Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

بورسیه تحصیلی روسیه 2024

اگر قصد مهاجرت تحصیلی و تحصیل در خارج از کشور دارید، به احتمال زیاد نام روسیه در میان کشورهای انتخابی شما وجود دارد. به خصوص اگر علاقه دارید در رشته های پزشکی و دندانپزشکی تحصیلات خود را ادامه دهید. موسسات و دانشگاه های این کشور همواره در میان معتبر ترین مراکز آموزش عالی جهان قرار دارند که 48 مورد از آنها در رتبه بندی های مختلف دانشگاه های جهان ذکر شده اند. استاندارد بالای آموزش، عدم نیاز به تمکن مالی، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و بورسیه های تحصیلی مختلف، باعث شده روسیه به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان جهان برای ادامه تحصیل، به خصوص در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، تبدیل شود.

بهترین بورسیه تحصیلی روسیه، بورسیه دولتی روسیه است که هر سال به هزاران دانشجو از سراسر جهان ارائه می شود. در مقاله ” بورسیه تحصیلی دولتی روسیه 2024″ به طور کامل شما را با شرایط دریافت این بورسیه آشنا کردیم. اکنون در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از بورسیه های رقابتی آشنا کنیم. این بورسیه توسط شرکت در المپیاد ها و آزمون های خاص و رسیدن به مقام های برتر به دست می آیند. کسب این بورسیه ها علاوه بر پرداخت هزینه تحصیل دانشجو، مزایای دیگری نیز به همراه دارد؛ از جمله عدم نیاز به شرکت در دوره پادفک، ارائه مدرک زبان یا حتی شرکت در آزمون ورودی دانشگاه. با ما همراه باشید تا با برخی از بهترین بورسیه های رقابتی روسیه آشنا شوید.

بیشتر بخوانیم : دریافت بورسیه فول فاند تحصیلی روسیه

مدت زمان مطالعه: 8 تا 10 دقیقه

تحصیل رایگان روسیه
تحصیل رایگان روسیه

بورسیه های تحصیلی روسیه چه مواردی را پوشش می دهد؟

دریافت بورسیه تحصیلی در خارج از کشور شرایط و ویژگی های خاصی در کشورهای مختلف دارد که در کشور روسیه اکثر بورسیه های تحصیلی در شهریه دانشگاه را به طور کامل، یا قسمتی از آن را پوشش می دهند. تعداد زیادی از بورسیه ها علاوه بر شهریه، هزینه اسکان (مانند خوابگاه) و کمک هزینه زندگی را نیز در بر می گیرند. بورسیه های تحصیلی رقابتی روسیه، علاوه بر کمک هزینه نقدی، فواید و مزایای دیگری نیز دارند. مانند؛ عدم نیاز به شرکت در آزمون ورودی، شرکت در دوره پادفک و ورد مستقیم به دانشگاه.

دیگر هزینه های زندگی و تحصیل در روسیه مانند هزینه سفر، حمل و نقل، ارتباطات، بیمه درمانی و … توسط بورسیه های تحصیلی روسیه پوشش داده نمی شود؛ پس باید هزینه این موارد را نیز در کنار هزینه های دیگر در نظر بگیرید. به منظور آشنایی بیشتر با هزینه های زندگی در روسیه، مقاله “صفر تا صد هزینه زندگی دانشجویی در روسیه ” را برای شما آماده کرده ایم.

بورسیه تحصیلی مسابقات بین المللی Phystech
بورسیه تحصیلی مسابقات بین المللی Phystech

بورسیه تحصیلی مسابقات بین المللی Phystech

اسم انگلیسی بورسیه: Phystech International Competition

مقدار بورسیه: پرداخت کامل شهریه برای کل دوره تحصیل

دوره های تحصیلی تحت پوشش این بورسیه: مدرک لیسانس در دانشگاه MIPT

MIPT یکی از معتبرترین دانشگاه های روسیه است که هر سال میزبان مسابقات بین المللی Phystech است که تا به امروز بیش از 12000 شرکت کننده از بیش از 100 کشور مختلف در این مسابقات شرکت کرده اند. شرکت در این مسابقه برای کلیه دانش آموزانی که نزدیک به کسب مدرک دیپلم هستند یا مدرک خود را کسب کرده اند، آزاد است. شرکت کنندگان در این مسابقات می توانند مهارت های خود را در زمینه زیست شناسی، فیزیک و ریاضیات به نمایش بگذارند. 

برندگان مسابقات Phystech فارغ از سایر مزایا و جوایز، بورسیه تحصیل رایگان در دانشگاه MIPT را نیز دریافت می کنند. 

بیشتر بخوانیم: جدیدترین فهرست دانشگاه‌های پزشکی روسیه مورد تایید وزارت بهداشت

بورسیه مسابقات آزاد بین المللی ریاضیات و علوم کامپیوتر
بورسیه مسابقات آزاد بین المللی ریاضیات و علوم کامپیوتر

 

بورسیه مسابقات آزاد بین المللی ریاضیات و علوم کامپیوتر برای دانش آموزان

اسم انگلیسی بورسیه: International Open Competitions in Mathematics and Computer Science for School Students

مقدار بورسیه: پرداخت کامل شهریه برای کل دوره تحصیل.

دوره های تحصیلی تحت پوشش این بورسیه: مدرک لیسانس در دانشگاه  ITMOدر رشته ریاضی یا علوم کامپیوتر.

متقاضیانی که مایل به اخذ مدرک لیسانس در رشته ریاضی یا علوم کامپیوتر از دانشگاه ITMO هستند، می توانند با شرکت در مسابقات آزاد بین المللی شانس تحصیل رایگان در این دانشگاه را داشته باشند. ویژگی مثبت این دانشگاه این است که یکی از دانشگاه های روسیه مورد تایید وزارت علوم است و مدارک آن در ایران به طور کامل مورد تایید هستند. هرچند که اگر به تحصیل رشته های پزشکی علاقه دارید، باید دانشگاه خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت انتخاب کنید.

مسابقات آزاد بین المللی با حمایت وزارت آموزش و پرورش روسیه برگزار می شود و از سه مرحله تشکیل می شوند. در مرحله اول آموزش های آمادگی به صورت آنلاین برگزار می شود که گرچه امتیازی را برای شرکت کنندگان به ارمغان نمی آورد، اما راهی است که افراد بتوانند برای شرکت در مرحله بعد تمرین کنند و به آمادگی لازم برسند. مرحله دوم یا دور مقدماتی نیز به صورت آنلاین برگزار می شود. شرکت کنندگان فقط یک فرصت برای حل تکالیف خود خواهند داشت که در صورت موفقیت واجد شرایط شرکت در مرحله بعد خواهند بود. همه برندگان دور دوم می توانند در مرحله آخر مسابقات شرکت کنند که بعد از امتیاز بندی نهایی، 25 درصد از متقاضیان برتر، دانشجویان آینده دانشگاه ITMO خواهند بود.

جدا از دریافت بورسیه تحصیلی، برندگان مسابقه برای تحصیل در ITMO نیازی به شرکت در آزمون ورودی نیز نخواهند داشت.

بورسیه جهانی HSE
بورسیه جهانی HSE

بورسیه جهانی HSE 

اسم انگلیسی بورسیه: HSE Global Scholarship

مقدار بورسیه: پرداخت کامل یا قسمتی از شهریه برای کل دوره تحصیل.

دوره های تحصیلی تحت پوشش این بورسیه: مدرک کارشناسی در دانشگاه  HSE.

با حمایت دولت روسیه، بورسیه HSE مسابقات جهانی را برگزار می کند و به برندگان جوایزی در زمینه پرداخت شهریه (به صورت کامل یا بخشی از آن) ارائه می دهد. ارسال درخواست برای دریافت این بورسیه تحصیلی برای تمامی اتباع خارجی که مایل به تحصیل رایگان در دانشگاه HSE هستند آزاد است. این بورسیه برای 17 رشته مختلف در شاخه های علوم طبیعی، علوم اجتماعی، ارتباطات و سیاست و حقوق در دسترس است. هر متقاضی می تواند در آزمون مربوط به 4 رشته از این 17 رشته شرکت کند.

در مقایسه با دیگر مسابقات و المپیادها، المپیاد HSE تنها از یک مرحله تشکیل شده است که شرکت کنندگان می توانند آن را به صورت آنلاین یا آفلاین انجام دهند. علاوه بر مسابقه اصلی، یک مرحله مقدماتی نیز برگزار می شود که به شرکت کنندگان توصیه می شود حتما در این مرحله نیز شرکت کنند.

برندگان بورسیه جهانی HSE مجبور نیستند که فورا در دانشگاه ثبت نام کنند و نتایج مسابقات برای آنها تا 2 سال معتبر است که این یکی از امتیازات فوق العاده این بورسیه تحصیلی است.

بورسیه المپیاد لیگ برتر
بورسیه المپیاد لیگ برتر

بورسیه المپیاد لیگ برتر (بورسیه HSE)

اسم انگلیسی بورسیه: Major League Olympiad Scholarship

مقدار بورسیه: پرداخت کامل شهریه برای کل دوره تحصیل.

دوره های تحصیلی تحت پوشش این بورسیه: مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه  HSE.

علاوه بر بورسیه تحصیلی برای دوره کارشناسی، دانشگاه HSE یک بورسیه تحصیلی نیز به فارغ التحصیلان دوره کارشناسی ارائه می دهد تا این افراد بتوانند تحصیلات تکمیلی خود را نیز به صورت رایگان ادامه دهند. این المپیاد که ” لیگ برتر” نام دارد از 38 مسابقه مختلف (رشته های مختلف) تشکیل شده است و شرکت کنندگان می توانند پس از ثبت نام در هر تعداد از این مسابقات که می خواهند شرکت کنند.

این المپیاد از 2 مرحله تشکیل شده که دور اول آن مرحله مقدماتی است و به صورت آنلاین برگزار می شود و شرکت کنندگان باید در یک بازه زمانی مشخص وظایف مشخص شده را با موفقیت به پایان برسانند. همه ی شرکت کنندگان واجد شرایط که مرحله اول را با موفقیت پشت سر بگذارند می توانند در دور دوم مسابقات شرکت کنند.

تمام شرکت کنندگان باید در طول مسابقات از نرم افزار OBS Studio برای نظارت بر خود استفاده کنند. رشته های ریاضی، روانشناسی، ارتباطات رسانه ای و حقوق استثنا هستند و آزمون آن ها از طریق ویدیو کنفرانس و نرم افزار زوم انجام می شود.

برندگان این المپیاد می توانند به صورت رایگان و بدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی، در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه HSE شرکت کنند و تحصیلات تکمیلی خود را ادامه دهند.

المپیاد آموزشی من یک حرفه ای هستم
المپیاد آموزشی من یک حرفه ای هستم

المپیاد آموزشی “من یک حرفه ای هستم”:

اسم انگلیسی بورسیه: I am a Professional: Educational Olympiad

مقدار بورسیه: مقدار دقیق بورسیه تحصیلی مشخص نشده

دوره های تحصیلی تحت پوشش این بورسیه: مدرک کارشناسی ارشد در دانشگاه های مختلف

المپیاد “من یک حرفه ای هستم”، یکی از پروژه های شاخص کمپین “روسیه، کشور فرصت ها” است. این کمپین با حمایت ریاست جمهور روسیه و وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه اجرا می شود. هدف اصلی این پروژه حمایت از دانشجویان با استعداد است که به آنها امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های برجسته کشور و شروع کار در یک شرکت پیشرو را می دهد.

در سال تحصیلی 2023-2022 این المپیاد برای پنجمین بار برگزار شد و در سال 2024-2023 دور بعدی المپیاد برگزار خواهد شد. در سال جدید دانشجویان دوره کارشناسی می توانند در یک یا چند رشته مختلف شانس خود را امتحان کنند و در این المپیاد شرکت کنند. در مجموع 72 زمینه مسابقاتی مختلف وجود دارد که به 9 گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • علوم طبیعی
  • تسلیحات و تجهیزات نظامی
  • علوم اجتماعی-اقتصادی
  • علوم تربیتی
  • هنر و علوم انسانی
  • پزشکی و بهداشت و درمان
  • علوم کامپیوتر
  • مراکز کشت و صنعت
  • علوم و فنون مهندسی

 

جوایز برندگان المپیاد 

  • نفر اول: برنده مدال طلا
  • نفر دوم: برنده مدال نقره
  • نفر سوم: برنده مدال برنز
  • نفر چهارم: دیپلم افتخار
  • نفر پنجم: دیپلم افتخار

1 – دیپلم افتخار:

این دیپلم افتخار به پنج نفر برتر المپیاد اهدا می شود و این افراد می توانند در زمان اپلای برای دانشگاه های برتر روسیه از آن استفاده کنند تا شایستگی خود برای دریافت بورسیه های تحصیلی و غیر تحصیلی را نشان دهند.

2 – کار آموزی:

3 نفر برتر المپیاد می توانند در دوره های کار آموزی که توسط شرکت های برتر روسی برگزار می شود شرکت کنند و شانس خود را برای پذیرش کاری در این کمپانی ها افزایش دهند.

3 – جوایز نقدی: 

این جایزه نیز فقط به سه نفر برتر مسابقات تعلق می گیرد و میزان جایزه دریافتی با توجه به رتبه فرد و گروه آزمون متفاوت خواهد بود. معمولا به برنده مدال طلای المپیاد مبلغی بین 200 تا 300 هزار روبل (2700 تا 4100 دلار) ، به برنده مدال نقره 150 تا 200 هزار روبل (2060 تا 2700 دلار) و به برنده مدال برنز 100 تا 150 هزار روبل (1380 تا 2060 دلار)  اهدا می شود.

4 – مرکز توسعه شغلی “من یک حرفه ای هستم”

هر 5 برنده برتر المپیاد برای دو فصل بعدی المپیاد به دوره های کارآموزی، موقعیت های شغلی موجود در شرکت های وابسته به المپیاد، منابع انسانی، رویداد های آنلاین و بازدید از شرکت دسترسی خواهند داشت.

دانشجویان کدام کشور ها می توانند برای بورسیه های تحصیلی روسیه اقدام کنند؟

معمولا در روسیه، بورسیه های تحصیلی به همه دانشجویان بین المللی اختصاص داده می شود و برای شهروندان تمام کشورها از جمله اتباع روسی که در خارج از روسیه زندگی می کنند در دسترس هستند. با توجه به سطح علمی خوب دانشگاه های ایران، دانشجویان ایرانی در بیشتر مواقع مجاز به اپلای برای دریافت بورسیه های تحصیلی روسیه هستند.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل رایگان در روسیه وجود دارد؟

تحصیل در دانشگاه های روسیه کاملا شهریه محور است و تنها راه رسیدن به تحصیل رایگان از طریق کسب بورسیه است.

آیا بورسیه تمام هزینه های زندگی را پوشش می دهد؟

خیر. بورسیه تحصیلی روسیه ممکن است شهریه دانشگاه را پوشش دهد، اما معمولا هزینه زندگی برعهده دانشجو است.

آیا تحصیل در روسیه گران است و حتما باید بورسیه دریافت کنم؟

خیر. برای تحصیل در روسیه الزامی به دریافت بورسیه نیست؛ چرا که شهریه دانشگاه های روسیه بسیار مقرون به صرفه است و معمولا دانشجویان از پس هزینه های تحصیل و زندگی بر می آیند.

سخن آخر

مهاجرت تحصیلی به روسیه نه تنها می تواند سریع و آسان باشد، بلکه دانشجویان برتر می توانند بدون هزینه کردن مبالغ زیاد به این هدف دست پیدا کنند. دانشگاه هایی با رتبه های فوق العاده جهانی و مدارکی که در همه جای جهان معتبر هستند فرصتی فوق العاده برای شما خواهد بود تا آینده رویایی خود را در سریع ترین زمان ممکن و به آسانی بسازید. برای آشنایی بیشتر با مهاجرت تحصیلی به روسیه، پیشنهاد می کنیم مقاله ” راهنمای صفر تا صد مهاجرت تحصیلی روسیه ” را مطالعه کنید.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به روسیه مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است. چنانچه در شهرهای تهران، تبریز، شیراز، ارومیه، چهارمحال بختیاری و دیگر استان های کشور هستید می توانید با دفاتر و شعب ما در استان های تهران، تبریز و شیراز در ارتباط باشید. ما حتی پس از مهاجرت نیز در کنار شما خواهیم بود. از آنجا که مشاوران ما قبلا این مسیر را شخصاً طی کرده اند، می توانند بهترین راهنمای شما برای رسیدن به مقصد باشند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا