چگونه ویزای تحصیلی بلاروس بگیریم ؟ (شرایط و مدارک 2023-2024)

زمانی که دانشجویان بین المللی تصمیم به مهاجرت تحصیلی می گیرند، یکی از موضوعاتی که ممکن است باعث نگرانی آنها شود، شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آن کشور است. می دانیم که عبور از این مراحل اداری می تواند پیچیدگی زیادی داشته باشد و یکی از وظایف اصلی یک موسسه مهاجرتی خوب و حرفه ای، مدیریت امور مربوط به دریافت ویزای دانشجویی است. در این مقاله قصد داریم شما را با شرایط و مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس آشنا کنیم.

تحصیل در بلاروس با توجه به هزینه های بسیار مناسب زندگی و تحصیل و شرایط مناسب پذیرش و ورد به دانشگاه، به یکی از مقاصد اصلی دانشجویان برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی تبدیل شده است. موسسه فرداد دانش پاسارگاد دارای سالها تجربه موفق در زمینه اعزام دانشجو به بلاروس است و کارشناسان ما می توانند به بهترین نحو ممکن امور مربوط به اپلای و دریافت ویزای تحصیلی شما را مدیریت کنند.

مدت زمان مطالعه: 5 تا 7 دقیقه

ویزای تحصیلی بلاروس چیست و چه کسانی به آن نیاز دارند؟

ویزای دانشجویی بلاروس که به صورت رسمی به آن ویزای نوع C گفته می شود، مجوز ورود به بلاروس به منظور شروع یک دوره تحصیلی است و معمولا همه کشورهای جهان این نوع ویزا را برای دانشجویان خارجی دارند. ویزای دانشجویی معمولاً توسط سفارت کشورهایی که پذیرای دانشجو در دانشگاه یا کالج هستند صادر می شود و فرد متقاضی برای دریافت این ویزا باید نامه پذیرش یا دعوت نامه از دانشگاه یا کالج مربوطه را داشته باشد.

به جز شهروندان برخی از کشورهای خاص (آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و اوکراین)، همه اتباع خارجی برای ورود به بلاروس نیاز به ویزای دانشجویی دارند، صرف نظر از اینکه چه ملیتی دارند.

تحصیل به دو زبان روسی و انگلیسی در بلاروس
تحصیل به دو زبان روسی و انگلیسی در بلاروس

انواع ویزا در کشور بلاروس

بلاروس انواع مختلفی ویزا دارد اما ویزای تحصیلی برای کسانی صادر می شود که قصد تحصیل در بلاروس را دارند. در ادامه با انواع مختلف ویزا در بلاروس آشنا خواهید شد. در سال 2023-2024، هیچ تغییر عمده ای در قوانین ویزای دانشجویی  بلاروس اعمال نشده است و فرایند دریافت این ویزا همانند سال های گذشته است.

انواع ویزای در جمهوری بلاروس عبارتند از:

ویزای نوع B – این ویزا یک ویزای ترانزیتی است که حداکثر تا ۲ روز اعتبار دارد.

ویزای نوع C – این ویزا یک ویزای کوتاه مدت است که تا 90 روز اعتبار دارد و اولین ویزایی که برای دانشجویان صادر می شود از این نوع است.

ویزای نوع D – این ویزا یک ویزای بلندمدت است که برای اقامت های بیش از 90 روز در بلاروس صادر می شود. دانشجویان پس از تمدید ویزای کوتاه مدت خود این ویزا را دریافت خواهند کرد.

هر ویزا می تواند به صورت یک بار ورود، دو بار ورود یا چندبار ورود صادر شود.

روش های مختلف صدور ویزای دانشجویی بلاروس

به طور کلی دو راه برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس وجود دارد. قبل از ورود به بلاروس (ویزای قبل از ورود) و بعد از ورود به بلاروس و فرودگاه مینسک (ویزای زمان ورود). شهروندان ایرانی باید قبل از ورود به بلاروس ویزای دانشجویی خود را دریافت کنند و به همین دلیل در ادامه مقاله شرایط دریافت این نوع ویزای دانشجویی را بررسی خواهیم کرد.

ویزای قبل از ورود به بلاروس

بلاروس در خاک برخی از کشورها دارای سفارت است و دانشجویان این کشورها باید قبل از ورود به بلاروس ویزای دانشجویی خود را دریافت کنند. متقاضیان باید مجموعه ای از مدارک تحصیلی رسمی تایید شده را همراه با دعوتنامه اداره مهاجرت بلاروس  به سفارت ارائه دهند. پس از تحویل تمام مدارک مورد نیاز به سفارت بلاروس، بین 3 روز تا یک هفته برای صدور ویزا زمان لازم است. اگر درخواست ویزای فوری دهید، ویزای شما پس از سه روز صادر می شود و زمان لازم برای صدور ویزای معمولی نیز یک هفته است.

ویزایی که برای اولین بار برای شما صادر خواهد شد یک ویزای یکبار ورود (نوع C) است که به مدت 90 روز دارای اعتبار است. شما باید حداکثر 15 روز مانده به پایان اعتبار ویزا، برای دریافت ویزای بلند مدت اقدام کنید. ویزای دانشجویی بلند مدت بلاروس معمولا بین 9 تا 12 ماه اعتبار دارد و یک ویزای یکبار ورود و خروج است. این ویزا سالیانه توسط دانشگاه و اداره مهاجرت تمدید می شود و شما فقط کافی است درخواست خود را به دانشگاه اعلام کنید. در نظر داشته باشید که با داشتن ویزای دانشجویی بلاروس، برای ورود و خروج از کشور حتما باید به دانشگاه اطلاع دهید تا در کنار ویزای عادی خودتان، یک ویزای مخصوص و یک بار مصرف برای ورود و خروج دریافت کنید.

کشورهایی که شهروندان آنها باید قبل از ورود به بلاروس ویزا دریافت کنند عبارتند از:

ایران، لیبی، مصر، امارات متحده عربی، هند، پاکستان، چین، کنیا، عراق، مغولستان، نیجریه، عمان، آفریقای جنوبی، سودان، سوریه و ویتنام.

ویزای دانشجویی بلاروس معمولا در فرودگاه بین المللی مینسک و پس از ارائه دعوت نامه رسمی و مدارک لازم صادر می شود، اما برای اتباع کشورهای اشاره شده ویزای دانشجویی قبل از ورود به بلاروس صادر شده و در پاسپورت آنها چسبانده می شود.

مدارک لازم برای اخذ ویزا تحصیلی بلاروس
مدارک لازم برای اخذ ویزا تحصیلی بلاروس

مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس

برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس باید مدارک زیر را به سفارت این کشور در تهران ارائه دهید. دقت کنید که سایت سفارت را برای کسب اطلاعات کامل و دقیق چک کنید.

  • دعوت نامه
  • تکمیل فرم درخواست ویزا
  • پاسپورت یا گذرنامه و کپی صفحه اول پاسپورت
  • مدرک زبان روسی سطح B2 (برای تحصیل به زبان بلاروسی)
  • یک قطعه عکس 3*4
  • پرداخت هزینه صدور ویزا (150 یورو برای ویزای فوری و 75 یورو برای ویزای عادی)
  • بیمه نامه مسافرتی

مدارک لازم در زمان ورود به بلاروس و فرودگاه مینسک

دانشجویان بین المللی در زمان ورود به فرودگاه بین المللی مینسک بهتر است کپی دعوت نامه و مدارک بیمه نامه مسافرتی خود را به همراه داشته باشند تا بتوانند بدون هیچ مشکلی اجازه ورود به خاک بلاروس را پیدا کنند. از طرفی بهتر است برای واریز شهریه سال اول تحصیل و پوشش هزینه های اسکان و خورد و خوراک، پول کافی به همراه داشته باشید.

اجازه کار در بلاروس با ویزای تحصیلی

همانند دیگر کشورهای اروپایی، دانشجویان در بلاروس نیز اجازه کار پاره وقت به مدت 20 ساعت در هفته را دارند. پیدا کردن کار دانشجویی کاملا به شما و میزان تسلط شما به زبان بلاروسی یا روسی خواهد داشت. گرچه درون دانشگاه ها نیز موقعیت های محدودی برای کارهای پاره وقت وجود دارد و می توانید شانس خود را برای دریافت این موقعیت های شغلی امتحان کنید.

مکان هایی که باید در بلاروس از آنها بازدید کنید

پس از ورود به بلاروس و شروع تحصیلات خود، زمان هایی را باید به سفر در این کشور زیبا اختصاص دهید و از اماکن تاریخی و طبیعی آن بازدید کنید. در ادامه برخی از بهترین جاذبه های گردشگری این کشور را به شما معرفی خواهیم کرد.

قلعه Brest Hero: این قلعه محبوب ترین جاذبه گردشگری شهر برست است و نمادی برای مقاومت شوروی در طول جنگ جهانی دوم است. این قلعه ساخته شد تا اقدامات شجاعانه مدافعان قلعه در حمله فاشیست ها در سال 1941 را جاودانه کند. سربازان متحدین در این مکان به مدت 28 روز در برابر حمله آلمان ها مقاومت کردند.

قلعه Nesvizh: این قلعه یکی دیگر از محبوب ترین شاهکارهای معماری بلاروس و یکی از میراث های جهانی یونسکو است. هنر زیبای رنسانس، به کارگیری سبک باروک، کلاسیک و مدرنیسم و فضایی با حال و هوای قرون وسطی ای، این قلعه را به مکانی فوق العاده برای بازدیدکنندگان تبدیل کرده است.

موزه دولتی هنر بلاروس: یکی از نمادین ترین موزه های بلاروس است که در سال 1939 ساخته شده و در شهر مینسک قرار دارد. در این موزه آثار رئالیسم اجتماعی شوروی را خواهید دید که نشان دهنده تاریخ کشور است، مانند اثری که توسط والنتین ولکوف کشیده شده و ورود ارتش سرخ به شهر ویران شده را به تصویر می کشد.

پارک ملی Belovezhskaya Pushcha: این پارک یکی از بزرگترین و قدیمی ترین جنگل های اروپا است که توسط یونسکو محافظت می شود و نمادی از افتخار برای بلاروس است. در جنگل های این پارک ملی، گاومیش کوهان دار اروپایی قدم می زند که حیوانی بسیار باشکوه است. این قلمرو ارزشمند، در سال 1997 به دلیل شایستگی های فراوان در حفاظت از تنوع زیستی و زمین شناسی، دیپلم افتخاری اروپا در زمینه حفاظت از مناطق حفاظت شده را دریافت کرد.

سوالات متداول

آیا احتمال ریجکت شدن ویزای تحصیلی بلاروس زیاد است؟

خیر. در صورت داشتن نامه پذیرش از دانشگاه و دعوت نامه، هیچ مشکلی برای دریافت ویزا وجود نخواهد داشت.

آیا ویزای تحصیلی بلاروس نیاز به تمدید دارد؟

بله. معمولا ویزای بلند مدتی که به شما ارائه می شود یک ساله است و شما تا پایان دوره تحصیلی می توانید این ویزا را تمدید کنید.

آیا برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس و تحصیل در رشته پزشکی شرط معدل وجود دارد؟

این موضوع بیشتر به دانشگاه بستگی دارد اما بهتر است برای دریافت ویزای تحصیلی بلاروس و تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، دارای معدل دیپلم حداقل ۱۶ باشید.

سخن آخر

بلاروس به واسطه هزینه های پایین تحصیل و زندگی و شرایط مناسب برای دریافت پذیرش، به یکی از مقاصد محبوب دانشجویان بین المللی برای مهاجرت تحصیلی و به خصوص تحصیل رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تبدیل شده است. در این مقاله سعی کردیم شما را با فرایند دریافت ویزای دانشجویی این کشور آشنا کنیم. به این نکته دقت داشته باشید که به دلیل رابطه دیپلماتیک بسیار عالی میان ایران و بلاروس، دریافت ویزای تحصیلی این کشور برای دانشجویان ایرانی معمولا بدون مشکل و در سریع ترین زمان ممکن انجام می شود.

موسسه فرداد دانش پاسارگاد، یکی از محدود موسسات متخصص در زمینه اعزام دانشجو به کشورهای اروپای شرقی است، به خصوص کشورهای روسیه، بلاروس، لیتوانی، صربستان، مجارستان و لهستان.

شما می توانید با خیال راحت امور مربوط به اپلای و دریافت ویزای تحصیلی خود را به ما بسپارید. برای شروع مسیر رویایی مهاجرت خود، کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهیدx