Search
Close this search box.
موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور
Picture of فرداددانش پاسارگاد

فرداددانش پاسارگاد

موسسه معتبر اعزام دانشجو به خارج از کشور

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

راهنمای صفر تا صد مراحل اخذ پذیرش تحصیلی بلاروس

بلاروس کشوری اروپایی است که زندگی و تحصیل در آن، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بسیار ارزان تر و به صرفه تر است. از طرفی مدارک ارائه شده توسط دانشگاه های این کشور به صورت بین المللی به رسمیت شناخته می شوند و به دانشجویان امکان تحصیل و کار در دیگر کشورهای جهان را می دهد. به همین دلیل است که در سال های اخیر پذیرش تحصیلی بلاروس در میان دانشجویان بین المللی محبوبیت پیدا کرده است. به خصوص دانشجویانی که به تحصیل در رشته های گروه پزشکی علاقه دارند، تحصیل پزشکی در بلاروس به یکی از بهترین گزینه های تحصیل و مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور تبدیل شده است.

در این مقاله قصد داریم صفر تا صد فرایند اخذ پذیرش از دانشگاه های بلاروس را شرح دهیم. اما قبل از آن بهتر است نگاهی خلاصه به شرایط کلی تحصیل در بلاروس داشته باشیم.

زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

شرایط تحصیل در بلاروس

تحصیلات عالیه در بلاروس شامل مقاطع مختلف دانشگاهی مانند کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می شود. تحصیل در این کشور به زبان های بلاروسی، روسی و انگلیسی ممکن است. دوره کارشناسی در این کشور 4 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکترا معمولا بین 3 تا 5 سال است. هزینه تحصیل در این کشور بسیار مناسب است، به خصوص برای تحصیل به زبان روسی یا بلاروسی که شهریه آن در مقطع کارشناسی بین 2000  تا 4000 دلار در سال است.

در بلاروس برای ورود به دانشگاه، معمولا شرکت در یک آزمون ورودی یا مصاحبه الزامی است. در این کشور نیز مانند روسیه دوره پادفک وجود دارد که برای ورود به آن مدرک زبانی نیاز نیست و پس از این دوره یک ساله می توانید مستقیم وارد دانشگاه شوید و به تحصیل در رشته مورد علاقه خود مشغول شوید.

مشاوره تخصصی مهاجرت به بلاروس
مشاوره تخصصی مهاجرت به بلاروس

مسیر اپلای و کسب پذیرش تحصیلی بلاروس

معمولا فرایند اپلای و مدارک و اقدامات لازم با توجه به مقطع تحصیلی، رشته مورد نظر و دانشگاه انتخابی متفاوت است؛ اما در این میان بازهم مواردی هستند که در میان آنها مشترک است. ما در ادامه روند کلی اپلای و اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های بلاروس را به شما توضیح خواهیم داد.

معمولا مسیر اخذ پذیرش در دانشگاه های بلاروس به صورت زیر است:

مرحله 1: ثبت نام در سایت دانشگاه

در اولین قدم باید رشته و دانشگاه خود را انتخاب کنید. پس از آن می توانید در سایت دانشگاه ثبت نام کرده و مراحل اپلای را در سایت دانشگاه پیش ببرید.

مرحله 2: آپلود مدارک لازم

با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه انتخابی، ممکن است لیست مدارک مورد نیاز برای اپلای متفاوت باشد. اما معمولا شامل موارد زیر می شود.

  • فرم و پرسشنامه اپلای (باید از سایت دانشگاه دریافت کرده و پس از تکمیل آپلود کنید).
  • پاسپورت. پاسپورت شما باید برای طول دوره تحصیلی شما در بلاروس معتبر باشد.
  • ترجمه رسمی پاسپورت به زبان روسی
  • ترجمه رسمی پرونده های تحصیلی به روسی که باید شامل ریزنمرات شما نیز باشد.
  • گواهی سلامت صادر شده توسط مرجع رسمی بهداشت. گواهی پزشکی نباید قدیمی تر از 6 ماه باشد.
  • ترجمه رسمی گواهی پزشکی به زبان روسی (در صورتی که مدرک صادر شده به زبان روسی نباشد).
  • گواهی آزمایش HIV منفی. این گواهی پزشکی نیز نباید قدیمی تر از 6 ماه باشد.
  • ترجمه رسمی گواهی آزمایش HIV به روسی (در صورتی که مدرک به زبان روسی نباشد)
  • 6 قطعه عکس 3×4
  • بیمه درمانی (به جز شهروندان کشورهای ارمنستان، بریتانیا، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، ازبکستان، اوکراین، روسیه، تاجیکستان و ترکمنستان). ثبت نام بیمه درمانی را می توانید به کمک بخش روابط بین الملل دانشگاه انجام دهید.
  • برای افراد زیر سن قانونی (18 سال) – گواهی تولد و ترجمه رسمی گواهی به زبان روسی.

مرحله 3: شرکت در آزمون ورودی یا مصاحبه

پس از ثبت نام اولیه و در صورت کسب پذیرش اولیه، با توجه به شرایط دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر نیاز است که در یک آزمون ورودی یا مصاحبه (متناسب با زبان تحصیل رشته مورد نظر) شرکت کنید. برای متقاضیان برنامه های کارشناسی ارشد، یک مصاحبه اضافی در زمینه گرایش رشته تحصیلی نیز وجود دارد.

مصاحبه با متقاضیان خارجی بر اساس برنامه زمانی مصوب رئیس دانشگاه صورت می گیرد که معمولا در بازه زمانی 20 جولای تا 1 آگست یا 25 آگست تا 15 اکتبر انجام می شود. پذیرش متقاضیان در دانشگاه های بلاروس با توجه به نتایج مصاحبه (یا آزمون ورودی) انجام می شود که به زبان روسی یا انگلیسی برگزار می شود.

شهروندان خارجی که نتوانند مصاحبه به زبان روسی را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند در دانشکده آموزش پیش دانشگاهی یا پادفک ثبت نام کنند تا آموزش های مقدماتی برای اتباع خارجی را پشت سر بگذارند. گرچه ما به تمامی متقاضیان، شرکت در دوره های پادفک را پیشنهاد می کنیم چرا که پس از گذراندن این دوره، کیفیت تحصیل و زندگی دانشجویی شما در بلاروس چندین برابر بهتر خواهد شد.

اگر فرد متقاضی با نتایج مصاحبه موافق نباشد، حق دارد در روز مصاحبه به رئیس کمیته پذیرش اعتراض کند. اتباع خارجی که به دلایل موجه (بیماری یا سایر شرایط غیرمترقبه) نتوانسته در تاریخ تعیین شده در مصاحبه شرکت کند، با تصمیم کمیته پذیرش مجاز به تکرار مصاحبه خواهند بود.

مرحله 4: قرارداد تحصیلی و پرداخت شهریه

شهریه باید طبق قرارداد آموزشی، به روبل بلاروس و به نرخ بانک ملی جمهوری بلاروس در تاریخ از پیش تایین شده پرداخت شود. پس از پرداخت شهریه دعوت نامه و فرم پذیرش رسمی در دانشگاه را دریافت خواهید کرد.

مرحله 5: دریافت ویزای دانشجویی

در مرحله بعد پس از تکمیل ثبت نام، یک دعوت نامه رسمی از دانشگاه دریافت خواهید کرد که باید از آن برای دریافت ویزا استفاده کنید. دریافت ویزای تحصیلی بلاروس معمولا بدون دردسر و پیچیدگی و در زمانی سریع انجام می شود. در زمانی که منتظر دریافت ویزای تحصیلی خود هستید، می توانید خود را آماده سفر به بلاروس کنید.

مرحله 6: رسیدن به بلاروس و انجام معاینه پزشکی

چند روز پس از ورود به بلاروس و مراجعه به دانشگاه و انجام مراحل تکمیلی ثبت نام، دانشجویان بین المللی باید تحت معاینه پزشکی در پلی کلینیک دانشجویی دانشگاه قرار بگیرند. به عنوان مثال کلینیک دانشگاه دولتی بلاروس در شهر مینسک، خیابان شماره 45 Surganova، پلاک 4 قرار دارد.

پس از انجام این معاینه پزشکی دو گواهی برای شما صادر می شود:

  • گواهی پزشکی برای ثبت نام در خوابگاه دانشگاه (در صورت وجود) که بلافاصله پس از معاینه پزشکی صادر می شود
  • گواهی پزشکی معاینه کامل پزشکی که چند روز پس از معاینه پزشکی صدور می شود.
مدارک لازم برای ویزا تحصیلی بلاروس
مدارک لازم برای ویزا تحصیلی بلاروس

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی در بلاروس

برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس که در ابتدا ویزای نوع C است،  باید مدارک زیر را به سفارت این کشور در تهران ارائه دهید. دقت کنید که سایت سفارت را برای کسب اطلاعات کامل و دقیق چک کنید. زمان لازم برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس بین 3 روز تا 10 هفته است.

  • دعوت نامه
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت یا گذرنامه و کپی صفحه اول پاسپورت
  • مدرک زبان روسی سطح B2 (برای تحصیل به زبان بلاروسی)
  • یک قطعه عکس 3*4
  • پرداخت هزینه صدور ویزا (150 یورو برای ویزای فوری و 75 یورو برای ویزای عادی)
  • بیمه نامه مسافرتی
دانشگاهی در بلاروس
دانشگاهی در بلاروس

سوالات متداول

آیا تحصیل در بلاروس بدون مدرک زبان امکان پذیر است؟

بله، دانشجویان می توانند در دوره های زبان و پادفک شرکت نمایند و سطح زبان خود را ارتقا دهند و سپس وارد دانشگاه شوند. دوره پادفک نیز به دو زبانروسی و انگلیسی برگزار می شوند.

شرایط تحصیل در بلاروس برای ایرانیان به چه صورت است؟

دانشجویان ایرانی پس از دریافت دیپلم 12 ساله، اجازه ورود به دانشگاه های بلاروس را دارا هستند. در مرحله بعد نیازمندی های هر دانشگاه برای پذیرش (مانند مدرک زبان یا آزمون ورودی) متفاوت است.

آیا برای تحصیل در بلاروس محدودیت سنی وجود دارد؟

برای اخذ پذیرش محدودیت سنی وجود ندارد اما برای دریافت ویزای تحصیلی بهتر است گپ تحصیلی زیادی نداشته باشید.

شرط معدل برای تحصیل در بلاروس چقدر مهم است؟

این موضوع بیشتر در رشته های پزشکی و دندانپزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شرایط گرفتن بورسیه از بلاروس چگونه است؟

گرچه احتمال دریافت بورسیه در مقطع کارشناسی بسیار کم است، اما اگر رزومه و معدل خوبی داشته باشید ممکن است بتوانید موفق به کسب بورسیه شوید.

بهترین رشته های تحصیلی در بلاروس کدام رشته ها هستند؟

برای تحصیل در بلاروس به شما رشته های علوم پزشکی، گروه مهندسی و مدیریت را پیشنهاد می کنیم.

سخن آخر

مهاجرت تحصیلی و کسب پذیرش از دانشگاه های بلاروس به هیچ عنوان کاری پیچیده و سخت نیست، به شرط آنکه با فرایند کار و انجام امور مهاجرتی آشنا باشید. در بعضی مواقع نیز تسلط یا آشنایی به زبان روسی ضروری خواهد بود. اما شما می توانید همه کارها را به کارشناسان موسسه فرداد دانش پاسارگاد بسپارید.

کارشناسان ما با بیش از یک دهه تجربه موفق در زمینه اعزام دانشجو به سراسر اروپا، به راحتی می توانند پرونده شما را مدیریت کنند و شما می توانید در این زمان خود را برای سفر به بلاروس و تحصیل در این کشور آماده کنید و نگرانی بابت امور اداری، از جمله پذیرش و ویزا نداشته باشید. پس با ما تماس بگیرید و مشاوره ابتدایی خود را به صورت رایگان دریافت کنید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx
پیمایش به بالا