Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

تحصیل مهندسی پزشکی در روسیه (دانشگاه ها، شرایط کار، هزینه ها و …)

مهندسی پزشکی، یکی از رشته های محبوب و مهم در دنیا است که بسیاری از نوآوری های جدید در تکنولوژی های حوزه پزشکی را مدیون فارغ التحصیلان این رشته هستیم. این رشته اصول زیست شناسی، پزشکی و مهندسی را ترکیب می کند تا بتوانیم راه حل های جدید و بهینه برای چالش های موجود در سیستم مراقبت های بهداشتی پیدا کنیم. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، تقاضا برای فناوری ها و درمان های پیشرفته پزشکی در حال رشد است و مهندسان پزشکی با تلاش برای ایجاد روش ها و تجهیزات جدید، نقشی حیاتی در افزایش کیفیت مراقبت از بیماران دارند. روسیه به عنوان یکی از مهم ترین کشورهای جهان در عرصه پزشکی، نقشی حیاتی در بسیاری از پیشرفت های علمی و صنعتی این حوزه داشته و مقصدی عالی برای تحصیل مهندسی پزشکی است. در روسیه چندین دانشگاه برتر با اعتبار جهانی وجود دارد که دسترسی آن ها به امکانات پیشرفته، اساتید مشهور و ارتباطات قوی با جامعه علمی جهانی، می تواند فرصت های زیادی را برای پیشرفت در این صنعت در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر این، سرمایه گذاری دولت روسیه در تحقیق و توسعه، محیطی پر رونق برای اکتشافات علمی ایجاد کرده است. 

با توجه به شرایط بسیار مطلوب اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه، این کشور یکی از محبوب ترین کشورهای جهان برای تحصیل در خارج از کشور و تحصیل رشته های پزشکی در روسیه و دندانپزشکی است.  در مقاله “راهنمای صفر تا صد مهاجرت تحصیلی به روسیه” یک راهنمای جامع برای مهاجرت تحصیلی به این کشور و تحصیل در روسیه به شما ارائه دادیم. اکنون در این مقاله قصد داریم نگاهی عمیق به تحصیل مهندسی پزشکی در روسیه در سال 2024 داشته باشیم. در این صفحه شما را با برترین دانشگاه های روسیه برای تحصیل رشته مهندسی پزشکی آشنا خواهیم کرد و فرصت های شغلی مختلفی که در این صنعت وجود دارد را به شما معرفی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید تا با تحصیل مهندسی پزشکی در روسیه آشنا شوید.

زمان مطالعه: 8 تا 10 دقیقه

مزایای تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه
مزایای تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه

مزایای تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه

  • وجود دانشگاه های برتر با شهرت جهانی
  • امکان تحصیل در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم
  • اخذ سریع ویزای تحصیلی روسیه
  • عدم نیاز به ارائه تمکن مالی برای تحصیل در روسیه
  • امکان اخذ پذیرش بدون نیاز به مدرک زبان
  • هزینه های مناسب زندگی و تحصیل در روسیه
تحصیل مهندسی و پزشکی در روسیه
تحصیل مهندسی و پزشکی در روسیه

رشته مهندسی پزشکی چیست؟

رشته مهندسی پزشکی (Biomedical Engineering) اصول و پایه های علوم زیستی را با اصول مهندسی ادغام می کند تا به چالش های پزشکی و مراقبت های بهداشتی رسیدگی کند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه های گسترده ای فعالیت کنند؛ از طراحی و توسعه دستگاه های پزشکی گرفته تا ایجاد مواد زیستی، ایجاد تکنیک های تصویربرداری پیشرفته، توسعه ابزارها و گجت های مختلف برای تشخیص بیماری، مانیتور وضعیت و مراقبت از بیماران. هدف نهایی رشته مهندسی پزشکی، بهبود کیفیت مراقبت از بیماران و ارتقای کیفیت زندگی از طریق نوآوری است.

اهمیت این رشته در پتانسیل آن برای ایجاد تحول در حوزه پزشکی  و مهندسی نهفته است. نوآوری در این صنعت منجر به توسعه دستگاه های پزشکی می شود که هر روز باعث افزایش کیفیت زندگی یا نجات جان میلیون ها نفر در سراسر جهان می شوند. مانند دستگاه های ضربان ساز، اندام های مصنوعی و پروتزهای پیشرفته. علاوه بر این، مهندسان پزشکی در خط مقدم توسعه تکنیک های جراحی غیرتهاجمی هستند که نه تنها نتایج بهتری به دست می آورند، بلکه زمان ریکاوری بیمار را نیز کاهش می دهند. مهندسی پزشکی یک رشته پویا و با پتانسیل بسیار زیاد است. دانشجویان علاقه مند به این رشته می توانند مسیرهای شغلی منحصر به فرد و هیجان انگیز داشته باشند و در حوزه های مختلفی مانند توسعه گجت های سلامت، پزشکی احیا کننده، هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی یا نانو پزشکی فعالیت کنند. 

مدارک لازم برای اخذ پذیرش رشته مهندسی پزشکی در روسیه

برای تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه ، نیازمندی خاصی وجود ندارد. شما فقط به یک مدرک دیپلم با معدل و نمرات خوب، تسلط به یکی از زبان های روسی یا انگلیسی و یک پاسپورت معتبر نیاز دارید. پس از ترجمه مدارک تحصیلی و ریز نمرات، می توانید برای اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه اقدام کنید. برخی موسسات پذیرش در این رشته را فقط بر اساس سوابق تحصیلی و یک مصاحبه برای سنجش دانش زبان متقاضیان انجام می دهند در برخی از دانشگاه ها نیز یک آزمون ورودی استاندارد وجود دارد که سوالات آن معمولا از دروس ریاضی، فیزیک و زیست است. از آن جا که هر دانشگاه آزمون خود را طراحی می کند، برای کسب اطلاعات دقیق از شرایط آزمون ورودی، بهتر است به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنید یا از مقاله “معرفی آزمون ورودی دانشگاه های روسیه” بازدید کنید. 

اگر به زبان روسی تسلط ندارید، می توانید با شرکت در دوره مقدماتی دانشگاه های روسیه که به دوره پادفک معروف است، علاوه بر یادگیری زبان روسی، برای شرکت در آزمون ورودی دانشگاه های روسیه نیز آماده شوید و به راحتی وارد دانشگاه شوید. 

 

دانشگاه های برتر روسیه برای تحصیل مهندسی پزشکی

دانشگاه های مهندسی پزشکی روسیه دارای رتبه های برتر جهانی هستند و رشته مهندسی پزشکی را در بالاترین سطح ارائه می دهند. این موسسات تحت استانداردهای دانشگاهی اروپا فعالیت می کنند و به امکانات تحقیقاتی پیشرفته دسترسی دارند. از طرفی این مراکز به دلیل کیفیت بالا و اعتبار جهانی، دارای ارتباطات قوی با مراکز صنعتی جهان هستند. در این بخش برخی از برترین دانشگاه های مهندسی پزشکی روسیه را به شما معرفی کنیم.

تحصیل مهندسی پزشکی در دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ با رتبه 365 جهان، یکی از قدیمی ترین و برترین دانشگاه های روسیه و جهان است. این دانشگاه رشته مهندسی پزشکی را با نام فناوری های مهندسی زیستی ارائه می دهد. رشته فناوری های مهندسی زیستی در دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ به صورت یک دوره 4 ساله و به زبان روسی ارائه می شود. دانشجویان این رشته در زمینه های زیست شناسی، مهندسی پزشکی، بیوتکنولوژی، زیست پزشکی، داروسازی و غیره آموزش می بینند. علاوه بر اعتبار جهانی، این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم نیز می باشد و مدارک فارغ التحصیلان این رشته در سراسر ایران و جهان معتبر است.

 تحصیل مهندسی پزشکی در موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT)

 بر اساس سیستم رتبه بندی QS، موسسه فیزیک و فناوری مسکو (MIPT)، هفتمین دانشگاه برتر روسیه و 415 امین دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه روسیه برای تحصیل تمام رشته های مهندسی از جمله رشته مهندسی پزشکی است. موسسه فیزیک و فناوری مسکو رشته مهندسی پزشکی را به زبان انگلیسی و با شهریه سالانه 554000 روبل (6300 دلار) ارائه می دهد. دانشگاه MIPT یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در روسیه است و به همین دلیل مدارک فارغ التحصیلان این دانشگاه در ایران قابل معادل سازی است و فارغ التحصیلان می توانند برای ادامه تحصیل یا استخدام در مراکز دولتی و خصوصی ایران اقدام کنند. برای ورود به رشته مهندسی پزشکی در این دانشگاه باید در دروس فیزیک، زیست شناسی، ریاضی و شیمی نمرات خوبی کسب کرده باشید. 

برنامه درسی این رشته در دانشگاه MIPT طیف گسترده ای از موضوعات را پوشش می دهد که شامل موارد زیر می شود:

  • زیست شناسی عمومی و سلولی؛
  • زیست شناسی مولکولی؛
  • شیمی عمومی و بیوارگانیک؛
  • بیوفیزیک؛
  • ژنتیک؛
  • بیوانفورماتیک؛
  • زبان برنامه نویسی پایتون؛
  • یادگیری ماشین؛
  • پایگاه داده.

تحصیل مهندسی پزشکی در دانشگاه ITMO

دانشگاه ITMO یکی از بهترین دانشگاه های مهندسی پزشکی روسیه است. رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه ITMO یک دوره 4 سال است و به زبان روسی ارائه می شود. هدف از این برنامه آموزش متخصصان مهندسی پزشکی و مجهز کردن آن ها به دانش و مهارت در زمینه های مدل سازی کامپیوتری، تجزیه و تحلیل داده، سیستم های بیولوژیکی و ایجاد مواد زیستی است. دانشجویان دانش گسترده ای در زمینه پلیمرهای زیستی، سیستم های اطلاعاتی، مدل سازی، طیف سنجی مولکولی، شیمی تحلیلی، فیزیک، اصول اتوماسیون و فرایندهای بیوتکنولوژیکی کسب می کنند. دانشجویان در طول تحصیل زمان زیادی را به تحقیق در مورد فناوری های جدید صرف می کنند تا در زمان فارغ التحصیلی به دانش روز جهان مجهز باشند. دانشگاه ITMO به دانشجویان خود کمک می کند تا بتوانند دوره کارآموزی خود را در شرکت های بزرگ روسیه طی کنند و پس از فارغ التحصیلی بتوانند وارد صنعت شوند. شهریه رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه ITMO، 369000 روبل (4200 دلار) در سال است.

 تحصیل مهندسی پزشکی در دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو

دپارتمان مهندسی پزشکی دانشگاه فنی دولتی باومن مسکو، رشته مهندسی پزشکی را با تمرکز بر فناوری های بیوتکنولوژی، روباتیک پزشکی، و پروتزهای پزشکی ارائه می دهد. این دانشگاه دارای پیوندهای قوی با مراکز صنعتی و تولیدی تجهیزات پزشکی در روسیه است و فرصت های متنوعی برای کارآموزی و پروژه های مشترک برای دانشجویان فراهم می کند. کسب تجربه و فعالیت در دنیای واقعی برای دانشجویانی که به دنبال ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی هستند بسیار ارزشمند است. دانشگاه باومن مسکو نیز یکی از دانشگاه های ممتاز مورد تایید وزارت علوم است و مدارک آن در ایران و دیگر نقاط جهان از اعتبار بالایی برخوردار است.

تحصیل مهندسی پزشکی در خارج از کشور
تحصیل مهندسی پزشکی در خارج از کشور

هزینه تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه

تحصیل در خارج از کشور نیازمند برنامه ریزی مالی دقیق است و درک درست از هزینه های مختلفی که خواهید داشت، به شما کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و بتوانید بودجه درستی را برای تحصیل در روسیه در نظر بگیرید. شهریه رشته مهندسی پزشکی در روسیه معمولا بین 350000 تا 530000 روبل روسیه (4000 تا 6000 دلار) است. برای هزینه های زندگی در روسیه نیز باید حداقل 300 تا 600 دلار در ماه در نظر بگیرید.

در زمان تحصیل مهندسی پزشکی در روسیه، هزینه های زندگی شما به چند بخش اصلی تقسیم می شود:

  • هزینه اسکان؛
  • هزینه خورد و خوراک؛
  • هزینه تجهیزات تحصیلی؛
  • هزینه حمل و نقل در شهر.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه های تحصیل و زندگی در روسیه، می توانید از صفحه تحصیل در روسیه یا مقاله “شهریه دانشگاه های روسیه 2024” بازدید کنید.

فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان مهندسی پزشکی در روسیه

کشور روسیه تاکید زیادی بر نوآوری و پیشرفت تکنولوژیکی در بخش مراقبت های پزشکی دارد و این موضوع باعث شده بخش دولتی و خصوصی محیط مساعدی را برای ورود فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی به صنعت فراهم کنند. بسیاری از موسسات پزشکی، مراکز تحقیقاتی و کارخانه های تولیدی، در شهرهای بزرگ روسیه مانند مسکو، سن پترزبورگ و نووسیبیرسک قرار دارند و فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی در این شهرها بیشترین فرصت های شغلی را پیدا خواهند کرد. برای مهندسان پزشکی، فرصت های شغلی متعدد در بخش های مختلف صنعت وجود دارد که در این بخش به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

صنعت بهداشت و درمان

بیمارستان ها و کلینیک ها: فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی می توانند در بیمارستان ها و کلینیک ها در زمینه تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی و توسعه ابزارهای جدید برای تشخیص و بررسی علائم بیماران فعالیت کنند. بخش زیادی از فارغ التحصیلان این رشته نیز در شرکت های تجهیزات پزشکی استخدام می شوند که در حوزه طراحی، تولید و فروش دستگاه ها و تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند.

بخش تحقیق و توسعه

مهندسان پزشکی می توانند با استفاده از دانش خود در زمینه داروسازی، زیست شناسی و مهندسی، در توسعه داروها و درمان های جدید مشارکت کنند. شرکت های بیوتکنولوژی نیز روی  نوآورانه ترین تکنولوژی های درمانی مانند ژن درمانی، بیوانفورماتیک و پزشکی ترمیمی تمرکز دارند و همیشه می توانند در تیم خود از فارغ التحصیلان رشته مهندسی پزشکی استفاده کنند.

آموزش و تحقیق

موقعیت های آموزشی و پژوهشی: برای فارغ التحصیلان علاقه مند به امور تحقیقاتی، فرصت های مختلفی برای تدریس رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه ها و هم زمان کار روی تحقیقات در زمینه های تخصصی وجود دارد. گرچه ورود به دانشگاه به عنوان یک مدرس و محقق نیاز به سابقه تحصیلی و عملکرد قوی دارد.

سوالات متداول

آیا امکان تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله. برخی از دانشگاه های روسیه رشته مهندسی پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند.

شرایط پذیرش رشته مهندسی پزشکی در روسیه برای دانشجویان بین المللی چیست؟ 

شرایط پذیرش دانشگاه های مهندسی پزشکی روسیه معمولاً شامل مدرک دیپلم دبیرستان، تسلط به زبان انگلیسی یا روسی و قبولی در آزمون ورودی (در صورت وجود) می شود.

آیا برای تحصیل در روسیه بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در دسترس است؟

بله. بورسیه دولتی روسیه یکی از بورسیه های در دسترس برای دانشجویان بین المللی است.

آیا برای تحصیل مهندسی پزشکی در روسیه نیاز به مدرک زبان دارم؟

معمولا خیر. اگر بتوانید در زمان مصاحبه سطح زبان خود را نشان دهید، دیگر نیازی به ارائه مدرک زبان وجود ندارد.

سخن آخر

تحصیل رشته مهندسی پزشکی در روسیه فرصتی منحصر به فرد برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند تا در یک رشته پویا و در حال رشد تحصیل کنند. دانشگاه های برتر، شهریه های مقرون به صرفه و دسترسی به جدیدترین تکنولوژی ها در روسیه، دانش و مهارت لازم را در اختیار دانشجویان قرار می دهد تا بتوانند به راحتی وارد صنعت شوند. علاوه بر این، با توجه به گسترش بازار کار این رشته و افزایش تقاضا برای متخصصان حوزه مهندسی پزشکی، فارغ التحصیلان این رشته چشم انداز شغلی امیدوار کننده ای دارند. 

موسسه فرداد دانش پاسارگاد، تنها نماینده رسمی دانشگاه های روسیه در ایران است و کارشناسان ما در زمینه اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه های روسیه متخصص هستند. در مؤسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت به روسیه، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی روسیه هستند. از آنجا که مشاوران ما قبلا این مسیر را شخصاً طی کرده اند، می توانند بهترین راهنمای شما برای رسیدن به مقصد باشند. 

Top Topics

Biomedical Engineering Studies in Russia

Benefits of Studying Biomedical Engineering in Russia

What is Biomedical Engineering?

Documents Required for Admission to Biomedical Engineering Programs in Russia

Top Universities for Studying Biomedical Engineering in Russia

Cost of Studying Biomedical Engineering in Russia

Job Opportunities for Biomedical Engineering Graduates in Russia

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا