معرفی جامع دانشگاه پزشکی ویتبسک بلاروس

دانشگاه پزشکی ویتبسک (VSMU) یک مرکز آموزش عالی پزشکی در کشور بلاروس است. این دانشگاه پزشکی که رشته های پزشکی عمومی، اطفال، دندانپزشکی و داروسازی را ارائه می دهد، با داشتن بیمارستان آموزشی 6200 تخته یکی از مقاصد محبوب دانشجویان برای تحصیل پزشکی در بلاروس است. دانشگاه دولتی پزشکی ویتبسک یکی از 4 دانشگاه برتر بلاروس است که مدارک آن در سراسر جهان مورد تایید است.

دانشگاه پزشکی ویتبسک به دلیل هزینه پایین تحصیل و زندگی و شرایط مناسب پذیرش، هر ساله تعداد زیادی از علاقه مندان به رشته پزشکی را از سراسر جهان به خود جذب می کند. در این مقاله قصد داریم دانشگاه پزشکی ویتبسک را به صورت کامل به شما عزیزان معرفی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

 

زمان مطالعه: 7 تا 9 دقیقه

تحصیل پزشکی در خارج از کشور
تحصیل پزشکی در خارج از کشور

تاریخچه دانشگاه پزشکی ویتبسک

دانشگاه دولتی پزشکی ویتبسک VGMU در 1 نوامبر سال 1934 با تعداد 250 دانشجو تاسیس شد. دکتر و پروفسور موسی انیسیموویچ خزانوف، فارغ التحصیل دانشگاه برن (سوئیس) به عنوان اولین رئیس کل دانشگاه انتخاب شد. فعالیت دانشگاه با تلاش های پروفسور خزانوف و با همکاری 12 پروفسور مشهور اتحاد جماهیر شوروی و تعدادی دیگر از دانشمندان علوم پزشکی خارجی، شروع شد. پروفسور پاول مارکوویچ گورویچ، فارغ التحصیل دانشگاه استراسبورگ (فرانسه) نیز به عنوان اولین نایب رئیس دانشگاه انتخاب شد. در سال 1938 یک موسسه پزشکی- بیمارستانی از پیش تاسیس شده، به موسسه پزشکی ویتبسک تغییر نام داد و به زیر مجموعه رسمی دانشگاه تبدیل شد.

شروع جنگ جهانی دوم، توسعه و رشد دانشگاه را به شدت متوقف کرد. با شروع جنگ دانشگاه تخلیه شد و به شهر چلیابینسک در روسیه منتقل شد اما با پیشرفت نازی ها آن مرکز نیز در سال 1943 تخلیه شد. سر انجام در سال 1946 بود که دانشگاه به محل قدیمی خود بازگشت و فعالیت خود را از سر گرفت. 

در سال‌های 1952-1953، گروه بزرگی از دانشگاهیان و اساتید مشهور از مسکو و لنینگراد به دانشگاه ویتبسک آمدند و در طول 10 سال، چندین موسسه و کلینیک های پزشکی – بیولوژیکی ایجاد کردند که هنوز هم در سراسر جهان شناخته شده و مورد احترام هستند.

در سال 1959 ساختمان اصلی دانشگاه افتتاح شد و پس از آن دانشکده داروسازی و دانشکده پزشکی عمومی که همچنان در حال فعالیت هستند ایجاد شد. به دلیل شایستگی دانشگاه در آموزش متخصصان بسیار ماهر و کمک به توسعه علوم پزشکی و خدمات بهداشت عمومی، طبق فرمان هیئت رئیسه شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی، موسسه دولتی پزشکی ویتبسک در سال 1984 نشان دوستی مردم را دریافت کرد. نشانی که نشان دهنده برتری علمی دانشگاه است.

مراحل اخذ پذیرش در دانشگاه پزشکی ویتبسک

در این بخش شما را با شرایط و روند پذیرش متقاضیان بین المللی در دانشگاه VSMU آشنا خواهیم کرد. این فرایند برای ورود به دوره مقدماتی و رشته های اصلی صدق می کند.

داوطلبان برای واجد شرایط بودن، باید مدرک تحصیلی یکی از دوره های متوسطه عمومی یا تحصیلات تخصصی متوسطه را کسب کرده باشند.

پذیرش دانشجویان خارجی در تعداد محدود انجام می‌شود. 

دوره مقدماتی و تمام رشته ها به دو زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند.

متقاضیان خارجی برای پذیرش در VSMU باید مدارک خاصی را به کمیسیون ارائه دهند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد. متقاضیان می توانند این مدارک را شخصاً، از طریق ایمیل یا از طریق نمایندگان رسمی مجاز دانشگاه، به دانشگاه تحویل دهند.

مدارک مورد نیاز: 

نامه درخواست پذیرش که متقاضی باید در آن رشته مورد نظر و زبان آموزش را به همراه اطلاعات تماس (کد پستی و آدرس کامل، ایمیل و شماره تماس) خود ذکر کند؛

  • کپی پاسپورت؛
  • اصل و ترجمه مدارک آموزشی به همراه ریز نمرات؛
  • گواهی پزشکی حاکی از وضعیت سلامت؛
  • در صورت وجود: مدارک شرکت در دوره مقدماتی.

مدارک ارسال شده تحت بررسی اولیه قرار می گیرند تا از مطابقت آنان با قوانین و استانداردهای آموزشی بلاروس اطمینان حاصل شود. بر اساس نتایج این بررسی ها، کمیسیون با اکثریت آرا تصمیم می گیرد که کدام متقاضی باید در VSMU پذیرفته شود و برای امتحانات ورودی دعوت شوند. تصمیم نهایی در نامه ای که توسط رئیس و دبیر کمیسیون امضا می شود، ثبت و به متقاضیان خارجی ابلاغ می شود.

شرکت در آزمون ورودی دانشگاه پزشکی ویتبسک 

آزمون ورودی در دو مرحله انجام می شود. آزمون آنلاین کامپیوتری از مباحث مربوط به دروس شیمی و زیست و یک مصاحبه که در آن سطح زبان متقاضی مورد سنجش قرار می گیرد. با توجه به رشته تحصیلی مورد نظر، وزن و ارزش دروس متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی، درس زیست شناسی اولویت اول و درس شیمی اولویت دوم است. اما در رشته داروسازی، درس شیمی اولویت اول و زیست شناسی اولویت دوم است. نمره کسب شده در مصاحبه زبان نیز در همه رشته ها اولویت سوم است. 

اگر متقاضی حتی در یکی از دروس نتواند نمره مناسبی کسب کند، اجازه حضور در مرحله بعد را نخواهد داشت اما می تواند در دوره مقدماتی ثبت نام کند.

رتبه بندی متقاضیان بر اساس نمره کسب شده در هر دو مرحله آزمون ورودی انجام می شود:

  1. گروه یک: کسانی که در هر دو درس اصلی رشته بیشترین نمره را کسب کرده اند.
  2. گروه دو: کسانی که در درس اولویت اول رشته بیشترین نمره را کسب کرده اند.
  3. گروه سه: کسانی که در درس اولویت دوم رشته بیشترین نمره را کسب کرده اند.
  4. گروه چهارم: کسانی که بیشترین نمره مصاحبه زبان را کسب کرده اند.

بر اساس این رتبه بندی نتایج اعلام خواهد شد و پس از واریز 50% شهریه سال اول، برای دانشجویان پذیرفته شده نامه پذیرش و برگه مجوز اقامت صادر می شود. دانشجویان برای دریافت ویزا به این مدارک نیاز خواهند داشت. 

مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس
مزایای تحصیل پزشکی در بلاروس

هزینه های تحصیل در دانشگاه پزشکی ویتبسک

شهریه دانشگاه پزشکی ویتبسک

در زیر جدول شهریه دانشگاه ویتبسک برای آموزش به دو زبان روسی و انگلیسی آورده شده. عدد های اعلام شده در پایین هزینه های آموزش، دوره های علمی و هزینه امتحانات را پوشش می دهد و شامل هزینه خوابگاه، بیمه پزشکی و ثبت نام نمی شود. 

در دانشگاه ویتبسک ساختار شهریه به صورت زیر است:

آموزش به زبان انگلیسی

شهریه برای هر سال تعداد سال های آموزش دوره
2150 دلار 8-10 ماه دوره مقدماتی (پادفک) حضوری
1550 دلار 8-10 ماه دوره مقدماتی (پادفک) آنلاین
4900 دلار 6 سال پزشکی عمومی
4800 دلار 6 سال پزشکی اطفال
4800 دلار 5 سال دندانپزشکی
3850 دلار 5 سال داروسازی
     

آموزش به زبان روسی

شهریه برای هر سال تعداد سال های آموزش دوره
2150 دلار 8-10 ماه دوره مقدماتی (پادفک) حضوری
1550 دلار 8-10 ماه دوره مقدماتی (پادفک) آنلاین
4200 دلار 6 سال پزشکی عمومی
4100 دلار 6 سال پزشکی اطفال
4400 دلار 5 سال دندانپزشکی
3700 دلار 5 سال داروسازی (حضوری)

روش و شرایط پرداخت شهریه دانشگاه پزشکی ویتبسک 

دانشجویان دوره مقدماتی باید 100% شهریه را در همان ابتدای دوره پرداخت کنند. دانشجویان ورودی جدید یا همان سال اول رشته های اصلی، باید 50% شهریه را در زمان امضای قرار داد و 50% دیگر را تا قبل از 1 مارس پرداخت کنند. دانشجویان سال دوم تا ششم نیز می توانند شهریه را طی دو قسط در طول سال پرداخت کنند؛ یک قسط تا قبل از 15 سپتامبر و یک قسط تا قبل از 1 مارس.

هر روز تاخیر در پرداخت شهریه، باعث جریمه مالی می شود که آن نیز باید همراه با شهریه اصلی پرداخت شود. برای پرداخت هزینه تحصیل، دانشجویان باید از طریق یکی از بانک های بلاروس شهریه را به دلار آمریکا یا روبل بلاروس پرداخت کنند.

هزینه بیمه و معاینات پزشکی

قبل از شروع هر سال تحصیلی، تمامی دانشجویان باید در کلینیک VSMU تحت معاینات پزشکی قرار بگیرند. تمام هزینه های این معاینات باید توسط دانشجو پرداخت شود (حدود 100 دلار آمریکا برای سال اول و 50 دلار آمریکا در سال های بعدی).

تمامی دانشجویان باید بیمه نامه پزشکی را با یکی از شرکت های بیمه BelGOSSTRAKH یا EXIMGARANT در بلاروس امضا کنند. هزینه بیمه نامه 200 دلار در سال است.

هزینه ثبت محل سکونت

تمام شهروندان خارجی که وارد جمهوری بلاروس می شوند باید محل اقامت خود را ثبت کنند. هزینه این کار 50 دلار آمریکا است.

هزینه های زندگی دانشجویی در بلاروس

هزینه های زندگی، از جمله غذا، هزینه های حمل و نقل و غیره حدود 200 تا 400 دلار آمریکا در ماه است (بسته به سبک زندگی). علاوه بر این، با توجه به هوای سرد بلاروس، باید هزینه های مربوط به لباس زمستانی را نیز در نظر گرفت.

کار در زمان تحصیل در دانشگاه پزشکی ویتبسک

دانشجویان خارجی که در حال تحصیل در بلاروس هستند، تا حداکثر 20 ساعت در هفته اجازه کار دارند. دانشجویان می توانند در هر زمینه ای کار کنند و نیازی نیست که فعالیت کاری آنها به رشته تحصیلی شان مرتبط باشد.

مدارک لازم برای درخواست کار:

  • مدارک اشتغال به تحصیل دانشجو
  • گذرنامه 

بر اساس قوانین تصویب شده در سال 2022، از تاریخ 1 جولای 2023 اگر یک شهروند خارجی که از دانشگاه های بلاروس فارغ التحصیل شده، برای اشتغال در زمینه مربوط به رشته تحصیلی خود درخواست دهد، کارفرمایان برای استخدام او نیازی به کسب مجوز نخواهند داشت. این قانون برای حمایت بیشتر از دانشجویان بین المللی که به بلاروس مهاجرت می کنند و آسان سازی فرایند استخدام تصویب شده است.

توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان رشته پزشکی برای کسب مجوز کار به عنوان پزشک، باید در یک دوره رزیدنتی یک ساله شرکت کنند. پس از گذراندن سال اول رزیدنتی بالینی، شخص گواهینامه ای از وزارت بهداشت جمهوری بلاروس دریافت می کند که بر اساس آن اجازه طبابت در خاک بلاروس را خواهد داشت.

سوالات متداول

آیا دانشگاه ویتبسک بورسیه تحصیلی دارد؟

خیر. در دانشگاه پزشکی ویتبسک هیچ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه نمی شود.

آیا در صورت قبولی در آزمون های ورودی باز هم باید در دوره پادفک شرکت کنم؟

خیر. اگر به زبان روسی یا انگلیسی تسلط داشته باشید و در آزمون مرحله اول هم بتوانید نمره خوبی کسب کنید نیازی به شرکت در دوره مقدماتی نخواهید داشت.

آیا دانشگاه پزشکی ویتبسک دانشگاه خوبی است؟

دانشگاه ویتبسک در سال 1934 تاسیس شده و یکی از قدیمی ترین و با پرستیژ ترین دانشگاه های پزشکی بلاروس است. این دانشگاه در سطح جهان نیز از اعتبار خوبی برخوردار است.

آیا تحصیل پزشکی رایگان در بلاروس وجود دارد؟

خیر. اما هزینه های تحصیل بسیار پایین است و این کشور یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی برای زندگی است.

سخن اخر

دانشگاه پزشکی ویتبسک یا VSMU بدون شک یکی از برترین مراکز پزشکی اروپای شرقی است و تحصیل در آن فرصتی فوق العاده برای دانشجویانی است که قصد دارند وارد بازار کار اروپا شوند. کیفیت بالای آموزش، عدم نیاز به تمکن مالی، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان و شرایط مناسب پذیرش و هزینه های پایین زندگی همگی دلیلی برای مهاجرت تحصیلی به بلاروس و تحصیل در دانشگاه پزشکی ویتبسک هستند.

این محتوا توسط تیم تولید محتوا و با همکاری و نظارت کارشناسان مهاجرت به بلاروس موسسه فرداد دانش پاسارگاد تهیه و منتشر شده است و تمام اطلاعات مقاله از سایت رسمی دانشگاه استخراج شده. در موسسه فرداد دانش پاسارگاد، امور اجرایی شما برای مهاجرت به بلاروس، توسط کارشناسانی انجام می شود که خود تحصیل کرده رشته های گروه پزشکی بلاروس هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx