بهترین و ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان 2024

بهترین و ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی کدامند؟ اصلا چگونه بهترین کشور را برای مهاجرت تحصیلی انتخاب کنیم؟ چه ویژگی هایی مشخص می کنند که یک کشور برای مهاجرت تحصیلی مناسب است یا خیر؟
مؤلفه های زیادی وجود دارد که در زمان انتخاب دانشگاه و کشور هدف برای مهاجرت تحصیلی باید در نظر بگیریم. دو مورد از مهم ترین ویژگی ها، کیفیت سیستم آموزشی و هزینه های تحصیل و زندگی هستند. در این مقاله قصد داریم این دو مورد را بررسی کنیم.

تعداد کشورهایی که بتواند آموزش با کیفیت را در کنار هزینه های پایین تحصیل و زندگی به شما ارائه دهند تقریبا محدود است، در نتیجه ممکن است گاهی مجبور شوید اولویت یکی را بیشتر در نظر بگیرید. البته همین تعداد محدود کشورها نیز آنقدر هستند که بتوانید با کمی تحقیق انتخاب درستی داشته باشید.

 

زمان مطالعه: 4 تا 6 دقیقه

بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی بدون شک کشورهایی هستند که تحصیل در آنها آنقدر با کیفیت باشد که تمام نیازهای آکادمیک و اجتماعی دانشجویان خود را برطرف کنند و پس از فارغ التحصیلی دانشجویان نگرانی بابت ورود به بازار کار نداشته باشند. برخی از مواردی که بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی را مشخص می کنند عبارتند از:

  • کیفیت تدریس و سیستم آموزشی
  • دست یابی به اهداف شغلی یا شانس بالای استخدام
  • توسعه کلی آن کشور
  • هزینه های تحصیل
  • فرهنگ و سبک زندگی
  • بورسیه های تحصیلی
  • زبان آموزش و نیاز به یادگیری زبان های جدید

 

10 کشور برتر جهان برای مهاجرت تحصیلی

  1. آمریکا
  2. بریتانیا
  3. استرالیا
  4. آلمان
  5. کانادا
  6. فرانسه
  7. اسپانیا – هلند
  8. ایتالیا
  9. سوئیس
  10. سنگاپور

ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی

در ادامه قصد داریم ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی را به شما معرفی کنیم. مهاجرت تحصیلی ارزان به دو موضوع بستگی دارد، هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی. ممکن است امکان تحصیل رایگان در یک کشور فراهم باشد اما هزینه های زندگی کمی بیشتر باشد و یا شرایط ورود به دانشگاه و کسب پذیرش بسیار سخت تر باشد. این موضوع نیز در نهایت به انتخاب شما بستگی خواهد داشت. اما قبل از بررسی ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی، بیایید نگاهی به موضوع مهاجرت تحصیلی داشته باشیم و اینکه چرا مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین روش های مهاجرت است.

مهاجرت تحصیلی، راحت ترین و سریع ترین روش مهاجرتی
مهاجرت تحصیلی، راحت ترین و سریع ترین روش مهاجرتی

چرا مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین روش های مهاجرت است؟

بدون شک مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت دائم کشورهای توسعه یافته است. چرا که هزینه ای که برای تحصیل در دانشگاه می شود بسیار کمتر از سایر مسیرها مانند سرمایه گذاری و کارآفرینی است. همین موضوع سبب شده است که بیشتر علاقه مندان به مهاجرت، تحصیل را در اولویت خود قرار دهند.

شما با تحصیل در یک دانشگاه برتر و عالی رتبه، شانس بالای استخدام خواهید داشت و حتی مسیری آسان تر برای ورود به کمپانی های بزرگ جهان مانند گوگل، مایکروسافت، آمازون و … خواهید داشت. کشورهای توسعه یافته، خانه برترین دانشگاه های جهان هستند و اگر به تحقیق و پژوهش علاقه مند باشید، این مراکز آموزشی بالاترین سطح امکانات و تجهیزات را در اختیارتان قرار خواهند داد.

با تحصیل و پس از آن اشتغال در یکی از کشورهای برتر جهان، شما به ثبات اقتصادی دست پیدا خواهید کرد که می تواند زندگی سرشار از آرامش و موفقیت را برای شما به ارمغان بیاورد. زندگی در یک کشور کاملا متفاوت می تواند فرصتی عالی برای به دست آوردن استقلال و یادگیری مهارت های زندگی باشد و میتواند موجب شکوفایی استعدادهای ناشناخته شما شود.

مهاجرت تحصیلی نسبت به سایر روش ها ساده تر است چرا که امکان دریافت ویزای تحصیلی اکثر کشورها در صورتی که با مشاوره صحیح و دقیق پیش بروید و مدارک لازم را به درستی آماده کنید، تضمین شده و آسان است. همچنین اخذ ویزای تحصیلی عموما زمان کمتری نسبت به ویزای کاری، سرمایه گذاری و… می برد.

 

معرفی ارزان ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان

مهاجرت تحصیلی به آلمان
مهاجرت تحصیلی به آلمان

آلمان

زمانی که حرف از تحصیل رایگان می شود همیشه اسم آلمان می درخشد. این کشور در کنار شانس تحصیل رایگان، خانه برخی از برترین دانشگاه های جهان است و از آنجا که یکی از برترین اقتصادهای جهان را دارد، اکثر دانشجویان این کشور پس از فارغ التحصیلی به سرعت مشغول کار می شوند.

ایرانیان زیادی در آلمان زندگی می کنند و شما می توانید در دوران تحصیل با این جامعه پویا در ارتباط باشید. همچنین تقریباً در همه شهرهای آلمان می توانید رستوران ها و خواربار فروشی های ایرانی پیدا کنید. این نکات مثبت دلتنگی شما را نسبت به ترک وطن بسیار کمتر خواهد کرد. با این حال، برای تحصیل در آلمان باید زبان آلمانی را بیاموزید؛ زیرا اکثر برنامه ها و دوره های آموزش رایگان آن در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی تدریس می شوند. این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که کسب پذیرش در رشته های پزشکی در آلمان بسیار دشوار است.

هزینه زندگی در آلمان متوسط است و ماهیانه در حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است. البته امکان تحصیل رایگان به زبان انگلیسی هم در تعداد محدودی از رشته های تحصیلی وجود دارد. اگر به زبان آلمانی تسلط داشته باشید، شرایط کار هنگام تحصیل هم در آلمان مهیا است و شما حتی با کار نیمه وقت هم می توانید هزینه های زندگی را به شدت کاهش دهد.

مهاجرت به ایتالیا با بورسیه تحصیلی
مهاجرت به ایتالیا با بورسیه تحصیلی

ایتالیا

ایتالیا ارزان ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی است. البته در زمینه پیداکردن کار مناسب خیلی نمی توان روی مهاجرت تحصیلی به ایتالیا حساب باز کرد چون این کشور نسبت به بقیه کشورهای اروپایی آمار شاخص بیکاری بالاتری دارد و تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری نیز سختی بیشتری دارد. گرچه این موضوع به تخصص و رشته تحصیلی شما هم بستگی دارد.

زندگی دانشجویی در ایتالیا مقرون به صرفه است و می توان ماهیانه با حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو مخارج زندگی را مدیریت کرد. شهریه تحصیلی براساس رشته های مختلف بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو متغیر است. اگر موفق به دریافت بورسیه های استانی از دانشگاه های دولتی ایتالیا شوید، تحصیل و حتی بخشی از هزینه های زندگی شما توسط دانشگاه تأمین می شود. در واقع بهترین ویژگی ایتالیا، بورسیه های تحصیلی مختلف و امکان پرداخت شهریه با توجه به درآمد خانواده است.

 

اسپانیا

اسپانیا نیز یکی دیگر از کشورهای ارزان قیمت برای تحصیل است، حتی برای تحصیل در در رشته های پزشکی. میانگین شهریه دوره کارشناسی در اسپانیا بین 7500 تا 2500 یورو و برای مقطع کارشناسی ارشد بین 1000 تا 3500 یورو در سال است البته در برخی از دانشگاه ها ممکن است این مقدار برای دانشجویان کشورهای غیر اروپایی کمی بیشتر باشد.

در اسپانیا برای مقطع تحصیلی دکترا امکان تحصیل رایگان وجود دارد و دانشجویان می توانند با دریافت فاند از برخی دانشگاه ها به صورت رایگان این دوره را تحصیل کنند و هزینه های زندگی خود را نیز پوشش دهند.

 

نروژ

نروژ یعنی کیفیت بالای زندگی و آموزش رایگان در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان سراسر جهان. برای کسانی که به دنبال ارزان ترین کشور برای اپلای و تحصیل در خارج از کشور هستند، نروژ یکی از بهترین انتخاب ها است. کشورهای حوزه اسکاندیناوی مانند نروژ، سوئد، فنلاند، دانمارک و… سیستم های آموزشی بسیار باکیفیتی دارند که در برخی از رشته های آن دانشجویان بین المللی می توانند به صورت رایگان در دانشگاه های دولتی آن  تحصیل کنند. تنها چیزی که باید به آن اهمیت دهید هزینه زندگی است؛ زیرا نروژ کشوری پرهزینه و گران است.

هزینه های تحصیل در نروژ

در نروژ تحصیل در تمام رشته ها، به جز چند رشته تخصصی، رایگان است. با وجود امکان تحصیل رایگان، هزینه زندگی در این کشور کمی بالا است و نزدیک به 1200 تا 1500 یورو در ماه است. گرچه هزینه های زندگی در نروژ نسبتاً بالا است، اما در دسترس بودن برنامه های آموزش به زبان انگلیسی جذابیت این کشور برای دانشجویان بین المللی را افزایش می دهد.

دانشجویان بین المللی می توانند تا 20 ساعت در هفته در طول ترم کار کنند که فرصتی است برای کسب تجربیات ارزشمند در حین تحصیل و کاهش هزینه های زندگی.

مهاجرت به روسیه
مهاجرت به روسیه

کشورهای اروپای شرقی

ارزان بودن تحصیل در یک کشور خوب، همیشه به معنای ارزان تمام شدن مهاجرت تحصیلی نیست. به عنوان مثال، شاید تحصیل در آلمان رایگان باشد، اما شما باید زبان آلمانی را یاد بگیرید، تمکن مالی سنگین ارائه دهید و هزینه های زندگی در یک کشور اروپایی را بپردازید. یا اسپانیا که شهریه ها بسیار ناچیز است، اما شرایط ورود به دانشگاه و کسب پذیرش کمی سخت تر است. در طرف مقابل در کشورهای اروپای شرقی مانند روسیه، مجارستان، لهستان، بلاروس یا لیتوانی، کسب پذیرش در دانشگاه ها، حتی برای رشته های پزشکی، راحت تر است و در اکثر مواقع نیازی به ارائه مدارک تمکن مالی و زبان نیز نخواهید داشت. از طرفی هزینه های زندگی در این کشورها بسیار مناسب تر از هزینه زندگی در کشورهای اروپای غربی است.

به عنوان مثال در روسیه که دارای دانشگاه هایی برتر است، و با وجود شهریه های تحصیلی که در حد متوسط هستند، شرایط ورود به دانشگاه بسیار بهتر است و از طرفی نیاز به ارائه مدارک تمکن مالی و زبان وجود ندارد و دانشجویان با هزینه مناسب می توانند یک سال در دوره پادفک تحصیل کنند و پس از ان وارد دانشگاه شوند.

در نهایت باید بگوییم که بررسی هزینه های تحصیل در خارج کشور یک موضوع تک بعدی نیست و باید موارد زیادی را همزمان در نظر بگیرید و با توجه به همه موارد تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید.

سوالات متداول

تحصیل رایگان دکترا در کدام کشورها در دسترس است؟

در برخی از کشورها مانند آلمان، فرانسه، فنلاند، سوئد، ایتالیا و نروژ تحصیل در مقطع دکترا هم رایگان و هم در سطح جهانی پیشرو است.

آیا پس از پایان تحصیل در آلمان باید کشور را ترک کنم؟

نه لزوما، در آلمان و اکثر کشورهای اروپایی امکان تمدید ویزای تحصیلی برای یکسال بعد از اتمام دوره لیسانس وجود دارد.

آیا امکان تحصیل رایگان فوق لیسانس در اروپا امکانپذیر است؟

بله. در کشورهای آلمان و ایتالیا شرایط تحصیل رایگان برای دانشجویان بین المللی را فراهم شده است.

سخن آخر

در این مقاله که توسط تیم تولید محتوا و با همکاری کارشناسان موسسه فرداد دانش آماده شده، بهترین و ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان را به شما معرفی کردیم. رایگان  بودن شهریه دانشگاه در کشورهای پیشرفته ای مانند آلمان و ایتالیا نوید این را می دهد که بسیاری از دانشجویان همچنان امکان و شرایط تحصیل در برترین دانشگاه های جهان را خواهند داشت. مشاوران ما در موسسه فرداد دانش آماده ارائه مشاوره رایگان به شما همراهان گرامی هستند؛ پس همین حالا با ما تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx