راهنمای جامع تحصیل دکترا (PhD) در اسپانیا (+ اپلای دکترا در اسپانیا)

تحصیل دکترا در اسپانیا، یک تجربه فوق العاده است که فرصت های بی شماری برای رشد، یادگیری و پیشرفت حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. در اسپانیا طیف گسترده ای از برنامه های دکترا در هر زمینه ای از علم و صنعت وجود دارد و تحصیل در این کشور شما را در محیطی علمی-فرهنگی قرار می دهد که در آن کیفیت تحصیل استثنایی و فرصت های بی پایان برای کسب موفقیت در زندگی حرفه ای وجود دارد.

تحصیل دکترا در اسپانیا بسیار ارزان است، جوری که تقریبا رایگان در نظر گرفته می شود. در زمان تحصیل دکترا در این کشور فقط برای دروس تئوری شهریه پرداخت خواهید کرد که معمولا واحدهای آنها در سال اول تحصیل تمام می شود. پس از آن برای سال های بعدی، تنها هزینه موجود، هزینه دریافت خدمات مخصوص به دانشجویان دکترا خواهد بود.

در ادامه همه نکات لازم و ضروری در مورد اپلای دکترا در اسپانیا، در واقع صفر تا صد شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا را به شما ارائه خواهیم داد.

زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

ساختار دوره دکترا در اسپانیا

برنامه های دکترا در اسپانیا، در زمینه آموزش و پرورش محققین، بسیار متنوع، جامع و کارآمد هستند. در میان دانشجویان بین المللی، تحصیل در اسپانیا یک مقصد فوق العاده محبوب برای تحصیلات تکمیلی است. دانشگاه‌های اسپانیا دارای برنامه‌های دکترای گسترده‌ای هستند و به دلیل استفاده از نوین ترین روش های تدریس و متودهای آموزشی، دارای اعتبار جهانی هستند.

لیست بهترین و ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا ۲۰۲۳-۲۰۲۴
لیست بهترین و ارزان ترین دانشگاه های اسپانیا ۲۰۲۳-۲۰۲۴

دوره دکترا در اسپانیا به دو بخش تئوری و تحقیقاتی تقسیم می شود. بخش تئوری شامل پشت سر گذاشتن دروس مشخص شده توسط دانشگاه می شود و در طول بخش دوم دانشجویان باید بر تحقیق و نگارش پایان نامه تمرکز کنند. در طول دوره دکترا، داوطلبان باید در جلسات آموزشی، سمینارها و طیف گسترده ای از فعالیت های دانشگاهی دیگر شرکت کنند.

طول دوره دکترا در اسپانیا

طول دوره دکترا در اسپانیا تقریباً سه سال تحصیل تمام وقت است. در برخی موارد ممکن است در صورت تایید کمیسیون علمی دانشگاه، دانشجویان تحصیلات دکترای خود را برای دو سال دیگر نیز تمدید کنند. دوره های دکترا پاره وقت معمولاً حدود چهار تا پنج سال طول می کشد.

استاد راهنما

داوطلبان در طول دوره دکترا دو استاد اصلی خواهند داشت.

استاد راهنما: دارنده مدرک دکترا که مسئول نظارت بر تعامل بین دانشجو و کمیسیون علمی دانشگاه است.

مدیر پایان نامه: دارنده مدرک دکترا (می تواند همان استاد راهنما باشد) که باید تجربه پژوهشی معتبر داشته باشد. مدیر پایان نامه مسئول برنامه ریزی فعالیت های آموزشی برای داوطلب و نظارت بر امور پایان نامه است.

مدیر مشترک پایان نامه (در صورت نیاز): معمولا زمانی که پایان نامه ماهیت چند رشته ای داشته باشد،حضور مدیر مشترک پایان نامه بسیار ضروری خواهد بود.

موسسه معتبر اعزام دانشجو - فرداد دانش پاسارگاد
موسسه معتبر اعزام دانشجو – فرداد دانش پاسارگاد

دانشگاه های برتر برای اپلای دکترا در اسپانیا

در زیر لیست تعدادی از بهترین دانشگاه های اسپانیا که برنامه های دکترا را ارائه می دهند آمده است. هر یک از این دانشگاه ها برنامه های متنوعی را در زمینه های مختلف تحصیلی و تحقیقاتی ارائه می دهند و شما در یافتن زمینه تحقیقاتی مورد نظر خود محدودیتی نخواهید داشت.

  • دانشگاه خودمختار بارسلون (65 برنامه دکترا)
  • دانشگاه پومپئو فابرا (9 برنامه دکترا)
  • دانشگاه بارسلونا (50 برنامه دکترا)
  • دانشگاه کمپلوتنسه مادرید (55 برنامه دکترا)
  • دانشگاه ناوارا (23 برنامه دکترا)
  • دانشگاه خودمختار مادرید (42 برنامه دکترا)
  • دانشگاه والنسیا (61 برنامه دکترا)
  • دانشگاه دئوستو (8 برنامه دکترا)
  • دانشگاه سالامانکا (40 برنامه دکترا)
  • دانشگاه کارلوس سوم مادرید (21 برنامه دکترا)
  • دانشگاه گرانادا (28 دوره دکترا)
  • دانشگاه ساراگوسا (47 برنامه دکترا)

تحصیل دکترا به صورت آنلاین در اسپانیا

از آنجا که در مقطع دکترا، دانشجویان درگیر فعالیت های تحقیقاتی هستند، داوطلبان معمولا علاقه مند به تحصیل حضوری در دانشگاه هستند. چرا که در دانشگاه بهتر می توانند به اعضای هیئت علمی و دیگر اساتید و امکانات دانشگاه دسترسی داشته باشند. با این حال تعداد محدودی دانشگاه در اسپانیا وجود دارد که رشته های مقطع دکترا را به صورت آنلاین (با شهریه های تقریبا بالا) ارائه می دهند.

اکثر مدارک دکترای آنلاین در اسپانیا، توسط موسسات آموزش عالی خصوصی یا بین المللی ارائه می شود و دانشگاه های دولتی در اسپانیا عموماً مدرک دکترا را فقط به صورت حضوری ارائه می دهند. با توجه به این موضوع، یافتن یک برنامه دکترا حضوری در اسپانیا برای شما آسان تر از برنامه دکترا آنلاین خواهد بود.

هزینه تحصیل دکترا در اسپانیا

همانطور که گفتیم، برنامه های دکترا در اسپانیا به دو مرحله تقسیم می شود و تنها در مرحله اول (سال اول) است که دانشجویان باید واحدهای درسی (حداکثر 60 واحد) را پشت سر بگذارند. هزینه های تحصیل در اسپانیا به ازای هر واحد درسی تعیین می شود، به این معنی که برای مشخص کردن شهریه یک ترم، باید تعداد واحد (ECTS) اخذ شده را ضرب در هزینه هر واحد کنید. هزینه هر واحد برای مقطع دکترا می تواند بین 22 تا 55 یورو باشد. با این حساب، هزینه تحصیل دکترا در اسپانیا برای ترم اول و دوم می تواند بین 650 تا 1600 یورو برای هر ترم باشد. معمولاً، دانشجویان غیر اروپایی هزینه های بیشتری را در مقایسه با دانشجویان بومی یا اروپایی پرداخت می کنند.

در مرحله دوم آموزش دکترا، عمده فعالیت دانشجویان بر تحقیق و نگارش پایان نامه متمرکز است و در نتیجه شهریه دانشجویان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می کند. در این سال ها دانشجویان باید هزینه نظارت، ارزیابی مستمر و هزینه های اداری را بپردازید. به عنوان مثال، دانشگاه خودمختار بارسلون حدودا 550 یورو در سال برای خدمات مخصوص به دانشجویان دکترا دریافت می کند.

بورسیه های دکترا در اسپانیا برای دانشجویان بین المللی

امکان اخذ مدرک دکترا در اسپانیا به صورت فول فاند وجود دارد. برای دریافت این بورسیه ها باید به صورت مستقیم با دانشگاه یا اساتید مورد نظرتان تماس برقرار کنید. بورسیه های دکترا در اسپانیا توسط مراکز دولتی و خصوصی مختلفی ارائه می شوند؛ از جمله وزارت آموزش و پرورش و آموزش حرفه ای اسپانیا. برخی از دانشگاه ها نیز به صورت خصوصی کمک های مالی برای برنامه های دکترا در نظر می گیرند. برای اطلاع بیشتر در این زمینه بهتر است سایت دانشگاه ها را بررسی کنید.

تحصیل  دکترا به زبان انگلیسی در اسپانیا

اخذ مدرک دکترا به زبان انگلیسی در اسپانیا امکان پذیر است، اما این رشته ها به اندازه رشته های دکترا به زبان اسپانیایی رایج نیستند و تعداد دانشگاه‌هایی که برنامه‌های دکترا را به زبان انگلیسی در اسپانیا ارائه می‌دهند بسیار محدودتر است.

برخی از دانشگاه ها نیز رشته هایی را ارائه می دهند که به صورت دو زبانه یا حتی چند زبانه آموزش داده می شوند. برای مثال، برنامه‌های دکترا در رشته‌های ارتباطات، حقوق و تاریخ در دانشگاه پومپئو فابرا از زبان کاتالانی، اسپانیایی و انگلیسی به‌عنوان زبان آموزشی در طول فعالیت‌های آموزشی استفاده می‌کنند. در طرف مقابل، دوره دکترا فناوری اطلاعات و ارتباطات در همین دانشگاه به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود.

شرایط پذیرش دکترا در اسپانیا

برای اپلای دکترا در اسپانیا، دانشجویان باید دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس مرتبط با رشته انتخابی (در مجموع 300 واحد ECTS) باشند. اگر دانشجویی تحصیلات غیر مرتبط داشته باشد اما در مجموع 300 واحد ECTS مطابقت تحصیلی با رشته مورد نظر داشته باشد، باز هم امکان کسب پذیرش وجود دارد. دانشگاه ها این حق را دارند که معیارهای انتخاب و پذیرش دانشجویان مقطع دکترا را به صورت اختصاصی مشخص کنند.

روش اپلای دکترا در اسپانیا

مانند دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در اسپانیا، درخواست پذیرش در مقطع دکترا نیز باید مستقیماً به دانشگاه، کالج دکترا یا موسسه دانشگاهی مورد نظر ارسال شود. داوطلبان دکترا در اسپانیا معمولاً باید یک پروپوزال تحقیقاتی را به همراه رزومه و مدارک خود به دانشگاه ارسال کنند. به عنوان بخشی از فرآیند پذیرش، دانشجویان باید در مصاحبه نیز شرکت کنند.

جدیدترین شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا (آپدیت 2023)
جدیدترین شرایط تحصیل دکترا در اسپانیا (آپدیت 2023)

برخی از مدارک مورد نیاز برای پذیرش دکترا در اسپانیا

  • کپی تایید شده پاسپورت
  • عکس جدید به اندازه پاسپورت
  • رزومه (CV)
  • گواهی مدارک تحصیلی.
  • گواهی سوابق تحصیلی، مانند موضوعات و مدارک تحصیلی.
  • اثبات مهارت زبان (بسته به نیاز رشته و دانشگاه).

از آنجایی که تاریخ شروع و ثبت نام و ددلاین های هر دانشگاه متفاوت است، بهتر است این اطلاعات را به صورت دقیق از سایت دانشگاه استخراج کنید.

سوالات متداول

آیا تحصیل دکترا در اسپانیا محدودیت سنی دارد؟

خیر. برای تحصیل دکترا در اسپانیا محدودیت سنی وجود ندارد اما افراد با سن کمتر از 45 سال، شانس بیشتری برای دریافت پذیرش دارند.

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل دکترا در اسپانیا چیست؟

مدرک زبان لازم برای تحصیلات تکمیلی در اسپانیا، به دانشگاه و رشته انتخابی بستگی دارد. برای اطمینان از ین موضوع باید سایت دانشگاه را بررسی کنید.

آیا تحصیل دکترا در اسپانیا رایگان است؟

خیر، اما هزینه های تحصیل در بعضی از دانشگاه ها آنقدر پایین است که رایگان در نظر گرفته می شود.

سخن آخر

ساختار و محتوای مقطع دکترا در اسپانیا، به منظور توسعه مهارت های حرفه ای طراحی شده و اغلب شامل روابط نزدیک با شرکای صنعتی است. به این ترتیب، فارغ التحصیلان دکترا از دانشگاه های اسپانیا می توانند انتظار داشته باشند که آموزش عالی و مدرک تحصیلی با اعتبار جهانی برای ورود به مشاغل با مهارت بالا کسب کنند. معمولا در بسیاری از رشته ها، دانشجویان دکترا در طول دوره تحصیلی خود وارد قراردادهای همکاری با مراکز مربوط می شوند.

به ویژه، توانایی زبان اسپانیایی یک مهارت بسیار مورد توجه است و امکان برقراری ارتباط با برخی از مهم ترین صنایع و کشورهای جهان را فراهم می کند.

برای اپلای دکترا در اسپانیا، می توانید با کارشناسان ما در موسسه فرداد دانش پاسارگاد تماس بگیرید تا امور مهاجرتی خود را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسانی کارآزموده (با بیش از 10 سال سابقه در امور مهاجرتی) به پایان برسانید. فقط کافی است با ما تماس برقرا کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx