Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

اخذ ویزای کار آلمان 2024 (شرایط، انواع، هزینه ها)

مهاجرت به آلمان از طریق کار، یکی از محبوب ترین روش های مهاجرتی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. چرا که در هیچ کشوری به اندازه آلمان، شهروندان به موقعیت های شغلی و فرصت برای رشد و پیشرفت دسترسی ندارند. آلمان یکی از برترین اقتصادهای جهان را دارد و سرعت رشد صنعتی و اقتصادی آن بسیار سریع است. به همین دلیل نیاز این کشور به نیروی کار ماهر و متخصص هر روز در حال افزایش است. برای رفع این نیاز روز افزون، دولت آلمان برنامه های مختلفی را ایجاد کرده تا بتواند نیروی کار ماهر را از سراسر جهان به خود جذب کند؛ برنامه هایی مانند ارائه آموزش رایگان در تمام دانشگاه های دولتی یا ایجاد دوره های آوسبیلدونگ و ارائه ویزای کاری به افراد متخصص. ویزای جست و جوی کار یکی دیگر از اقدامات دولت آلمان برای جذب نیروی کار ماهر است. به کمک این ویزا افراد متخصص اجازه سفر به آلمان را دارند و می توانند از درون کشور به دنبال شغل مورد نظر خود بگردند.

اگر شما نیز به فکر مهاجرت به آلمان از طریق کار هستید اما نمی دانید برای کسب ویزای کاری آلمان باید چگونه اقدام کنید، این مقاله یک راهنمای جامع برای شما است. با ما همراه باشید تا با شرایط لازم برای مهاجرت کاری به آلمان و اخذ ویزای کار آلمان آشنا شوید. علاوه بر ویزای کاری آلمان، در این مقاله شما را با ویزای جست و جوی کار در آلمان و ویزای آوسبیلدونگ آلمان نیز آشنا خواهیم کرد. 

زمان مطالعه: 9 تا 11 دقیقه

ویزا کاری آلمان چیست؟

شهروندان غیر اروپایی که قصد ورود به آلمان برای اشتغال را دارند، باید ویزای کاری آلمان را کسب کنند. این ویزا به افراد متخصص و ماهری که ملیت آلمانی یا اروپایی ندارند، اجازه می دهد در آلمان کار کنند. ویزای کاری آلمان را نمی توان بدون دریافت پیشنهاد شغلی (جاب آفر) از یک کارفرمای آلمانی اخذ کرد. جاب آفر آلمان نامه ای است که در آن یک مرکز یا شرکت در آلمان به طور رسمی با استخدام شما موافقت کرده است. برای متقاعد کردن کارفرمایان به استخدام خود و دریافت جاب آفر آلمان، باید رزومه تحصیلی و کاری قوی داشته باشید و به زبان های لازم برای انجام شغل مورد نظر تسلط داشته باشید. به طور کلی بدون تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی (یا هر دو)، امکان دریافت جاب آفر از آلمان وجود ندارد.

برای دریافت جاب آفر، اولین قدم اپلای برای فرصت های شغلی مورد نظر است. شرکت ها و مؤسسات آلمانی، هر روز آگهی های استخدام خود را در پلتفرم های مختلف کاریابی منتشر می کنند. سایت های بین المللی مانند لینکدین و indeed و سایت های کاریابی آلمانی مانند Stepstone، از بهترین وب سایت هایی هستند که می توانید از طریق آنها فرصت های شغلی موجود در آلمان را پیدا کنید. اگر پس از اپلای برای فرصت های شغلی در آلمان، موفق به دریافت جاب آفر از یک کارفرما شوید، می توانید فرایند دریافت ویزای کاری آلمان را آغاز کنید و برای مهاجرت کاری به آلمان آماده شوید.

بیشتر بخوانیم: انواع روش مهاجرت به آلمان

ویزا شغلی آلمان
ویزا شغلی آلمان

انواع ویزای کاری آلمان

ویزای کار آلمان انواع مختلفی دارد که هر کدام مخصوص شرایط خاصی هستند و افراد با توجه به شرایط و توانایی های خودشان، می توانند برای دریافت این ویزاها اقدام کنند.

  • ویزای کار آلمان: این ویزا مخصوص افرادی است که قبلا از یک کارفرما در آلمان پیشنهاد کاری دریافت کرده اند.
  • ویزای جستجوی کار: این ویزا به شما اجازه می دهد تا برای مدت معینی به آلمان بروید و در این مدت به دنبال کار بگردید. اگر بتوانید زمانی که در آلمان هستید از یک کارفرما پیشنهاد شغلی دریافت کنید، می توانید ویزای جست وجوی کار خود را به ویزای کاری تبدیل کنید.
  • ویزای فریلنسری: ویزای خوداشتغالی یا فریلنسری برای متقاضیانی است که می توانند یک طرح تجاری قابل اجرا با مشتریان بالقوه را به سفارت آلمان ارائه دهند. در صورت موافقت با طرح پیشنهادی، برای این شخص ویزای فریلنسری صادر می شود.

شرایط لازم برای اخذ ویزای کار آلمان

برای مهاجرت به آلمان از طریق کار و اخذ ویزا کاری این کشور، باید شرایط و معیارهای زیر را داشته باشید: 

  • مدارک پیشنهاد کاری رسمی از یک کارفرمای آلمانی.
  • مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی حرفه ای. مدارک دانشگاهی باید مورد تایید سامانه آنابین باشد.
  • همخوانی شغل مورد نظر با مدارک تحصیلی.
  • ارائه سوابق کاری برای اثبات داشتن توانایی و مهارت لازم برای انجام شغل پیشنهاد شده.
  • تاییدیه اداره ZAV (کاریابی برای افراد خارجی) که نشان می دهد استخدام یک فرد اروپایی در موقعیت شغلی پیشنهاد شده به شما ممکن نبوده است. 
  • مدارک اسکان و بیمه درمانی مورد قبول در آلمان. 

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار آلمان

  • دو نسخه اصلی و امضا شده از فرم درخواست ویزای کار؛
  • 3 عکس بیومتریک جدید در اندازه 35*45 میلیمتر با پس زمینه سفید؛
  • پاسپورت معتبر با حداقل 3 صفحه خالی و دارای حداقل 9 ماه اعتبار از تاریخ شروع سفر به آلمان؛
  • 2 کپی از صفحه اطلاعات شخصی پاسپورت و 2 کپی از تمام صفحاتی که در آن ها مهر ورود یا خروج وارد شده؛
  • اصل و 2 کپی از مدارک بیمه درمانی معتبر در اروپا؛
  • اصل و دو کپی از قرارداد کاری؛
  • اصل و دو کپی از فرم “Application for employment relations” که باید توسط کارفرما پر شود؛
  • اصل و 2 کپی از ترجمه رسمی مدارک تحصیلی؛
  • دو کپی از رزومه. در این مدرک نباید گپ زمانی وجود داشته باشد و اگر به زبان انگلیسی نوشته شده باید دو کپی از ترجمه رسمی آن ارائه دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید از طریق این لینک، لیست کامل و رسمی مدارک لازم برای اخذ ویزای کار آلمان را دانلود کنید.

هزینه های ویزای کاری آلمان

امور مربوط به ویزای آلمان در ایران، توسط سامانه ویزامتریک انجام می شود و هزینه های دریافت ویزا نیز به این موسسه پرداخت می شود. در وب سایت ویزامتریک، دو نوع ویزای آلمان وجود دارد، ویزای شینگن (Schengen) و ویزای ملی (national). ویزای شنگن در واقع همان ویزای کوتاه مدت است که به منظور سفرهای توریستی صادر می شود. ویزای national نیز همان ویزای بلند مدت است که برای دانشجویان یا افرادی صادر می شود که قصد دارند بیش از 90 روز در آلمان بمانند. پس ویزای کاری آلمانِ در زیر مجموعه ویزای national قرار می گیرد.

برای دریافت ویزای کاری آلمان هزینه مختلفی وجود دارد. اولین هزینه، هزینه رزرو نوبت از طریق سامانه ویزامتریک است که مقدار آن یک میلیون و سیصد هزار تومان است. گرچه رزرو نوبت رایگان است و این مبلغ پس از مصاحبه، ظرف مدت 5 روز کاری به شما برگردانده می شود. برای بازگشت این مبلغ یک فرم مخصوص وجود دارد که باید آن را پر کرده و در روز مراجعه به سفارت، همراه خود داشته باشید. فراموش نکنید که تمام مدارک شما باید پس از ترجمه لگالایز شوند که هزینه لگال مدارک برای هر مدرک 30 یورو است. هزینه خود ویزای کاری آلمان نیز 90 یورو است. علاوه بر هزینه ویزا، هزینه سامانه ویزامتریک نیز 29.4 یورو است که باید به صورت نقدی میزان دقیق آن را در روز مصاحبه به همراه داشته باشید.

لگالایز مدارک در سفارت آلمان

کلمه لگالایز (legalization) در واقع به معنای قانونی سازی مدارک برای استفاده در یک کشور دیگر است. شما باید قبل از مهاجرت به آلمان، ترجمه تمام مدارکی که در آلمان به آنها نیاز پیدا خواهید کرد را توسط سفارت آلمان به صورت رسمی تایید کنید. به این کار لگالایز کردن مدارک گفته می شود. مدارکی مانند ترجمه مدارک شناسایی، سند ازدواج، مدارک تحصیلی، مدارک سوابق کاری و غیره از جمله مواردی هستند که باید لگالایز شوند.

ویزای آوسبیلدونگ آلمان

دوره اوسبیلدونگ در آلمان، در واقع یک دوره تحصیلی است که در آن آموزش تئوری با فعالیت عملی ترکیب می شود. در این دوره ها دانشجویان علاوه بر کسب آموزش تئوری، به صورت عملی نیز آموزش های حوزه کاری خود را کسب می کنند و هم زمان با تحصیل، به صورت نیمه وقت وارد بازار کار می شوند. تفاوت اصلی این دوره با دیگر دوره ها در آلمان این است که دانشجویان این دوره، بابت کاری که می کنند حقوق دریافت می کنند. کارآموزان دوره آسبیلدونگ معمولا 2 تا 3 روز در هفته را در کلاس های تئوری شرکت کرده و بقیه روزهای هفته را در مراکز مربوطه، به فعالیت های عملی مشغول می شوند. در پایان دوره آوسبیلدونگ، کارآموزان باید در یک امتحان نهایی شرکت کنند و پس از آن می توانند با این مدرک برای یافتن کار در آلمان اقدام کنند. پس از یافتن شغل نیز باید ویزای آوسبیلدونگ خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. 

شباهت ها و تفاوت های ویزای آوسبیلدونگ آلمان و ویزای کاری آلمان

شباهت های ویزای کاری و ویزای آوسبیلدونگ در این است که هر دو ویزا با هدف تامین نیازهای بازار کار آلمان و جذب نیروی کار و افراد ماهر به آلمان طراحی شده اند. همانند ویزای کاری که شخص نیاز به جاب آفر آلمان دارد، برای دریافت ویزای آوسبیلدونگ نیز شخص باید با موفقیت در یک دوره آوسبیلدونگ پذیرفته شده باشد. تفاوت آن ها نیز در این است که ویزای آوسبیلدونگ در واقع یک ویزای تحصیلی محسوب می شود و شخص با دریافت آن اجازه کار تمام وقت در آلمان را ندارد. دارندگان ویزای آوسبیلدونگ، مانند دانشجویان بین المللی فقط می تواند به مدت 20 ساعت در هفته کار پاره وقت داشته باشد.

مدارک لازم برای ویزا آوسبیلدونگ آلمان 

  • نامه پذیرش دوره آوسبیلدونگ؛
  • اصل و کپی پاسپورت؛
  • فرم درخواست پاسپورت؛
  • ترجمه و تایید رسمی مدارک تحصیلی (معمولا دیپلم یا کارشناسی)؛
  • 7 عکس در اندازه پاسپورتی؛
  • رسید پرداخت هزینه ویزا؛
  • مدارک زبان آلمانی؛
  • مدارک تمکن مالی لازم؛
  • مدارک بیمه درمانی.
موسسه مهاجرت فرداد دانش
موسسه مهاجرت فرداد دانش

بهترین دوره های آوسبیلدونگ در آلمان

آوسبیلدونگ پرستاری، برنامه نویسی و آرایشگری، از محبوب ترین و پرتقاضاترین دوره های این کشور هستند. بازار کار رشته پرستاری نیز در آلمان بسیار گسترده است و فرصت های فراوانی برای فارغ التحصیلان آوسبیلدونگ پرستاری وجود دارد. برای آشنایی با این دوره ها و الزامات پذیرش آن ها، می توانید از مقالات “آوسبیلدونگ آرایشگری در آلمان” و “اوسبیلدونگ پرستاری در آلمان” بازدید کنید. اگر هم هنوز رشته مورد علاقه خود را انتخاب نکرده اید، می توانید برای آشنایی بیشتر با بهترین دوره های آوسبیلدونگ در آلمان، مقاله “آوسبیلدونگ چیست (انواع آوسبیلدونگ آلمان)” را مطالعه کنید. 

بیشتر بخوانیم:

صفر تا صد مهاجرت پزشکان  کادر درمان به آلمان

فرصت های شغلی برای کادر درمان در آلمان

تفاوت ویزای کار و ویزای جست و جوی کار آلمان (جاب سیکر)

همانطور که گفتیم، ویزای کار آلمان فقط برای متقاضیانی صادر می شود که از قبل تاییدیه استخدام را از یک کارفرمای آلمانی کسب کرده باشد؛ اما ویزای جستجوی کار آلمان (Job Seeker Visa) در واقع یک مجوز اقامت بلند مدت است که به شما اجازه می دهد وارد آلمان شوید، در این کشور بمانید و شغلی مطابق با توانایی ها و شرایط خود پیدا کنید. این ویزا به مدت 18 ماه اعتبار دارد، قابل تمدید نیست، به خودی خود مجوز کار نیست، بلکه فرصتی برای یافتن شغل و دریافت ویزای کار آلمان است. پس از دریافت ویزا جست و جوی کار در آلمان، فرد باید بتواند حداکثر پس از 6 ماه یک شغل پیدا کند. 

با ویزای جستجوی کار شما مجاز به کار در آلمان نیستید، اما در موارد خاص ممکن است به شما اجازه داده شود 10 ساعت در هفته به صورت آزمایشی برای محلی که قصد استخدام شما را دارد کار کنید. پس از استخدام نیز باید ویزای جست و جوی کار خود را به ویزای کاری تغییر دهد. در واقع ویزای جست و جوی کار آلمان به این منظور ایجاد شده که افراد توانا بتوانند راحت تر وارد آلمان شوند و کار پیدا کنند و از طرفی نیروی کار ماهر این کشور نیز سریع تر تامین شود.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای جست و جوی کار آلمان

برای اینکه بتوانید برای دریافت ویزای جست و جوی کار در آلمان اقدام کنید، باید دارای یک مدرک دانشگاهی معتبر در آلمان باشید. مدرک تحصیلی شما باید به صورت رسمی توسط سفارت این کشور تایید شود. علاوه بر این، برای کسب این ویزا، متقاضی باید حداقل دارای 5 سال سابقه کار باشد. 

مدارک لازم برای دریافت ویزای جست و جوی کار در آلمان، شامل موارد زیر می شود:

  • رزومه؛
  • کاورلتر؛
  • اثبات تمکن مالی؛
  • مدارک بیمه درمانی معتبر در آلمان با حداقل پوشش 30000 یورو؛
  • تکمیل فرم درخواست ویزای جست و جوی کار؛
  • رسید پرداخت هزینه ویزا؛
  • اصل و کپی پاسپورت معتبر با دو صفحه خالی و حداقل 21 ماه اعتبار؛
  • عکس در اندازه پاسپورت مطابق با شرایط و دستورالعمل های سفارت آلمان؛
  • ارائه مدارک محل اقامت پس از ورود به آلمان. این مدرک می تواند رسید رزرو هتل، قرارداد اجاره ملک یا دعوت نامه از طرف یکی از دوستان یا اعضای خانواده باشد.

سوالات متداول

آیا اخذ ویزا کار آلمان محدودیت سنی دارد؟

تمام افراد بالای 18 سال می توانند برای این ویزا درخواست دهند. فقط دقت کنید که برای دریافت ویزای کار آلمان باید سابقه کاری داشته باشید.

آیا با ویزای کار آلمان می توانم به دیگر کشورهای جهان سفر کنم؟

بله. آلمان یکی از کشورهای حوزه شنگن است و ویزای کار آن از اعتبار بالایی برخوردار است. دارندگان ویزای کار آلمان می توانند بدون نیاز به ویزا، به تمام کشورهای حوزه شنگن سفر کنند.

مدت زمان اعتبار ویزا کار آلمان چقدر است؟

اعتبار ویزای کاری آلمان معمولا یک سال است؛ اما اگر وضعیت استخدام شما به صورت موقت باشد، ممکن است اعتبار ویزا نیز کمتر باشد.

آیا برای دریافت ویزای کار آلمان نیاز به مدرک آیلتس دارم؟

مدرک زبان لازم برای دریافت ویزا کاری آلمان، به نیاز کارفرمای شما بستگی خواهد داشت. 

سخن آخر

امنیت شغلی بالا؛ وجود فرصت های شغلی متنوع و کیفیت بالای زندگی در آلمان، باعث شده افراد متخصص از سراسر جهان برای مهاجرت کاری به آلمان اقدام کنند. با توجه به نیاز آلمان به نیروهای متخصص و ماهر، شرایط مختلفی فراهم شده تا افراد با سطح علمی و سوابق حرفه ای مختلف، بتوانند به این کشور مهاجرت کنند. مهم ترین شرط لازم برای اخذ ویزا کار آلمان، تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی و داشتن جاب آفر معتبر از یک کارفرمای آلمانی است.

اگر شما نیز به دنبال یک فرصت جدید و هیجان انگیز برای کار و زندگی در آلمان هستید، ما می توانیم در این مسیر راهنمای شما باشیم. کارشناسان موسسه مهاجرتی فرداد دانش پاسارگاد در زمینه مهاجرت تحصیلی و کاری به آلمان متخصص هستند و می توانند تمامی مشاوره های لازم در مورد دریافت جاب آفر و اخذ ویزا کاری آلمان را به شما ارائه دهند. با تماس با ما، می توانید اطمینان داشته باشید که تمام امور مهاجرتی شما به صورت حرفه ای و دقیق انجام خواهد شد.

Top Headers

Germany Work Visa (Requirements, Types, Costs)

Different Types of Work Visas in Germany

Requirements for Obtaining a Germany Work Visa

Costs of Germany Work Visa

Ausbildung Visa in Germany

Difference Between Work Visa and Job Seeker Visa in Germany

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا