آموزش روسی در مسکو – بخش دوم

هانطور که در مقاله قبل گفته شد، آموزش روسی در چند مقطع امکان پذیر است که به ادامه این موضوع می پردازیم. دانش آموزان روسیه باید روش‌های تدریس و ICT ها را یاد بگیرند و در امتحانات کاندیداتوری Kandidat Nauk قبول شوند. آنها تحقیقات مستقلی انجام داده و یک پایان نامه تهیه کرده و از پایان نامه خود در یک محیط عمومی دفاع می‌کنند. سپس آنها درجه علمی کاندیداتوریKandidat Nauk را دریافت می‌کنند. برنامه دکتری Nauk یک برنامه آموزشی خاص است و مدت زمان آن ثابت نیست. این در ادامه برنامه Kandidat Nauk است و پس از آماده سازی و دفاع عمومی از پایان نامه اعطا می‌شود.

 

تاریخچه آموزش و پرورش در روسیه

تحصیل در روسیه با تاسیس دانشگاه‌های مسکو و سنت پترزبورگ در اواسط قرن 18 آغاز شد. این سیستم مشابه سیستم آموزشی آلمان بود. در دوران شوروی تمام جمعیت روسیه دارای حداقل یک مدرک دوره متوسطه بودند. در ادامه تحصیلات عالی بود، همچنان اقدامی باکلاس و بسیار معتبر. بیش از 50٪ مردم دارای مدرک تحصیلات عالی بودند.

با توجه به درخواست‌های سازمان‌های آموزشی بین المللی، نظام آموزشی در روسیه طی چهار تا پنج سال گذشته تغییر کرده است. سیستم دانشگاه‌ها به یک سیستم مشابه با انگلستان و آمریکا تبدیل شده است: 4 سال برای مدرک لیسانس و 2 سال برای مدرک کارشناسی ارشد. دانشگاه‌ها هنوز در حال انجام این تغییرات هستند؛ برخی از آنها سیستم جدیدی را ارائه می‌دهند و برخی دیگر همچنان با توجه به سیستم 5 سال گذشته، مطابق قانون عمل می‌کنند.

 

شرایط ورود به دانشگاه‌های روسیه

دانشگاه‌های برتر روسیه دارای الزامات ورودی رقابتی هستند و هر ساله امتحانات ورودی ویژه‌ای برگزار می‌شود. دانشجویانی که دارای تابعیت روسی هستند، صرف نظر از محل اقامت خود در خارج از روسیه، باید برای تحصیلات با توجه به سیستم رقابتی استاندارد اقدام کنند و به طور مستقیم با اداره پذیرش دانشجویان در ارتباط باشند. اگر دارای دو تابعیت هستید، می‌توانید به عنوان یک دانش آموز خارجی با استفاده از گذرنامه غیر روسی خود اقدام کنید. متقاضیان دوره‌های پیشرفته M.A./M.Sc.، Ph.D.، D.Sc باید مدرک قبلی خود را در همان رشته یا یک رشته مشابه داشته باشند. این یک پیش نیاز جدی‌تر نسبت به کشورهای دیگر، به ویژه ایالات متحده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های بزرگ در روسیه هزینه، به خصوص در مقایسه با کیفیت است. هزینه تحصیل در دانشگاه می‌تواند بین 2000 تا 8000 دلار در سال باشد و هزینه‌های دیگر (اتاق، کتاب و غیره) بین 1500 تا 5000 دلار در سال، بسته به موقعیت و خرج‌های عادی روزمره شما است.

بسیاری از دانشگاه‌های روسی همچنین دوره‌های آموزشی از راه دور را به صورت عمومی و متناب با نیازهای خاص حرفه‌ای ارائه می‌دهند. با این حال، این سیستم‌ها معمولا کمتر از ایالات متحده و سایر کشورهای غربی اروپایی توسعه یافته‌اند. سال تحصیلی از 1 سپتامبر تا اواسط ژوئن در همه جا، همراه با تابستان‌های طولانی از 1 جولای تا 31 آگوست ادامه دارد. برخی از دانشگاه ها نیز بورسیه تحصیلی روسیه را برای دانشجویان ممتاز سایر کشورها ارائه می دهند.

 

آموزش معلمان در روسیه

بخش مهمی از نظام آموزشی روسیه آموزش معلمان است. سه سطح وجود دارد: ابتدایی و مقدماتی، متوسطه و دوره‌های عالی.

آموزش معلمان ابتدایی و مقدماتی در مدارس ابتدایی

موسسات آموزشی غیر دانشگاهی (تکنیکوم‌ها، کالج‌ها) معلمان را برای تدریس در مقاطع ابتدایی و مقدماتی آموزش می‌دهند. مدت دوره دو تا چهار و نیم سال است. برخی از موسسات آموزش معلم در سطح دانشگاهی، معلمان را برای مدارس ابتدایی آموزش می‌دهند. این دوره به مدت پنج سال ادامه دارد. فارغ التحصیلان از این دو نوع موسسات آموزشی می‌توانند در این زمینه کاملا حرفه‌ای باشند.

آموزش معلمان مدارس متوسطه

آموزش معلمان در موسسات آموزشی دانشگاهی انجام می‌شود. این برنامه حداقل پنج سال طول می‌کشد. فارغ التحصیلان می‌توانند پس از آن وارد این حرفه شوند

آموزش معلمان در سطح آموزش عالی

مدرسان دانشگاه باید دوره تحصیلات تکمیلی را گذرانده باشند. یک درجه علمی حداقل Kandidat Nauk اجباری است. استادان به طور قراردادی با دپارتمان‌ها وارد همکاری می‌شوند، استادان دوره‌ها توسط دانشگاه تعیین می‌شوند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx