقه با آب و هوای معتدل قرار دارد و مکانی کاملا راحت برای زندگی است. بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی، سیستم های گرمایش مرکزی در تمام خانه ها و ساختمان های عمومی در فصل زمستان روشن است، همچنین سیستم گرمایشی در تمامی دستگاه های حمل و نقل عمومی فعال است.

با توجه به بزرگی روسیه، در بعضی شهرها حتی ممکن است آب و هوایی چهار فصل را تجربه کنید. در مورد خرید لباس توصیه می شود که لباس های زمستانی خود را که شامل کلاه، شال، کت و کفش هست را در روسیه خریداری کنید، چرا که هم قیمت آنها ارزانتر از کشورهای غربی بوده و هم برای آب و هوای روسیه مناسب تر هستند. البته اگر قرار است در فصل پاییز یا زمستان به روسیه بروید، باید حتما همراه خود لباس گرم داشته باشید. لباس های زمستانی باید گشاد و چند لایه باشند تا بتوانند از شما را در مقابل سرما محافظت کنند. داشتن یک کرم لب و کرم پوست سرشار از چربی برای محافظت از صورت و لب در برابر سرما بسیار مهم است و می تواند از خشک شدن پوست شما جلوگیری کند. چنانچه می خواهید درباره روسیه بیشتر بدانید همراه ما باشید.

 

لباس مناسب برای روسیه

 

تماسهای بین المللی

اگر می خواهید تماسهای بین المللی برقرار کنید، کارت هایی با قیمت ۲۰ دلار وجود دارند که امکان تماس ۲ ساعته به اروپا و آمریکا را به شما می دهند. بهترین گزینه برای برقراری تماس با خانه و خانواده خود، استفاده از اینترنت و برنامه های پیام رسان است. هم هزینه اضافی ندارد و هم کیفیت ارتباطی بهتری را تجربه خواهید کرد. در روسیه امکان استفاده از اسکایپ، تلگرام، واتس اپ و دیگر برنامه ها را خواهید داشت.

 

توصیه های پولی و ارزی در روسیه

هر چند که قیمت اکثر کالاها بر حسب دلار آمریکا یا یورو می باشد اما تنها واحد پولی که در قلمروی روسیه برای خرید کردن پذیرفته می شود روبل روسیه است. پس بهتر است قبل از سفر به روسیه مقداری از پول خود را به روبل تبدیل کنید تا در زمان گرفتن تاکسی و یا خرید های اساسی به مشکل بر نخورید.

می توانید دلار آمریکا را به صورت نقدی (در شرایط مناسب و بدون پارگی و تا شدگی) به همراه داشته باشید و در دفاتر مبادله ارز در شهر، که بسیاری از آنها ۲۴ ساعت باز هستند، به روبل تبدیل کنید. در روسیه چک های مسافرتی بسیار معمول نیستند و همه بانک ها آنها را برای تبادل ارز قبول نمی کنند.

 

ویزای روسیه برای دانشجویان خارجی

نوع دعوت نامه ای که دانشگاه ها برای دانشجویان خارجی ارسال می کنند بسته به مدت زمانی که قصد تحصیل در روسیه را دارید متغیر است. اگر برنامه شما کمتر از ۳ ماه باشد، به شما ویزای توریستی داده می شود و برای برنامه های طراحی شده برای یک دوره ۶ یا ۱۲ ماهه، ویزای چند بار ورود (Multiple Entry Visa) داده می شود. گاهی اوقات اگر دعوتنامه معتبر داشته باشید می توانید ویزای خود را برای ۳ ماه یا بیشتر نیز تمدید کنید.

معمولا مراحل آماده سازی دعوت نامه ۲ تا ۴ هفته طول می کشد، همچنین ۳ تا ۵ روز طول می کشد تا به محل شما ارسال شود. دریافت ویزا می تواند در نزدیکترین کنسولگری روسیه به محل زندگی شما از ۱ روز تا ۳ هفته به طول بیانجامد. این زمان همچنین به شیوه ای که اسناد خود را تحویل می دهید نیز بستگی دارد: حضوری و یا از طریق ایمیل. فرآیند اخذ ویزا بدون شک وقت گیر است، علاوه بر این ممکن است تاخیر در روند وجود داشته باشد. پس اگر قصد دریافت ویزای روسیه را دارید، توصیه می شود که در اسرع وقت اقدامات مربوط به آن را انجام دهید. اگر اطلاعات کافی در این مورد ندارید می توانید با موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس گرفته و از مشاوره متخصصان ما استفاده کنید.

 

ویزای روسیه برای تحصیل

 

بیمه درمانی برای دانشجویان

دانشگاه ها با توجه به قانون به صورت دولتی دانشجویان خود را بیمه می کنند و دانشجویان می توانند با استفاده از این بیمه درمانی، در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی معاینه شده و خدمات درمانی دریافت کنند. هزینه بیمه با توجه به خدماتی که انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود، در نتیجه در زمان انتخاب خدمات درمانی، وضعیت جسمی و نیازهای خود را در نظر بگیرید. اگر هزینه های درمانی شما از حداکثر پوشش بیمه شما بیشتر شود، مابقی هزینه های درمان بر عهده شما خواهد بود.

ارائه خدمات بیمه دانشجویی در روسیه از مبلغ 47 دلار شروع می‌شود و بسته به انتخاب خدمات شما می‌تواند تا 670 دلار در سال هزینه داشته باشد. اگر قرار است بین شهر های مختلف رفت و آمد داشته باشید، در انتخاب شرکت مورد نظر برای دریافت بیمه دقت کنید، چرا که اگر در طول سفر خود نیازمند بیمه خدمات درمانی شوید و شرکت بیمه شما در آن شهر خدمات ارائه ندهد، مجبور خواهید شد همه هزینه درمان را خودتان بپردازید.

 

شرایط آب و هوا در روسیه

آب و هوای مسکو، سن پترزبورگ و سایر شهرها متفاوت است و معمولا آب و هوای مسکو معتدل تر و در سن پترزبورگ میزان رطوبت بالاتر است، اما معمولا در همه شهرها ۴ فصل وجود دارد. زمستان ها در روسیه  طولانی و سرد هستند و می توان انتظار برف زیاد و دمایی در حدود ۱۰ درجه سانتیگراد را داشته باشیم. تابستان ها در روسیه معمولا گرم و با بارندگی های پراکنده همراه است.

تطبیق پیدا کردن با آب و هوای این کشور ممکن است کمی زمان ببرد، اما به هیچ عنوان کاری سخت و غیر ممکن نیست. هر ساله دانشجویان زیادی از تمامی نقاط جهان برای ادامه تحصیل خود به روسیه می آیند و پس از مدتی با آب و هوای این کشور سازگار می شوند.

 

امنیت در روسیه

آیا زندگی در شهر نیویورک یا لندن امن و بی خطر است؟ علی رغم ذهنیت های موجود، سفر به مسکو، سن پترزبورگ و کل روسیه به طور کلی خطرناک نیست. البته در بهار باید مراقب باشید که قطعات یخ آب شده  روی سرتان نیفتند و یا در زمستان به دلیل یخ زدن زمین لیز نخورید!

به طور کلی مسکو و سنت پترزبورگ، دو شهر بزرگ روسیه هستند که در آنها به راحتی امنیت را احساس خواهید کرد. از لحاظ امنیت، روسیه در رتبه 26 از میان 42 کشور اروپایی قرار دارد و یکی از امن ترین کشور های اروپا به شمار می رود. فراموش نکنید که روسیه یک کشور توریستی است و این موضوع باعث شده که دولت این کشور به امنیت مردم روسیه و مسافرانی که از این کشور بازدید می کنند توجه خاصی داشته باشد.

 

به محض ورود به روسیه چه اتفاقی می افتد؟

دانشجویانی که به مسکو می آیند، معمولاً وارد یکی از دو فرودگاه بین المللی مسکو – شرمتیوو یا فرودگاه بین‌ المللی دوموده‌ دوو می شوند. مورد دوم بیشتر توصیه می شود، چرا که در سال ۲۰۰۲ بازسازی شده و اکنون قابل مقایسه با فرودگاه های مدرن اروپای غربی است. شرمتیوو بیشتر یک فرودگاه قدیمی است و کنترل پاسپورت و چمدان ها ممکن است با تأخیرر انجام شود. فرودگاه بین المللی اصلی سنت پترزبورگ، Pulkovo نام دارد. علاوه بر این، فرودگاه های بزرگ بین المللی در شهرهای سیبری و شرق دور روسیه وجود دارند.

 

تحصیل در روسیه

 

فرایند عبور از کنترل های رسمی

این مراحل در همه فرودگاه ها مشترک است. پس از اینکه هواپیما را ترک کردید (مستقیما وارد ساختمان فرودگاه می شوید)، ابتدا باید گذرنامه شما کنترل شود. قبل از رفتن به کافه و بار مطمئن شوید که هر دو نسخه کارت مهاجرت را پر کرده اید (معمولاً به همراه کارت پرواز صادر می شوند اما همچنین می توانید در کنار ورودی کنترل پاسپورت نیز آن را بیابید). پس از کنترل گذرنامه کارت مهاجرت را با یک مهر دریافت خواهید کرد. سپس، به منطقه دریافت چمدان بروید. نوار نقاله چمدان را با توجه به شماره پرواز خود پیدا کنید.

قبل از اینکه چمدان خود را پیدا کنید، باید یک اعلامیه گمرکی را پر کنید (حتی اگر کالای خاصی به همراه نداشته باشید باید آن را پر کرده و مهر مربوط به آن را دریافت کنید). اگر شما مقدار زیادی پول و تجهیزات گران قیمت (لپ تاپ، و غیره) به همراه دارید، لطفا آن را در اعلامیه ذکر کنید. اگر چیزی همراه خود دارید که باید اعلام شود، پس از دریافت چمدان به راهروی “قرمز” بروید، در غیر این صورت از راهروی “سبز” خارج شوید.

بعد از آن، از این طریق سالن ورودی، جایی که معمولا آشنایان  شما منتظر ملاقاتتان هستند، خارج می شوید. اگر هزینه انتقال در هزینه های پرداختی برای برنامه تحصیلی شما لحاظ شده باشد، نماینده دانشگاه به فرودگاه خواهد آمد و شما را به محل اقامتتان انتقال خواهد داد. اگر شخصی را با نشانه ای از طرف دانشگاه پیدا نکردید، کمی صبر کنید. شاید شما آن را گم کرده اید یا هواپیمای شما قبل از رسیدن او فرود آمده است. اگر کسی را پیدا نکردید با دفتر دانشگاه برای روشن شدن وضعیت تماس بگیرید.

اگر قصد سفر به شهر را به تنهایی دارید، می توانید یک تاکسی بگیرید. فقط از خدمات تاکسی رسمی استفاده کنید و از خودروهای شخصی و شلوغی های فرودگاه دوری کنید. هزینه انتقال استاندارد از فرودگاه به مرکز شهر ۴۰-۶۰ دلار است. علاوه بر این، می توانید از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید و یا با اتوبوس و تاکسی به مترو ببرید، اگرچه خیلی سریع نیست اما مطمئن ترین راه است.

 

سخن آخر فرداد دانش پاسارگاد

امیدواریم خواندن این مقاله برای شما سودمند بوده باشد و توانسته باشیم مقداری از ابهامات و سوالات شما را برطرف کرده باشیم. روسیه همانند دیگر کشورهای جهان محیطی سالم و امن را برای دانشجویان بین المللی خود فراهم کرده است، پس دانشجویان علاقمند به تحصیل در روسیه همواره می توانند با خیال راحت اقدامات لازم را برای تحصیل در این کشور انجام دهند. در صورت داشتن سوالات بیشتر موسسه فرداد دانش، مشاوره در زمینه تحصیل در خارج از کشور را بصورت رایگان برای دانشجویان فراهم کرده تا شما را برای رسیدن به رویاهایتان همراهی نماید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx